Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 6:44 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Erik Andersson's Dagbok?
InläggPostat: mån apr 04, 2005 2:21 pm 
Uruk

Jag har för mig att Erik Andersson skrev någon form av dagbok till någon tidning (tror det var DN). Är det någon som vet var man kan få tag på hela den dagboken?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 04, 2005 2:48 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Inte hela, men en del kan läsas på Norstedts hemsida. (Men det kanske du visste redan?)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 06, 2005 4:02 pm 
Uruk

nej det visste jag inte. Men man tackar, då har man lite läsning framför sig iaf. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 03, 2005 6:07 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Citera:
27 juli 2002. Gifter mig. Får ring.

31 juli 2002. Kvällsdopp i Bergsjödalsviken. Ringen glider av fingret och dalar långsamt ner i Mjörns svarta vatten. (”Men ringen kom på avvägar. Den föll i den stora floden, Anduin, och försvann. Ty Isildur sökte sig norrut längs flodens östra strand, och i närheten av Liljeängarna hejdades han av orker från bergen, och nästan allt hans folk dräptes. Han flydde ut i vattnet, men ringen gled av fingret när han sam, och sedan fick orkerna syn på honom och dödade honom med pilar.”) Den vilar nu på gyttjebotten fem meter ner.

1 augusti 2002. Polisanmäler ringens försvinnande. Går sedan till närmaste kafé, som visar sig vara Kafé Ringen på Drottninggatan.

Detta stod även med i gratisfoldern från Norstedts och fick mig att lyfta på ögonbrynet. Kanske är det bara en tidsfråga innan Anderssons ring fiskas upp ur Mjörns svarta vatten och blir till centrum i turbulenta skeenden som vi idag inte ens föreställa oss!? Kommer framtidens Sméagol från "petätstaden" Alingsås!? :wink:

Senast redigerad av Aucen tor okt 20, 2005 11:12 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 20, 2005 10:00 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Erik Andersson berättade på föredraget i Göteborg att han på förlagets begäran håller på att sammanställa hela sin ringdagbok för publicering.

Han håller på att gå igenom sitt digra arbetsmaterial och har de sista 8-9 månaderna av översättningsprocessen kvar att skriva om och bedömer att det kommer att dröja minst ett år innan dagboken kan släppas.

EA berättade hur tacksamt det hade varit att han hade fått så mycket hjälp från olika håll, speciellt med alla namnfrågor. Dessutom bjöd han på en del underhållande anekdotiska smakprov ur dagboken, som när han gick på auktion med hobbitlik Västgötalitteratur och det kändes som att håret på hans fötter växte ut. Eller när hade fått ryggskott och hyrde in en tjej från Manpower som skulle hjälpa honom med översättningen medan han låg på en trasmatta på golvet och försökte förklara varför "ramsor" är bättre än "knittelverser", trots att det stred mot det som stod i ordböckerna.

Formuleringen "sagan om ringen" (the tale of the ring) som nämns vid Elronds rådslag var menad att vara ett slags uppskattande blinkning till den förre översättaren. Överhuvudtaget så framstår EA minst sagt underfundigt finurlig i sättet han tänker och formulerar sig på. Att han tog till sig ett alldeles särskilt välljudande och gott namnförslag motiverar han t ex med att han inte ville avstå från "en dyrbarhet"...

På frågan om hur det egentligen låg till med mysteriet med hans vigselring kände han sig uppenbarligen manad att erkänna att det egentligen hade varit hans frus ring som dalat till botten i Mjörns svarta vatten... Han hade dock medvetet formulerat det tvetydigt, för att det paradoxalt nog hade verkat uppriktigare och mindre chikanerande mot henne.

Men däremot antog EA plötsligt drag av självaste Bilbo(!) när han nu drog en ny skröna om hur det egentligen hade gått till när han vid ett senare tillfälle hade tappat sin ring! Han hade nämligen suttit och rökat i bilen med öppet fönster vid svängen på Berzeliigatan i Göteborg och när han skulle kasta iväg fimpen så hade även ringen flugit iväg och försvunnit spårlöst i högar med höstlöv! Detta berodde på att ringen hade blivit större p g a kylan!? (Egentligen är det väl tvärtom, att en ring krymper vid kyla!?)

Ja, vad ska man egentligen tro om mäster Anderssons besynnerliga förhållande till dyrbarheten och hans egen ringhistoria som nu verkar leva flera liv... :shock: Högst egenartat, alltsammans. Konstifikt, vid rot och kvist! :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis okt 25, 2005 5:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Aucen skrev:
Att han tog till sig ett alldeles särskilt välljudande och gott namnförslag motiverar han t ex med att han inte ville avstå från "en dyrbarhet"...

Kill your preciousss!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 18, 2007 1:36 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Såg på Norstedts banner här ovan att dagboken nu kommit ut under namnet "Översättarens anmärkningar". Ska bli kul att se vad han skriver!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 18, 2007 2:28 pm 
Maia

Ja, det står ju om det på nyhetssidan också. Jag undrar vilka forumsmedlemmar som är omnämnda, och jag undrar vem EA är på forumet, och om han fortfarande är aktiv :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 20, 2007 9:33 am 
Redaktionen

Jag kan rekommendera den! Rolig och intressant läsning (och det beror inte bara på att jag är omnämnd...) :lol:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 20, 2007 12:34 pm 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Jag kan rekommendera den! Rolig och intressant läsning (och det beror inte bara på att jag är omnämnd...) :lol:

Seså, var inte blyg nu. :wink:

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 21, 2007 2:25 pm 
Sinda
Användarvisningsbild

Turambar skrev:
Jag undrar vilka forumsmedlemmar som är omnämnda, och jag undrar vem EA är på forumet, och om han fortfarande är aktiv :)

EA är med största sannolikhet snagan schleiermacher. Medlemmar som nämns och som jag kan komma på nu, förutom redan nämnde Danne, är Gustav, Ori, Den stegrande kamelen samt Ohlmarxisten.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 06, 2007 1:13 pm 
Sinda

Vilken beroendeframkallande bok. Har nästan läst ut boken och jag började läsa den idag. Tycker det är oerhört intressant att få en personlig inblick i det enorma projekt som det var att nyöversätta LOTR. :D

Senast redigerad av SLL sön okt 07, 2007 2:30 pm, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 06, 2007 7:04 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Ååå, om jag hade tid skulle jag skriva en egen dagbok om översättningen, så att ni fick reda på hur det egentligen gick till. :) Om någon har några frågor efter att ha läst den officiella dagboken kan jag i alla fall säkert svara.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 06, 2007 7:07 pm 
Redaktionen

Kom igen, berätta alla smaskiga detaljer nu, Gustav! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 06, 2007 7:11 pm 
Redaktionen
Användarvisningsbild

Danne skrev:
Kom igen, berätta alla smaskiga detaljer nu, Gustav! :)

Nja, kanske inte de smaskiga detaljerna – men alla andra detaljer! Det är bara att fråga.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]