Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 15, 2009 9:26 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Beskrivningarna på hans rörelser får iaf mig att tycka att han är en ovanligt skicklig orc-krigare.
Tänker mest på denna del "Diving under Aragorn's blow with the speed of a striking snake"
Han val alltså nästan lika stor som en man, ska man då tänka sig en Dunadan eller en 'ringare man' oavsett så är han ca 180cm lång, tror jag. Han har ett skräckinjagande utseende, och är stark - precis som alla orcer. Och oerhört snabb. Tror helt klart att han hade varit svår för de flesta i brödraskapet.

Är jag ute och cyklar? Men visst använder Tolkien inte särskilt ofta beskrivningar som denna? Inte kring personer iaf.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 15, 2009 9:53 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
clustered= Förekomma tätt ihop i grupp / ansamlas / grupperas / ökande skara. Ingenting i defenitionen förusätter att de är stationära. Utan de kan stoppas upp på grund av passagen. Framförallt motsäger det inte att ansammlas för att i största möjliga antal försöka övermanna motståndarna =masstaktik.
Annars, varför ställer de sig isf i dörröppningen?

Men du menar alltså att denna enskilda orchs agerande är bättre att dra generella slusatser från än den stora massan av hans kamrater/underhuggare? Som är genomgående flerfaldigt i beskrivningar av hur orcher stred.
Det tycker inte jag. Ergo; det är en säkrare grund att dra slutsatser av vad som är det frekvent förekommande. Inte de sällsynta undantagen.

Vad Tolkiens avsikt är med scenen ifråga är låter jag vara osagt.

Citera:
Sedan har jag ju redan skrivit att de flesta orcher behövde starka ledare, samt att denna orch var ovanlig.
Vilket är vad jag skrivit.
Citera:
Faktum är ändå att det fanns orcher som kunde mäta sig med riktigt dugliga människor, varför jag tycker siffran 10-0 i enviger är felaktig.
Jahapp att vissa orcher kunde... hur får du det till orcher generellt inte i första hand skulle använda sig av sitt stora antal för att övermanna/nöta ned motståndare= mass-taktik?
Citera:
Många av de uruks som beskrivs lite mera utförligt, visar på både intelligens, eget tänkande och initiativförmåga, smidighet, styrka, uthållighet och skicklighet i strid.

Ja? de som beskrivs mer är ledare och för dem och i övrigt se vad jag skrivit i mina inlägg om orcher.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 15, 2009 10:02 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Sammie skrev:
Beskrivningarna på hans rörelser får iaf mig att tycka att han är en ovanligt skicklig orc-krigare.
Tänker mest på denna del "Diving under Aragorn's blow with the speed of a striking snake"
Han val alltså nästan lika stor som en man, ska man då tänka sig en Dunadan eller en 'ringare man' oavsett så är han ca 180cm lång, tror jag. Han har ett skräckinjagande utseende, och är stark - precis som alla orcer. Och oerhört snabb. Tror helt klart att han hade varit svår för de flesta i brödraskapet.

Är jag ute och cyklar? Men visst använder Tolkien inte särskilt ofta beskrivningar som denna? Inte kring personer iaf.

Nej jag anser inte att du är ute och cyklar. Hoberna hade varit chanslösa (om det behövdes nämnas), men de övriga hade vunnit, med hur mycket besvär beror dock på förutsättningarna för striden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 15, 2009 10:12 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
avsett så är han ca 180cm lång, tror jag. Han har ett skräckinjagande utseende, och är stark


är det mig du beskriver? :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 15, 2009 10:29 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
ordagnir skrev:
Sammie skrev:
Beskrivningarna på hans rörelser får iaf mig att tycka att han är en ovanligt skicklig orc-krigare.
Tänker mest på denna del "Diving under Aragorn's blow with the speed of a striking snake"
Han val alltså nästan lika stor som en man, ska man då tänka sig en Dunadan eller en 'ringare man' oavsett så är han ca 180cm lång, tror jag. Han har ett skräckinjagande utseende, och är stark - precis som alla orcer. Och oerhört snabb. Tror helt klart att han hade varit svår för de flesta i brödraskapet.

Är jag ute och cyklar? Men visst använder Tolkien inte särskilt ofta beskrivningar som denna? Inte kring personer iaf.

