Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: lör dec 12, 2009 4:32 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Túrin Turambar skrev:
treebeard skrev:
är det inte att överdriva en liten smula att kalla de saker gimli gör i lotr för tramsigheter? eller är det bara för att jag är ganska liberal i min tolkienhållning. :)


Tramsigheter är väl inte direkt någon överdrift?

Han super sig full och sjunger fåniga sånger.

Han ramlar av en häst på ett väldigt fånigt sätt.

Han tror sig vara supertyst i Lórien men framställs som motsatsen.

Han försöker slå sönder ringen.

Han har ett i allmänhet väldigt klumpedunsigt och Disneyaktigt kroppsspråk.

Han försöker blåsa bort spöken.


Nu har jag dessutom glömt otaliga andra tramsigheter som Jackson tillskriver den i böckerna mycket allvarliga Gimli. Den enda komiska situation som rör honom är när han säger att dvärgar inte blir trötta så lätt och han sedan är tröttast av alla när Boromir ironiserar över det.

det där om lorien är iof taget bit vis från sam när de upptäcks utav haldir, och om att han försöker slå sönder ringen så hör det väl till dvärgarnas kultur att lösa allt med lite slagsmål. och bara för att jag inte tycker att just gimlis försumbara små lustigheter förstör hela filmen så betyder det inte att jag inte uppskattar boken eller hedrar tolkiens verk. alla har sina egna uppfattnigar om vad som förstör filmen tex alverna i helms klyfta , enternas motvilja att atakera isengård sådana saker tycker jag förstör filmen.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 12, 2009 7:33 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Eldalie skrev:
Sagokaraktär vill jag absolut ha och där tror jag att Guillermo är bättre lämpad än Jackson, vilket jag skrivit tidigare, men inte tramsigheter och sådana grepp som jag är säker på att Tolkien skulle ogilla. Jag har mycket svårt att tänka mig att han skulle ha gillat Jacksons filmer alls, och i synnerhet inte porträtteringen av tex Gimli.


Det håller jag med om! Vi kanske helt enkelt är mer överens än vi trodde? :)

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: sön dec 13, 2009 1:14 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
treebeard skrev:
Túrin Turambar skrev:
treebeard skrev:
är det inte att överdriva en liten smula att kalla de saker gimli gör i lotr för tramsigheter? eller är det bara för att jag är ganska liberal i min tolkienhållning. :)


Tramsigheter är väl inte direkt någon överdrift?

Han super sig full och sjunger fåniga sånger.

Han ramlar av en häst på ett väldigt fånigt sätt.

Han tror sig vara supertyst i Lórien men framställs som motsatsen.

Han försöker slå sönder ringen.

Han har ett i allmänhet väldigt klumpedunsigt och Disneyaktigt kroppsspråk.

Han försöker blåsa bort spöken.


Nu har jag dessutom glömt otaliga andra tramsigheter som Jackson tillskriver den i böckerna mycket allvarliga Gimli. Den enda komiska situation som rör honom är när han säger att dvärgar inte blir trötta så lätt och han sedan är tröttast av alla när Boromir ironiserar över det.

och om att han försöker slå sönder ringen så hör det väl till dvärgarnas kultur att lösa allt med lite slagsmål.
[...]
enternas motvilja att atakera isengård sådana saker tycker jag förstör filmen.


Jag håller med dig om Isengård. Det är också ett av de många problemen.

Det där med dvärgarnas kultur håller jag inte med om. Dvärgarnas kultur är hämndlysten och hård, men jag tycker inte att de (märk väl: i Tolkiens verk, inte i Jacksons tolkning) tar till våld som första medel för att lösa allting. Det finns ju enstaka sådana exempel från Nogrod, men de beskrivs ju som ganska otrevliga och inte representativa för dvärgarna i stort.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 13, 2009 1:33 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Några andra tramsigheter:

Legolas till Gimli vid Helms klyfta "Shall I describe it to you, or would you like me to find you a box" han driver med hur kort Gimli är.

"Not the beard!" från Moria.

Han tryckte till Legolas båge så att han träffade en pirat.

"the consistency of squirrel droppings" Gimli funderar högt på vad träden i Fangorn tänker på.

När Aragorn, Legolas och Gimli tar upp jakten på orcherna kommer Gimli sist och rullar ned för en slänt innan han reser sig upp och springer vidare.

I samma slag blev han också bortsläpad av några alver i ett skede (i överlag så är Gimli comic relief i det slaget).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: mån dec 14, 2009 2:47 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
jag tycker att de är ganska roliga scener :lol: , men om man följer tolkiens ord till punkt och prickar så är det ju såklart ett helgerån

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: tis dec 15, 2009 11:11 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
treebeard skrev:
jag tycker att de är ganska roliga scener :lol: , men om man följer tolkiens ord till punkt och prickar så är det ju såklart ett helgerån


Det är väl egentligen inte det som är problemet. Själv känner jag det som om att de inte gav honom någon respekt efter alla lustigheterna. Alltså, han blev bara en rolig sidekick, fick liksom aldrig seriöst visa att han kunde vara intelligent överhuvudtaget.

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 15, 2009 1:40 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Precis, det är inte ett helgerån för att Tolkien ska vara gravallvarligt, utan det är beklagligt eftersom karaktären Gimli blir så oerhört förminskad av att få samma roll som den komiske sidekicken till hjälten som finns i så många äventyrsfilmer av typen National Treasure och liknande ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: tis dec 15, 2009 5:34 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
okej ni kanske har rätt . :roll:

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guillermo del Toro i stor intervju om The Hobbit
InläggPostat: lör dec 19, 2009 9:33 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 24, 2008 3:15 pm
Inlägg: 448
Ort: Värmland
treebeard skrev:
okej ni kanske har rätt . :roll:


Jag kan förstå din ståndpunkt, Treebeard. På ett sätt har Gimli lite mer personlighet än i boken och han blir en mer minnesvärd karaktär (om än smått förlöjligad i sitt sätt) :) Jag tror att han passar in i filmen ändå, om man ser på hela alltet.
Men låt oss återgå till ämnet, om ingen har något mer att tillägga eller vill skapa en ny tråd om det? :wink:

_________________
G. K. Chesterton:
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.”


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010