Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2024 4:01 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 10, 2010 1:38 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Danne skrev:
Okej, jag förstår. Men då tänker jag möjligen på samma sätt. När jag går igenom 70-talet pratar jag om "hårdrock" och "heavy metal", men tar upp "metal" först när jag hamnar på 80-talet. Även om 70-tals-heavy metal nu införlivats i metalbegreppet (vilket jag kan nämna) försöker jag ju också placera in musiken i ett tidsmässigt sammanhang.
Här tycker jag att du verkligen har hittat rätt. Precis så skulle jag vilja beskriva det.

Jag är lite avundsjuk på dina elever. Sådan här bra och ingående musikundervisning fick aldrig jag. :wink:

Kent förstår jag mig inte heller på (dock troligen mest av andra orsaker), men jag har nog ändå inte så stort behov av överraskningar, även om det framförallt gäller enskilda låtar eller album. Ett band får inte låta exakt likadant jämt, men en låt ska vara sammanhållen och en skiva får gärna vara det.

När det gäller anledningarna till besattheten av genrer inom metal tror jag att svaret är mångfacetterat. En anledning tror jag är den du tog upp, nämligen att metalfansen är 85 % män. Dessutom tror jag att Lisa har en poäng i att det finns större klyftor mellan olika subgenrer i metal, men jag tror framförallt att dessa klyftor har uppstått på grund av att subkulturerna skiljer sig en hel del, vilket ofta har att göra med tematikdiskussionen som inledde den här tråden. Band som på fullt allvar dyrkar Satan har nog en fanbas som sällan går ihop med folk som lyssnar på snäll Heavy och Power Metal med relationstexter och liknande.

Dock måste jag säga att jag inte tror att intelligensen påverkar behovet att dela in. Den undersökning Lisa refererar till är dessutom snedvriden på så sätt att den bara gjordes på tonåringar. Det var en ganska stor brittisk undersökning som frågade något tusental brittiska ungdomar vilka musikgenrer de lyssnade på och jämförde detta med IQ-test som utfördes på dem. Det jämförelsen visade en tydligt högre genomsnittsnivå hos metal- och hårdrockslyssnare. (Här användes en bredare definition eftersom jag vet att band som KISS och AC/DC räknades in i den gruppen i undersökningen.)

När det gäller band så är det lite olika. Det tror jag varierar med subgenre, nationalitet och hur kända de är. Black Metalband tycker väldigt ofta att det är viktigt att de spelar Black Metal och på senare tid har det blivit en trend att alla flyr Power Metalbegreppet som ett sjunkande skepp. Tidigare ganska ledande band som Freedom Call och Sonata Arctica tar avstånd från termen och förändrar sitt sound för att vara mer sofistikerade. Vidare finns det hos många som fortfarande låter likadant en stark aversion mot att kallas just Power Metal.

Om du ska kolla upp Ayreon bör du nog börja med de två senaste albumen "01011001" och "The Human Equation" för att få en representativ bild av soundet.

Angående Queen känner jag många ungdomar som uppskattar bandet. Deras musikal "We Will Rock You" sattes dessutom upp av min gymnasieskola när jag gick i trean där, så från min subjektiva horisont ser jag ett stort intresse.

Det kan dessutom säkert stämma att fördomar mot Freddy Mercury kan ha en inverkan på deras popularitet. Reaktionen mot Rob Halford blev dock än starkare (inom metalrörelsen, Queen hade ju förstås en större lyssnarbas) och en del som älskade Judas Priest slutade att lyssna på dem när han kom ut som homosexuell. Nu har det dock gått över till största delen och man märker en annan inställning till det hela. Den vanligaste åsikten om Halfords homosexualitet är nuförtiden "vem fan bryr sig?".