Nej jag anser inte att du är ute och cyklar. Hoberna hade varit chanslösa (om det behövdes nämnas), men de övriga hade vunnit, med hur mycket besvär beror dock på förutsättningarna för striden.



Det är jag inte lika säker på, det stilrena sätt han undvek såväl Boromir som Aragorn så kan jag absolut tänka mig att han skulle kunna klå både Legolas och Gimli, kanske även Boromir.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 15, 2009 10:34 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
Egalmoth skrev:
Citera:
avsett så är han ca 180cm lång, tror jag. Han har ett skräckinjagande utseende, och är stark


är det mig du beskriver? :lol:


Haha you wish ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 15, 2009 2:01 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
ordagnir skrev:
Ingenting i defenitionen förusätter att de är stationära. Annars, varför ställer de sig isf i dörröppningen?
Det är nog få som uppfattar den passagen som att de ansamlas men fortsätter avancera! De "clustered in the doorway", inte ut i salen. De stannar helt enkelt upp och iakttar sin kapten.

ordagnir skrev:
Men du menar alltså att denna enskilda orchs agerande är bättre att dra generella slusatser från än den stora massan av hans kamrater/underhuggare? Som är genomgående flerfaldigt i beskrivningar av hur orcher stred.
Visa gärna på de flerfaldiga beskrivningarna isf! Det finns ju som sagt fler beskrivningar av kompetent stridande orcher också. Mängden beskrivningar åt båda hållen blir nog rätt lika. När hjältedåd bland alver och män beskrivs bör man betänka att det just är de största krigarna genom tiderna som beskrivs! Och återigen: denne orch (och andra, tex Ugluk) visar att det fanns orcher som var fullt jämförbara med de mest stridsdugliga bland människor. Hur många som var såpass bra vet vi inte, men att de nödvändigtvis måste varit så hemskt mycket färre än människorna är högst osäkert. Du får gärna tro det, men det tror inte jag.

ordagnir skrev:
Vilket är vad jag skrivit.
Vilket jag aldrig har motsagt!

Citera:
Faktum är ändå att det fanns orcher som kunde mäta sig med riktigt dugliga människor, varför jag tycker siffran 10-0 i enviger är felaktig.
ordagnir skrev:
Jahapp att vissa orcher kunde... hur får du det till orcher generellt inte i första hand skulle använda sig av sitt stora antal för att övermanna/nöta ned motståndare= mass-taktik?
Vissa orcher kunde, och vissa människor kunde, alltså: båda raserna har kompetenta krigare och en del av dem beskrivs i sagorna (män oftare än orcher, av naturliga skäl).

ordagnir skrev:
Ja? de som beskrivs mer är ledare och för dem och i övrigt se vad jag skrivit i mina inlägg om orcher.
Jämför det med vad som skrivs om män: är det inte främst hjältarna/ledarna som beskrivs där då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 15, 2009 9:21 pm 
Offline
Östring

Blev medlem: lör apr 11, 2009 5:17 pm
Inlägg: 32
Ort: Stockholm
Jag tolkar texten som att alla i brödraskapet står med ryggen mot mot orcerna när de kommer in i kammaren andra gången, samtidigt som orc hövdingen rusar fram, Boromir vänder sig om, orcen stöter bort hans svärt och knuffar honom till marken (vilket är inte särskilt svårt att göra på en person som vänder/har precis vänt sig om), Aragorn har lite mer tid, men tror att Boromir är målet, siktar på den plats orcen borde varit för att döda Boromir, men orcen fortsätter sin rörelse, kan därför ducka i farten och sticker sen ner Frodo.

Det är situationen som är orcens fördel.

Jag tror att Orcen får pisk av alla i sällskapet (förutom hobbitarna, duuh:P), i envig.

_________________
http://www.twcenter.net/forums/forumdisplay.php?f=654

LotR mod för spelet MTW2, visuellt baserat en stor del till filmerna, allt annat baserat på böckerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 16, 2009 12:45 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Eldalie skrev:
ordagnir skrev:
Ingenting i defenitionen förusätter att de är stationära. Annars, varför ställer de sig isf i dörröppningen?
Det är nog få som uppfattar den passagen som att de ansamlas men fortsätter avancera! De "clustered in the doorway", inte ut i salen. De stannar helt enkelt upp och iakttar sin kapten.

