Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 5:54 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Medeltidsmarknader
InläggPostat: fre aug 07, 2009 11:35 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Är det någon här som har varit på några medeltids- eller Vikingamarknader i år?

Själv var jag på en liten i Örebro samt en större I Saltvik på Åland. Den sistnämnda rekomendera jag starkt!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 07, 2009 8:04 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Jag var på en på Bohus fästning utanför gbg. Blötare marknad får man leta efter :P


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 11, 2009 5:18 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den utanför slottet i Vadstena var trevlig med mycket levande musik.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 7:50 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Jamensåklart! Aldrig en sommar utan medeltidsmarknader. Så länge min yngste son fortfarande vill följa med vill säga. Han är mitt alibi. :)

I år har det blivit Hova och Visingsö. Hova ligger så pass nära att vi alltid åker dit. Helt okay, men framför allt ett bra tornespel. Visingsö... Nja... Det var inte mycket till marknad egentligen. Men vi hade i alla fall jättemysigt. Det blev lite mer picknick i gröngräset fast med medeltidstema.

Jag fick tipset om Ekenäs och Leksands medeltidsmarknader av en knalle. De var hans favoriter. Det blir nästa år.

Vid Bohus fästning var vi förra året, men vi blev lite besvikna. Det var så trångt och bökigt! Trängsel överallt. Fick inte riktigt rätta känslan då.

Wadköpings marknad var vi på för ett par år sedan. Förmodar att det var den du var på Orophin? Den var väl inte heller så mycket att ha egentligen. Inte då. Men grönt gräs, hyfsat väder, min sköna linneklänning och nåt grillat att äta så behövs inte så mycket mer. :)

Gotland var vi på förrförra året och dit vill jag igen! Men Åland lät spännande. Var den stor? Man åker ju inte gärna till Åland för att upptäcka att den är i Wadköpings storlek.

Sådär ja! Nu behöver ingen sväva i ovisshet över vad jag har gjort. Skönt va? :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 7:56 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Det var inte så trångt alls på bohus men det kanske hade med vädret att göra :roll:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 25, 2009 10:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Rosie skrev:
I år har det blivit Hova och Visingsö. Hova ligger så pass nära att vi alltid åker dit. Helt okay, men framför allt ett bra tornespel. Visingsö... Nja... Det var inte mycket till marknad egentligen. Men vi hade i alla fall jättemysigt. Det blev lite mer picknick i gröngräset fast med medeltidstema.


Var på Hova förra året, blev inte så imponerad, men jag är lite sugen på Visingsö, det är ju väldigt fint där!

Rosie skrev:
Wadköpings marknad var vi på för ett par år sedan. Förmodar att det var den du var på Orophin? Den var väl inte heller så mycket att ha egentligen. Inte då. Men grönt gräs, hyfsat väder, min sköna linneklänning och nåt grillat att äta så behövs inte så mycket mer. :)

Ja det stämmer. Den har nog växt en del sen du var där sist, men är fortfarande liten, men som du sade, det är väldigt trevligt i alla fall.

Rosie skrev:
Gotland var vi på förrförra året och dit vill jag igen! Men Åland lät spännande. Var den stor? Man åker ju inte gärna till Åland för att upptäcka att den är i Wadköpings storlek.


Jag rekomenderar Ålandsmarknaden, och ja den är stor ( iofs har jag inte så mkt att jämföra med) Den är betydligt större än Hova och som en av "knallarna" sade: "Här är alla försäljare för att de gillar de gillar det, detta är våran livsstil, och här säljs bara saker som hör till Vikinga/medeltiden, medan i Hova säljs det Hamburgare m.m."

När man ser marknaden på distans så liknar den inte en marknad, utan en by.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 26, 2009 6:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 9:29 pm
Inlägg: 787
Ort: Värmländska södern
Orophin skrev:
Jag rekomenderar Ålandsmarknaden, och ja den är stor ( iofs har jag inte så mkt att jämföra med) Den är betydligt större än Hova och som en av "knallarna" sade: "Här är alla försäljare för att de gillar de gillar det, detta är våran livsstil, och här säljs bara saker som hör till Vikinga/medeltiden, medan i Hova säljs det Hamburgare m.m."

När man ser marknaden på distans så liknar den inte en marknad, utan en by.

Ok, det avgör saken. Det blir Åland nästa år om det är möjligt! Och angående Visingsömarknaden: Åk gärna dit och må gott i det gröna, men som medeltidsmarknad var den ganska kass. Vi gick över allt på tre minuter skulle jag tro..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 02, 2009 9:22 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag jobbade på Leksands medeltidsmarknad. Rekommenderas starkt. Mysig hembygdsdgård o massa happenings. Vi jobbade med riddarvandring för barn som var mycket uppskattat. Särskilt för föräldrar som kunde gå omkring ostört en timme utan sina telningar. :)

Saltvik har jag hört om av min kompis som också deltar i en grej som heter Balders Ballar (riktigt sjukt uppträdande!) så jag åker nog dit nästa år.

Visby var ju också en höjdare som jag gärna åker på igen. Vecka 32 är numera avsatt för semester! :P

Nu på lördag 5/9 är det en medeltidsmarknad o musikfestival i Moriaberg utanför Tumba. Den är alkoholfri och öppnar 12:00 och stänger 01:00 så den passar alla åldrar.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010