Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 12, 2009 6:04 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Den stegrande kamelen skrev:
virre skrev:
Jo, han kommer sätta sig in i det när han har tid över.

Hoppas du talade om att det ligger ett färdigt förslag och väntar i hans inkorg, att han inte behöver lägga en massa tid på att läsa igenom diskussioner och ha sig (om han inte vill). Det borde inte behöva ta honom mer än en kvart eller så.


Mjah han ville läsa *alla* trådar.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 19, 2009 11:29 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag hade en liten mailväxling med Gustav. Han tyckte att vårt upplägg såg bra ut, och berättade dessutom att han har alla intentioner att själv fortsätta engagera sig i TA. Han hoppas få mer tid till det senare i vår. Några dagar framöver har han häcken full (mitt uttryck, inte hans! :)), men på måndag skall han försöka titta lite närmare på våra föreslagna ändringar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre feb 20, 2009 2:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Duktig Gustav! :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 21, 2009 1:46 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
då har jag uppgraderat er till administratörer, ni får gärna uppdatera moderatorerna för nu behöver jag sova

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 21, 2009 2:42 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Och mina irriterande små tvångstankar om att jag kommer att snubbla och ramla och slå mig eller tappa mina skolböcker på järnvägsspåret utsträcker sig härmed till att omfatta även fingrar som snubblar på tangentbordet med katastrofer som följd ... :wink: Dock tror jag inte att ni behöver oroa er!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 21, 2009 8:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Nu har alla nya admins och moderatorer fått sina behörigheter. (Tack, virre!) Återstår att göra en översyn av de som har rättigheter sedan gammalt. Men när det väl är gjort är tanken att användargruppen Ainur skall vara en korrekt lista av forumets administratörer och moderatorer. Den listan kan ses av alla under länken Användargrupper uppe i forummenyn, man behöver ingen särskild behörighet.

Det finns en privat forumdel för Ainur, där det hålls interna diskussioner om moderering och sånt. Det är bra, men vi bör försöka komma ihåg att också lägga ut notiser i den här avdelningen om sådana ändringar vi gör som är av relevans för alla. Påminn oss gärna om det annars!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 21, 2009 9:04 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Ja, har noterat detta. Dags att infria föresatsen att göra ett bra jobb! :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 12:21 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Nu har det hänt ett antal gånger att spambotar skjuter vilt omkring sig medan jag är inloggad, men inga moderatorer är i sikte.

Eftersom jag har varit moderator förut och numera är aktiv regelbundet igen tänker jag att det skulle vara praktiskt om jag fick tillbaka moderatorsbehörighet, om ni andra inte misstycker?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 3:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Vet inte riktigt.
Vi har enn kö lista. Jag blev lovad en plats i gruppen om det skulle behövas.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 4:40 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Túrin Turambar skrev:
Nu har det hänt ett antal gånger att spambotar skjuter vilt omkring sig medan jag är inloggad, men inga moderatorer är i sikte.

Eftersom jag har varit moderator förut och numera är aktiv regelbundet igen tänker jag att det skulle vara praktiskt om jag fick tillbaka moderatorsbehörighet, om ni andra inte misstycker?
Inte mig emot, men jag tror att de som kan tar bort alla de inlägg de ser. Jag har rensat några nya den senaste tiden, men om det innebär att spammandet ökat vet jag inte. Det beror nog mer på vilka tider vi är inne. Jag kommer inte ihåg vilka som har behörighet att spärra IP-adresser, men i den gruppen kanske en till behövs?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 5:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag har behörighet att spärra IP-adresser, men jag har hittills aldrig gjort det, så det kanske är jag som behövs. :lol:
Det är förmodligen bara administratörer som kan spärra. Túrin har varit vikarierande administratör under en sommar, så om vi vill ha en till admin är han nog det bästa valet.

Om spammandet har ökat så beror det nog på att jag för en tid sedan hävde bannlysningen av Gmail-adresser. Vi har fått en hel uppsjö av Gmail-robotar sedan dess, men samtidigt används Gmail av så många privatpersoner i Sverige att jag anser att hävningen var befogad.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 7:33 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Beledhel skrev:
Om spammandet har ökat så beror det nog på att jag för en tid sedan hävde bannlysningen av Gmail-adresser. Vi har fått en hel uppsjö av Gmail-robotar sedan dess, men samtidigt används Gmail av så många privatpersoner i Sverige att jag anser att hävningen var befogad.

Håller helt med om det. Jag brukar rutinmässigt spärra mailadresserna för spammare när jag raderar dem, men för gmail-spammare (eller hypotetiskt även andra välkända mailservers) spärrar jag IP-adressen istället. Rättare sagt spärrar jag hela IP-nummerserien (genom att sätta * istället för nuffror efter sista punkten). Men det är en bra idé att kolla först vad det är för IP (t ex på samspade.org), så att man inte råkar spärra Telia eller nåt. Hittills har de jag spärrat kommit från Ryssland eller Ukraina.

Men överhuvudtaget är ju det här spambrottandet ganska primitivt. Förr eller senare måste vi ta tag i att uppgradera forumet istället. Om Gustav inte kommer tillbaka självmant snart, åtminstone länge nog för att dela ut åtkomst till server och sånt där, så får vi väl jaga honom med blåslampa... :twisted:


Turgon skrev:
Vet inte riktigt.
Vi har enn kö lista. Jag blev lovad en plats i gruppen om det skulle behövas.

Jag är ledsen, Turgon, men jag tycker nog att den kommentaren diskvalificerar dig tills vidare. Moderator är inget man strävar efter att bli, som något slags befordran eller hederstitel. Då har man fel inställning. Det är en servicefunktion, att jobba i det tysta bakom kulisserna för att det behövs för forumet, fast man egentligen hellre skulle slippa.


Túrin Turambar skrev:
Eftersom jag har varit moderator förut och numera är aktiv regelbundet igen tänker jag att det skulle vara praktiskt om jag fick tillbaka moderatorsbehörighet, om ni andra inte misstycker?

Ja, kanske det. En rutinerad adminräv är alltid en tillgång, och du är ju dessutom generellt en sansad och respekterad debattör, som varit med sedan Gustav gick i kortbyxor och kan forumet utan och innan. Har du lust att ta på dig det så ser jag inget problem.

I och för sig tycker jag nog att det ändå är ganska bra stuns på modereringen numera. Den aktuelle spammaren tog jag bort ganska exakt en timme efter att han skrivit, och det är väl inte orimligt länge. Jag är inne och tar en snabbtitt kanske varannan timme eller så under arbetstid, och ofta även på kvällstid. Ibland mer sällan på helgerna. Men även om jag varit borta ett längre tag har jag sällan behövt ta bort spam som legat längre än någon timme, så det verkar ju som om även ni andra är inne ofta.

Men å tredje sidan finns det ju en extra poäng i att det är just en admin som rensar spammet, eftersom man då kan slänga ut och spärra illbattingen. Och så kan du ju visa Beledhel hur man IP-spärrar... :P

Vad säger ni andra? Vill vi ha en ytterligare admin i form av Túrin?


Senast redigerad av Den stegrande kamelen tis aug 25, 2009 7:37 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 7:36 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Annars är det ju en enkel sak att skaffa sig en ny emailaddress så att man kan bli medlem, fast det gäller ju bara om man är en riktig människa :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 7:40 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
Vad säger ni andra? Vill vi ha en ytterligare admin i form av Túrin?
Gärna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 7:50 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Ja, så länge som det inte finns någon maxgräns för hur många admins som kan finnas så ser jag inget hinder i att en redan innan betrodd person får tillbaka dessa befogenheterl.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010