Du hoppade över:
Citera:
Utan de kan stoppas upp på grund av passagen. Framförallt motsäger det inte att ansammlas för att i största möjliga antal försöka övermanna motståndarna =masstaktik.

Ånej den gubben gick inte. Det torde framgått att det intressanta var ORSAKEN till agerandet sett till sammanhanget i situationen.
För att beskriva ett hastigt skeende i text utan dränka berättelsen i detaljer gör att man givetvis inte kan beskriva varje individs varende steg och handling utan man ger en bild av vad som skedde mha hållpunkter.
Menar du att de bara tänker stå där? Gå fram en i taget? Ledaren måste först visa dem hur de ska göra?

Eldalie skrev:
ordagnir skrev:
Men du menar alltså att denna enskilda orchs agerande är bättre att dra generella slusatser från än den stora massan av hans kamrater/underhuggare? Som är genomgående flerfaldigt i beskrivningar av hur orcher stred.
Visa gärna på de flerfaldiga beskrivningarna isf! Det finns ju som sagt fler beskrivningar av kompetent stridande orcher också. Mängden beskrivningar åt båda hållen blir nog rätt lika. När hjältedåd bland alver och män beskrivs bör man betänka att det just är de största krigarna genom tiderna som beskrivs! Och återigen: denne orch (och andra, tex Ugluk) visar att det fanns orcher som var fullt jämförbara med de mest stridsdugliga bland människor. Hur många som var såpass bra vet vi inte, men att de nödvändigtvis måste varit så hemskt mycket färre än människorna är högst osäkert. Du får gärna tro det, men det tror inte jag.

Till att börja med; lägg inte en tro på mig. Halmgubbar hör inte hemma i ett bra diskussionsklimat.
Jag har tex flera gånger framhållit att det fanns dugliga krigare bland orcherna. Så jag förstår uppriktigt inte vad problemet är?
Jag tänker inte börja lista varje enskilt slag eller strid där orcs stridit i numerärt överläge vilket är det mest frekventa. De detaljerade skildringarna är nog så tydliga, dvs glitterfälten, Isenvaden, Striden mot Boromir, 5-härar slaget etc. etc. Tydligt talande är kommentaren om "orchers sed"; se glitterfälten.

Eldalie skrev:
Citera:
Faktum är ändå att det fanns orcher som kunde mäta sig med riktigt dugliga människor, varför jag tycker siffran 10-0 i enviger är felaktig.
ordagnir skrev:
Jahapp att vissa orcher kunde... hur får du det till orcher generellt inte i första hand skulle använda sig av sitt stora antal för att övermanna/nöta ned motståndare= mass-taktik?
Vissa orcher kunde, och vissa människor kunde, alltså: båda raserna har kompetenta krigare och en del av dem beskrivs i sagorna (män oftare än orcher, av naturliga skäl).

Vad har det svaret med frågan att göra? Att det fanns dugliga krigar-orcher har sagts upprepade gånger.

Eldalie skrev:
ordagnir skrev:
Ja? de som beskrivs mer är ledare och för dem och i övrigt se vad jag skrivit i mina inlägg om orcher.
Jämför det med vad som skrivs om män: är det inte främst hjältarna/ledarna som beskrivs där då?
Vad har det med saken att göra? Det förändrar inte att de uppvisar skillnader i stridsätt, disciplin, organisation och moral.


Senast redigerad av ordagnir tor apr 16, 2009 1:35 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 16, 2009 1:23 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Sammie skrev:
ordagnir skrev:
Sammie skrev:
Beskrivningarna på hans rörelser får iaf mig att tycka att han är en ovanligt skicklig orc-krigare.
Tänker mest på denna del "Diving under Aragorn's blow with the speed of a striking snake"
Han val alltså nästan lika stor som en man, ska man då tänka sig en Dunadan eller en 'ringare man' oavsett så är han ca 180cm lång, tror jag. Han har ett skräckinjagande utseende, och är stark - precis som alla orcer. Och oerhört snabb. Tror helt klart att han hade varit svår för de flesta i brödraskapet.

