Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Är Smaug en badkruka?
InläggPostat: ons jun 25, 2014 4:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det här blogginlägget av Michael Martinez tycker jag tar upp en väldigt intressant frågeställning! Varför skulle Smaug bry sig det minsta om ifall bryggan till Sjöstad var raserad eller inte? Vad bryr sig väl en flygande drake om gångbroar? Men tydligen brydde han sig ändå.

Så här står det i originalet:
Tolkien skrev:
There was once more a tremendous excitement and enthusiasm. But the grim-voiced fellow ran hotfoot to the Master. "The dragon is coming or I am a fool!" he cried. "Cut the bridges! To arms! To arms!"
Then warning trumpets were suddenly sounded, and echoed along the rocky shores. The cheering stopped and the joy was turned to dread. So it was that the dragon did not find them quite unprepared.
Before long, so great was his speed, they could see him as a spark of fire rushing towards them and growing ever huger and more bright, and not the most foolish doubted that the prophecies had gone rather wrong. Still they had a little time. Every vessel in the town was filled with water, every warrior was armed, every arrow and dart was ready, and the bridge to the land was thrown down and destroyed, before the roar of Smaug's terrible approach grew loud, and the lake rippled red as fire beneath the awful beating of his wings.
Amid shrieks and wailing and the shouts of men he came over them, swept towards the bridges and was foiled! The bridge was gone, and his enemies were on an island in deep water – too deep and dark and cool for his liking. If he plunged into it, a vapour and a steam would arise enough to cover all the land with a mist for days; but the lake was mightier than he, it would quench him before he could pass through.


Och i Hallqvists översättning:
Hallqvist skrev:
Nu blev det åter igen stor uppståndelse och hänförelse i staden. Men karlen med den barska rösten sprang för brinnande livet till härskaren. – Om inte draken är i antågande vill jag vara en narr! ropade han. Rasera broarna! Till vapen! Till vapen!
Med ens blåste trumpeterna varningssignaler som ekade utmed de steniga stränderna. Hurraropen tystnade, och glädjen blev till skräck. Så kom det sig att draken inte fann dem alldeles oförberedda.
Inom kort såg de honom rusa emot sig som en eldgnista – så stor var hans fart – och bli allt väldigare och mera klart lysande, och inte ens de dummaste trodde längre att spådomarna hade slagit fel. Ännu hade de litet tid på sig. Vartenda kärl i staden fylldes med vatten, varenda krigare beväpnades, varje pil och kastspjut gjordes redo, och bryggan mot land revs innan dånet från den förfärlige Smaug ljöd starkt och sjön skvalpade röd som eld under hans vingars fruktansvärda slag.
Under skrik och jämmer och rop från stadsborna kom han över dem, svepte emot bron och blev gäckad! Bron var borta, och hans fiender befann sig på en ö i djupt vatten – alltför djupt, mörkt och kallt för hans smak. Om han dök ner i det, skulle dunst och ånga stiga upp i tillräcklig mängd för att täcka hela trakten med dimma i många dagar. Men sjön var mäktigare än han, den skulle kyla av honom innan han hann ta sig över den.

(Citatet innehåller för övrigt ett direkt misstag av Hallqvist! Men det här är nog inte rätt tråd att diskutera den saken.)

Jag tycker inte att Martinez lyckas komma med någon riktigt bra förklaring till mysteriet i sitt inlägg. Frågan kvarstår alltså. Vad spelade det Smaug för roll att bron var borta, och att sjöns vatten var "alltför djupt, mörkt och kallt för hans smak"? Varför nämns det ens som ett alternativ att han skulle plumsa i böljan för att ta sig ut? Om han nu hade kunnat gå över bron till staden, dvs om den skulle ha hållit för det, då skulle han väl lika gärna kunna landa på själva staden med en gång? Hur resonerade Tolkien här?

Fältet är fritt för spekulationer! (Eller för fakta förstås, om någon sitter på några dylika.)

Klipper in Tolkiens egen målning föreställande Lake Town, som kan vara intressant att begrunda i sammanhanget.

Bild

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är Smaug en badkruka?
InläggPostat: ons jun 25, 2014 6:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 28, 2013 2:45 pm
Inlägg: 748
Ort: Göteborg
Mycket intressant fråga! Jag lade faktiskt märke till det där när jag läste om boken senast, men tänkte inte mer på det. Men nu när du säger det så är det väldigt skumt... Tyvärr har jag inget vettigare att komma med än att jag tror att Tolkien gjorde en miss här, fast vem vet? Han kanske hade nån jättebra tanke bakom det hela...

_________________
Jag finner det fortfarande oacceptabelt att dvärgarna inte sjunger om att kasta korvar hit och dit i originalet. Det är synnerligen dåligt gjort av Tolkien.

