Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 8:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Republik eller Monarki?
Monarki 63%  63%  [ 15 ]
Republik 38%  38%  [ 9 ]
Antal röster : 24
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Republik/Monarki
InläggPostat: sön jan 10, 2010 2:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Meriadoc skrev följande i "Tookiga ungars klubb" för ett par år sedan:

Meriadoc skrev:
Hur ser ni på detta om republik/monarki i Sverige?

Själv anser jag att Sverige bör fortsätta vara en monarki, då det har varit så en så pass lång tid och det är en fin tradition med ett kungahus. Dessutom så behövs det ju någon som gör jobbet, så varför ändra? Vad tycker ni?


Resultatet blev då: Monarki 57%, Republik 42%.

Vad tycker ni, nu?
-------

Själv tycker jag precis som Meriadoc och av ungefär samma anledningar.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 10, 2010 3:24 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag är nog av principskäl mot monarki. Men jag ser det inte som något större skäl till varför vi ska ta bort den i Sverige inom de närmsta 100 åren eller så. Finns mycket mycket viktigare problem att ta itu med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 10, 2010 3:28 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Jag ser inga fördelar med att behålla den form av monarki Sverige har idag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 10, 2010 4:14 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
En fördel skulle kunna vara att vi har en lämplig person att dela ut nobelpris och som kan besöka andra kungahus på lika villkor.

Kungen var på plats i de tsunamidrabbade områdena i ett tidigt skede är till nytta osv..

P.S och så är det coolt med en person som inte kan åtalas.

:D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 10, 2010 6:37 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
En fördel skulle kunna vara att vi har en lämplig person att dela ut nobelpris och som kan besöka andra kungahus på lika villkor.
Kungen var på plats i de tsunamidrabbade områdena i ett tidigt skede är till nytta osv..
P.S och så är det coolt med en person som inte kan åtalas.
:D
Jag kan inte se att en kungen eller drottning är bättre lämpad för detta ändamål än tex en president eller stadsminister, eller en rådsmedlem från den grupp som kommit fram till vem som ska vinna. Likadant angående vem som bör besöka offer för katastrofer. Åtalsfriheten är dessutom ett förfärligt intrång på den demokratiska rättsapparaten, vilket även tronarvsregeln är.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 10, 2010 10:42 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Jag ser väl ingen anledning att ändra i nuläget men man kunde ju t.ex. skriva in i tronföljden att när Victoria dör så kommer inte någon att ärva tronen eller något liknande. För då tror jag det har spelat ut sin roll.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 10, 2010 11:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Jag hade gärna sett en valmonarki, med samma pompa och ståt, titlar och regalier, men där kungen eller drottningen väljs i en folkomröstning. Med den demokratiska legitimiteten i ryggen skulle majestätet dessutom kunna få lite mer än bara ceremoniella befogenheter.

Hade vi infört något sånt nu på fläcken så hade det förmodligen inte gjort någon större skillnad, eftersom Bernadotterna skulle vinna en sådan folkomröstning. (Om någon av dem ställde upp, vilket jag inte är helt säker på.) Men det skulle kännas betydligt bättre än den anakronistiska arvsmonarkin, som inte är riktigt rätt mot varken folket eller kungafamiljen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 10, 2010 11:39 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Den kvarvarande monarkin i Sverige är en sorgligt bevis på hur tidigt socialdemokratin svek sin grund.

Det är också ett rakt slag i ansikte på de som suttit i fängelse och blivit trakasserad för att ha stort upp för republiken i början av 1900-talet.

Vi kan inte kalla oss för demokrati förrän vi har gjort oss av med den förfärliga arvsmonarkin.