Är jag ute och cyklar? Men visst använder Tolkien inte särskilt ofta beskrivningar som denna? Inte kring personer iaf.

Nej jag anser inte att du är ute och cyklar. Hoberna hade varit chanslösa (om det behövdes nämnas), men de övriga hade vunnit, med hur mycket besvär beror dock på förutsättningarna för striden.



Det är jag inte lika säker på, det stilrena sätt han undvek såväl Boromir som Aragorn så kan jag absolut tänka mig att han skulle kunna klå både Legolas och Gimli, kanske även Boromir.

Betänk dock att de var på väg att ge sig av och att orcherna dök upp hastigt.
De hade varit under svår press i flera dagar.
De hade precis utkämpat en strid.
Legolas? uteslutet, gråalvsprins, krigare som tränat i hundratals år minst. Gimli? nästan lika uteslutet, men sannolikt den som fått det jobbigast. Boromir? Striden vid Rauros säger väl det mesta. Han fällde ensam minst 4 uruks + ett stort antal orcher trots att de sköt mängder av pilar på honom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 16, 2009 7:47 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: fre feb 06, 2009 12:31 pm
Inlägg: 344
Ort: Sthlm
ordagnir skrev:
Sammie skrev:
ordagnir skrev:
Sammie skrev:
Beskrivningarna på hans rörelser får iaf mig att tycka att han är en ovanligt skicklig orc-krigare.
Tänker mest på denna del "Diving under Aragorn's blow with the speed of a striking snake"
Han val alltså nästan lika stor som en man, ska man då tänka sig en Dunadan eller en 'ringare man' oavsett så är han ca 180cm lång, tror jag. Han har ett skräckinjagande utseende, och är stark - precis som alla orcer. Och oerhört snabb. Tror helt klart att han hade varit svår för de flesta i brödraskapet.

Är jag ute och cyklar? Men visst använder Tolkien inte särskilt ofta beskrivningar som denna? Inte kring personer iaf.

Nej jag anser inte att du är ute och cyklar. Hoberna hade varit chanslösa (om det behövdes nämnas), men de övriga hade vunnit, med hur mycket besvär beror dock på förutsättningarna för striden.



Det är jag inte lika säker på, det stilrena sätt han undvek såväl Boromir som Aragorn så kan jag absolut tänka mig att han skulle kunna klå både Legolas och Gimli, kanske även Boromir.

Betänk dock att de var på väg att ge sig av och att orcherna dök upp hastigt.
De hade varit under svår press i flera dagar.
De hade precis utkämpat en strid.
Legolas? uteslutet, gråalvsprins, krigare som tränat i hundratals år minst. Gimli? nästan lika uteslutet, men sannolikt den som fått det jobbigast. Boromir? Striden vid Rauros säger väl det mesta. Han fällde ensam minst 4 uruks + ett stort antal orcher trots att de sköt mängder av pilar på honom.


Som du säger alla i brödraskapet var utröttade, det ger min orc en fördel.
Orcen beskriv snabb som en anfallande orm, bör alltså kunna undvika gimlis slag då han är trött oxh yxor är ofta tunga att sviga. Därför tror jag att gimli hade fått det svårt mot denna orc.
Legolas bör väl iofs ha haft den bästa chansen att vinna av de uppräknade.

Boromir fallet är lite annorlunda, tycker jag.
När Boromir blev dödad så låg det som du säger 4 uruker fällda vid honom, men även ett 15-tal vanliga orcer har jag för mig. Och han var full av pilar.
Fast hur den striden gick till vet vi inte. Orcer är inte de bussigaste krigarna, kanske sköt de pilarna efter att han fallit. Kanske inte troligt, men vi vet som sagt. Orcerna i det här fallet var trötta ( till en viss grad) och jag tror knappast de var rustade för strid då det var tänkt att de skulle springa långt.
Orcen i Moria var utvilad och hade en svart rustning på sig.
Svårt att säga vem som vinner, troligen hade det tagit en stund innan nån vann, och någon av de nio hade hjälp boromir så att orcen blev dödad.

* kan vara slarvit skrivet, tidigt och jag sitter på jobbet ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 16, 2009 10:04 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
och jag tror knappast de var rustade för strid då det var tänkt att de skulle springa långt.


