Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: ons dec 13, 2017 8:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 170 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vidstige?
InläggPostat: tor jun 19, 2014 8:00 am 
Maia
Användarvisningsbild

Sigolf Brimabane skrev:
Läste igenom tråden om älvar och vatten i Midgård och såg Vidstige nämnas... Då fick jag en snilleblixt, man kunde ju kalla honom Strykarn! Så hittade jag den här tråden och skrev en kommentar utan att först läsa igenom vad som skrivits innan. Sedan började jag läsa och såg att förslaget redan fanns :(

Vad synd att du såg det. :(

InläggPostat: tor jun 19, 2014 9:26 am 
Maia
Användarvisningsbild

Sigolf Brimabane skrev:
Men jag tycker att det är ett genialt namn. Strykarn låter likt Strider (börjar på Str-) och är definitivt ett öknamn. Annars får jag la göra en dialektöversättning av LotR och kalla Strider för "Strygarn"...

Om Strykarn definitivt är ett öknamn så är det ett argument för att det inte är genialt. Strider är nämligen inte definitivt ett öknamn. Men har du läst tråden så är du ju bekant med den där gamla, fortfarande inte riktigt avgjorda diskussionen. :)

InläggPostat: tor jun 19, 2014 10:32 am 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Om Strykarn definitivt är ett öknamn så är det ett argument för att det inte är genialt. Strider är nämligen inte definitivt ett öknamn.

Sigolf förstår kanske öknamn i en äldre betydelse. :wink:

InläggPostat: tor jun 19, 2014 2:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Sigolf förstår kanske öknamn i en äldre betydelse. :wink:

Ja, kanske det! :P i den meningen är Strider definitivt ett öknamn. Tack för att du gav mig anledning att kolla upp det, det var intressant! Tydligen betydde "öknamn" från början helt enkelt ett tillnamn, ett namn till utöver det man redan hade. Eller ett "utökenamn" om man så vill, för att få en känsla för varifrån ordet kommer.

Också intressant att se att engelskans nickname är samma ord. Det hette egentligen an ekename, alltså "ett öknamn", men n-et migrerade när folk hörde fel, a nekename. (Alltså ungefär på samma sätt som det personliga pronomenet "I" blev "ni", när uttryck som "ären I..." feltolkades som "äre ni...".)

InläggPostat: tor jun 19, 2014 4:47 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Också intressant att se att engelskans nickname är samma ord. Det hette egentligen an ekename, alltså "ett öknamn", men n-et migrerade när folk hörde fel, a nekename.

Aha, en Noakes! :)

Franske Bengtssons lilla utläggning om kungliga öknamn kan även vara värd att citera i sammanhanget:

Citera:
En tidig morgon låg jag av någon anledning och tänkte på gamla kungliga öknamn, särskilt nordiska, och gjorde den reflexionen att dessa öknamn hade en egenskap gemensam med en del andra ting, nämligen att de i regel voro bättre ju äldre de voro. Magnus Smek, Håkon Hålägg och Valdemar Atterdag hade ingen oävna öknamn, men dessa voro dock inte av samma klass som Illråde, Vidfamne, Väderhatt och andra från gammal tid. I sammanhang härmed fastnade jag för namnet Blåtand, som jag aldrig särskilt tänkt på förut. Detta syntes mig vid närmare påseende vara ett egendomligt namn. ("Hur 'Röde Orm' blev till".)

Det är ju inte utan att man undrar hur han hade bedömt Vidstige som öknamn.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 170 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme