Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 2:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Den siste swashbucklern
InläggPostat: mån jan 25, 2010 9:43 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Härmed en tråd om Åke Ohlmarks. Den ska handla om allt utom Tolkienöversättningarna, även om dessa kanske nämns parentetiskt.

Han var en "swashbuckler": en grandseigneur, en som målade med breda penseldrag och hade förmågan att göra det. Han var stridbar också, det har funnits mer än en "Ohlmarksfejd", men här tänkte jag i förstone koncentrera mig på det positiva med mannen.

Som till exempel hans fiction.

Ta bara bokserien "Konungarikes Skånes undergång": en fet krönika från vikingatid till senmedeltid, lite fablat och lite ihopdiktat så som fiktion ska vara, en läsvärd skröna med lagom faktaunderlag. Första delen, om vikingatiden, hade lite äventyr i Baltikum med härjningar och annat, bra driv. Samt, på ett ställe, antydan om homosex och något som försiggick i "det hemliga hålet"; sånt piggar upp. Kanske var han homo själv, vem vet.

Ett annat band i serien handlade om 1300-talet. Inledningen var magnifik med en Oden som rider runt i ett nattligt Skåne och signar och har sig. Här var även en scen med några svenska munkar i Paris, snackandes som moderna akademiker med intriger och småtjafs, mycket träffande och med medeltida stuk. Subtil satir.

Ett annat av Ohlmarks fiktiva verk var "Sagan om nibelungarna", en fornnordisk saga med smeden Völund som tas tillfånga och sätts i Uppsalahovet att smida ringar. Syltad björnram och vildsvinsskinka, lingondricka och frusen grädde. En bra modern diktning av fornnordisk saga.

Ett sista fiktionverk av Ohlmars som förtjänar att nämnas är "Den allertrognaste konungen", om kungen av Portugal under barocken. Inledningen är magnifik: "Ack, ni sena tiders barn, ni vet inte vilken prakt det gammaldags kungadömet hade"... Så följer en lång harang om hur fint och bra allt var under kungadömets heyday, med kulmen i hur praktfull Portugals kung var, "den allertrognaste konungen".

Detta var lite om Ohlmarks som romanförfattare. Han skrev även en roman om Ingjald Illrådes sista dygn i livet, "Ödesdygnet". Samt en massa annat på sakprosans område; om detta ska jag berätta senare i denna tråd. Men vad gäller den fiction jag nämnt här så måste jag säga att den är helbra, han kunde sitt ämne och han kunde fabulera. Någon klassiker är han kanske inte men möjligen en minor classic. Finner man skrönor som dessa billigt på antikvariat bör man slå till.

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 25, 2010 7:40 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jag skulle vilja rekommendera Tolkienbiografierna (eller vad man nu ska kalla dem) Tolkiens arv och Tolkien och den svarta magin. Oavsett vad man tycker om böckernas innehåll så är de oerhört underhållande läsning, framför allt beronde på karlns fantastiskt svada och beundransvärda uttrycksförmåga. Eller vad sägs om inledningsorden i den sistnämnda:

Ohlmarks skrev:
"Fader, jag har syndat mot himlen och inför dig... Fader, förlåt mej, ty jag visste inte vad jag gjorde...

Många bibliska kärnord kommer för mej nu när jag betänker de decennier jag förslösat på att översätta Tolkiens smörja som om det gällt någon av de stora klassikerna, på att kuska land och rike kring mellan Umeå och Smygehuk för att göra propaganda för sattyget och dess upphovsman, på alla de stora och djupt inspirerade ord jag med dånande röst utslungat från ett trettiotal talarstolar om hela detta skojeri."

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 25, 2010 8:34 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Danne skrev:
Jag skulle vilja rekommendera Tolkienbiografierna (eller vad man nu ska kalla dem) Tolkiens arv och Tolkien och den svarta magin. Oavsett vad man tycker om böckernas innehåll så är de oerhört underhållande läsning, framför allt beronde på karlns fantastiskt svada och beundransvärda uttrycksförmåga. Eller vad sägs om inledningsorden i den sistnämnda:
Jag håller helt med dig om att dessa böcker bör rekommenderas alla som har ett stort intresse för Tolkien och dess mest kända svenska översättare. Men om jag förstod Lampros rätt, ville han lyfta fram Ohlmarks goda litterära gärning. Då bör inte dessa böcker (och heller inte koranöversättningen, Nostradamus profetior, Silverbibeln eller hans fornnordiska lexikon) lyftas fram.