De var utrustade för strid det kan du lita på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 16, 2009 10:52 am 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Citera:
Som du säger alla i brödraskapet var utröttade, det ger min orc en fördel.
Orcen beskriv snabb som en anfallande orm, bör alltså kunna undvika gimlis slag då han är trött oxh yxor är ofta tunga att sviga. Därför tror jag att gimli hade fått det svårt mot denna orc.
Legolas bör väl iofs ha haft den bästa chansen att vinna av de uppräknade.

Orcen i Moria var utvilad och hade en svart rustning på sig.
Svårt att säga vem som vinner, troligen hade det tagit en stund innan nån vann, och någon av de nio hade hjälp boromir så att orcen blev dödad.

Precis som jag skrev innan beror striden på förutsättningarna.
Jo jag tror Gimlig fått svårast, men han uppvisar ju en otrolig energi med yxan (hornborgen) och där stred han mot uruker.
Boromir Moria, du tror inte orcens underhuggare hade kunnat göra samma sak?
Jag uppfattar dock dina tidigare inlägg som att du avsett i ett tänkt envig?

Citera:
Boromir fallet är lite annorlunda, tycker jag.
När Boromir blev dödad så låg det som du säger 4 uruker fällda vid honom, men även ett 15-tal vanliga orcer har jag för mig. Och han var full av pilar.
Fast hur den striden gick till vet vi inte. Orcer är inte de bussigaste krigarna, kanske sköt de pilarna efter att han fallit. Kanske inte troligt, men vi vet som sagt. Orcerna i det här fallet var trötta ( till en viss grad) och jag tror knappast de var rustade för strid då det var tänkt att de skulle springa långt.
Boromir, Rauros; det var minst 4 uruker fällda. Vi vet ganska väl hur striden gick till från Pippins hågkomster och det Ugluk berättar. Orcherna rusasde på flera i taget och sköt svärmar av pilar. Ugluk säger (ung) -"det var vi uruk-hai som fällde den store krigaren".
Trött gäller även Boromir. och orcsen var fullt rustade för strid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 16, 2009 10:59 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
ordagnir skrev:
Ånej den gubben gick inte..
Ska du sänka dig till en riktigt låg nivå lägger vi av diskussionen! Jag gjorde inget försök att dra en vals om du tror det. Ingenting av det du sagt kan med säkerhet styrkas av det citat du tagit, så dina gubbar faller rätt snabbt i så fall! Däremot verkar du ha fått för dig att cluster skulle innebära att stanna upp men sedan fortsätta, vilket inte verkar så troligt om du läser vad som hände!

ordagnir skrev:
För att beskriva ett hastigt skeende i text utan dränka berättelsen i detaljer gör att man givetvis inte kan beskriva varje individs varende steg och handling utan man ger en bild av vad som skedde mha hållpunkter.
Betänk då istället att Tolkien var mycket mån om att inte bli misstolkad och snarare skrev för mycket än för lite.

ordagnir skrev:
Menar du att de bara tänker stå där? Gå fram en i taget? Ledaren måste först visa dem hur de ska göra?
Jag menar att de hade tillräcklig tillförsikt med sin ledare för att låta honom utföra sitt uppdrag och om han lyckades väl skulle de säkert rusat in. Med tanke på att de inte vågade handla utan honom väntade de och sprang när han föll (vilket är det enda texten uttryckligen meddelar - allt annat är spekulation). Och att ledaren behövde visa hur man slåss faller väl rätt snabbt om man betänker att det handlar om orcher.

ordagnir skrev:
Jag har tex flera gånger framhållit att det fanns dugliga krigare bland orcherna. Så jag förstår uppriktigt inte vad problemet är?
Problemet (om man nu vill uttrycka det så) är att du insisterar på att övriga folk, hobbitar undantagna, skulle vinna med 10-0. Det är det enda jag har hävdat att jag inte tror.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 16, 2009 7:44 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Eldalie skrev:
ordagnir skrev:
Ånej den gubben gick inte..
Ska du sänka dig till en riktigt låg nivå lägger vi av diskussionen! Jag gjorde inget försök att dra en vals om du tror det. Ingenting av det du sagt kan med säkerhet styrkas av det citat du tagit, så dina gubbar faller rätt snabbt i så fall! Däremot verkar du ha fått för dig att cluster skulle innebära att stanna upp men sedan fortsätta, vilket inte verkar så troligt om du läser vad som hände!

