Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Harad
InläggPostat: mån sep 07, 2009 8:16 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Hur ser Harad ut. Vilka människor bor där och var kommer de ifrån? Hur många bor där? Är det stort? Hur tätt? Många städer? Klimat? Vad finns öster och söder om Harad?

Så vitt jag vet finns det bara en stad utsatt på kartan och det är Umbar. Däremot vet jag inte särskilt mycket om den.

Jag spelar själv Eon och fördelen med världen där är att det finns många som ligger bakom (och en i spetsen), så risken att den blir ofärdig är liten. Den är redan väldigt detaljerad och det finns en hel drös moduler med allehanda information om världen, Mundana.
Det som är tråkigt med den världen är att alla människor är mer eller mindre koncentrerade på samma plats. Jag får lite samma känsla om Midgård, även om det inte är lika definierat.

Visst finns det mycket folk som bor bortanför de bäst kända platserna? Jag känner ju till att det finns folk i Rhûn och Harad, men utanför dem då? Finns det dokumenterat?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 07, 2009 8:25 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Det bästa jag kan skriva som svar är nog att du borde kolla i the atlas of Tolkiens middle-earth, där finns det en iallafall någolunda korekt karta över HELA världen. Jag vet inte hur jag skulle kunna beskriva en karta i ord... :roll:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 07, 2009 9:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ska återkomma när jag inte är lika trött... http://en.wikipedia.org/wiki/Umbar är en rätt ok sida.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis sep 08, 2009 2:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag har gjort en kortare granskning av den här sidan som verkar bra http://www.tuckborough.net/harad.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 14, 2009 6:09 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Tack för tipsen. Jag blir irriterad på mig själv för att jag segade så mycket med att svara här. :P

Alltså grejen är väl det att jag finner kartan över Harad alldeles för tom. Det är en väg, en flod och en hamn. Visst, det går ju inte att göra så mycket åt saken, men ändå. Samma sak är det med kartorna över Gondor, Rohan och typ hela Nordvästra Midgård: Det finns ju nästan ingenting på kartorna! Jag vet att det faktiskt finns fler städer och bosättningar än vad som finns med på kartan, men ändå! Det ger en känsla av att det bara finns ett tusental mänskliga varelser i hela området.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 14, 2009 7:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Jag håller med om att bristen på information om dessa områden är lite frustrerande, men när de gäller kartorna tycker jag att de är utmärkta som de är. De tomma fläckarna ger en känslan av att man faktiskt befinner sig i Midgård och studerar en karta som kanske är ritad i Imladris, av alver som väl känner till de trakter som genom åren har berört dem själva på olika sätt, men som inte har brytt sig om att fördjupa sig i några för dem oviktiga människobyar långt borta i söder. Skulle alla delar av kartan ha varit utvecklade och detaljerade hade åtminstone jag istället känt mig som Ilúvatar – det skulle försätta mig i ett distansierat betraktarperspektiv utanför världen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 14, 2009 8:07 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Bara för att man läser boken ska man inte känna sig allsmäktig. Det tar bort en del av det roliga. Det som man kan tänka ut själv.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 3:57 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Det är väl sant att den ger mer av ett perspektiv att vara ritad av någon i Midgård och så, men det tycker inte jag spelar någon roll. Jag känner mig inte allsmäktig av att titta på en lite för detaljerad karta i t.ex. (rollspelet) Eon.

För mig är det lite svårt att få känslan av att befinna sig i Midgård, som du beskriver det Beledhel, överhuvudtaget. Då krävs det mer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 4:55 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag vill förvisso inte ändra något i Tolkiens befintliga kartor, men utifrån Gondors problem med Haradrim borde de ha gjort hyfsat detaljerade kartor över Harad. Om inte annat så i strategiskt syfte. Nu kan vi ju föreställa oss att de gjorde det, men att de kartorna aldrig kom att hamna i Västmarks Röda bok. Alternativt är de så detaljerade de kan vara, då området mest täcks av öknar och halvöknar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 18, 2009 7:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Att det fanns mer detaljerade kartor över Harad tvivlar jag inte på (öknar eller ej). Det som hamnade i Västmarks Röda bok var ju dock ett resultat av Bilbos, Frodos och Sams upplevelser och ansträngningar – och ingen av dem hade ju något över huvud taget att göra med Harad som geografiskt område – så det är nog förklaringen till att de inte hamnade där.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 19, 2009 11:51 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Det fanns säkert väldigt detaljerade kartor i Gondors arkiv, synd bara att vi aldrig får se dem...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 20, 2009 7:09 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Nu kan vi bara fantisera om det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 23, 2009 8:07 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Västmarks röda bok... just ja. Vad finns i den egentligen? Varifrån kommer kartorna från första och andra åldern osv? De finns väl inte i den boken?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons sep 23, 2009 8:18 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Shathur skrev:
Västmarks röda bok... just ja. Vad finns i den egentligen? Varifrån kommer kartorna från första och andra åldern osv? De finns väl inte i den boken?
Nä, bortsett från att Bilbo kan ha snokat rätt på, och kopierat dem i Imladris, borde de inte vara det. Sam kanske fick tillgång till arkiven i Gondor också, tex för kartorna över Númenor (om inte Elrond hade dem). I Leithian kanske en eller flera Beleriandkartor fanns med, samt lite stamträd kanske.

Västmarks röda ska väl egentligen endast innehålla sådant som hobbitarna dokumenterade efter sina äventyr? Jag föreställer mig dock att Bilbo (karttokig som han var) satt och kopierade kartor i Imladris.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 27, 2009 4:13 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Hur korrekta tror ni kartorna över Midgård är? Idag har man ju satellitfoton och vet exakt hur allting ser ut på någon meter när, men tittar man på gamla kartor kan de se ganska lustiga ut... Typ kusterna stämmer rätt bra men resten är mest en stor landblaffa med tveksamma dimensioner.

Alltså, Tolkien visste naturligtvis, men om han kan sin historia så ville han nog inte att kartorna skulle vara för exakta. :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010