Mmm ja... jag är ganska starkt republikansk.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 11:34 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag står bakom Virre här. Utan republik är vi inte fullt ut en demokrati. Apanaget är alltför stort (2008 gick 109 miljoner kronor av skattepengarna till kungahuset för att renovera slott och ordna bandklippningsceremonier). Att vi har en statschefsposition som går i arv är också katastrof.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 11:52 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Och andra sidan skänkte en av kungarna en stor del av sin förmögenhet till staten, så apanaget är inte mycket om man ser till det. Alternativet vore ju att låta slotten förfalla vilket inte är så lyckat. Det är hur som helst bara småpotatis. Värre är att vi har stora och ineffektiva myndigheter som slukar pengar. Miljardbelopp läggs ned på värdelösa kultursatsningar m.m.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 12:54 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Egalmoth skrev:
Och andra sidan skänkte en av kungarna en stor del av sin förmögenhet till staten, så apanaget är inte mycket om man ser till det. Alternativet vore ju att låta slotten förfalla vilket inte är så lyckat. Det är hur som helst bara småpotatis. Värre är att vi har stora och ineffektiva myndigheter som slukar pengar. Miljardbelopp läggs ned på värdelösa kultursatsningar m.m.


1) Kungarna har inte direkt tjänat sina pengar på ett schyst sätt, och det är inte så att landet någonsin varit tomt på olika personer som på olika sätt blivit utnyttjade av monarkerna.

2) Om slotten har ett värde i att finnas kvar, så är det inte rojaliteten som ska betala för det utan staten.

3) Stora ineffektiva myndigheter, vilka?

Kultursatsningar, vad an det här angrepet på kultursatsningar? Varför tycker du kultur inte har en plats?

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 1:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Den stegrande kamelen skrev:
Jag hade gärna sett en valmonarki, med samma pompa och ståt, titlar och regalier, men där kungen eller drottningen väljs i en folkomröstning. Med den demokratiska legitimiteten i ryggen skulle majestätet dessutom kunna få lite mer än bara ceremoniella befogenheter.


Fast om vi börjar välja kungar/drottningar, så kan vi väl nästan skrota hela saken. Det är väl den "stolta traditionen" som är anledningen till att den finns kvar. I länder där kungafamiljen/Kejsarfamiljen har dött så har man sällan ersatt dem.

Tronföljaren blir väl i princip utbildade från barndomen i diplomati m.m.
Dessutom tror jag att det ger en viss tyngd utomlands när vi skickar dit kungen i vissa ärenden.

Ekonomiskt sett så tror jag att den valda Kungen och/eller Presidenten inklusive regelbundna skulle kosta i princip lika som kungahuset.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 2:56 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
3) AMS är en extremt ineffektiv myndighet, liksom försvarsmakten som är dubbelt så kostsamt som den finska motsvarigheten; som har en mycket större beredskap med fler trupper och vapen. Vägverket som saltar för enorma belopp som gör väglaget osäkert och orsakar skador på bilar för miljarder varje år. Rekommenderar dubbfritt (en massa tokigheter). Sen så kan man fråga sig varför vi ska ha så oerhört många myndigheter överhuvudtaget...

Kulturen ska ha sin plats ja. Men den favoriseras alldeles för mycket, varför ska det vara så mycket bidrag för just operabiljetter? Jag avskyr också flumkonst som folk som pinkar på scen eller slemhögar till konstverk som ingen kan relatera till som går loss på 10 tusentals kronor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 6:08 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Egalmoth skrev:
3) AMS är en extremt ineffektiv myndighet, liksom försvarsmakten som är dubbelt så kostsamt som den finska motsvarigheten; som har en mycket större beredskap med fler trupper och vapen. Vägverket som saltar för enorma belopp som gör väglaget osäkert och orsakar skador på bilar för miljarder varje år. Rekommenderar dubbfritt (en massa tokigheter). Sen så kan man fråga sig varför vi ska ha så oerhört många myndigheter överhuvudtaget...


Ja, läste någonstans att vi har runt 520 myndigheter, många av dessa har ingen riktigt koll på vad de gör egentligen.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 6:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Precis, man borde satsa allt på att sträva efter så få men så effektiva myndigheter som möjligt. Lyckas man rätt bra med det börjar man närma sig det optimala samhället. Om allt sköttes riktigt proffsigt skulle vi lätt kunna ha 20-30% skatt +momsen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010