Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 262 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: ons okt 25, 2017 11:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Randalin skrev:
Nåväl, eftersom jag är med i en skrivargrupp i Forodrim så får jag väl helt enkelt kalla mig Flädjefäldt. :mrgreen:
:D :mrgreen: :P

Ohlmarxisten skrev:
Och vilket underbart alias du valt. Fast Bactrianus Bönrot är väl ändå hobble? :P
Tack! :D Ja, jo – men jag orkar inte ta den striden just nu. Kanske senare, när den gode Bönrot blivit lite varm i kläderna. Det råder nomenklaturförvirring i Mithlond redan som det är, med bara två översättningar och ett engelskt original att välja från. :P

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: fre okt 27, 2017 6:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Puddifoot dyker först upp på ett par ställen i utkasten som namn på Maggot, men det blir i den färdiga texten en annan släkt i samma träsktrakt. Puddifoot är ett verkligt släktnamn, som förmodligen går tillbaka på puddy "round and stout in the belly" och det fornengelska fæt "vessel, vat" (Reaney). Riktigt hobiskt! Kanske är det anledningen till att Tolkien känner sig föranlåten att i "Guiden" förklara: "meant to suggest puddle + foot". Det betydligt genomskinligare Maggot låtsas han istället att det är betydelselöst. I själva verket är det Maggot som vid läsning utan "Guiden" bekräftar att Puddifoot är ett träsknamn, vilket i sin tur bekräftar att Maggot verkligen är det. Ja, att fungera som klangbotten för Maggot verkar vara den enda uppgift denna enda förekomst av Puddifoot har. Kjerrman fungerar väl i denna roll.

Helst skulle man vilja få med fot i namnet. I prologen sägs nämligen att man här i Marsklandet "wore dwarf-boots in muddy weather". Man kan naturligtvis som herrar Andersson, Kamel och Randalin välja ett gyttjigt fantasifotnamn. Jag har prioriterat ett verkligt namn framför det.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: lör okt 28, 2017 12:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Om man riktigt ska skojsa till det så skulle Maggot kunna heta Evert ...
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklope ... ertebrater

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: lör okt 28, 2017 1:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Skotten från höften är skott som jag själv både skulle kunna göra och skulle känna mig nöjd med, så det var inget underkännande; snarare står det var och en fritt att tolka namn lite som man vill så länge professorn inte har påtalat den exakta betydelsen.
Att Twofoot heter så pga sin längd är ju alls inte självklart. Så visst är det ett höftskott, om dock ett välriktat och framför allt träffande sådant.
Men varför nöja sig med en lösning som fungerar bäst på det engelska språket, eller med det engelska måttsystemet? Få svenskar gör rätt association, skulle jag gissa. "Tvåfot" blir bara en man med två fötter.
Så om du (vi) vill få med det elaka hobbitskämtet så borde du (vi) snarare leka med det svenska idiomet "en tvärhand hög" om det låter sig göras. Antingen kan han helt enkelt heta/kallas "Tvärhand", eller så rotar vi igenom etymologi och släktnamnshistoria efter andra bra "tvär"-kopplingar. Eller liknande.
För att höftskjuta lite till så får dessutom namnet "Tvärhand" en extra lustifik betydelse på svenska, nämligen att de där bonniga hobbitarna är rätt tvära.
(Att "foot" blir "hand" gör mig inte ett dugg. :) )

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: lör okt 28, 2017 1:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Det betydligt genomskinligare Maggot låtsas han istället att det är betydelselöst. I själva verket är det Maggot som vid läsning utan "Guiden" bekräftar att Puddifoot är ett träsknamn, vilket i sin tur bekräftar att Maggot verkligen är det. Ja, att fungera som klangbotten för Maggot verkar vara den enda uppgift denna enda förekomst av Puddifoot har.

Jag förstår inte riktigt. Varför skulle man associera maggots med just träskmarker? Är det ett typiskt habitat?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: lör okt 28, 2017 1:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Randalin skrev:
Men varför nöja sig med en lösning som fungerar bäst på det engelska språket, eller med det engelska måttsystemet? Få svenskar gör rätt association, skulle jag gissa. "Tvåfot" blir bara en man med två fötter.
Så om du (vi) vill få med det elaka hobbitskämtet så borde du (vi) snarare leka med det svenska idiomet "en tvärhand hög" om det låter sig göras. Antingen kan han helt enkelt heta/kallas "Tvärhand", eller så rotar vi igenom etymologi och släktnamnshistoria efter andra bra "tvär"-kopplingar. Eller liknande.
För att höftskjuta lite till så får dessutom namnet "Tvärhand" en extra lustifik betydelse på svenska, nämligen att de där bonniga hobbitarna är rätt tvära.
(Att "foot" blir "hand" gör mig inte ett dugg. :) )

Du har ju en poäng. Men om fot är det gängse måttsystemet i ens svenska översättning (hur var det, körde du med metersystemet?) så blir kanske läget ett annat. Fast själv associerar jag av någon anledning "tvåfot" mest med begreppet "tvåfotsdribbling". :)
Och ja, jag har också tänkt tanken på "tvärhand" efter att Ohlmarxisten förde det här namnet på tal. (Tidigare hade jag inte ens reflekterat över att det kunde tänkas syfta på längden, men nu ser jag det som troligt att Tolkien tänkte så.) Vill man skruva till det lite och behålla fotändelsen kan man ju kalla honom "Tvärfot". Det namnet har en viss hobbelsk charm, tycker jag! :P

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: lör okt 28, 2017 1:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den stegrande kamelen skrev:
Vill man skruva till det lite och behålla fotändelsen kan man ju kalla honom "Tvärfot". Det namnet har en viss hobbelsk charm, tycker jag! :P
Tvärfot är en mycket bra kompromiss (som inte ens är kompromissbetonad).
Vad tyckte du om masken Evert, då?

