Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: lör nov 07, 2009 3:08 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tor okt 21, 2004 2:19 pm
Inlägg: 68
Ort: Växjö
Ganska lugnt med nyheter om The Hobbit-filmen just nu, med tanke på att ingen casting offentliggjorts än så länge... Men jag fick syn på den här intervjun som fanns länkad på http://www.theonering.net och tyckte det var intressant läsning.

http://www.totalfilm.com/features/guillermo-del-toro-on-making-the-hobbit

_________________
Farbror Melkor, vet du vad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 08, 2009 10:28 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Intressant läsning. Det mesta låter oerhört lovande.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön nov 08, 2009 10:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Citera:
Peter has the eye of a strong historian, in the sense that the trilogy is incredibly accurate to a world that was created. He’s like an archaeologist who’s digging something that existed. I think that The Hobbit has a little bit more poetic licence.


Känns lite mer olycksbådande... De kommer antagligen ta ganska mycket friheter att göra lite som de vill.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 01, 2009 10:11 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Egalmoth skrev:
Känns lite mer olycksbådande...


Känns mycket olycksbådande. Vem vet vad de kan tänkas göra med en sådan åsikt? :shock:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 01, 2009 10:20 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Definitivt, för det ger mig intrycket att det antingen var mycket längesen som Del Toro läste LOTR, eller att han aldrig läst den.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 01, 2009 11:02 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tor okt 21, 2004 2:19 pm
Inlägg: 68
Ort: Växjö
Jag tror inte att det finns någon större anledning att vara orolig. Jag tror inte att PJ och GdT kommer att förvanska eller förvränga Hobbiten till det sämre, men att vissa förändringar kommer att göras är oundvikligt. Det blir så när man överför en roman till ett filmmanus, och det är också oundvikligt att alla bokstavstroende fans kommer att bli så besvikna när de upptäcker att just deras favoritsekvens inte finns med eller att filmen inte blir exakt så som det står i boken. Förändringar kommer med all säkerhet att krävas och alla kan inte bli 100 % nöjda hela tiden. Jag litar på PJ och GdT som är extremt kompetenta filmskapare.

_________________
Farbror Melkor, vet du vad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 03, 2009 11:00 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Med tanke på att Tolkien själv inte hade en klar och färdig bild av Midgård när han skrev The Hobbit så är jag böjd att hålla med om att man kan ta sig lite större friheter med manus... Boken går ju heller inte in på detaljer och beskriver så mycket som LOTR så det finns luckor man kan fylla i utan att för den skull förvanska historien.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 03, 2009 11:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
....Men sedan skrev han ju om Gåtor i mörkret för att det skulle passa in med Härskarringen. Jag kan dock hålla med om att du har en poäng där, men jag gillar inte idén att Del Toro & co kan hitta på nästan vad som helst. Jag skulle inte vilja se shrek dyka upp som Beorn t.ex :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 04, 2009 8:31 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
....Men sedan skrev han ju om Gåtor i mörkret för att det skulle passa in med Härskarringen. Jag kan dock hålla med om att du har en poäng där, men jag gillar inte idén att Del Toro & co kan hitta på nästan vad som helst. Jag skulle inte vilja se shrek dyka upp som Beorn t.ex :D
Så dåligt omdöme har nog inte Guillermo. Jag tror iofs att mycket i filmerna blir mindre bra enligt min uppfattning, men jag kan tänka mig att de får en bättre sagostämning än Jackson fick i LotR. Har vi tur fokuserar man mer på karaktärer i de kommande filmerna, än bara på actionbiten och ovidkommande inslag (av den sort som Arwen hade i de förra). Jag är även rädd för att humorinslagen kommer bli många och barnsliga.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 06, 2009 9:14 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Jag hoppas mest på att de ska passa ihop med LotR-filmerna hellre än boken, för om de inte gör det vore det ju egentligen den största floppen.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 07, 2009 9:03 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det är väl till stor del därför som Peter Jackson är med på ett hörn. Har dock en känsla av att det är Del Toro som sitter bakom ratten så vi får väl se hur det blir i slutändan.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 07, 2009 4:48 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: tor okt 21, 2004 2:19 pm
Inlägg: 68
Ort: Växjö
Eftersom Peter Jackson, Fran Walsh och Philippa Boyens (som skrev manusen till LOTR-filmerna) skriver manus tillsammans med GDT så kommer Hobbit-filmerna med allra största säkerhet passa ihop med LOTR. GDT har dock sagt att han kommer att ändra vissa saker. Ulvarna, eller vargarna, kommer att se ut som just vargar och inte de hyenaliknande varelserna PJ använde. Dessutom ska Midgård i hans version vara en lite mer oskuldsfullt och "glad" värld, jämfört med den mer mörka versionen i LOTR vid tiden för Ringens krig. Ramverket kommer med andra ord att vara detsamma, med skillnaden att Del Toro kommer att lägga till sin personliga touch. Själv tycker jag att det ska bli spännande att se GDT:s vision av Midgård, och han kommer nog inte att våldföra det PJ har skapat. Dessutom är ju PJ exekutiv producent för filmerna.

_________________
Farbror Melkor, vet du vad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 07, 2009 8:36 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
DiamondDawg skrev:
Eftersom Peter Jackson, Fran Walsh och Philippa Boyens (som skrev manusen till LOTR-filmerna)


Var det inte en utav de där kvinnorna som kom på de "brillianta" ändringarna av Frodo och Faramirs karaktärer?
Men för övrigt håller jag med dig om att det ska bli mycket intressant att se. Har sett "Barnhemmet" och "Pans Labyrint" av Del Toro och tycker han är mycket skicklig, älskar de filmerna.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 07, 2009 9:27 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jag tror att filmen blir bättre ju mindre Jackson, Walsh och Boyens lägger sig i faktiskt. (Och det kommer från en som gillar LotR-filmerna.) Guillermo del Toro tycks förstå Tolkien på ett annat sätt än Jackson, och (i stort sett) alla dåliga saker i LotR var sådant som manusförfattarna hade lagt till.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 07, 2009 11:06 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Danne skrev:
Jag tror att filmen blir bättre ju mindre Jackson, Walsh och Boyens lägger sig i faktiskt.
Det tror jag också. Hoppas Guillermo står på sig och att han liksom jag ogillar tramsiga dvärgar, så vi slipper fadäser av det slag Gimli utgjorde i PJs version.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010