Av de böcker Lampros nämner har jag bara den om nibelungarna, och den är inte dålig. Jag har även hans översättning av Eddan, som förmodligen ligger originalet nära. Vad jag förstått om hans skånska historieverk kryllar det av historiska felaktigheter, så det är tvekamt om det kan rekommenderas annat än som nöjesläsning för dem som redan är hyggligt bevandrade i regionens historia.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 25, 2010 9:00 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Eldalie skrev:
Jag håller helt med dig om att dessa böcker bör rekommenderas alla som har ett stort intresse för Tolkien och dess mest kända svenska översättare. Men om jag förstod Lampros rätt, ville han lyfta fram Ohlmarks goda litterära gärning. Då bör inte dessa böcker (och heller inte koranöversättningen, Nostradamus profetior, Silverbibeln eller hans fornnordiska lexikon) lyftas fram.


Du missförstod mig! Jag ville inte lyfta fram dessa böcker på grund av deras koppling till Tolkien (även om det är därför jag har läst dem), utan just på grund av den litterära stilen. Även om de inte är skönlitteratur (fast nästintill, eftersom Ohlmarks fabulerar så frejdigt) så är de ju ändå litteratur. Dessutom god sådan, karakteriserad av Ohlmarks frodigt mustiga språk och oefterhärmliga prosa.

Jag läste för övrigt ingenting i Lampros inlägg som jag kunde tolka som att man inte fick diskutera Ohlmarks facklitteratur, tvärtom, diskussionen skulle handla om "allt utom Tolkienöversättningarna" (min kursivering).

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 25, 2010 9:11 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Danne skrev:
Du missförstod mig! Jag ville inte lyfta fram dessa böcker på grund av deras koppling till Tolkien (även om det är därför jag har läst dem), utan just på grund av den litterära stilen. Även om de inte är skönlitteratur (fast nästintill, eftersom Ohlmarks fabulerar så frejdigt) så är de ju ändå litteratur. Dessutom god sådan, karakteriserad av Ohlmarks frodigt mustiga språk och oefterhärmliga prosa.
Ok, fast då blir jag förvånad, för hans litterära talang går helt förbi Tolkien och den svarta magin då den är fullkomligt uselt skriven, tycker jag. Det märks att han skrev den mycket snabbt och i vredesmod.

Danne skrev:
Jag läste för övrigt ingenting i Lampros inlägg som jag kunde tolka som att man inte fick diskutera Ohlmarks facklitteratur, tvärtom, diskussionen skulle handla om "allt utom Tolkienöversättningarna" (min kursivering).
Jag menade inget om facklitteratur, utan tolkade "men här tänkte jag i förstone koncentrera mig på det positiva med mannen" som att de negativa bitarna skulle utelämnas (och just de två böckerna är väldigt negativa i en tolkienfantasts ögon), men jag antar att det blir svårt att enbart förhålla sig till det man tycker att han gjorde bra, så det är väl upp till var och en att ta upp det den vill om Ohlmarks litterära gärning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 25, 2010 10:07 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Eldalie skrev:
Ok, fast då blir jag förvånad, för hans litterära talang går helt förbi Tolkien och den svarta magin då den är fullkomligt uselt skriven, tycker jag. Det märks att han skrev den mycket snabbt och i vredesmod.


Jo, det märks alldeles tydligt, och det ger en egen tragisk klangbotten till boken. Men det hindrar inte att den på sitt sätt är oerhört underhållande, och att Ohlmarks språk når måleriska höjder. Ett par andra favoritmeningar: "I satanskulterna i California ingår en hädisk kommunion på vin och bröd. Det erinrar inte bara om vinet och brödet på den rikt beskänkta Priscilla Tolkiens magra gillesbord, utan ännu mer om de blasfemiska, larmande kommunionsriterna inom Mellonath Morgoth, stockholmstolkienisternas satanistfraktion eller de orgier i Bokskogen, som tolkiensällskapet Angmar (satans borg) i Malmö lär hänge sig åt."

