Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:32 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 17, 2009 10:52 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Ett undantag tycker jag Är Kettricken som har en framträdande roll i Fjärrskådarna och "den gyllene mannen".

Jag tror att Det är ganska svårt för fantasyförfattare att ha så många kvinnor i huvudrollerna eftersom på medeltiden var det nästan bara män på de makthavande positionerna, och än värre var det ju under antiken då kvinnorna inte fick gå mer än några meter utanför gården om de inte var konkubiner eller dyl. och det är väl främst från dessa perioder som författarna hämtar inspiration till sina världar.

I Harry Potter har ju många kvinnor framträdande roller (t.ex. Cho Chang, Molly Weasley, Harrys mamma, Hermione, Tonks, Macgonnagal m.fl) Men så utspelar sig ju detta i "nutid" där kvinnor är jämbördiga med män. (iaf ska vara)

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 17, 2009 3:28 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
Jag har last flera fantasybocker som har kvinnor vid viktiga roller, men nastan alla ar ocksa skrivna av kvinnor.
Paksenarrion, Alanna och den andra serien av samma forfattare, Hobbs serier etc.
Man kan tydligen skriva om man medan kvinnor kan skriva om man och kvinnor. Trist att sa fa man kan komma over sitt eget kon.

Men det ska namnas att de serier med manga kvinnor ocksa ar mindre tradionella fantasyberattelser pa andra satt an konsfordelningen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 17, 2009 6:37 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Jag tror att det här inte har haft med filmerna att göra på ett tag... skulle någon med möjlighet kunna byta namn och plats på alternativt dela upp denna tråd?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 7:37 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
För att gå in mer på vad Eluréd skriver så beror det väl även på om det är en man eller kvinna som skriver? Som amatörförfattare märker jag själv att mina pojkkaraktärer blir lite för "feminina" ibland. Så kan det vara så att manliga fantasyförfattare har svårt att ge kvinnor en större roll i rädsla av att reta upp feminister genom att gestalta denne karaktär "fel"? Om ni nu förstår vad jag menar :)
Tycker detta är en intressant diskussion, och ja; den borde byta plats och namn.

PS. dessutom skriver man väl hellre om det man känner till (i mitt fall kvinnliga psyket) än det man är osäker på (i mitt fall manliga psyket).

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 11:27 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Du är nog inne på rätt spår där Madde. (Jag tar och delar denna tråden lite senare. Ge gärna nytt trådnamnsförslag så länge.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 2:57 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
"Genus i fantasy" är kanske ett bra namn. Eller vad säger ni?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 9:16 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Funkar alldeles utmärkt, det som inte gör det är snarare att den ligger i "Filmerna" när mycket nu det sissta enbart har rört böcker.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 7:57 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
Ar det nagon som kanner till en bok/serie skriven av en manlig forfattare och som har framtradande kvinnor?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 9:30 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det beror på vad du menar med framträdande kvinnor. Philip Pullmans "His Dark Materials" är ju ett bra exempel, förstås. Hans huvudkaraktär är en flicka, vilket förstås inte blir riktigt samma sak som en kvinna, eftersom barn oftast ses som mindre utpräglat könsbundna. Dock finns det minst en till mycket viktig och kompetent kvinnlig karaktär. När det gäller genussynen hos Pullman går ju dessutom mycket av historien ut på att försvara syndafallet och kvinnans roll samt att lyfta fram det positiva i sexualiteten och kärleken - även den kvinnliga.

Annars tänker jag bara på CS Lewis som ju har Lucy som ett viktigt exempel på en kvinnlig huvudperson, men återigen är hon ett barn, vilket förändrar saken.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 9:53 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 05, 2007 12:50 pm
Inlägg: 1126
Ort: Menegroth
Eddings har visserligen ett flertal framträdande kvinnor, men dom känns ofta ganska så "krystade".

Det enda jag kan komma på är snarare motsatsen, Kathrine Kerr haar enligt mig lyckats att skapa väldigt bra manliga karaktärer, trots sitt eget kön.

_________________
Ur natten steg jag till ljusets värld
med sång under solen, med draget svärd.
Jag red tills hoppet och hjärtat brast
mot solnedgången och dödens gast.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 10:09 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Túrin Turambar skrev:
Annars tänker jag bara på CS Lewis som ju har Lucy som ett viktigt exempel på en kvinnlig huvudperson, men återigen är hon ett barn, vilket förändrar saken.
Lewis är ett bra exempel på gammal ålderdomlig kvinnosyn. Flickorna/kvinnorna i hans berättelser är tydligt kuvade av männen, vilka de ser som hjältar, familjeöverhuvuden etc. Riktigt tråkig gammaldags kristen moral genomsyrar allt det jag läst av honom.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 10:49 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jo, det håller jag helt med om. Nu tänkte jag mest på förekomsten av framträdande kvinnliga karaktärer.

Även den farliga kvinnan är representerad hos honom i form av bl a the White Witch eller häxan i The Silver Chair. I deras gestalter portätteras kvinnan som makthungrig, ondskefull, men också typiskt sexuellt laddade. De är sluga och ljuva och uppnår flera av sina mål genom silkeslena löften. Det känns som en typisk representation av den gamla bilden av kvinnan som slug förförerska.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 11:27 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
Thingol skrev:
Det enda jag kan komma på är snarare motsatsen, Kathrine Kerr haar enligt mig lyckats att skapa väldigt bra manliga karaktärer, trots sitt eget kön.


Det gar ju hand i hand med andra aspekter i samhallet, dar kvinnor ar mycket battre pa att behandla man och kvinnor lika an man, i allmanhet givetvis.


Senast redigerad av Eluréd lör sep 19, 2009 3:29 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 12:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Túrin Turambar skrev:
Även den farliga kvinnan är representerad hos honom i form av bl a the White Witch eller häxan i The Silver Chair. I deras gestalter portätteras kvinnan som makthungrig, ondskefull, men också typiskt sexuellt laddade. De är sluga och ljuva och uppnår flera av sina mål genom silkeslena löften. Det känns som en typisk representation av den gamla bilden av kvinnan som slug förförerska.

Det här får mig lyckligtvis att äntligen komma ihåg att nämna Shelob och Ungoliant. Där har vi något intressant att diskutera!

(Jag har lite tidsbrist just nu, men jag återkommer. :wink:)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 12:32 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Beledhel skrev:
Det här får mig lyckligtvis att äntligen komma ihåg att nämna Shelob och Ungoliant. Där har vi något intressant att diskutera!
Ja, det är säkerligen ingen slump att båda dessa är honor!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010