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 10, 2010 1:55 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Eldalie skrev:
Danne skrev:
Beledhel skrev:
Det finns åtminstone en undersökning som visar att människor som lyssnar på metal i snitt är mer intelligenta än andra, och det verkar rimligt att anta att förmågan och viljan att organisera och kategorisera ofta är kopplad till intelligens.
Jag undrar onekligen vad i metalgenren det skulle vara som tilltalar mer intelligenta människor.
Det är säkert sant att organiserings- och kategoriseringsaspekten är kopplad till intelligens, men det finns ju mängder av andra aspekter inom intelligens som är mindre "fyrkantiga", så att säga.
Jag ställer mig också starkt kritisk till en sådan slutsats (och även till den om organiserande, trots att jag organiserar och katalogiserar väldigt mycket, så det hade ju varit roligt om det stämde, samt lyssnar (men långt i från uteslutande) på metal). Den rapporten vore intressant att få ta del av. Samma uttalande har annars även gjorts om klassisk musik...

Nu skrev jag ju iofs det där mest för att jag inte kunde låta bli att kontra generaliseringar om kön med något lika irriterande ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 10, 2010 2:00 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Dock tror jag att det är ganska välbelagt att män sorterar mer än kvinnor. Vad sedan orsaken är kan man låta vara osagt, men kalenderbitare är nästan alltid män, fantasyserier skrivna av män innehåller mycket oftare ett uppordnat system av ordnar och stater än kvinnors (utifrån vad jag har läst) och som Danne skrev har jag uppfattningen att väldigt många fanatiska samlare av frimärken, serietidningar och växter är män.

Däremot kan det mycket väl bero på sociala faktorer, men i den här tråden bör väl inte det spåret vara det som vi går vidare med.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 10, 2010 2:26 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Túrin Turambar skrev:
Jag är lite avundsjuk på dina elever. Sådan här bra och ingående musikundervisning fick aldrig jag. :wink:


Självklart blir den inte riktigt så här ingående, men eftersom de går i musikklass blir ju även musikhistorian lite mer att bita i. Att det sedan råkar vara ett specialintresse har ju förstås inget med saken att göra... ;)

Jag ska hälsa dem att du blir avundsjuk, så de förstår hur bra de har det. :)

Citera:
När det gäller anledningarna till besattheten av genrer inom metal tror jag att svaret är mångfacetterat. En anledning tror jag är den du tog upp, nämligen att metalfansen är 85 % män. Dessutom tror jag att Lisa har en poäng i att det finns större klyftor mellan olika subgenrer i metal, men jag tror framförallt att dessa klyftor har uppstått på grund av att subkulturerna skiljer sig en hel del, vilket ofta har att göra med tematikdiskussionen som inledde den här tråden. Band som på fullt allvar dyrkar Satan har nog en fanbas som sällan går ihop med folk som lyssnar på snäll Heavy och Power Metal med relationstexter och liknande.


Jo, det är klart att det är så. Och de som dyrkar Satan kanhända inte lyssnar så mycket på kristen rock heller.

Citera:
Dock måste jag säga att jag inte tror att intelligensen påverkar behovet att dela in. Den undersökning Lisa refererar till är dessutom snedvriden på så sätt att den bara gjordes på tonåringar. Det var en ganska stor brittisk undersökning som frågade något tusental brittiska ungdomar vilka musikgenrer de lyssnade på och jämförde detta med IQ-test som utfördes på dem. Det jämförelsen visade en tydligt högre genomsnittsnivå hos metal- och hårdrockslyssnare. (Här användes en bredare definition eftersom jag vet att band som KISS och AC/DC räknades in i den gruppen i undersökningen.)


Men det är ändå en intressant undersökning, och man kan fråga sig vad det beror på. Kan det ha att göra med att metalfans ofta har ett särskilt intresse av musik - även om det är väldigt nischat - och att det kan vara ett utslag för allmänt "grotteri", så att säga?

Citera:
Om du ska kolla upp Ayreon bör du nog börja med de två senaste albumen "01011001" och "The Human Equation" för att få en representativ bild av soundet.


Det var 01011001 som hamnade i min spellista.

Citera:
Det kan dessutom säkert stämma att fördomar mot Freddy Mercury kan ha en inverkan på deras popularitet. Reaktionen mot Rob Halford blev dock än starkare (inom metalrörelsen, Queen hade ju förstås en större lyssnarbas) och en del som älskade Judas Priest slutade att lyssna på dem när han kom ut som homosexuell. Nu har det dock gått över till största delen och man märker en annan inställning till det hela. Den vanligaste åsikten om Halfords homosexualitet är nuförtiden "vem fan bryr sig?".


