Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: lör jun 13, 2026 9:32 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Vore en lista på namnändringar i nyöversättningen bra?
Ja, det vore användbart 90%  90%  [ 19 ]
Kanske lite 10%  10%  [ 2 ]
Nej, jag ser ingen poäng med en sådan lista 0%  0%  [ 0 ]
Antal röster : 21
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lista på alla namnändringar
InläggPostat: mån okt 03, 2005 1:22 am 
Maia
Användarvisningsbild

Finns det någon lista på alla namnändringar som skett från den gamla till den nya översättningen? Menar då inte bara personnamn utan även namn på platser, föremål, varelser osv.

Annars vore det bra med en sådan lista.

Senast redigerad av Nerloth mån okt 03, 2005 11:01 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Lista på alla namnändringar
InläggPostat: mån okt 03, 2005 6:08 pm 
Redaktionen

Nerloth skrev:
Finns det någon lista på alla namnändringar som skett från den gamla till den nya översättningen? Menar då inte bara personnamn utan även namn på platser, föremål, varelser osv.

Annars vore det bra med en sådan lista.

Jo, en sådan lista vore bra och intressant. Men "namnändringar" är fel ord. Andersson har ju inte "ändrat" Ohlmarks gamla namn, han har översatt Tolkiens (i de flesta fall åtminstone).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 03, 2005 7:15 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Menade inte att han hade ändrat, men i praktiken blir det ju en ändring. Kan ni inte fixa en sån lista?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 03, 2005 10:18 pm 
Redaktionen

En sådan lista skulle bli extremt omfattande, och inte kunna slängas ihop i en handvändning. Dessutom är frågan vilken av alla Ohlmarks översättningar av samma term man skulle välja att slå på... Blir det "Bytteson" eller "Smörblomma"? :)

Men jag håller fortfarande med om det intressanta med en sådan lista.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 03, 2005 10:58 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Finns väl inget som förhindrar att man tar med alla. En lista med två spalter, med gamla översättningens ord till vänster och nyöversättningens till höger. Eventuellt kan man ju ha en tredje spalt med det engelska ordet också.

Så jobbigt borde det inte vara att göra. Man kan utgå ifrån de alfabetiska listorna på EoA om inte annat, de flesta ord där ju från andra verk så det enda man egentligen behöver göra är att ta bort en massa ord. Och för er som jobbat med nyöversättningen borde ni väl kunna såväl de gamla som de nya ordvalen mer eller mindre utantill. Sätt igång bara. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån okt 03, 2005 11:02 pm 
Maia
Användarvisningsbild

La till en omröstning om det hela.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 04, 2005 8:05 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Jag tycker som Nerloth. En lista med Ohlmarks sen EA´s och så det engelska ordet sist.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 04, 2005 12:03 pm 
Redaktionen

Nerloth skrev:
Så jobbigt borde det inte vara att göra. Man kan utgå ifrån de alfabetiska listorna på EoA om inte annat, de flesta ord där ju från andra verk så det enda man egentligen behöver göra är att ta bort en massa ord. Och för er som jobbat med nyöversättningen borde ni väl kunna såväl de gamla som de nya ordvalen mer eller mindre utantill. Sätt igång bara. :)

Varsågod och sätt igång själv... :)

Allvarligt talat, jag håller fortfarande med om att en sådan lista vore användbar och intressant, men riktigt så enkelt som du framställer det vore det inte, bl.a. därför att:

1) EoA är inte på långa vägar komplett. Massvis med namn och termer skulle behöva läggas till
2) Ohlmarks översättning skulle behöva genomsökas. Visst kan vi säkert valda delar av hans ordval i huvudet, men texten skulle likväl behöva genomsökas... manuellt. Och det tar tid. Jag hade som uppgift, till nyöversättningen, att söka igenom den engelska originaltexten elektroniskt efter termer, och det innebar många långa timmars arbete.
3) Vi försöker ha liv utanför Tolkien också... :)

Själv skulle jag tycka ett sådant arbete var intressant, men har verkligen inte tid över till det just nu. Gustav kanske är intresserad...? Han har väl inget vettigt för sig nu när översättningen är klar. :P

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 06, 2005 12:03 am 
Uruk
Användarvisningsbild

Gjorde inte Kamelen en webbaserad databas med liknande upplägg precis innan EAs översättning kom ut? Ohlmarks-Andersson-Tolkien. Det kanske skulle gå att bygga på den?

