Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 3:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 28, 2005 12:29 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Jo men saken är ju den att det var två krig som kan avses? Dels det första innan alverna vaknat och dels det du menar. Hur kan du vara så säker på att det är det du vill ha det till.

Må vara att vredens krig var ett direkt fel

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 29, 2005 3:51 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån jun 27, 2005 9:28 pm
Inlägg: 33
Det skulle kunna förstås vara det första kriget också. Det
kallas väl 'the first battle of the Valar'.
Frågan är om Orome hade någon häst i det kriget?
Jag tycker det andra kriget är mer sannolikt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 29, 2005 4:29 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Jo det håller jag med om, även om jag finner det högst troligt att han alltid hade sin häst.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 01, 2005 4:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ailios skrev:
Kriget som avses är inte Vredens krig (där inga Valar deltog) utan
kriget mot Melkor just efter Alvernas uppvaknade.

Jag är med på att det kanske inte är helt klart om några av dem deltog eller inte, men förklara gärna hur du har kommit fram till det.

Uppdelningen i två trådar verkar inte ha fått riktigt avsedd effekt. :? Dags att sammanföra trådarna igen?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 02, 2005 9:01 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån jun 27, 2005 9:28 pm
Inlägg: 33
Jo, Vredens krig var kriget vid Första Ålderns slut. Av någon anledning så deltog Valar inte aktivt utan lät Maiaren Eönwe leda styrkorna i deras namn. I tidigare versioner så var berodde det på ett generationsskifte - Eönwe/Fionwe var t ex Manwes son.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 05, 2005 10:44 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ailios skrev:
Jo, Vredens krig var kriget vid Första Ålderns slut. Av någon anledning så deltog Valar inte aktivt utan lät Maiaren Eönwe leda styrkorna i deras namn. I tidigare versioner så var berodde det på ett generationsskifte - Eönwe/Fionwe var t ex Manwes son.

Jojo, men det jag undrade var hur du kommit fram till att valar inte var med. Står det uttryckligen någonstans? Är det din tolkning av något Tolkien skriver? Eller har du någon annan källa?

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 11, 2005 8:44 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån jun 27, 2005 9:28 pm
Inlägg: 33
Ok, det står visserligen inte uttryckligen men jag tycker det är underförstått när en gud med lägre rang är härförare.
I tidigare versioner står det explicit att det är Valars söner som stred.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 11, 2005 9:01 pm 
Offline
The Magnificent

Blev medlem: lör jun 12, 2004 2:00 pm
Inlägg: 2563
Ort: Norrköping
Men Eönwe var ju, efter Tulkas då, (väl?) den störste krigaren och Manwës härold, så nog kan Valar ha deltagit ändå, även om om Eönwe var färförare...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 12, 2005 9:08 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån jun 27, 2005 9:28 pm
Inlägg: 33
Jag tycker inte att passar in riktigt. Trenden var ju att Valar blev mer och mer passiva. Dessutom var de väl fortfarande lite sura över att Noldor att ställt till det och nöjde sig därför med att skicka B-laget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 12, 2005 9:12 pm 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Jag är också av den uppfattningen, dessutom vill jag ganska kraftigt motsäga mig att Eönwe skulle varit den näst störste krigaren i Midgård efter Tulkas. Enligt mig så borde ju både Melkor, Manwë och Oromë vara starkare?

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 7:42 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Då är vi överens om att det inte verkar finnas något definitivt svar utan att det handlar om tyckande.;) Sedan kan man ju fråga sig vad "fakta" från Silmarillion och andra postuma verk egentligen betyder för tolkningen av LotR, och var det står kan nog ha spelat en viss roll för Fosters och Ohlmarks tyckande att det rör sig om Vredens krig.

Théoden Ednew skrev:
dessutom vill jag ganska kraftigt motsäga mig att Eönwe skulle varit den näst störste krigaren i Midgård efter Tulkas.

I Silmarillion presenteras han som "Eönwë […] whose might in arms is surpassed by none in Arda".

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 14, 2005 10:12 am 
Offline
Lord of the Mark
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 11, 2004 8:51 pm
Inlägg: 2678
Ort: Djurgården
Ohlmarxisten skrev:
Théoden Ednew skrev:
dessutom vill jag ganska kraftigt motsäga mig att Eönwe skulle varit den näst störste krigaren i Midgård efter Tulkas.

I Silmarillion presenteras han som "Eönwë […] whose might in arms is surpassed by none in Arda".
Jag får böja mig för detta, dock med en liten påpekelse. Tolkien är ganska duktig på att ge sådana utmärkelser tycker jag. Är det inte den ena som är duktigast i hela världen någonsin på det ena än det andra så är det någon annan.

_________________
Snart så är det fredag då försöker vi igen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 15, 2005 8:46 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: mån jun 27, 2005 9:28 pm
Inlägg: 33
Ohlmarxisten skrev:
Då är vi överens om att det inte verkar finnas något definitivt svar utan att det handlar om tyckande.;) Sedan kan man ju fråga sig vad "fakta" från Silmarillion och andra postuma verk egentligen betyder för tolkningen av LotR, och var det står kan nog ha spelat en viss roll för Fosters och Ohlmarks tyckande att det rör sig om Vredens krig.


Jag tycker fortfarande att det helt klart att det inte är Vredens krig som åsyftas men distinktionen kanske inte är så intressant här.
I LotR är informationen om första åldern väldigt knapphändig. Valar nämns bara två gånger i huvudtexten. När Ohlmarks först översatte meningen i fråga så visste han nog inte vad Valar betydde, vilket man kan förstå. Det framgår först i Appendixen. Men som vanligt har Ohlmarks inte gått tillbaka i texten och rättat till misstaget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jul 18, 2005 2:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Ailios skrev:
Jag tycker fortfarande att det helt klart att det inte är Vredens krig som åsyftas men distinktionen kanske inte är så intressant här.

Tycka kan man ju alltid, men helt klart blir det nog aldrig. Annars håller jag med om att det inte spelar någon större roll för översättningen.

Ailios skrev:
I LotR är informationen om första åldern väldigt knapphändig. Valar nämns bara två gånger i huvudtexten. När Ohlmarks först översatte meningen i fråga så visste han nog inte vad Valar betydde, vilket man kan förstå. Det framgår först i Appendixen. Men som vanligt har Ohlmarks inte gått tillbaka i texten och rättat till misstaget.

Första gången det förekommer i LotR verkar ju Ohlmarks faktiskt ha förstått vad "Valar" betyder. Sedan verkar minnet ha svikit honom andra gången eller så har tryckfelsnisse varit framme. "Valar" nämns sedan även en tredje gång i huvudtexten, men då rör det sig om ett av Tolkiens tillägg.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010