Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Orker i strid
InläggPostat: sön apr 12, 2009 8:52 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Härifrån:http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?t=3992&postdays=0&postorder=asc&start=30
Eriagon skrev:
de fick pisk vid Isens vad, och av Eomer vid Fangorn, trots att de var överlägsna i antal.
Glöm inte att rohirrim var beridna och att de slogs i ett landskap som passade kavalleri! Mat och vila kan också vara påverkande/avgörande faktorer, som inte bör glömmas bort. Sedan är ledarskap och utrustning en viktig fråga också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 12, 2009 10:10 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Var står det att Urukerna var längre än männen? Aragorn beskriver de som orker med resligare kroppsbyggnad, och orker är kortare än männen (tror att de är runt 1,5 meter) och jag tror inte en sekund på att urukerna var skickligare soldater än rohirrim, de fick pisk vid Isens vad, och av Eomer vid Fangorn, trots att de var överlägsna i antal.

Jag tror ärligt inte att det står. Det finns kommentaren av Aragorn och så en uppgift från glitterfälten att de största orcherna nästan var av manslängd. Men det är vad jag vet allt.
Jag är tveksam till att orcher var bättre soldater, de verkar ofta ha problem med disciplin och att deras mass-taktiker oftast har svårt att räcka till mot kvalificerat motstånd.

Citera:
Jag tror ringare människor hamnar runt 1,8 meter o Dúnedain ligger på runt 1,95 som tidigare sagt. Aragorn verkar lite "kort" med sina 1,98 meter, men det är möjligt att Dúnedain blev kortare som en effekt av Midgård, men att de stannade vid 1,95.

Jag tror ringare var kortare än så medan nordmännen var ung. 1.8.
Vad gäller dunedains så försvann "gåvorna" som getts med Numenor med tiden som sagt o de blev kortare till längd, fick kortare liv etc.[/quote][/list]


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 8:27 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
med "ringare" så menade han nog mellanfolken, ordagnir. Sen finns det ju förstås men of darkness som borde vara kortare än så.

Jag håller med om att orcherna inte kan ha varit så himla långa. Det är lätt att låta sig influeras av filmerna där man ser ca 2 m höga uruk-hai. Jag ger inte mkt för den tolkningen; isf så hade striderna nog varit hopplöst förlorade.

Att orcherna inte var så väl koordinerade stämmer nog rätt väl i de flesta fall. Om man jämför med hur de färdades över Rohan med Merry och Pippin, får iaf jag det intrycket: de sprang i oordning och svor osv. Mao inte alltför välorganiserade kanske. Deras vapen och rustningar var definitivt sämre än sina motståndares.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 9:02 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Vad gäller orchernas skicklighet och intelligens tycker inte jag att det Tolkien beskriver i Mazarbuls kammare, i Cirith Ungol, eller när Pippin och Merry är tillfångatagna i Rohan, visar på att de var dåliga på att slåss eller ointelligenta. Visst, det stora flertalet var säkert inga snillen, men det tror jag inte han tänkte sig att tex dunlänningar var heller, och vad gäller deras ledare är det uppenbart att de var skickliga strateger och krigare.

Det beskrivs flera gånger hur smidigt de rör sig, och de har en uthållighet som få människor kan matcha. Deras grymhet och vana att slåss borde innebära att fler bland orcherna är stridstränade än bland människor generellt. Däremot håller jag med om att de behövde starkt ledarskap för att fungera effektivt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 12:48 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör apr 11, 2009 5:17 pm
Inlägg: 32
Ort: Stockholm
Med "ringare" syftade jag på nordmännen, gondorianer alla som hade något släktskap med Edain. Dock hade dunläningarna de också, genom Haleths hus/haladin.

Haradrim beskrivs som långa ett flertal gånger, men östringar påminner lite om dvärgar (främst genom skägggen)...

Orcernas uthållighet är välkänd, själv tycker jag att orcer verkar inte vara ointelligenta, dock lite enfaldiga.