Ja, det är verkligen oerhört imponerande, att Halford vågade komma ut i en sådan machokultur som hårdrocksvärlden. Jag tycker att det är oerhört bra att sådana förebilder finns. Nu väntar vi bara på den första spelaren i svenska herrlandslaget i fotboll...

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 10, 2010 11:33 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Hmm är defintionen av Metal annorlunda i Tyskland också, för en av mina Tyska vänner lyssnade på http://www.myspace.com/foreveryounghc och ansåg att det var Metal

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 11:48 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Danne skrev:
Jag ska hälsa dem att du blir avundsjuk, så de förstår hur bra de har det.
Ja, gör det! ;)

Satanism och kristen rock och metal är väl inte världens bästa kombination. Det finns dock faktiskt idag kristna Death och t o m Black Metalgrupper. Jag har bland annat recenserat banden Pantokrator och Day of Ascension.

Jag kan ärligt talat inte säga alls varför den undersökningen gav det utslaget. De teorier jag oftast har hört har handlat om att metal på något sätt är ett alternativt ställningstagande och att utbrytargrupper drar till sig människor som tänker mer än de som dras till skvalpop eller vad man ska kalla det som spelas på Rix Fm och The Voice (och dylika vidrigheter). ;)

Rob Halford är en väldigt häftig person generellt. Det enda jag tycker är synd är att han liksom så många andra har haft diverse missbruksproblem tidigare. Apropå förebilder har vi åtminstone haft en öppet homosexuell svensk NHL-spelare.

Virre: Det där är inget som jag skulle definiera som metal iaf. Generellt är den tyska synen på metal ganska lik den svenska. Det vet jag eftersom min "chef" på www.metal-observer.com som jag recenserar för är tysk och det finns ett antal tyskar som skriver där och deras metalsyn ligger rätt nära min. Sidan du länkade till skulle nog endast betraktas som metal av vissa amerikanska kretsar där sådana där influenser kom in för knappt tio år sedan under olika namn: Mallcore, Nu-Metal, Alternative Metal eller Rap Metal. Det första ordet är ett nedvärderande distanseringsord som kommer inifrån metalgenren och de andra tre är utövarnas egna beteckningar för att associeras samman med metal.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 12:50 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Túrin Turambar skrev:
Virre: Det där är inget som jag skulle definiera som metal iaf. Generellt är den tyska synen på metal ganska lik den svenska. Det vet jag eftersom min "chef" på www.metal-observer.com som jag recenserar för är tysk och det finns ett antal tyskar som skriver där och deras metalsyn ligger rätt nära min. Sidan du länkade till skulle nog endast betraktas som metal av vissa amerikanska kretsar där sådana där influenser kom in för knappt tio år sedan under olika namn: Mallcore, Nu-Metal, Alternative Metal eller Rap Metal. Det första ordet är ett nedvärderande distanseringsord som kommer inifrån metalgenren och de andra tre är utövarnas egna beteckningar för att associeras samman med metal.


Hmm det kanske är så att allmänheten som inte lyssnar på någon form av hårdare musik tar på sig att se all typ av hård musik som ett övervägande ord. Så att det i slutet av 70-talets/början av 80-talet slentrianmässigt skulle kallas för punk idag har fått en olycklig kategorisering som metal i stället?

Nej Forever Young har aldrig varit i närheten av något annat än hardcore, med klara rötter i Umeå 94 precis som de sjunger. Det ord som skulle komma till min tanke skulle snarare vara Metalcore (men jag tycker inte de faktiskt är det), men metalcore är väll ytligare än sån utveckling även om jag skulle tro att det mest är hardcore scenen som bryr sig.

Rap Metal, var det en genarlisering över de versioner av metal som kom där på 90-talet eller just om Forever Young. För de är verkligen inte i närheten a rapmetal (och ja jag försökte spela det på 90-talet och ja det gick rakt åt helvete)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010