Jag tycker personligen att det är briljant formulerat, även om innehållet förstås är uppåt väggarna.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 25, 2010 10:35 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Danne skrev:
Jag tycker personligen att det är briljant formulerat, även om innehållet förstås är uppåt väggarna.
Jag kan inte annat än instämma, även om jag inte reagerade så när jag läste den boken. Då uppfattade jag allt han skrev i den som idiotiskt och präktigt. Men man bör nog undvika faktainnehållet om man vill studera hans litterära stil här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 26, 2010 12:12 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Eldalie skrev:
Jag kan inte annat än instämma, även om jag inte reagerade så när jag läste den boken. Då uppfattade jag allt han skrev i den som idiotiskt och präktigt. Men man bör nog undvika faktainnehållet om man vill studera hans litterära stil här.


Absolut! Innehållsligt är det förstås ren gallimatias och den bittra tonen är som sagt sorglig. Ohlmarks måste tagit det fruktansvärt hårt att han inte fick översätta Silmarillion. (Men nu har jag lämnat ämnet, det var ju de snygga formuleringarna jag ville uppmärksamma.)

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 26, 2010 9:20 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Danne och Eldalie: jag kommer nog att nämna hans böcker OM Tolkien också, bl a den som Danne citerar ur - vars citat f ö är på pricken, det är Ohlmarks som bäst.

Ni är förresten välkomna att nämna vad ni vill om Ohlmarks i denna tråd. Jag tänker skriva några inlägg om hans memoarer, hans Tolkienbiografi mm, hans faktaböcker och, ja det finns mycket här.

Jag är som alla förstår Tolkienfan - men jag är även Ohlmarksfan. Därför gillar jag PÅ SÄTT OCH VIS "Tolkien och den svarta magin" - för dess schvung och samtidigt horribla påståenden, dvs man märker hur Ohlmarks är bitter på Tolkiensamfundet och vill ge igen. Och att boken är snabbt skriven inverkar inte på kvaliten, tvärtom, det speglar Ohlmarks personality, han sysslade alltid med detta snabbskrivande.

Så att, jag är glad åt kommentarerna, Dannes citat som sagt - det är i linje med vad jag tänkt - även om andra inlägg som sagt också är välkomna. Bra med debatt. Huvudtanken med tråden är att ge MIN BILD av mannen. Jag fortsätter endera dan att posta inlägg, får se när det blir.

Men sist: att Eldalie anmärker på att hans skånska historieverk - om du menar romancykeln "Konungariket Skåne" - kryllar av felaktigheter så är det ju tillåtet i romansammanhang. Man ljuger för att säga sanningen, som någon sa.

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 26, 2010 10:29 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
lampros skrev:
Och att boken är snabbt skriven inverkar inte på kvaliten, tvärtom, det speglar Ohlmarks personality, han sysslade alltid med detta snabbskrivande.
Det håller jag inte med om, även om han då och då visar prov på sin språkskicklighet, som i Dannes exempel (dock tycker jag bara det gäller det sista exemplet Danne gav, då det föregående inte var märkvärdigt). Att han skrev i en hast är också en av hans stora brister, då det verkar som om han såg sig själv som ofelbar. Felen blir istället många då han blandar ihop saker och återger flera namn på samma sak, sannolikt därför att han glömt vad han kallade dem innan. Den svarta magin är även full av typos, vilket ger den ett slarvigt intryck, även om detta inte direkt är kopplat till hans språk.

lampros skrev:
romancykeln "Konungariket Skåne" - kryllar av felaktigheter så är det ju tillåtet i romansammanhang. Man ljuger för att säga sanningen, som någon sa.
Sant, men problemet blir, som alltid i historieåtergivningar, att många förleds att tro på det som skrivits. Ohlmarks ville upphöja Skånes position och även om det inte är något fel i det, är det fel att förvanska historien för att ge sken av att något var bättre eller sämre än det verkligen var. Vill man å andra sidan kasta en djupare skugga över Ohlmarks sympatier, kan man studera hans vänliga inställning till Hitlertyskland.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 1:20 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Eldalie skrev:
Jag har även hans översättning av Eddan, som förmodligen ligger originalet nära.


