Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 08, 2009 12:11 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det var Boyens som kom på det där med Faramir, eller i varje fall var mest drivande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: tis dec 08, 2009 8:34 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Eldalie skrev:
Danne skrev:
Jag tror att filmen blir bättre ju mindre Jackson, Walsh och Boyens lägger sig i faktiskt.
Det tror jag också. Hoppas Guillermo står på sig och att han liksom jag ogillar tramsiga dvärgar, så vi slipper fadäser av det slag Gimli utgjorde i PJs version.
menar du när han tex skojar med eowyn eller när han pratar om dvärgkast i moria . jag tycker att det lättar upp stämningen lite grann , för mycket är kanske inte för bra men det var ju ialla fall rätt lite.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 08, 2009 8:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Visst, treebeard. Men det är väldigt lätt hänt att det blir för mycket av den varan. Man får aldrig glömma bort att LOTR inte är en komedi.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: tis dec 08, 2009 8:51 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
nej men hobbiten är en lite mer uppsluppen berättelse än Sagan om ringen.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: ons dec 09, 2009 7:23 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
nej men hobbiten är en lite mer uppsluppen berättelse än Sagan om ringen.
Jag håller med dig om att inledning och berättarstil i The Hobbit är mera uppsluppen, men i övrigt är det ingen munter historia. Hade den berättats annorlunda hade den inte tett sig lika komisk. Tex besöket hos Beorn, som kan uppfattas som komiskt då dvärgarna poppar in undan för undan, är egentligen djupt allvarligt då deras öde vilar i den hjälp de kan få om de inte retar upp Beorn utan gör honom nyfiken istället. Tänk vad de kan förstöra den scenen i filmen, med komisk musik medan dvärgarna trillar in!

Angående komiken kring Gimli, tycker jag de scener i TT där han faller av hästen, dricker sig stupfull etc, är de värsta exemplen, men jag tycker de misslyckades kapitalt med karaktären inklusive utseendet. Jag tycker synd om Rhys-Davies som hade kunnat gjort så mycket mer av den rollen med ett bra manus.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: ons dec 09, 2009 9:43 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
smaken är som baken delad :D

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: ons dec 09, 2009 9:48 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Eldalie skrev:
Jag håller med dig om att inledning och berättarstil i The Hobbit är mera uppsluppen, men i övrigt är det ingen munter historia. Hade den berättats annorlunda hade den inte tett sig lika komisk. Tex besöket hos Beorn, som kan uppfattas som komiskt då dvärgarna poppar in undan för undan, är egentligen djupt allvarligt då deras öde vilar i den hjälp de kan få om de inte retar upp Beorn utan gör honom nyfiken istället. Tänk vad de kan förstöra den scenen i filmen, med komisk musik medan dvärgarna trillar in!


Hmm, fast den scenen är ju faktiskt komisk även i boken. Dvärgarna är ju överlag rätt komiska i The Hobbit (fast på ett helt annat sätt än i Jacksons version) och jag tycker man ska behålla det inslaget i filmen.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: ons dec 09, 2009 11:29 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Danne skrev:
Hmm, fast den scenen är ju faktiskt komisk även i boken. Dvärgarna är ju överlag rätt komiska i The Hobbit (fast på ett helt annat sätt än i Jacksons version) och jag tycker man ska behålla det inslaget i filmen.
Det var precis det jag menade! I den form boken ger förloppet ter det sig komiskt, men egentligen är det ju ett allvar bakom. Dvärgarna som komiska tycker jag är barnbokens version av dem, inte deras verkliga roll i Arda. Jag ser helst att filmmakarna visar handlingen utan hobbitars påverkan, dvs via vad de enligt legenden ska ha skrivit i sina texter som Tolkien sedan översatt. Att Bilbo skarvade en del vid återgivningen av handlingen får man ta med i beräkningen...

Jag tycker gott att filmen kan behålla det på sitt sätt komiska i dvärgarnas gruffande och envisa läggning, samt vissa omständligheter de har för sig, men att göra dem till narrar är helt fel.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: fre dec 11, 2009 6:24 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Eldalie skrev:
Det var precis det jag menade! I den form boken ger förloppet ter det sig komiskt, men egentligen är det ju ett allvar bakom. Dvärgarna som komiska tycker jag är barnbokens version av dem, inte deras verkliga roll i Arda. Jag ser helst att filmmakarna visar handlingen utan hobbitars påverkan, dvs via vad de enligt legenden ska ha skrivit i sina texter som Tolkien sedan översatt. Att Bilbo skarvade en del vid återgivningen av handlingen får man ta med i beräkningen...

