Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 9:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gamling eller Gambling?
InläggPostat: sön sep 07, 2014 7:13 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Hallå igen!

Jag undrar följande. Rohiren Gamlings namn känns ju ganska givet att behålla, just med tanke på att Tolkien gav honom det namnet eftersom han var en gammal karaktär och rohir-namn ska vara nordisk-klingande. Nu har jag inte tillgång till någon översättning av De två tornen, men jag är rätt säker på att i alla fall Andersson valde att skriva Gambling istället för det givna Gamling. Någon som vet varför Andersson lade till b:et och hur Ohlmarks gjorde? Eller är det bara jag som har ett dåligt minne och att Andersson i själva verker skrev Gamling? Tacksam för svar! :)

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gamling eller Gambling?
InläggPostat: sön sep 07, 2014 7:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Välkommen tillbaka, Wiz! Vi har saknat dig! :)

Ohlmarks behöll Gamling oförändrat, medan Andersson mycket riktigt kör med Gambling. Att han gör det beror rimligen på att namnet är för tydligt på svenska. På engelska finns ju inte ordet gamling, så den engelske läsaren tänker inte omedelbart an old guy, utan ser det i första hand som ett namn. Jag minns vagt att jag störde mig lite på det där när jag läste Ohlmarks för första gången - "varför finns här en gamling som heter Gamling"? Problemet med Gambling å andra sidan är att det - tycker jag - är svårt att värja sig för det engelska ordet gambling, vilket leder till helt fel associationer.

Jag har inte bestämt mig än - det lär dröja länge innan jag behöver översätta det här namnet! - men jag tror att jag kommer att kalla honom för Gameling istället, med ett inskjutet "e". Det är den ursprungliga anglosaxiska formen, vilket Tolkien också säger i sin kommentar till namnet i sin översättningsguide. Då slipper man både det övertydliga "gamling" och det felassocierande "gambling". (För övrigt diskuterade vi Gamlings namn redan för några år sen - i den här tråden.)

Tolkien skrev:
Gamling (the Old). A name of one of the Rohirrim, and best left unchanged, though like one or two other names in Rohan (Shadowfax, Wormtongue) it has been slightly anglicized and modernized. It should be Gameling (with short a). It would be one of the words and names that hobbits recognized as similar to their own, since it is an English (that is, Common Speech) name, probably the origin of the surnames Gamlen, Gam(b)lin, and other forms. Compare The Tale of Gamelin, a medieval poem from which ultimately was derived part of Shakespeare's As You Like It (it is derived from the stem gamal- 'old', the normal word in Scandinavian languages, but only found in Old English in verse-language, and in Old High German only as an element in personal names).

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gamling eller Gambling?
InläggPostat: ons sep 10, 2014 5:32 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 15, 2013 3:19 pm
Inlägg: 367
Tack så mycket, Kamelen! Jag har saknat er med! Som du är inne på ger Gambling alldeles associationer och därför håller jag nog Gamling som bättre faktiskt, även om det är långt ifrån optimalt. Ditt Gameling tycker jag däremot är riktigt bra! Hur långt har du förresten kommit i din översättning? :)

_________________
"I am Aragorn son of Arathorn; and if by life or death I can save you, I will."


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gamling eller Gambling?
InläggPostat: ons sep 10, 2014 8:27 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Ja hur långt har du kommit?
Fler vill veta!

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010