Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 11:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Republik eller Monarki?
Monarki 63%  63%  [ 15 ]
Republik 38%  38%  [ 9 ]
Antal röster : 24
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 7:12 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Orophin skrev:
I länder där kungafamiljen/Kejsarfamiljen har dött så har man sällan ersatt dem.
Vilket säger en hel del!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 12, 2010 12:00 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Men om en folkomröstning skulle komma fram till av vi bör bevara monarkin, är den inte demokratisk då?

Därmed inte sagt att det gäller för evigt. Snart får vi väl rösta om euron igen, folket valde ju fel sist...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 12, 2010 1:20 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Tenderfoot skrev:
Men om en folkomröstning skulle komma fram till av vi bör bevara monarkin, är den inte demokratisk då?

Därmed inte sagt att det gäller för evigt. Snart får vi väl rösta om euron igen, folket valde ju fel sist...


Japp, precis som med kärnkraften :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 12, 2010 9:35 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Egalmoth skrev:
3) AMS är en extremt ineffektiv myndighet, liksom försvarsmakten som är dubbelt så kostsamt som den finska motsvarigheten; som har en mycket större beredskap med fler trupper och vapen. Vägverket som saltar för enorma belopp som gör väglaget osäkert och orsakar skador på bilar för miljarder varje år. Rekommenderar dubbfritt (en massa tokigheter). Sen så kan man fråga sig varför vi ska ha så oerhört många myndigheter överhuvudtaget...


Och hur mycket kontakter med arbetsmarknadsstyrelsen har du haft? Eftersom du kan uttala dig om att de gör dåliga saker, då de lades ner 2007

Jag råkar också veta att den myndighet som skapades 1:a Januari 2008 när flera myndigheter gjordes om till en gör ett faktiskt arbete som leder till att en hel del personer för jobb, även om de begränsas och påverkas av vad den politiska styrningen säger.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 12, 2010 9:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag har haft en del kontakter med AMS. Men det säger ju sig självt att en myndighet är ineffektiv om den bara skapar några tusen jobb per år då den omsätter hur många miljarder som helst.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 9:14 am 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Egalmoth skrev:
Jag har haft en del kontakter med AMS. Men det säger ju sig självt att en myndighet är ineffektiv om den bara skapar några tusen jobb per år då den omsätter hur många miljarder som helst.


Det beror på vad den faktiskt har för uppdrag och vilka regler som den följer, snarare så är det så att folk inte har koll på vilka uppdrag myndigheter har och vilka regler som faktiskt gäller, eller hur alla politiker gärna motarbetar de myndigheter de inte tycker om

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 11:01 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Det är ju ingen skillnad. Om politiker gör en myndighet ineffektiv är myndigheten ineffektiv oavsett.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 2:15 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
tror jag håller mig till monarki... bara tanken på att någon av våra usla politiker skulle bli president får mig att rysa

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 6:03 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Curunir skrev:
tror jag håller mig till monarki... bara tanken på att någon av våra usla politiker skulle bli president får mig att rysa
Men usla kungar vill ju alla ha! :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 7:09 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Nämn en enda person i riksdagen som inte är mer kompetent än kungen!

Enda risken att det ska komma in någon i riksdagen som är sämre än kungen är om Sverigedemokraterna får 4 % ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Republik/Monarki
InläggPostat: ons jan 13, 2010 7:24 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Túrin Turambar skrev:
Jag står bakom Virre här. Utan republik är vi inte fullt ut en demokrati. Apanaget är alltför stort (2008 gick 109 miljoner kronor av skattepengarna till kungahuset för att renovera slott och ordna bandklippningsceremonier). Att vi har en statschefsposition som går i arv är också katastrof.

för det första så drar väl kungen in ungefär lika mycket i form utav turistinkomster för Sverige som hans apanget, dessutom behöver en kung som har lika stor politisk makt som någon annan man inte utgöra en fara för en republik. dessutom så tycker jag att det är att gå för långt att jämföra kungen som nästan lika dålig som en sverigedemokrat

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Republik/Monarki
InläggPostat: ons jan 13, 2010 7:27 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
för det första så drar väl kungen in ungefär lika mycket i form utav turistinkomster för Sverige som hans apanget,
Vad grundar du detta antagande på?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Republik/Monarki
InläggPostat: ons jan 13, 2010 7:38 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Eldalie skrev:
treebeard skrev:
för det första så drar väl kungen in ungefär lika mycket i form utav turistinkomster för Sverige som hans apanget,
Vad grundar du detta antagande på?

jag har hört det och ja jag kan förstå att det kanske inte stämmer men om vi säger att 1 miljoner besöker Sverige då kommer kanske 750000 till Stockholm och en bidragande faktor är kungen och då bor de på hotell eller vandrarhem och de äter på restaurang och då börjar man väl komma uppåt men dessutom så kan man ju bli utnämnd till kunglig hovleverantör och det enligt dom som är det hjälper till om man ska handla upp varor vilket ger bättre varor då har vi lite till vi tjänar på kungen för att inte tala om kungliga bröllop som vi ska ha i Stockholm då blir väl det mer turist inkomster än vanligt

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Republik/Monarki
InläggPostat: ons jan 13, 2010 7:44 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
jag har hört det och ja jag kan förstå att det kanske inte stämmer men om vi säger att 1 miljoner besöker Sverige då kommer kanske 750000 till Stockholm och en bidragande faktor är kungen och då bor de på hotell eller vandrarhem och de äter på restaurang och då börjar man väl komma uppåt men dessutom så kan man ju bli utnämnd till kunglig hovleverantör och det enligt dom som är det hjälper till om man ska handla upp varor vilket ger bättre varor då har vi lite till vi tjänar på kungen för att inte tala om kungliga bröllop som vi ska ha i Stockholm då blir väl det mer turist inkomster än vanligt
En ökning pga bröllopet är väntad (vilket medför ett ökat apanage!), men att tro att majoriteten som besöker Stockholm årligen gör det för att kungen bor i de krokarna tycker jag verkar högst osannolikt. Jag tror ingen turist har honom som främsta skäl för sitt besök, och att de som ens vet om att det finns en kung där är i minoritet.


Senast redigerad av Eldalie ons jan 13, 2010 7:45 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 7:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Exakt, det är en del av varumärket Sverige. Vår kungafamilj är rätt så populär i Tyskland t.ex.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010