Jag tycker gott att filmen kan behålla det på sitt sätt komiska i dvärgarnas gruffande och envisa läggning, samt vissa omständligheter de har för sig, men att göra dem till narrar är helt fel.


Jag håller med om att man inte ska göra dem till narrar (vilket ju helt skulle förta den sorgliga scenen med Bilbo och Thorin), men däremot inte alls att man ska "visa handlingen utan hobbitars påverkan". Jag tycker det vore synd att anta ett annat perspektiv än bokens, och "barnboks"-karaktären är en av de saker jag tycker om med The Hobbit - fast jag skulle hellre kalla det för "sagokaraktär".

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 11, 2009 7:40 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Sagokaraktär vill jag absolut ha och där tror jag att Guillermo är bättre lämpad än Jackson, vilket jag skrivit tidigare, men inte tramsigheter och sådana grepp som jag är säker på att Tolkien skulle ogilla. Jag har mycket svårt att tänka mig att han skulle ha gillat Jacksons filmer alls, och i synnerhet inte porträtteringen av tex Gimli.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: fre dec 11, 2009 8:10 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
är det inte att överdriva en liten smula att kalla de saker gimli gör i lotr för tramsigheter? eller är det bara för att jag är ganska liberal i min tolkienhållning. :)

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 11, 2009 8:46 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag är nog mer strikt, inte bara för att jag gillar Tolkiens verk så mycket (och därför att jag alltid tycker filmer ska hålla sig till boken), utan också för att jag vet att om Tolkien levt idag hade han definitivt haft många invändningar på vad Peter Jackson gjort. Det tycker jag man ska respektera, men det tycker jag inte PJ har gjort i någon högre grad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: fre dec 11, 2009 9:37 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
treebeard skrev:
är det inte att överdriva en liten smula att kalla de saker gimli gör i lotr för tramsigheter? eller är det bara för att jag är ganska liberal i min tolkienhållning. :)


Tramsigheter är väl inte direkt någon överdrift?

Han super sig full och sjunger fåniga sånger.

Han ramlar av en häst på ett väldigt fånigt sätt.

Han tror sig vara supertyst i Lórien men framställs som motsatsen.

Han försöker slå sönder ringen.

Han har ett i allmänhet väldigt klumpedunsigt och Disneyaktigt kroppsspråk.

Han försöker blåsa bort spöken.


Nu har jag dessutom glömt otaliga andra tramsigheter som Jackson tillskriver den i böckerna mycket allvarliga Gimli. Den enda komiska situation som rör honom är när han säger att dvärgar inte blir trötta så lätt och han sedan är tröttast av alla när Boromir ironiserar över det.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: fre dec 11, 2009 9:51 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
Túrin Turambar skrev:
Han försöker blåsa bort spöken.


Här kunde jag tyvärr inte hålla mig för skratt :)

Men håller med om att Gimli blev lite för "comic-relief" i LoTR-filmerna. Jag hoppas att de balanserar det bra, försöker visa både de komiska sidorna hos dvärgarna samtidigt som de visar de ädla sidorna. Jag vill inte att det ska bli som i den tecknade versionen, där de beter sig som idioter som inte skulle kunnat gå två steg utan Bilbos hjälp - när det var precis tvärtom i boken (i alla fall i början).
Har någon sett en film som Del Toro gjort som faktiskt haft humor i den? Kommer inte att tänka på en enda i "Barnhemmet" eller "Pans labyrint", men de är ju inte precis de hurtigaste filmerna i världen :wink: Men Hell boy kanske har något sådant?

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: lör dec 12, 2009 12:21 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Madde av Fylke skrev:
Túrin Turambar skrev:
Han försöker blåsa bort spöken.


Här kunde jag tyvärr inte hålla mig för skratt :)


Tyvärr? Det var meningen att det skulle vara lite roligt också ... ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010