Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre jun 05, 2026 11:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 54  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 16, 2009 3:01 pm 
Hobbit
Användarvisningsbild

Jag är lampros. I den stora världen där ute heter jag Svensson.

Min blogg sägger en del om vem jag är, kolla här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/

Men nu gällde det Tolkiens Arda och varför jag är med här.

Och det började en gång... ja när då? Jag minns att min mamma läste "Sagan om ringen", inte för mig men hon hade den på nattduksbordet. Detta var 1975; jag fascinerades av omslaget, svenska pocketutgåvan med de strama färgerna. Läste om "Gollum som bodde i en fuktig grotta under jorden"... det verkade läskigt. Men lockande.

Sedan gick det några år. Så började brorsan och en kompis läsa Trilogin. Och Bilbo. Och jag med. Och jag var fångad.

Det var en saga som hette duga, en värld att bli uppslukad i. Vi ritade Sagan om ringen, vi levde den: vi var hober som gick på färd i landskapet...

Detta var när jag gick på gymnasiet i början på 80-talet. Ja min själ. Jag fick "Tolkien Bestiarium" i julklapp, jag såg Kvitt eller dubbelt med Ohlmarks som bisittare, jag såg den där "Bilbo" svara på de enkla frågorna och vinna. Jag såg Bakshis Ring och tyckte den var ball.

Så blev det Uppsala och science fiction tog över intresset, jag hade börjat med det före Tolkien. Fantasy, sf och annat skoj värmer mig, jag har varit på sf-kongresser och gett ut fanzines och är med i andra fantastikfora så att nu gå med i Tolkiens Arda känns som ett naturligt steg.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 16, 2009 4:17 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Välkommen hit, lampros! Trevligt med lite nytt blod, det får vi in alltför sällan numera.

Jag har faktiskt ett bokmärke till din blogg sedan tidigare, hittade till den från Vetsaga någon gång och tyckte att den verkade intressant. Fast jag har inte läst den så mycket, får jag medge.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 17, 2009 8:16 am 
Hobbit
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Välkommen hit, lampros! Trevligt med lite nytt blod, det får vi in alltför sällan numera.

Jag har faktiskt ett bokmärke till din blogg sedan tidigare, hittade till den från Vetsaga någon gång och tyckte att den verkade intressant. Fast jag har inte läst den så mycket, får jag medge.

Tack, vänligt...

Apropå min blogg så handlar den ju om litegrann av varje, den är svår att kategorisera. "Som en dagbok" eller "allt ryms i Svenssongalaxen" kanske. Och jag jagar inga "upplagesiffror" eller besökare så allt intresse är OK. Om jag så bara har EN läsare är jag nöjd...

En del om fantasy skriver jag där ibland, jag kommer kanske att länka till det i en annan tråd. Jag har till och med skrivit om Tolkien.

Nåväl, jag är ny här som sagt. Och detta forum har ju rätt många medlemmar ändå...? Eller är det spam i medlemslistan, jag såg många märkliga utländska nick på slutet...

Apropå mitt Tolkienintresse så har det stått sig genom åren. Han är ett begrepp, man tänker ofta på saker som att "det där är som i Tolkien" osv. Jag har också en bror som gillar denna värld, han gillar också filmerna och har en affisch med Liv Tyler som Arwen poserandes med en leopard. Detta tycker jag är inbegreppet av saga och romantik, alldeles bortsett från att dessa kattdjur inte förekommer i trilogin... men ni fattar. Saga och dröm.

Inläggsrubrik: presentera er
InläggPostat: tor dec 17, 2009 8:17 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

de flesta är nog spam tråkigt nog :(

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 17, 2009 8:26 pm 
Maia
Användarvisningsbild

lampros skrev:
Och detta forum har ju rätt många medlemmar ändå...? Eller är det spam i medlemslistan, jag såg många märkliga utländska nick på slutet...

Visst har forumet många riktiga medlemmar, och en väldig massa inlägg har vi också samlat på oss genom åren, varav många högkvalitativa. Men det är inte så många aktiva debattörer här längre som det en gång var. De nya medlemmarna är till allra största delen spamrobotar. (Vi har problem att stänga ute dem pga att tekniken på forumet är lite föråldrad.) Men här finns ändå en kärntrupp som håller igång det hela, och om inte förr så när Hobbit-filmerna närmar sig kommer nog intresset att öka igen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 22, 2009 3:16 pm 
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Det kommer, och har alltid funnits, en stor mängd användare på forumet som bara läser / avbryt sin aktivitet.

En del av oss väljer att komma tillbaka (;

Ibland behöver en ta en paus från sånt idiellt arbete som tar mycket av vår tid etc, eller så behöver en tid att återupptäcka sig själv.

Väll, det här är lite av ett, jag annonserar mitt stolta återtåg, iofs har jag aldrig riktigt tillfört så mycket till de seriösa diskutionerna.

Åh och jag heter Virre på riktigt nu (åh och Linwendil)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 22, 2009 3:34 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Välkommen tillbaka, Virre! :)

Jag har själv inte varit så aktiv den sista tiden, men ska försöka ta tag i det igen ...