/thonil

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 06, 2005 12:18 am 
Östring

Inte för att jag tror jag skulle ha någon nytta av en sådan. Men ser inget negativt i att göra en.
Den behöver ju inte va komplett från början. Kan alltid börja med ett par namn och bygga vidare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 06, 2005 7:38 am 
Maia

Jag började en gång, men kom inte så långt. Här är vad jag fick ihop:

Bagger = Secker
Vattnadal = Riftedal
Myggavatten = Myggavattna
Mörkmården = Mörkveden
Håarsfrosta = Härkällan
Kastal Backarna = Tornkullarna
Björnavad = Vad
Ensamma berget = Ensliga berget
Harfötter = Hårfotar
Fallohider = Falhudar
Hobsala = Hobbinge
Det allmänna språket = Samspråket
Skvätte skog = Ketskogen
Forochels isafjord = Forochels isfjord
Vinfloden = Brännevinfloden
Nedre Sluttningarna = Fjärråsarna
Mickelsklyft = Möcklegräva
Klenodhuset (i Mickelsklyft (Möcklegräva)) = Mattumhuset
Gömmeby = Tockborga
Kritstensåsen = Vitåsarna
Hob = Hobbit
Vinbock = Brännbock
Stora grottan = Storsmuga
Vintuna = Brännstastaholm
Gamle Toby = Gamle Tobbe
Smörblomma = Smörblom
Boffrar = Boffingar
Nordmark = Norborg
Ekenskölde = Ekensköld
Orcher = Orker
(ringen) älskade = dyrgrip
Sam vismannen = Samvis
Baggershus = Säcks ände
Säcksta-Bagger = Kofferdi-Secker
Sjöstorp = Åby
Gubbtjyven = Gammelfar
Holman = Holger
Beggerspjutsvägen = Säckfallsgatan
Noack = Ekerot
Sandiman = Sandeman
Ljusa slätterna = Liljeängen
Svarta Tornet = Mörka Tornet
Vitte Spring = Videvindeln
Kricke Gryt = Krikdala
Piptobak = Pipgräs

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 08, 2005 12:22 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Ett viktigt inslag i nyöversättningsarbetet har varit att föra en ingående namnlista som försöker få originalnamnen konsekvent översatta. Listan omfattar tusentals namn, ord, begrepp, termer, glossor etc. från LR -- jag har aldrig sett en lika omfattande namnsamling för LR någon annanstans. Jag har varit redaktör för denna lista, men den är inte uppdaterad med namnens slutgiltiga utförande i "Konungens återkomst", och en del dubbelkollande skulle också behövas. Jag ser det emellertid som en självklarhet att listan måste färdigställas och tillhandahållas läsarna, vilket jag tänker svara för -- om jag bara får tid! Listan får ställas upp dels i alfabetisk sortering utifrån de översatta namnen och dels utifrån originalnamnen; som en vanlig ordlista. Det vore också bra med en kortversion, där bara de namnigaste namnen finns med.

Ohlmarks virriga nomenklatur upplever jag dock som extremt irrelevant i sammanhanget. Om någon som har intresse av en namnlista för nyöversättningen mot förmodan inte har koll på de engelska namnen kan ju den alltid använda Ingvar Svenssons uppslagsbok, där Ohlmarks namn listas tillsammans med originalets. Jag känner mig inte särskilt motiverad för att blanda in "Härskarringens" namn i "Ringarnas herres" namnlista.

Vad som däremot motiverar är att en namnlista efterfrågas -- helkul!

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 08, 2005 12:40 am 
Maia
Användarvisningsbild

Gustav skrev:
Det vore också bra med en kortversion, där bara de namnigaste namnen finns med.

Eller de vanligaste, är väl mer logiskt? De mest frekvent förekommande dvs. Att Yxhult Smörklump*, den gamla blinda hobbiten som det nämns om i en bisats om hobernas historia på sida 86 nu istället heter Axbark Trastkvast* ser jag som ganska ointressant.

Låter iaf bra att en lista redan är på gång. När kan den tänkas komma upp?

*Påhittade namn, men ni förstår vad jag menar. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 08, 2005 12:48 am 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Nerloth skrev:
Gustav skrev:
Det vore också bra med en kortversion, där bara de namnigaste namnen finns med.

Eller de vanligaste, är väl mer logiskt? De mest frekvent förekommande dvs. Att Yxhult Smörklump*, den gamla blinda hobbiten som det nämns om i en bisats om hobernas historia på sida 86 nu istället heter Axbark Trastkvast* ser jag som ganska ointressant.

Låter iaf bra att en lista redan är på gång. När kan den tänkas komma upp?

*Påhittade namn, men ni förstår vad jag menar. :)

Det lär dessvärre dröja några månader innan listan kommer, i.o.m. att det är lika bra att göra det ordentligt från början.

En lista över de namnigaste namnen omfattar alla de vanligaste. "Ringarnas herre"-namnlistan innehåller en hel del slagord som kanske inte egentligen är "namn", exempelvis "Men of Minas Tirith". Skalar man bort allt sådant blir det mycket komprimerat. Men jag tror att du har rätt i att mer saker får tas bort: släktträdshobbitar hör kanske inte hemma i en kort populärversion. Och i den korta listan kan man ju peta dit Ohlmarks översättningar också! Men det får nog göras i en specialutgåva i så fall. I den "officiella" versionen av namnlistan -- kort eller lång -- har Ohlmarks ingen hemortsrätt, som jag ser det.

"Yxhult Smörklump" ... Lysande! :)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]