Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hobbiten blir två filmer.
InläggPostat: tis maj 12, 2009 6:31 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 11, 2006 3:03 am
Inlägg: 21
Peter Jackson har nu bekräftat att Hobbiten kommer att ta upp två filmer, istället för en som det tidigare var tänkt. Då var det meningen att Hobbiten skulle bli en film och att en andra filmen skulle fyllas ut med en annan historia. Nu blir det dock inte så, eftersom Peter Jackson tyckte att det blev för mycket för att han skulle vilja pressa in det i bara en film.

http://www.stuff.co.nz/entertainment/fi ... -two-parts

Bra nyheter tycker jag, även om det är lite synd att man inte får se vad de egentligen hade planerat för andra filmen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 12, 2009 7:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Detta tas upp även i denna tråd, dock med länk till en annan artikel.

Själv är jag lite oroad över att de tänker ha med Dol Guldur och Vita rådet. Det är ju att frångå boken rejält och jag tycker att de delar i LotR-filmerna där man har frångått boken generellt är mycket fånigare och mer korkade än de delar där man har följt originalet åtminstone ganska nära. PJ och de andra har inte varit så bra på att bibehålla stämningen och skärpan när de har gjort sin egen grej, tycker jag.
När jag ser Dol Guldur på film framför mig tänker jag bara på den töntiga trollkarlsbalettfighten i FotR och den (som tur är) bortklippta Aragorn-battlar-manligt-Gåvornas-herre-scenen som spelades in för RotK. Huva!
Med andra filmmakare kanske ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 12, 2009 8:55 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 11, 2006 3:03 am
Inlägg: 21
Ah, den missade jag. :)

Nja, det tycker jag låter kul. Skulle vara konstigt för publiken också om Gandalf bara försvinner efter att ha lämnat Bilbo och dvärgarna vid Mörkmården. Dessutom finns det så många möjligheter där som kan bli hur bra som helst. Samarbete mellan Gandalf och Saruman, Sauron i Tredje Åldern och mer av Galadriel, Elrond och Radagast (för Radagast var väl med i Vita Rådet, eller?).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 14, 2009 4:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
King Azaghâl skrev:
Skulle vara konstigt för publiken också om Gandalf bara försvinner efter att ha lämnat Bilbo och dvärgarna vid Mörkmården.

Men då får de ju ett skäl att läsa alla böckerna! :) Alternativt: Då får vi ett skäl att känna oss överlägsna ... :twisted:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 15, 2009 2:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 14, 2004 4:19 pm
Inlägg: 1554
Ort: Little Hangleton
Ser fram emot båda filmerna.
Till Midgård och hem igen :D :lol:

_________________
/Tom Riddle

"There is no good and evil, there is only power...and those too weak to seek it."
—Voldemort

I never expected that conducting a campaign of organized terrorism would be so morally uplifting.
/Viridian


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 15, 2009 9:12 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Beledhel skrev:
Själv är jag lite oroad över att de tänker ha med Dol Guldur och Vita rådet. Det är ju att frångå boken rejält och jag tycker att de delar i LotR-filmerna där man har frångått boken generellt är mycket fånigare och mer korkade än de delar där man har följt originalet åtminstone ganska nära. PJ och de andra har inte varit så bra på att bibehålla stämningen och skärpan när de har gjort sin egen grej, tycker jag.
När jag ser Dol Guldur på film framför mig tänker jag bara på den töntiga trollkarlsbalettfighten i FotR och den (som tur är) bortklippta Aragorn-battlar-manligt-Gåvornas-herre-scenen som spelades in för RotK. Huva!
Med andra filmmakare kanske ...


Fast å andra sidan finns många scener där de frångått boken som funkar ypperligt. För att nämna några: mötet mellan Frodo och Gandalf i inledningen till första filmen, den lilla fäktningsscenen med Merry, Pippin och Boromir i Eregion (som i alla fall jag gillar), jag tycker även om tillbakablicken med Boromir, Faramir och Denethor.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 16, 2009 6:46 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Danne skrev:
Fast å andra sidan finns många scener där de frångått boken som funkar ypperligt. För att nämna några: mötet mellan Frodo och Gandalf i inledningen till första filmen, den lilla fäktningsscenen med Merry, Pippin och Boromir i Eregion (som i alla fall jag gillar), jag tycker även om tillbakablicken med Boromir, Faramir och Denethor.
Jag tycker också att de lyckades rätt väl i de här scenerna (men fäktningsscnenen är väl bara flyttad från Lórien till Eregion?), även om jag ogillar när onödiga scener läggs till. Min favoritscen av dem som frångår böckerna är den när Eomer hittar Theodred, samt Saruman's "there will be no dawn for Men".

Att de lägger till scener i filmerna, där man annars hade behövt en berättarröst, eller någon av karaktärerna som (ofta påklistrat) talar om vad som hänt, tycker jag är vettigt. Bara de inte frångår originalhandlingen och hittar på en massa eget.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010