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är Smaug en badkruka?
InläggPostat: tor jun 26, 2014 9:51 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Alla som spelat Pokemon i småskolan vet att det är is man ska använda mot drakar :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är Smaug en badkruka?
InläggPostat: fre jul 04, 2014 8:50 am 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Han kanske inte ville utsätta sig för risken av att människorna såg att han saknade rustning på ett ställe, och därför ville gå in i staden?

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är Smaug en badkruka?
InläggPostat: fre jul 04, 2014 9:19 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Men Smaug trodde väl själv att hans rustning var heltäckande? Annars skulle han knappast så stolt ha visat upp den för Bilbo.

Tolkien skrev:
"I have always understood," said Bilbo in a frightened squeak, "that dragons were softer underneath, especially in the region of the - er - chest; but doubtless one so fortified has thought of that."
The dragon stopped short in his boasting. "Your information is antiquated," he snapped. "I am armoured above and below with iron scales and hard gems. No blade can pierce me."
"I might have guessed it," said Bilbo. "Truly there can nowhere be found the equal of Lord Smaug the Impenetrable. What magnificence to possess a waistcoat of fine diamonds!"
"Yes, it is rare and wonderful, indeed," said Smaug absurdly pleased. He did not know that the hobbit had already caught a glimpse of his peculiar under-covering on his previous visit, and was itching for a closer view for reasons of his own. The dragon rolled over. "Look!" he said. "What do you say to that?"
"Dazzlingly marvellous! Perfect! Flawless! Staggering!" exclaimed Bilbo aloud, but what he thought inside was: "Old fool! Why there is a large patch in the hollow of his left breast as bare as a snail out of its shell!"


Hallqvist skrev:
– Jag har alltid hört sägas att drakar är mjukare undertill, pep Bilbo förskräckt, särskilt i brö... brö... bröstet. Men en så väl beväpnad drake har säkert tänkt på det.
Draken avbröt sig i sitt skryt. – Du har fått föråldrade upplysningar, snäste han. Jag är omgjordad ovantill och nedantill med järnfjäll och hårda ädelstenar. Ingen klinga kan genomborra mig.
– Jag kunde tro det, sade Bilbo. I sanning, ingenstans finns maken till lord Smaug den ogenomtränglige! Så storslaget att ha en väst av äkta diamanter!
– Ja, det är faktiskt sällsynt och underbart, sade Smaug övermåttan förtjust. Han visste inte att hobbiten vid sitt föregående besök hade uppfångat en skymt av hans konstiga betäckning undertill, och att han nu av privata skäl brann av iver att ta en närmare till på den. Draken rullade över på sidan. – Titta! sade han. Vad säger du om det?
– Strålande underbart! Perfekt! Utan en spricka! Häpnadsväckande! utropade Bilbo högt, men vad han tänkte inom sig var detta: Gamle narr! Där är ju en stor fläck i gropen till vänster på bröstet som är lika naken som en snigel utan snäcka!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är Smaug en badkruka?
InläggPostat: fre jul 04, 2014 10:33 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag ser inget motsägelsefullt i skildringen. Att Smaug inte klarade att simma/vada ut till staden låter fullt rimligt för en drake som kanske är hundratals grader varm i attackläge (kolla hur det gick för monstret i Alien 3). Smaug ville väl helst göra sitt angrepp till fots och tyckte att stadens hustak och spiror var för osäkra som landningsplatser. Därför blev han lite hindrad när bron var borta. Men det var faktiskt inget jätteproblem för honom, han kunde ju härja Esgaroth rätt bra från luften också. Och i värsta fall kunde han säkert ha landat direkt i staden också, men han föredrog ett luftangrepp nu när bron var borta.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är Smaug en badkruka?
InläggPostat: mån jul 14, 2014 8:59 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 09, 2004 11:54 pm
Inlägg: 27
Ort: Scania
Att kalla Lake Town teckningen för Tolkiens egen målning är kanske lite missvisande då han i detta fallet "endast" kan ges credit för det icke färglagda originalet.

Jämförelsen nedan är hämtad ur boken Pictures by JRR Tolkien med text av Christopher Tolkien


Bilagor:
pictures-by-jrr-tolkien-19-728.jpg
pictures-by-jrr-tolkien-19-728.jpg [ 163.67 KiB | Visad 10991 gånger ]
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Är Smaug en badkruka?
InläggPostat: mån jul 14, 2014 10:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Zeod skrev:
Att kalla Lake Town teckningen för Tolkiens egen målning är kanske lite missvisande då han i detta fallet "endast" kan ges credit för det icke färglagda originalet.

Absolut, den svartvita bilden är ett starkare stöd.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010