Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:16 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 24, 2009 9:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Inte alls dumt tänkt, Aucen! En mer ingående diskussion kapitel för kapitel borde definitivt kunna bli givande. Det krävs egentligen inte så mycket heller. Bara att skapa en ny avdelning (eller flytta Läsecirkeln) under rubriken Böckerna, kanske skriva en klistrad tråd med lite riktlinjer och sedan dra igång med ett första kapitel för att visa upplägget. Det finns egentligen massor med saker i varje kapitel som är värda att fundera över och diskutera, om man bara jobbar lite på att komma igång. Ytterligare kapitel får sedan komma i takt med att folk känner sig manade att dra igång dem.

Lite exempel på hur sådana här kapiteldiskussioner kan se ut finns bl a i forumet på TheOneRing.com (inte att förväxla med theonering.net). Där, och säkert i många andra engelskspråkiga fora, kan man hämta inspiration till diskussionerna.
http://forums.theonering.com/viewforum.php?f=53

Problemet med den befintliga Läsecirkeln var nog dels att diskussionerna var schemalagda - den här veckan pratar vi om det här kapitlet - istället för att bara låta det rulla, och dels att det krävdes en särskild inbjudan för att få vara med och snacka. Annars var upplägget där inte alls dumt, och Líndaletaro gjorde ju en del utmärkta trådstarter.

Vad säger ni andra? Vore en särskild avdelning ägnad åt diskussioner kapitel för kapitel i böckerna något att satsa på? Skulle ni själva vilja vara med och diskutera?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 24, 2009 9:59 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Japp, låter som en bra idé.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 25, 2009 10:54 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Jag är på :D

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 25, 2009 4:40 pm 
Offline
Avar

Blev medlem: tis maj 06, 2008 9:07 pm
Inlägg: 153
Ort: Stockholm
Ja, låter kul :D
Jag är annars en sån där som bara läser, och ibland petar in ett litet inlägg här och där, men det skulle nog vara kul att vara lite mer aktiv!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 25, 2009 6:42 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
Den stegrande kamelen skrev:
Poängen med substanslösa trådar som Lek, Arda namn, Pest eller Kolera och liknande är väl att de hjälper till att hålla något slags artificiellt liv i forumet under mellanperioder som den här, i väntan på att ett mer seriöst intresse skall blomma upp igen. Det är ändå betydligt bättre att det bara skrivs där än att det inte skrivs alls. Ett helt dött forum skulle avskräcka folk från att skriva de gånger de faktiskt hade något att säga, och skulle snabbt leda till att ingen längre brydde sig om ens att titta in för att se om det skrivits något.


Den andra sidan av myntet är att nytillkommna användare upptäcker alla substanslösa trådar och tror att det är mer av en lekstuga här än seriöst diskussionsforum.

Så jag tror inte det bara är av godo att enbart hålla igång forumet med dom trådarna bara för sakens skull.

Jag tror att forumet är inne i en form av dvala och att det kommer röra ännu mer på sig när fler nyheter om dom kommande filmerna dyker upp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 26, 2009 10:16 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Ja det tycker jag låter bra Aucen.

Citera:
Den andra sidan av myntet är att nytillkommna användare upptäcker alla substanslösa trådar och tror att det är mer av en lekstuga här än seriöst diskussionsforum.

Så jag tror inte det bara är av godo att enbart hålla igång forumet med dom trådarna bara för sakens skull.

Jag tror att forumet är inne i en form av dvala och att det kommer röra ännu mer på sig när fler nyheter om dom kommande filmerna dyker upp.

Man kanske ska se det som både och? En plats med utrymme för både lek och diskussioner.
Förhoppningsvis stimulerar lekarna till att det skapas seriösa diskussioner också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor mar 26, 2009 12:58 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
ordagnir skrev:
Man kanske ska se det som både och? En plats med utrymme för både lek och diskussioner.
Förhoppningsvis stimulerar lekarna till att det skapas seriösa diskussioner också.