Jag tycker att Éomers attack vid Fangorn är ganska tydlig, Éomer förlorar 15 man, medan alla orcer/uruk-hai dör, trots att de får förstärkningar och är numerärt överlägsna rohirrim. Dock är det Éomers eored, dvs hans professionella soldater, med detta kanske visar att orcer får pisk av riktiga soldater.

Om Dúnedain: De blev trots allt åter ett mycket starkt folk under den fjärde åldern... Fick de tillbaka lite gåvor under denna tid? :?

_________________
http://www.twcenter.net/forums/forumdisplay.php?f=654

LotR mod för spelet MTW2, visuellt baserat en stor del till filmerna, allt annat baserat på böckerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 1:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nej, det fick nog inte tillbaka några gåvor. I och med att Numenor var borta för alltid så ser jag det som uteslutet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 2:07 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Eriagon skrev:
Jag tycker att Éomers attack vid Fangorn är ganska tydlig, Éomer förlorar 15 man, medan alla orcer/uruk-hai dör, trots att de får förstärkningar och är numerärt överlägsna rohirrim. Dock är det Éomers eored, dvs hans professionella soldater, med detta kanske visar att orcer får pisk av riktiga soldater.
De får pisk av välutbildade kavallerister på ett ställe där de inte kan fly undan utan att bli nerridna, och dessutom har uruk-haierna inte samma mörkersyn som orcherna från Moria, varför de inte kan slåss lika bra på natten. Ugluk säger tom att Rohirrim (eller "the horse-boys") har ovanligt bra mörkersyn för att vara människor, vilket måste innebära att han menar att de ser bättre om natten än uruk-hai. Alltså: välutbildade rohirrim till häst klarar att slå ett numerärt överlägset gäng orcher av blandad kaliber i terräng och ljus som gynnar dem, samtidigt som orcherna varit på snabb vandring under flera dygn. Ingenting av detta visar hur mycket bättre en krigare från Rohan var i envig med tex en orch från Mordor, eller ännu värre, från Isengård.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 2:58 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Eldalie skrev:
Eriagon skrev:
Jag tycker att Éomers attack vid Fangorn är ganska tydlig, Éomer förlorar 15 man, medan alla orcer/uruk-hai dör, trots att de får förstärkningar och är numerärt överlägsna rohirrim. Dock är det Éomers eored, dvs hans professionella soldater, med detta kanske visar att orcer får pisk av riktiga soldater.
De får pisk av välutbildade kavallerister på ett ställe där de inte kan fly undan utan att bli nerridna, och dessutom har uruk-haierna inte samma mörkersyn som orcherna från Moria, varför de inte kan slåss lika bra på natten. Ugluk säger tom att Rohirrim (eller "the horse-boys") har ovanligt bra mörkersyn för att vara människor, vilket måste innebära att han menar att de ser bättre om natten än uruk-hai. Alltså: välutbildade rohirrim till häst klarar att slå ett numerärt överlägset gäng orcher av blandad kaliber i terräng och ljus som gynnar dem, samtidigt som orcherna varit på snabb vandring under flera dygn. Ingenting av detta visar hur mycket bättre en krigare från Rohan var i envig med tex en orch från Mordor, eller ännu värre, från Isengård.

Eomer satt av och fäktade med Ugluk i Envig och piskade honom grundligt :wink:
Jag tycker inte kommentaren om nattseendet säger mer än att Rohirrim föreföll se bättre på natten än människor i allmänhet, alltså inget huruvida de såg bättre än orcherna.
OM vi ser envig så tror jag att krigare mot krigare vinner man mot orch medan det är jämnare man mot uruk men flertalet gånger vinner ändå mannen. Dels på grund av bättre vapen, dels den något större räckvidden.

