Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 9:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Republik eller Monarki?
Monarki 63%  63%  [ 15 ]
Republik 38%  38%  [ 9 ]
Antal röster : 24
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Republik/Monarki
InläggPostat: ons jan 13, 2010 8:04 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
jag har suttit och räknat nu:
109000000(apanaget)/750 000 (antal turister)= 145,5 (avrundat)


så varje turist måste bara betala 145 och 50 öre för att apanaget ska vara betalat

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 8:31 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Om man antar att det kommer just 750 000 och att kungen är orsaken till att de kommer, vilket du har tagit ur luften. Beräkningar utan faktabakgrund är ju fullkomligt oanvändbara.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Republik/Monarki
InläggPostat: ons jan 13, 2010 8:31 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
treebeard skrev:
jag har suttit och räknat nu:
109000000(apanaget)/750 000 (antal turister)= 145,5 (avrundat)
så varje turist måste bara betala 145 och 50 öre för att apanaget ska vara betalat
Så om varje turist promenerar in i Stockholm och köper en cd-skiva betalar skivbutiken för hela kungahuset. Det är ju helt suveränt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 8:54 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Túrin Turambar skrev:
Jag står bakom Virre här. Utan republik är vi inte fullt ut en demokrati. Apanaget är alltför stort (2008 gick 109 miljoner kronor av skattepengarna till kungahuset för att renovera slott och ordna bandklippningsceremonier). Att vi har en statschefsposition som går i arv är också katastrof.


Jag håller också med. Med det undantaget att jag tycker att det bör gå offentliga medel till att renovera byggnader av allmänt intresse, till exempel slott.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 8:58 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Självklart ska Sverige vara en monarki. Sverige har alltid varit en monarki och ska alltid vara det. Bernadotteätten är jag däremot inte lika förtjust i.

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 9:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag slås ofta av hur en del tror sig kunna spara in på småsaker som apanaget när den offentliga byråkratin är hur ineffektiv som helst. Det kostar oss många miljarder årligen.

SIDA, ännu en undermåelig myndighet, skänker ca 30 miljarder om året och det är inte så lyckat när man ser var pengarna hamnar. Nästan 100 miljoner till Kongo??! Ett land som är och har varit i inbördeskrig i evigheter.... Hur ska de pengarna gå till rätt ändamål och inte hamna hos krigsherrar? På samma sätt höll man på i Ryssland med "demokratiprojekt" för ungefär samma summa--- vem tror att man kan skapa demokrati i Ryssland, samtidigt som Putin har total kontroll över media. Det är bara för idiotiskt. Men allt för att komma upp i det där 1%-målet så att vi ska känna oss duktiga....Vart pengarna hamnar verkar mindre viktigt.

Bistånd överhuvudtaget är inget effektivt sett att få länder på fötter, om så vore fallet hade länder som Kenya och Tanzania kommit mycket längre vid det här laget.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 9:43 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Túrin Turambar skrev:
Nämn en enda person i riksdagen som inte är mer kompetent än kungen!


Mona Sahlin är mindre kompetent en kungen....Tror du underskattar kungen, finns en massa tossiga riksdagsledamöter.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 9:54 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Túrin Turambar skrev:
Nämn en enda person i riksdagen som inte är mer kompetent än kungen!


Jag är beredd att hålla med egalmoth här, jag tror att du underskattar kungen. Jag tror att han är väldigt kompetent, även fast folk försöker framställa honom som en idiot.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 10:11 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Danne skrev:
Túrin Turambar skrev:
Jag står bakom Virre här. Utan republik är vi inte fullt ut en demokrati. Apanaget är alltför stort (2008 gick 109 miljoner kronor av skattepengarna till kungahuset för att renovera slott och ordna bandklippningsceremonier). Att vi har en statschefsposition som går i arv är också katastrof.


Jag håller också med. Med det undantaget att jag tycker att det bör gå offentliga medel till att renovera byggnader av allmänt intresse, till exempel slott.


Jag tycker också att slotten ska renoveras. Jag uttryckte mig nog lite klumpigt. Däremot skulle resten kunna tas bort.