du har 3 gånger hoppat över/ignorerat att svara på frågan och istället vrider över det hela till en formulerings fråga, vilket till slut med klippningarna du gjorde verkade medvetet. Det var gubben. Om inte så antar jag att det var ren lapsus.
För att göra det tydligt:
A Orch-hövdingen rusade in först.
B Han hade försprång framför sin trupp.
C Dörröpningar/trånga passager får folk att stoppas upp, särskilt om de löper an i grupp.
D Truppen ansamlas i dörröpningen.
E eftersom flera ska in sker naturligt en viss förflyttning ut åt sidorna och framåt.
F Huruvida de förflyttar sig framåt i större utsträckning eller ej i det skedet framgår inte. Bägge är möjligt.
G Det väsentliga är (vilket framhållits) att de bereder sig på att rusa på i så stort antal som möjligt sannolikt så snart ett tillräckligt antal kommit in.
H MÅLET för orcherna är att dräpa/tillfångata inkräktarna. Eller varför komer de in i rummet?
I Det målet uppfylls förmodligen bäst genom att anfalla dessa. Eller?
H Ledaren stupar, truppens moral kollapsar= de flyr.
Det visar på att de ville kunna utnyttja sitt numerära övertag och att de var extremt beroende av sin ledare vilket är typiskt för den typ av mass-taktik jag anser att de företräder.
Det är vad jag har fått för mig i sammanhanget. Kan du denna fjärde gång vara vänlig att svara på varför det inte fungerar för att exemplifiera användandet av masstaktik hos orcher?
Vad ger exempel på motsatsen i deras agerande? Jag ser inte de heroeiska uppoffringarna, initiativen hos en underboss att ta över kommandot, inget annat än en kollaps hos enheten. Oavsett hur mycket fokus man lägger på cluster så är det det som beskrivs.

Eldalie skrev:
ordagnir skrev:
För att bekriva ett hastigt skeende i text utan dränka berättelsen i detaljer gör att man givetvis inte kan beskriva varje individs varende steg och handling utan man ger en bild av vad som skedde mha hållpunkter.
Betänk då istället att Tolkien var mycket mån om att inte bli misstolkad och snarare skrev för mycket än för lite.

Dock att han skrev väldigt svepande och sparsamt om sådant som var mindre väsentligt för situationen. Det primära här var ledarens attack mot Frodo. Det skedde väldigt snabbt. Underhuggarna hann inte göra något innan de flydde, det finns helt enkelt inte mycket att beskriva om det.

Eldalie skrev:
ordagnir skrev:
Menar du att de bara tänker stå där? Gå fram en i taget? Ledaren måste först visa dem hur de ska göra?
Jag menar att de hade tillräcklig tillförsikt med sin ledare för att låta honom utföra sitt uppdrag och om han lyckades väl skulle de säkert rusat in. Med tanke på att de inte vågade handla utan honom väntade de och sprang när han föll (vilket är det enda texten uttryckligen meddelar - allt annat är spekulation). Och att ledaren behövde visa hur man slåss faller väl rätt snabbt om man betänker att det handlar om orcher.

Vad har jag spekulerat om?
Den spekulation jag kan se är att hövdingen hade ett uppdrag. Källa?
Jag ställde några ledande frågor för att se om det kunde led till svar. Eftersom du upprepat undvikt att svara på frågan vad som motsade masstaktik hos orcherna. Det verkar ha fungerat eftersom jag fått svar, tack för det. Förstår dock inte av det du skriver vad som motsäger mass-taktik. :?

Eldalie skrev:
ordagnir skrev:
Jag har tex flera gånger framhållit att det fann dugliga krigare bland orcherna. Så jag förstår uppriktigt inte vad problemet är?
Problemet (om man nu vill uttrycka det så) är att du insisterar på att övriga folk, hobbitar undantagna, skulle vinna med 10-0. Det är det enda jag har hävdat att jag inte tror.

VAR har jag insisterat något sådant? VAR?
Exempel tack! Jag tror du blandar ihop mig med Eriagon :wink:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010