Instämmer: om alla ska värdera de trådar som finns och som skapas, går det att kritisera allting. Bättre att de som gillar en tråd ägnar sig åt den. Det står ju alla fritt att avstå från att läsa i, och svara på, de olika trådarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 28, 2009 6:26 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag vill bara säga att jag tycker att Kamelens citatfinnarlek är en riktigt trevlig lektråd som håller betydligt högre nivå än de andra och som dessutom är kopplad till Arda och gör att vi lär känna våra favoritverk ännu bättre! Att jag inte har vågat mig in i den ännu beror bara på att citat och kapitel inte är min starkaste sida. :wink:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör mar 28, 2009 6:36 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Men ma lär sig något av att läsa den isåfall:)

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 29, 2009 9:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jan 18, 2005 7:38 pm
Inlägg: 1019
Ort: Borlänge
Jag är aktiv och läser varje dag, även om det har blivit väldigt litet skrivande på sistone: jag har helt enkelt inte haft tid.

Jag tycker att Aucens förslag är väldigt bra, och om det skulle bli tal om någon drastisk revidering av forumet är det verkligen en idé som vi bör göra något av. (För att något sådant överhuvud taget skall kunna föras på tal måste nog dock Gustav ta tag i det hela ...)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 02, 2009 3:51 pm 
Offline
Sinda

Blev medlem: lör feb 24, 2007 2:19 pm
Inlägg: 243
ordagnir skrev:
Man kanske ska se det som både och? En plats med utrymme för både lek och diskussioner.
Förhoppningsvis stimulerar lekarna till att det skapas seriösa diskussioner också.


Instämmer. Det var därför jag skrev "andra sidan av myntet".

Eldalie skrev:
Instämmer: om alla ska värdera de trådar som finns och som skapas, går det att kritisera allting. Bättre att de som gillar en tråd ägnar sig åt den. Det står ju alla fritt att avstå från att läsa i, och svara på, de olika trådarna.


Är det vad du skulle säga till en nytillkommen forumist om denna för på tal att det är mycket off topic diskussioner här på forumet?

"Ja, du. Dessa trådar står dig fritt att avstå från att läsa i och svara på".

Dock är det inte fullt så sunt att resonera så. Min personliga erfarenhet från flera andra forum är att frågetrådar och forumlekar sällan lockar nya användare till att stanna. Alla är inte sådana givetvis, att dom flyr från forumet, men oroväckande många.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 02, 2009 6:06 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
SLL skrev:
Dock är det inte fullt så sunt att resonera så. Min personliga erfarenhet från flera andra forum är att frågetrådar och forumlekar sällan lockar nya användare till att stanna. Alla är inte sådana givetvis, att dom flyr från forumet, men oroväckande många.
Så då menar du att vi ska avstå från trådar som av vissa nytillkomna användare kan ses som onödiga? Det om något vore väl att fördärva ett forum? (Sedan menar jag inte att man ska säga något särskilt till den nytillkomne om den undrar. Det står väl varje användare fritt att säga vad den vill och tycka vad den vill så länge man håller sig till forumsreglerna?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 02, 2009 6:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det tåls att upprepas, nu är det bara 1 månad kvar tills the hunt for gollum släpps... Hoppas Gustav är tillbaka då och kan göra nåt på hemsidan... Det är verkligen en chans för TA att värva nya medlemmar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 03, 2009 3:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Hur gör man när man uppdaterar sidan?

Vad ändras och kommer man att byta layout på allting?

Våra användar profiler m.m kommer väl att vara kvar?

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 15, 2009 5:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Jag kan nog påstå att jag var aktiv en gång i tiden, men det vat ett tag sen nu, både beroende på att när jag "slutade" var det en ganska så stor brist på intressanta saker att diskutera och så hade jag själv väldigt ont om tid.

Men förhoppningsvis har jag hittat tillbaka hit nu. Sen måste jag säga att jag tycker Aucens förslag var någonting i särklass, väldigt bra!

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010