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 22, 2009 6:49 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

ja välkommen åter Virre

hrm jag försöker vara aktiv men det är inte alltid jag finner något att säga utan bara beundrar de som råkar veta mer än jag

Dont say I didn't trye

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 25, 2009 9:46 pm 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Nu var det ett par veckor sedan jag blev medlem här men nu såg jag denna tråd så jag ska ta och presentera mig.

Jag heter Simon och kommer från norrland. Läste Bilbo första gången när jag var 14, efter det Härskarringen trilogin och Silmarillion och De förlorade sagornas bok. Tidigare i höst upptäckte jag att Hurins barn släppts och läste igenom den, sen läste jag de förlorade sagornas bok 1 & 2 igen och mitt intresse väcktes igen mer än någonsin. Nu läser jag Silmarillion igen och ska så småningom försöka få tag i nyöversättningen av härskarringen och läsa igenom de böckerna.

Jag är förövrigt troende katolik (som Tolkien var ;) ), gillade faktiskt LOTR filmerna när de kom och till utbildningen beteendevetare och just nu läser jag filosofi och etnologi på distans efter att ha flyttat hem till min hembygd.

- Benedikt XVI

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 26, 2009 1:08 am 
Maia
Användarvisningsbild

Gautrek skrev:
Nu var det ett par veckor sedan jag blev medlem här men nu såg jag denna tråd så jag ska ta och presentera mig.

Jag heter Simon och kommer från norrland. Läste Bilbo första gången när jag var 14, efter det Härskarringen trilogin och Silmarillion och De förlorade sagornas bok. Tidigare i höst upptäckte jag att Hurins barn släppts och läste igenom den, sen läste jag de förlorade sagornas bok 1 & 2 igen och mitt intresse väcktes igen mer än någonsin. Nu läser jag Silmarillion igen och ska så småningom försöka få tag i nyöversättningen av härskarringen och läsa igenom de böckerna.

Jag är förövrigt troende katolik (som Tolkien var ;) ), gillade faktiskt LOTR filmerna när de kom och till utbildningen beteendevetare och just nu läser jag filosofi och etnologi på distans efter att ha flyttat hem till min hembygd.

Trevligt, trevligt.

Vart i Norrland kommer du ifrån?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 26, 2009 3:08 am 
Dúnadan
Användarvisningsbild

Orophin skrev:
Gautrek skrev:

Trevligt, trevligt.

Vart i Norrland kommer du ifrån?

Skellefteå området! Har även bott i Umeå när jag läste på universitetet.

- Benedikt XVI

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 28, 2009 10:09 pm 

Jag behöver kanske en presentering igen, jag menar det var rätt länge sen sist och nytt folk har tillkommit och ärligt talat har de flesta andra försvunnit, känns det som iaf

Jag har uppnått 28 års ålder, arbetar som nätverkstekniker och webbutvecklare.

Jag är både vegan och dricker inte, och lyssnar på hardcore-punk (bla, jag lyssnar på all music jag tycker är bra), så Vegan Straight Edge kulturen blir en naturlig kontaktpunkt för mig

Min fritid som inte spendars på Internet ägnas åt aktivism, brädspel, allt för sällan rollspel och Innebandy (målvakt, korpen) . Går på spelningar allt för sällan, men det ska bli mer nu, och det ska bli mer konserter.

Brädspel spelar jag nu förtiden oftast på Dragons Lair på kungsholmstorg här i Stockholm på Tisdagar, ibland befinner jag mig på Tellus Biocafes brädspelskvällar på måndagar. Den senaste tiden har jag också lyft ett intresse för krigsspel, åtminstone s.k Blockspel. Vilket påminer mig är Lampros den Lampros jag såg hade postat på krigsspel.se när jag smygläste lite där?

Ska också i dagarna flytta till Solna istället för Alby där jag hyrt ett rum.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 28, 2009 10:43 pm 
Noldoli
Användarvisningsbild

virre skrev:
Min fritid som inte spendars på Internet ägnas åt aktivism, brädspel, allt för sällan rollspel och Innebandy (målvakt, korpen) . Går på spelningar allt för sällan, men det ska bli mer nu, och det ska bli mer konserter.
Har du lagt ner kempon? Synd...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 29, 2009 1:04 am 
Maia
Användarvisningsbild

virre skrev:
Min fritid som inte spendars på Internet ägnas åt aktivism, brädspel, allt för sällan rollspel och Innebandy (målvakt, korpen) .

Vilka roliga fritidssysselsättningar du har. Jag önskar att jag kunde få mig själv att börja med rollspel och brädspel. Korpen är ju också roligt om än inte så "för skojs skull" som en del tror"

virre skrev:
Vilket påminer mig är Lampros den Lampros jag såg hade postat på krigsspel.se när jag smygläste lite där?

Lustigt att du nämner detta då jag råkade googla mig in på det forumet och se hans namn där igår.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 29, 2009 3:11 pm 

Eldalie skrev:
virre skrev:
Har du lagt ner kempon? Synd...

Det kan bli att det händer igen, jag slutade därför jag flyttade allt för långt bort för att det var rimligt att hinna med saker som att både träna,jobba och äta.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 801 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 ... 54  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]