Njä, tyvärr. Jag har läst nordiska språk med historisk inriktning och enligt min lärare är Ohlmarks betraktad som något av en pajas av de etablerade inom ämnet. Det är bara Brates och Collinders eddaöversättningar som används i undervisningen exempelvis, då Ohlmarks anses gå för långt från originalet. (Känns det igen?)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 7:04 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Túrin Turambar skrev:
Njä, tyvärr. Jag har läst nordiska språk med historisk inriktning och enligt min lärare är Ohlmarks betraktad som något av en pajas av de etablerade inom ämnet. Det är bara Brates och Collinders eddaöversättningar som används i undervisningen exempelvis, då Ohlmarks anses gå för långt från originalet. (Känns det igen?)
Inte oväntat! Jag har bara läst Collinders översättning, men trodde inte Ohlmarks gjort bort sig även här. Jag har annars hört samma omdöme om honom både på historiska institutioner (om skånekrönikan) och religionsvetenskapliga (om koranöversättningen). Egentligen känns det, med facit över hans levnad och författarskap i hand, underligt att han kunde bli så stor. Han kunde skriva fina formuleringar, ingen tvekan om det, men hans överlägsna stil, egna påhitt och totala brist på självkritik, borde gjort att han inte fick seriösa översättningsjobb. Han borde kanske ägnat sig enbart åt att skriva egen fiction istället, och då helst då sådan som saknar referenser till vår historiska verklighet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 9:43 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Eldalie skrev:
lampros skrev:
romancykeln "Konungariket Skåne" - kryllar av felaktigheter så är det ju tillåtet i romansammanhang. Man ljuger för att säga sanningen, som någon sa.
Sant, men problemet blir, som alltid i historieåtergivningar, att många förleds att tro på det som skrivits. Ohlmarks ville upphöja Skånes position och även om det inte är något fel i det, är det fel att förvanska historien för att ge sken av att något var bättre eller sämre än det verkligen var. Vill man å andra sidan kasta en djupare skugga över Ohlmarks sympatier, kan man studera hans vänliga inställning till Hitlertyskland.


Det där skulle jag vilja veta mer om.. (Vet inget själv)
Hur pass Hitlervänlig var han, och hur stor kunskap hade han om vad de gjorde?
Nazismen var väl under den tiden ganska utbredd i Sverige, och många höll väl på Tyskland i världskriget, iaf till en början.
Så: Hur pass Nazistisk var han? Var han mycket värre än andra i Sverige?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 2:59 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Orophin skrev:
Hur pass Hitlervänlig var han, och hur stor kunskap hade han om vad de gjorde? Nazismen var väl under den tiden ganska utbredd i Sverige, och många höll väl på Tyskland i världskriget, iaf till en början. Så: Hur pass Nazistisk var han? Var han mycket värre än andra i Sverige?
Hur nazistisk han var vet man väl inte tror jag, men han var med i samlingar i Sverige under tidigt 30-tal, där den nya tyska regeringen (dvs Hitlers styre, men före de stora omvälvningarna för judar och romer) hyllades. Det som verkar klart är att han gillade den högerpolitik som fördes. Vad han ansåg om olika folkgrupper och religionstillhöriga vet man nog inte så mycket om, men själv var han katolik har jag för mig, och han var nog för övrigt för smart för att äventyra sin karriär med att tydligt berätta om sin antisemitism, om han nu hyste någon sådan, iallafall efter det att Tyskland förlorat kriget och nazismens popularitet var extremt låg.

