Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:37 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 20, 2009 3:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
På länken finns ett videoklipp där Ian McKellen pratar lite kort om de kommande hobbitfilmerna. Inga nyheter direkt, men han har läst manus och är nöjd med det, och de väntas börja spela in i juni. (Hobbitsnacket börjar efter ca 01.55.)

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/8423127.stm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 21, 2009 6:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
På tal om TV-serien Rome (som nämdes i ett annat program, och enligt min åsikt är fylld av fantastiska skådespelar insatser), så tycker jag att:

- Kenneth Cranham, (som spelar Pompejus) skulle passa ganska bra som Bilbo.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 18, 2010 12:38 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Senaste ryktet som Bilbo - Tobey Maguire.
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/sh ... movie.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 18, 2010 2:39 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Den stegrande kamelen skrev:
Senaste ryktet som Bilbo - Tobey Maguire.
Ajdå, det var olyckligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 18, 2010 3:07 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Eldalie skrev:
Ajdå, det var olyckligt.

Tycker du det? Han är lite för känd, det är svårt att inte se ekon av andra roller i honom (ungefär som det för Matrix-fans var svårt att inte se Agent Smith i Hugo Weavings Elrond). Men annars tror jag Maguire kan bli riktigt bra. Han har rätt typ av utseende, och är utifrån vad jag sett av honom en duktig skådis. Och dessutom är han faktiskt inte alls olik den tecknade Bilbo, vilket är ett plus i min bok!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 18, 2010 3:13 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag tror definitivt att Maguire inte är sämsta valet och hans utseende ser jag inget problem. Dock undrar jag om han kan gestalta just Bilbo. Jag kan inte riktigt förklara vad jag menar, men jag är väl på något plan rädd för att hans Bilbo skulle bli för pojkaktig.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 18, 2010 6:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Túrin Turambar skrev:
Jag tror definitivt att Maguire inte är sämsta valet och hans utseende ser jag inget problem. Dock undrar jag om han kan gestalta just Bilbo. Jag kan inte riktigt förklara vad jag menar, men jag är väl på något plan rädd för att hans Bilbo skulle bli för pojkaktig.


Ja, är inte han för ung. Eller så kanske det är precis det han inte är,
Eftersom han väl knappt åldrades utséendemässigt sen han fått ringen(?), och Hobbitar blev väl äldre än människor?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 18, 2010 6:35 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag har aldrig sett Maguire i en roll där han övertygat. Utseendemässigt ser jag inga problem, men jag gillar inte hans mimik och röst. Åldersmässigt ser han för ung ut, då han knappast liknar en 50-åring, men det fixar de med smink. De kunde gjort ett sämre val, helt klart, men påtänkte Martin Freeman hade varit så mycket bättre, och jag skulle även hellre sett James McAvoy, som ju också var påtänkt. Bara det att de väljer en amerikan före britter i en så engelsk roll. Professorn vrider sig ett varv till...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: tis jan 19, 2010 6:07 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
tycker ni inte också att han liknar Merry lotr :?
ganska konstigt val , som någon sa han ser lite för ung ut ? bilbo var väl femtio år när han drog ut på sin färd.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 19, 2010 8:20 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Tobey Maguire får väl räknas som ett okej val, men långtifrån ett ultimat. Både McAvoy och särskilt Freeman (nej, inte Morgan!) hade som sagt varit bättre, på alla sätt och vis. Men Maguire kan förstås funka, fast hade nog passat bättre som Frodo!

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: ons jan 20, 2010 1:49 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Orophin skrev:
Túrin Turambar skrev:
Jag tror definitivt att Maguire inte är sämsta valet och hans utseende ser jag inget problem. Dock undrar jag om han kan gestalta just Bilbo. Jag kan inte riktigt förklara vad jag menar, men jag är väl på något plan rädd för att hans Bilbo skulle bli för pojkaktig.


Ja, är inte han för ung. Eller så kanske det är precis det han inte är,
Eftersom han väl knappt åldrades utséendemässigt sen han fått ringen(?), och Hobbitar blev väl äldre än människor?

men han fick ju först ringen i berättelsen han hade den inte innan "Gåtor i mörkret"

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: ons jan 20, 2010 4:39 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
tycker ni inte också att han liknar Merry lotr :?
Det beror på tidningen The Suns oerhört proffessionella personal som helt enkelt klippt och klistrat ihop Tobeys ansikte med Dominics i hobbitperuk. Därav följer även det snedvridna ansiktet Tobey tycks ha! Ett undermåligt fotomontage helt enkelt...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 20, 2010 5:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Danne skrev:
Tobey Maguire får väl räknas som ett okej val, men långtifrån ett ultimat. Både McAvoy och särskilt Freeman (nej, inte Morgan!) hade som sagt varit bättre, på alla sätt och vis. Men Maguire kan förstås funka, fast hade nog passat bättre som Frodo!


Kom att tänka på en sak, borde inte Bilbo och Frodo varit ungefär utséendemässigt lika gamla, vid tiden då Frodo fick ringen?
Eller har jag fått saken hel om bakfoten?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 20, 2010 7:35 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Orophin skrev:
Kom att tänka på en sak, borde inte Bilbo och Frodo varit ungefär utséendemässigt lika gamla, vid tiden då Frodo fick ringen?
Eller har jag fått saken hel om bakfoten?
Nej, Frodo fyllde 33 samma kväll som han fick ringen (efter Bilbos 111-årskalas). Tack vare ringen såg han sedan mera jämnårig ut som sina resekamrater, då han vid 50-års ålder knappt hade åldrats något utseendemässigt.

Pga detta är det inte smart av filmproducenterna att få film-Bilbo (i 50-årsåldern) att likna film-Frodo (mentalt 50 år men fysiskt 33), då det bör se ut att skilja ca 20 år dem emellan. Fast är de (mot förmodan) smarta, bygger de Bilbos utseende på det de lät Ian Holm ha i de scenerna då han finner ringen. Jag tycker han ser snudd på för gammal ut där (tänk på närbilden av hans gamla hand) men hellre det än en alltför ung hobbits utseende.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 20, 2010 9:49 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 21, 2008 9:37 am
Inlägg: 294
Ort: NsK
Håller med dig där, Eldalie. Vill helst se en skådespelare snarlik den Bilbo man ser i trilogin.

_________________
"No longer the lost, no longer the same"
Give Me A Sign - Breaking Benjamin


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010