Orcher i regelrätt strid; De är väldigt beroende av förbandets ledare, stupar han bryter lätt moralen samman. De styrs hårt genom ledarens styrka med hårda metoder. Det gör att lägre befäl och enskilda soldater inte tar egna initiativ. De är sämre rustade. De visar ofta dålig organistion och ordning och vinner genom att övermanna motståndare med sin numerära överlägsenhet.
Citera:
Det beskrivs flera gånger hur smidigt de rör sig, och de har en uthållighet som få människor kan matcha. Deras grymhet och vana att slåss borde innebära att fler bland orcherna är stridstränade än bland människor generellt. Däremot håller jag med om att de behövde starkt ledarskap för att fungera effektivt.
Påminner mig om en diskussion som var nyligen :)
Ja absolut, men deras träning verkar vara sämre än för soldater från de fria folken och att deras enheter var sämre organiserade och lätt bröt ihop om ledaren föll. Så som soldater var de sämre ävan om de kunde vara nog så bra som enskilda krigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 3:06 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
ordagnir skrev:
Eomer satt av och fäktade med Ugluk i Envig och piskade honom grundligt :wink:
Jag tycker inte kommentaren om nattseendet säger mer än att Rohirrim föreföll se bättre på natten än människor i allmänhet, alltså inget huruvida de såg bättre än orcherna.
OM vi ser envig så tror jag att krigare mot krigare vinner man mot orch medan det är jämnare man mot uruk men flertalet gånger vinner ändå mannen. Dels på grund av bättre vapen, dels den något större räckvidden.
Eomer får väl ändå ses som ett undantag från den vanliga rohiren! Men som sagt, dessa rohirrim var vältränade och välutrustade. Jag säger inget om att orcher skulle vara bättre i envig (bara att backa och se vad jag skrivit tidigare) utan det jag sett bland några senare inlägg är att det verkar råda en uppfattning att de var rätt kassa på att slåss. Denna uppfattning delar inte jag. Vad gäller mörkersynen uttrycker Ugluk (från Isengård) detta på ett sätt som rätt tydligt visar att hans uruk-haier ser sämre än rohirrim i mörker (medan Moriaorcherna ser riktigt bra i nattmörker). (Se kapitlet Uruk-hai i TTT.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 3:13 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
kan inte se i något av inläggen att någon skriver att orcher skulle vara kassa på att slåss men det framhålls att de var sämre soldater.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 3:13 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Ugluk var väl iof ett undantag från den vanlige orchen också?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 3:22 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
ordagnir skrev:
kan inte se i något av inläggen att någon skriver att orcher skulle vara kassa på att slåss men det framhålls att de var sämre soldater.
Kolla följande inlägg i "Folkslag vs folkslag": Lör Apr 11, 2009 6:12 pm. Det inlägget kommer från Eriagon, men jag tycker fler är inne på samma linje, även om han kanske går längst i att anse orcherna som rätt vissna krigare.

Vad gäller Ugluk: ja, han är förmodligen bland de värre urukerna, men mot en kunglig person i en av de "högre" ordningarna bland män, ska han inte ha en chans (allt i enlighet med tolkiens oskrivna regler). Men betänk hellre en sådan uruk som den i Mazarbuls kammare, som slinker förbi de bättre krigarna och så när dödar Frodo!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 4:00 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Ja tex har användare "Eldalie" Tis Feb 24, 2009 8:02 am rangordnat dem näst sist i envig-ligan! Trots att de i matchen var bättre rustade än vad som kan förväntas i vanliga fall. :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 4:04 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag sätter dem fortfarande efter alla folkslag utom hobbitar, men som du kanske är med på kan de hamna olika lågt inom varje raskamp, dvs 10-0 mot ett annat folkslag tycker jag är lite hårt. Det visar att de var usla krigare, vilket jag inte tror var fallet. Är du med på hur jag menar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 13, 2009 4:06 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Vad gäller Ugluk: ja, han är förmodligen bland de värre urukerna, men mot en kunglig person i en av de "högre" ordningarna bland män, ska han inte ha en chans (allt i enlighet med tolkiens oskrivna regler). Men betänk hellre en sådan uruk som den i Mazarbuls kammare, som slinker förbi de bättre krigarna och så när dödar Frodo!

Vad är det som ska betänkas?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010