Han var väldigt progermansk, vilket hans val av forskning visar (Nibelungen, Völsung, Andvare, Island, Skandinavien), och i det sympatiserade han också starkt med Hitlertyskland. Han arbetade i Tyskland under 30-talet, även efter det att NSDAPs avsikter gentemot judar, romer, homosexuella och handikappade hade kommit i dagen, och han flyttade dit igen under pågående krig. Han har skrivit någonstans att han fick fly hals över huvud (eller liknande, förmodligen ännu mer dramatiska uttalande) ur staden Greifswald (tror jag att det var) där han jobbade vid universitetet, då ryssarna var på väg att inta staden.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 27, 2010 3:30 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Eldalie skrev:
Orophin skrev:
Hur pass Hitlervänlig var han, och hur stor kunskap hade han om vad de gjorde? Nazismen var väl under den tiden ganska utbredd i Sverige, och många höll väl på Tyskland i världskriget, iaf till en början. Så: Hur pass Nazistisk var han? Var han mycket värre än andra i Sverige?
Hur nazistisk han var vet man väl inte tror jag, men han var med i samlingar i Sverige under tidigt 30-tal, där den nya tyska regeringen (dvs Hitlers styre, men före de stora omvälvningarna för judar och romer) hyllades. Det som verkar klart är att han gillade den högerpolitik som fördes. Vad han ansåg om olika folkgrupper och religionstillhöriga vet man nog inte så mycket om, men själv var han katolik har jag för mig, och han var nog för övrigt för smart för att äventyra sin karriär med att tydligt berätta om sin antisemitism, om han nu hyste någon sådan, iallafall efter det att Tyskland förlorat kriget och nazismens popularitet var extremt låg.

Han var väldigt progermansk, vilket hans val av forskning visar (Nibelungen, Völsung, Andvare, Island, Skandinavien), och i det sympatiserade han också starkt med Hitlertyskland. Han arbetade i Tyskland under 30-talet, även efter det att NSDAPs avsikter gentemot judar, romer, homosexuella och handikappade hade kommit i dagen, och han flyttade dit igen under pågående krig. Han har skrivit någonstans att han fick fly hals över huvud (eller liknande, förmodligen ännu mer dramatiska uttalande) ur staden Greifswald (tror jag att det var) där han jobbade vid universitetet, då ryssarna var på väg att inta staden.


Bra att Eldalie tog upp det där, då slipper jag.... Jag kan bara tillfoga att Ohlmarks skrev en memoardel om tiden som docent i Tyskland, har glömt vad den heter men den är antagligen lätt skönmålande.

Så Ohlmarks var tyskvänlig under krigsåren, det kan vi konstatera. Inte ens jag som gillar Ohlmarks vill förneka detta, o nej. Man måste se både för- och nackdelar, för på så sätt får man - allt annat lika - en levande bild av en människa - i detta fall Ohlmarks.

Man kan gissa att denna tyskperiod inte gladde honom efter kriget, han ville antagligen gottgöra det på något sätt - och vi har förvisso bland hans böcker en som heter "Israel - folket som skapade Biblen". En resa i Det heliga landet med historiska och religiösa utvikningar, en som visar att Ohlmarks minsann gillar dagens Israel, dess kultur och allt. Ja så tar man sig fram här i världen.

Som resebok betraktad är den dock OK, han kunde faktiskt skriva. Han skrev snabbt och väl vill jag hävda. Bland annat innehåller boken en fin bild en passant, hur han ser att man firar ett bröllop på hotellet där han bor. Och han ser brudens far avtacka rabbin, tack för en fin insats - och sedan (skildrar alltså Ohlmarks) går rabbin hem - och brudens far återvänder till bröllopet, gnuggande händerna med en min som säger "nu dj-lar ska den RIKTIGA festen börja"...

Det är en fin bild, en skarp iakttagelse. Inte många reseböcker som får med sånt om man säger. Så därför gillar jag Ohlmarks, därför denna tråd; jag förnekar inte hans dåliga sidor (som sagda bok som var lite whitewash av brunt förflutet) men man måste också erkänna hans förtjänster, hans stilparader och annat som detta.

Jag gillar Ohlmarks för hans kvaliteter. OCH jag erkänner att han var lite av en fuling. Men jag undrar - allt annat lika - om det för er forummedelmmar är möjligt att på detta vis hålla två tankar i huvudet på samma gång, eller om allt här i världen är svart eller vitt. Ett eller noll, av eller på...

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010