Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 10:16 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bryt tidsberoendet!
InläggPostat: tis okt 06, 2009 11:25 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: tis jul 28, 2009 10:47 pm
Inlägg: 88
Ort: Skellefteå
Någon gång i somras la jag ifrån mig mitt armbandsur. Jag tänkte pröva hur det känns att faktiskt bara strunta i vad klockan är när jag inte måste veta det. Det var faktiskt skönt. Det fungerar dessutom riktigt bra när jag går i skolan och behöver tiden mer än på sommaren.

Länge har jag varit beroende av att alltid veta vad klockan är, så armbandsuret har känts mer eller mindre oumbärligt. De dagar jag har glömt det har jag känt mig handikappad.
Detta bestämde jag mig för att bryta efter att ha läst en intressant artikel om den moderna tidsuppfattningen och dess effekter på vårt samhälle.

Nu använder jag endast mobilen för att kolla klockan. På en dag kanske jag tar upp den ur fickan för det ändamålet 5 gånger, eller så. Detta jämfört med att kolla på armbandsuret kanske 10-12 gånger i timmen. Lite skillnad.

Det känns faktiskt som att om man inte alltid vet vad klockan är -- och därmed blir mindre medveten om det "faktiska" tidsflödet -- så går tiden inte lika fort (fort som i negativt, alltså). Då kan man fokusera mer på det man gör än på hur mycket tid man har kvar på sig att göra det.

Jag rekommenderar alla tidsberoende att pröva samma sak!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 07, 2009 7:16 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Jag har aldrig varit tidsberoende så för mig är det ingen idé med något sådant. Jag har aldrig använt ett armbandsur regelbundet :roll:

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons okt 07, 2009 10:14 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Var nog en tio år sedan jag använde armbandsur regelbundet. Man klarar sig oftast alldeles utmärkt utan att veta exakt vad klockan är hela tiden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 08, 2009 8:06 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
Det var mycket länge sedan jag gjorde mig av med armbandsuret, man klarar sig bra utan att veta vad klockan är varje sekund.
använder mobilen om jag vill kolla det

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 09, 2009 9:06 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jag slutade också med armbandsur för ganska många år sedan (15?), och använder också mobilen numer.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre okt 09, 2009 11:59 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag också. Jag har använt mobilen sedan fem-sex år eller så, men det handlar också om att jag tycker att det är ganska fult och obekvämt med armbandsur.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 10, 2009 12:20 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Jag älskar mitt armbandsur, det enda "smycket" jag någonsin skulle kunna tänka mig att använda just nu. Jag har inte sett något problem med att ha koll på tiden, men jag misstänker att ni har rätt egentligen... :?

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 10, 2009 12:54 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det är faktiskt lustigt att de sex första inläggen var från folk som alla hade slutat med armbandsur.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 10, 2009 4:55 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Får väl lägga till min synpunkt då, även om den är långt ifrån unik här. Jag slutade med armbandsur vid mitten av 90-talet och har sällan min mobil påslagen eller med mig. Jag tycker jag har bra koll på tiden ändå, men har oftast inget emot att inte veta vad klockan är. För att citera en kompis som lite skämtsamt uttryckte sin syn på saken för ca 20 år sedan: "endast den som ej använder tiden som mått kan vara tidlös" :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 10, 2009 6:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Slutade också använda armbandsur för ett par år sedan. Innan dess hade jag det jämt på mig. Jag tappade bort det i några dagar och upptäckte då att det gick alldeles utmärkt utan det. Mobilen funkar minst lika bra.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 11, 2009 1:24 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: sön jul 23, 2006 11:54 am
Inlägg: 853
Ort: Svealand
Sedan mobiltelefonens intåg så har jag ej använt armbandsur, visst kollar jag på klockan i mobilen då och då.

_________________
/Sonny


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 11, 2009 6:34 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Eldalie skrev:
Får väl lägga till min synpunkt då, även om den är långt ifrån unik här. Jag slutade med armbandsur vid mitten av 90-talet och har sällan min mobil påslagen eller med mig. Jag tycker jag har bra koll på tiden ändå, men har oftast inget emot att inte veta vad klockan är. För att citera en kompis som lite skämtsamt uttryckte sin syn på saken för ca 20 år sedan: "endast den som ej använder tiden som mått kan vara tidlös" :wink:


Jag önskar jag kunde ha det likadant, men som lärare är det ingen hit. :) På lov försöker jag dock leva så!

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 11, 2009 6:56 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Danne skrev:
Jag önskar jag kunde ha det likadant, men som lärare är det ingen hit. :) På lov försöker jag dock leva så!
Det går om man har klockor i salarna! Jag är också lärare. Dock fuskar jag nuförtiden och har klocka på jobbet, för vi har haft problem med klockor som går fel, och det funkar inte riktigt om man ska förlita sig på elevernas tidsangivelser. Men under ca 10 års lärargärning har jag varit utan klocka.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010