Apanaget är ändå inte det viktigaste. Det odemokratiska i kungahuset är huvudproblemet.

På vilket sätt skulle kungen vara kompetent? Han säger konstant fel, hamnar i politiskt blåsväder och överskrider sina rättigheter (uttalar sig politiskt fast han inte får). Att Mona Sahlin skulle vara mindre kompetent tycker jag är fullständigt uppåt väggarna.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 10:36 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Gautrek skrev:
Självklart ska Sverige vara en monarki. Sverige har alltid varit en monarki och ska alltid vara det. Bernadotteätten är jag däremot inte lika förtjust i.
Så kan man förstås resonera, men om du kollar upp hur Sverige har fungerat utifrån kungamaktens status, märker du snart att det påståendet haltar många gånger om.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 11:20 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Túrin Turambar skrev:
På vilket sätt skulle kungen vara kompetent? Han säger konstant fel, hamnar i politiskt blåsväder och överskrider sina rättigheter (uttalar sig politiskt fast han inte får). Att Mona Sahlin skulle vara mindre kompetent tycker jag är fullständigt uppåt väggarna.


Jämförelser med olika politiker lämnar jag åt er andra, men det andra kan jag kommentera.
Att han gör klantiga uttalanden och hamnar i blåsväder ibland går ju inte att komma ifrån, men jag tycker också att man bör tänka på att han är en av de personer i Sverige som granskas och journalist-bevakas mest.

Nu ska ni inte tro att jag tycker att kungen är nån Einstein och idoliserar honom. Ville bara säga att jag tror att många tror att han är dummare än han är.
Jag tycker också att vissa uttalanden är onödiga, exempelvis det ang. vargjakten han sade under kungens älgjakt.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 13, 2010 11:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
http://wwww.bubblare.se/movie/mona_fiff ... tterligare

Mona kan knappast kallas kompententare än kungen, då hon pratar som till ett barn (och det är inte bara en strategi för att vinna väljare, som trots det inte är så lyckad, utan för att hon inte kan prata på ett mer vuxet sätt).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 14, 2010 12:12 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det krävs någon sorts kompetens för att bli partiledare i landets största parti. Därtill betraktas Mona Sahlin av bland annat Göran Hägg (författare till bland annat fler framgångsrika böcker om retorik) som en av svensk politiks skickligaste retoriker.

Sedan håller jag helt med om att hon är alldeles för slarvig med massor av saker. Kungen har ju dock en stab på en jävla massa personer som städar upp efter honom. Dessutom är han ju immun inför lagen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 6:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Min samhällslärare sade idag att det gjorts undersökningar som visar att Sverige tjänar (en summa som jag inte kommer ihåg) på att vara en gammal arvsmonarki. Detta eftersom kungen är ett varumärke för Sverige osv.

Eftersom jag inte har sett undersökningen själv så kan jag ju inte berätta så mycket mer om den tyvärr.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 8:04 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Orophin skrev:
Min samhällslärare sade idag att det gjorts undersökningar som visar att Sverige tjänar (en summa som jag inte kommer ihåg) på att vara en gammal arvsmonarki. Detta eftersom kungen är ett varumärke för Sverige osv.
Eftersom jag inte har sett undersökningen själv så kan jag ju inte berätta så mycket mer om den tyvärr.
Det stämmer ur en viss synvinel och är fel ur en annan (och jag är också samhällslärare). Troligen är din lärares syn på saken färgad av hans egen preferens i frågan, eller åtminstone i urval av undersökning (med vilken metod genomfördes den undersökningen?). På frågan om vilka personer som i sig själva fungerar som varumärken går det inte att ge ett rakt svar, och framförallt då inte i vilken grad de kan fungera som reklampelare för ett land. En undersökning som gjordes efter en representationsresa på 90-talet, där både kungen och Björn Borg deltog, sade sig de flesta ha berörts av att Borg var där, medan kungen passerat förbi mera obemärkt. Kungafamiljen är ett varumärke, helt klart, men frågan är om inte Absolut vodka, Björn Borg, Roxette mfl drar in mycket mera pengar till landet, utan att för den skull bli lyxförsörjda av folket samt stå över lagen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010