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: lör okt 28, 2017 2:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Randalin skrev:
Vad tyckte du om masken Evert, då?

Inget vidare, ärligt talat. Det känns inte som ett namn som passar in i Fylke och Midgård.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: lör okt 28, 2017 2:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Det enda Tolkien skriver om Puddifoot är "meant to suggest puddle + foot. Translate".
Puddle betyder inte bara "pöl/göl/damm" utan även "plaska (med fötterna)" - gissningsvis inte helt obesläktat med paddla.
Även om inget sägs om tillblivelsen av detta namn så gör åtminstone jag även en association till "paddelfot", något som jag dock inte ämnar använda som val av namn på släkten. Men jag utgår gärna (och hellre) från den associationen än att de skulle vara rundhylta eller avlägsna släktingar till Egon Kjerrman.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: lör okt 28, 2017 2:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Den stegrande kamelen skrev:
Randalin skrev:
Vad tyckte du om masken Evert, då?

Inget vidare, ärligt talat. Det känns inte som ett namn som passar in i Fylke och Midgård.
Nej, jag har inga planer på att kalla Maggot för Evert. Det var om vi absolut vill ha betydelse kopplat till namnet (jämför Malteman, osv).
Ett annat "tänkbart" namn är Dagge. :D

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: lör okt 28, 2017 10:04 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Tvärfot är ett suveränt bra hobernamn! Min enda invändning är att det saknar den tolkienska precision som finns i originalet. Gubben är två fot, inte en tvärfot. Jag frågar mig också hur det är med Twofoot i originalet. Är det så himla mycket bättre än Tvåfot? Som namn har jag svårt att se att det kvalitativt ens är i närheten av Tvärfot.

Den stegrande kamelen skrev:
Varför skulle man associera maggots med just träskmarker?

Jag gör det direkt. Kopplingen mellan sumpväta och larvande smådjur finns redan i hoberbokens första mening.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: lör okt 28, 2017 10:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Ohlmarxisten skrev:
Tvärfot är ett suveränt bra hobernamn! Min enda invändning är att det saknar den tolkienska precision som finns i originalet. Gubben är två fot, inte en tvärfot. Jag frågar mig också hur det är med Twofoot i originalet. Är det så himla mycket bättre än Tvåfot? Som namn har jag svårt att se att det kvalitativt ens är i närheten av Tvärfot.
Det kan vara vanskligt att använda ett namn som till och med är "bättre" än originalnamnet. Men med tanke på att man tvivels utan tvingas använda en del namn som är "sämre" än i originalet, så jämnar det ut sig.
Ohlmarxisten skrev:
Den stegrande kamelen skrev:
Varför skulle man associera maggots med just träskmarker?

Jag gör det direkt. Kopplingen mellan sumpväta och larvande smådjur finns redan i hoberbokens första mening.
Det här är ingen stor sak för mig, jag kan till och med köpa att man "associerar" maggots med träskmarker, men den otäcka, smutsiga, fuktiga fiktiva hålan som är full med mask och unken lukt, är ju ingen direkt träskmarkshåla med nödvändighet. Jag förstår din tanke, men kan inte låta bli att påpeka att det låter som ett försvar av ett ställningstagande. Det finns fuktiga hålor utan att de fördenskull måste ha självklar träskkoppling.
Men, som sagt: varför inte? :wink:

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: sön okt 29, 2017 8:47 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Vill man bevara precisionen i namnet Twofoot är Alnhög en möjlighet. Det låter betydligt bättre än Tvåfot och är som two-foot ett adjektiv. Den vanliga formen är alnshög, men den kortare formen fungerar kanske bättre som namn. Varianter med -lång är naturligtvis också tänkbara.

Randalin skrev:
Det finns fuktiga hålor utan att de fördenskull måste ha självklar träskkoppling.

Absolut! Vad jag menar är bara det är svårt att gräva sig en träskmarkshåla som inte är fuktig, och som är fri från maskar och andra kryp.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: sön okt 29, 2017 9:16 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Vill man bevara precisionen i namnet Twofoot är Alnhög en möjlighet. Det låter betydligt bättre än Tvåfot och är som two-foot ett adjektiv. Den vanliga formen är alnshög, men den kortare formen fungerar kanske bättre som namn. Varianter med -lång är naturligtvis också tänkbara.

Listigt! Fast å andra sidan är ju ändelsen -foot ganska hobbitsk, förekommer väl i minst fyra olika efternamn, så det finns en poäng i att bevara den också. Om man nu inte tycker att den i sig själv är translanesisk och vill få bort den överallt, förstås.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobiska släktnamn
InläggPostat: sön okt 29, 2017 9:45 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Fast å andra sidan är ju ändelsen -foot ganska hobbitsk, förekommer väl i minst fyra olika efternamn, så det finns en poäng i att bevara den också.

Det håller jag med om. De hobiska fotefternamn jag hittar är Lightfoot, Proudfoot, Puddifoot, Twofoot och Whitfoot. Dessutom har vi hobersläktet Harfoots. Jag har redan översatt Puddifoot till Kjerrman. Aj, det här ser illa ut. Jag löper risk att få alldeles för få Fotar! Fast just Twofoot är förstås inte en Foot på samma vis som de andra.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 262 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010