Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tis apr 16, 2024 4:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vederlägga
InläggPostat: sön apr 12, 2009 6:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Tråden avknoppad från "Fighting genom tiderna" i avdelningen Ardas personer. /Kamelen


Eldalie skrev:
Instämmer. Frasen "men faktorn att Aragorn var betydligt starkare mentalt" känns lite som tagen ur luften. Var finns detta vederlagt?

Är du säker på att du vet vad "vederlägga" betyder? :P


Senast redigerad av Den stegrande kamelen sön apr 12, 2009 10:18 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 12, 2009 6:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Påståendet som sådant är väl inte helt felaktigt kanske :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 12, 2009 8:00 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
Är du säker på att du vet vad "vederlägga" betyder? :P
Lustigt: jag tvekade på att använda just det ordet men då det används både i betydelsen bevisa och motbevisa, även om det senare är den kanske mest korrekta formen, tänkte jag att det säkert är någon som hugger på den. Och mycket riktigt...! :wink: Men ja, jag vet vad det betyder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 12, 2009 8:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det är en schackterm så den har jag koll på iaf.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 12, 2009 8:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
http://www.faktoider.nu/vederlagd.html :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 12, 2009 8:53 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
http://www.faktoider.nu/vederlagd.html :)
Detta visar tydligt hur begreppet kommit att användas för båda sakerna. Som din länk visar: "På något sätt har dock betydelsen någonstans på vägen blivit omvänd - ordet har börjat användas i betydelsen "bevisad". Måhända har "belagd" korsats med "vedertagen" eller "vederhäftig"? Eller kanske det juridiska begreppet "vederlag" = betalning..? Det verkar inte vara klarlagt var omvändelsen ägde rum, men att den funnit fäste i såväl forskning som juridik är illa nog." Jag har flera exempel på akademiska texter på hög nivå där begreppet betyder bevisa, så att säga att det numera enbart betyder motbevisa vore att backa språkutvecklingen. Diskussion om begreppet (och några andra som användes på ifrågasatta sätt) kom tom upp på Karlstads universitet i mitten av 90-talet, och då blev det allmänna resultatet att det just var båda betydelserna som kunde användas, varav bevisa var det de flesta vanligen använde. Men just för att jag vet att det är ett begrepp som lätt får mothugg var det lite extra kul att se att det fick det här, och det blev ju dessutom en OT-diskussion igen, vilket alltid är roligt.


Senast redigerad av Eldalie mån apr 13, 2009 8:21 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 12, 2009 9:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Att vederlägga nånting är i alla fall att motbevisa. Och därefter kan man sen förkasta en teori eller en variant.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 12, 2009 9:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
Eldalie skrev:
Jag har flera exempel på akademiska texter på hög nivå där begreppet betyder bevisa, så att säga att det numera enbart betyder motbevisa vore att backa språkutvecklingen

Stigande okunnighet är inte utveckling. För min del är jag inte villig att godta, eller än mindre själv använda, något som uppenbart är helt fel bara för att det finns ett flertal exempel på felet. Men om det i någon avlägsen framtid skulle vara en majoritet, istället för som nu en liten minoritet, som använder vederlägga i betydelsen belägga så skall jag kanske börja fundera på att ändra mig. :twisted:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 12, 2009 9:42 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
Stigande okunnighet är inte utveckling. För min del är jag inte villig att godta, eller än mindre själv använda, något som uppenbart är helt fel bara för att det finns ett flertal exempel på felet. Men om det i någon avlägsen framtid skulle vara en majoritet, istället för som nu en liten minoritet, som använder vederlägga i betydelsen belägga så skall jag kanske börja fundera på att ändra mig. :twisted:
Egentligen håller jag med dig, och det är dumt att använda ord/begrepp som kan missuppfattas eller som i grunden är felaktiga. I det här fallet var det väl iofs omöjligt att misstolka avsikten, men eftersom det skulle gå att formulera en mening med detta begrepp, som blir helt felaktig, så bör det kanske undvikas. Men jag undrar om det verkligen är en minoritet som använder just belägga i betydelsen bevisa. Vad som framgick av en studie av användningen på 90-talet (inte så stor studie tror jag, men ändå en undersökning av akademiska texter) så var det ca 50-50. Det fanns även de som hävdade att de lärt sig den felaktiga varianten i skolan. Men eftersom det går att missuppfatta begreppet har du rätt, och jag ska undvika att använda det på det sättet i fortsättningen. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 12, 2009 10:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3813
Ort: Göteborg
En nyligen gjord undersökning visade att en klar majoritet fortfarande använder ordet vederlägga korrekt. Undersökningen gjordes för sisådär en halvtimme sedan och bestod i att jag googlade. :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010