Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Vilket namn tycker du låter mest estetiskt tilltalande?
Klåvedal 1%  1%  [ 1 ]
Riftedal 79%  79%  [ 55 ]
Båda är lika fula 16%  16%  [ 11 ]
Båda är lika vackra 3%  3%  [ 2 ]
Vet ej 1%  1%  [ 1 ]
Antal röster : 70
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Klåvedal eller Riftedal?
InläggPostat: ons nov 05, 2003 4:41 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:43 pm
Inlägg: 1446
Ort: Stockholm
Jag håller för närvarande i faktagranskarrollen på att diskutera med Erik Andersson och andra inblandade parter om vad Rivendell ska heta i översättningen. För detta skulle jag nu behöva hjälp. Jag vill att ni här lägger alla era åsikter och vanor åt sidan, och enbart fokuserar på vilket av dessa två namn, som jag förutsättningslöst skriver in här, som låter mest estetiskt tilltalande (det vill säga vilket som låter vackrast).

Skriv även gärna ett inlägg och förklara varför ni valt som ni valt, och varför ni valde bort det andra alternativet.

Hoppas ni vill hjälpa till!!! Ni påverkar översättningen!

(Ser för övrigt att detta mitt inlägg var nummer 2500. Hurra för oss!)

_________________
"Great as your affairs may seem to you, they are only a small strand in the great web. I am concerned with many strands. But that should make my advice more weighty, not less." – Gandalf


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 9:36 am 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 30, 2003 10:42 am
Inlägg: 11
Jag valde Riftedal före Klåvedal. Det är svårt för mig att argumentera logiskt varför just Riftedal låter så mycket bättre än Klåvedal. Möjligen är det så att Klåvedal helt enkelt låter "löjligare" och mer påhittat än Riftedal (samt mer norskt, fast det inte är ett bärande argument). Slutligen "låter" Riftedal närmare både Rivendell och Imladris. Att Rivendell (och alla andra engelska namn) ska översättas till svenska är jag benhårt övertygad om.

/thonil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 9:55 am 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Jag väljer absolut Riftedal. Thonils argument är mycket bra, jag är överens med honom. Klåvedal låter mer som något som kunde passa i Fylke, lite lantligt sådär, som om man har klossiga träskor på... :) Ordbilden är inte vacker, bokstaven å klumpar till den. Och jag håller med Thonil om att det snarare klingar norskt än svenskt. "Klååå-vedal". Och "Klåve" ger i alla fall inte mig någon association till kluven, eller klyfta.

Riftedal klingar mer högstämt, och påminner ljudmässigt mycket om Rivendell. Den som sett filmerna (många nu!!) eller läst böckerna på engelska kommer att känna sig hemma med det namnet. Riftedal har också en mer rytmisk och musikaliskt klingande ton när man uttalar det.
"Rifff-tedal". Jag känner inte till etymologin bakom "Rifte", men det får mig att associera till något som är itu-rivet, delat, och ändelsen "fte" påminner om samma ändelse i klyfta.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 10:37 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:14 pm
Inlägg: 210
Ort: Näsbypark
Varför inte använda Imladris? Det är ju vad alverna kallar stället.
Vad betyder egentligen Imladris?

_________________
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 10:57 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Klåvedal tycker jag verkar vara så långt från alvisa som det är möjligt och det låter även sämre än riftedal!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 12:11 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 30, 2003 10:42 am
Inlägg: 11
Mattias och Proudfeet: Imladris är förvisso det namn som alverna brukar på stället, men på det allmänna västlandsspråket heter platsen "Karningul". När Tolkien skrev Sagan om Ringen-trilogin översatte han inte alviska namn, men däremot översatte han allt västlandsspråk till engelska (och rohirrims språk till fornengelska). Sålunda översatte han Karningul till "Rivendell" och det ordet ska nu översättas till svenska - igen. När Ohlmarks fick chansen på 50-talet översatte han platsen till Vattnadal, vilket inte föll i god jord hos Tolkien. Nu är det dags att nyöversätta böckerna igen, och då tycker jag att Riftedal är en bättre översättning av Imladris/Karningul än både Vattnadal och Klåvedal.

/thonil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 1:16 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Rift är ett gammalt ord för ravin, som ju dessutom praktiskt nog är nära besläktat med engelskans riven... Förslaget är faktiskt så gammalt som maj 2002, då Ori på Skalmans forum kläckte idén om rift...

Tack Ori!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 3:26 pm 
Offline
Manwë
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 01, 2003 11:16 pm
Inlägg: 350
Ort: Borås
Kan inte annat än hålla med om Disas utläggning...

_________________
Anders Karlsson - Chefsmoderator
Forumregler | Tolkiens Arda


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 4:28 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör aug 02, 2003 8:19 pm
Inlägg: 311
Ort: ö-vik
Håller med tidigare skrivare, Riftedal låter bäst.
Sen så låter det bättre att säga Elrond av Riftedal än att säga Elrond av Klåvedal.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 5:49 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 22, 2003 11:32 pm
Inlägg: 685
Ort: Helsingborg
Tack Danne för förklaringen av ursprunget till "rift". Då bidde ju Riftedal ännu bättre! Och tack för medhåll, Aeglos!

Som många här så har jag läst Härskarringen massor av gånger på både svenska och engelska. Den svenska översättningen är min barndoms- och tonårsupplevelse av Sagan och är djupt förankrad i hjärtat, trots dess brister och fel. Jag visste ju inte om dem på den tiden... Så det kräver en del känslomässigt omställningsarbete varje gång man hör talas om en nyöversättning av ett namn. Då vill det till att orden ligger rätt i mun så att de går att vänja sig vid. Secker i stället för Bagger hade jag till exempel haft svårt med, om EA hade behållt det.

Riftedal har jag smakat på ett tag nu, och det skulle jag lätt kunna svälja, till och med gilla. Klåvedal däremot... nä, det växer i mun och slinker ut igen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 5:54 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Föstår precis vad du menar, Disa. Skulle ha svårt att vänja mig vid något annat än exempel Vidstige och Fylke, för att ta ett par av Ohlmarks absolut mest lyckade exempel. Fylke har jag för mig att Andersson skulle ha kvar, men har någon hört något om Vidstige?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 5:59 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: sön sep 21, 2003 1:18 pm
Inlägg: 1285
Ort: Trollhättan
Har inte hört om så många namn överhuvudtaget förutom dom som har diskuterats mycket på forumet!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 6:13 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: mån sep 29, 2003 9:52 pm
Inlägg: 14
Ort: Linköping
Valde Riftedal, även om det ger mig lite dystra känslor, kan vara på grund utav att det förmodligen på något sätt är beläktat med "Griftefriden", som jag har för mig att man kan bryta mot när man t.ex. skändar en död människas kropp. Ur det resonemanget blir Grift = grav, vilket kan få Riftedal att låta lite dystert...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 6:27 pm 
Offline
Redaktionen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 20, 2003 1:30 am
Inlägg: 331
Valde Riftedal därför att det påminnde bäst om Rivendell.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 05, 2003 6:43 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 01, 2003 7:45 pm
Inlägg: 57
Ort: Alvesta
Valde Riftedal av ung. samma skäl som de andra fört fram :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 67 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010