Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 1001 böcker du måste läsa innan du dör
InläggPostat: lör feb 27, 2010 9:55 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Kolla i denna bok (som nu finns på rean) vad Göran Hägg skriver om Bilbo, Sagan om ringen och Sagan om de två tornen. Han skrev nog inte de raderna i nära anslutning till läsningen av dem, för han har inte riktig koll på detaljerna, gör lite långsökta jämförelser med äldre litteratur, och han får det att framstå som självklart att Tolkien skrev allegoriskt. Man kan även fråga sig varför han inte tog med Konungens återkomst?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 27, 2010 10:33 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Illa påläst kulturknutte (GH) kavlar ut plattityder...

Who cares? Man börjar bli luttrad.

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1001 böcker du måste läsa innan du dör
InläggPostat: lör feb 27, 2010 10:56 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Man kan även fråga sig varför han inte tog med Konungens återkomst?

Ursäkta petigheten, men jag antar att du menar Sagan om konungens återkomst. Den finns med i mitt exemplar. Det är kanske några defekta exemplar de rear. :razz:

Annars tycker jag att de korta texterna är förvånansvärt bra (även om det fanns något pinsamt sakfel). Jämförelsen med Haggard är mitt i prick. Fast han har nog fel i att Tolkien var omedveten om likheterna.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1001 böcker du måste läsa innan du dör
InläggPostat: lör feb 27, 2010 11:20 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Sagan om konungens återkomst. Den finns med i mitt exemplar. Det är kanske några defekta exemplar de rear.
Annars tycker jag att de korta texterna är förvånansvärt bra (även om det fanns något pinsamt sakfel). Jämförelsen med Haggard är mitt i prick. Fast han har nog fel i att Tolkien var omedveten om likheterna.
Det kanske var ett defekt ex, för jag kollade en extra gång efter den, då jag tyckte det var märkligt att den saknades. Eller så råkade jag bläddra förbi den två gånger. Bra att den var med iallafall. Jag tycker inte att han gör fel som jämför (och tror också att Tolkien hade bra koll på sina inspirationskällor), men jag tycker han gör det väl lätt för sig genom att bara göra en sådan jämförelse, då det finns många fler. Jag har för mig att det fanns ett rent faktafel med också, men minns inte vad det var nu (jag har inte boken). Någon som har den och kan kolla om det stämmer?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 27, 2010 2:48 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Mycket riktigt uppgav Tolkien H. Rider Haggard som en inspirationskälla.

Det nämndes i en bok av Jan Broberg 1985: "I fantasins världar".

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 27, 2010 10:54 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Nu kom jag på felet: Hägg påstår att det är i upplagan med Tove Janssons illustrationer hobbit/hob kallas hompe, men där blandar han ju ihop det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1001 böcker du måste läsa innan du dör
InläggPostat: sön feb 28, 2010 8:14 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Jag tycker inte att han gör fel som jämför (och tror också att Tolkien hade bra koll på sina inspirationskällor), men jag tycker han gör det väl lätt för sig genom att bara göra en sådan jämförelse, då det finns många fler.

Det är ju en väldigt kort text. Och ska man göra någon jämförelse av den typen Hägg gör, tycker jag han gör ett rätt bra val.

Det där med defekta exemplar tror jag naturligtvis inte alls på. Det är vid en snabb genombläddring lätt att missa Sagan om konungens återkomst då den i original är utgiven ett år senare än de andra delarna och därför har hamnat några sidor längre fram.

Felet med Tove Jansson var det som stack i ögonen på mig också, men det har ju egentligen inte så mycket med Tolkien att göra.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1001 böcker du måste läsa innan du dör
InläggPostat: sön feb 28, 2010 10:12 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Det är vid en snabb genombläddring lätt att missa Sagan om konungens återkomst då den i original är utgiven ett år senare än de andra delarna och därför har hamnat några sidor längre fram.
Felet med Tove Jansson var det som stack i ögonen på mig också, men det har ju egentligen inte så mycket med Tolkien att göra.
Ja, det är det, men jag bläddrade extra just för att hitta den. Men förmodligen fanns den där, kanske lömskt ihopklistrad med sidan framför. Tove-felet är förvisso inte en miss relaterad till Tolkien som person, men ganska klantigt, och det ger ju den fina upplagan från 62 en mer negativ bild för dem som inte sett den (jag gillar de bilderna jättemycket, även om proportionerna på Gollum är helt fel).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1001 böcker du måste läsa innan du dör
InläggPostat: sön feb 28, 2010 12:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Eldalie skrev:
Tove-felet är förvisso inte en miss relaterad till Tolkien som person, men ganska klantigt, och det ger ju den fina upplagan från 62 en mer negativ bild för dem som inte sett den (jag gillar de bilderna jättemycket, även om proportionerna på Gollum är helt fel).

Jag gillar de där bilderna också. :D Tolkien reviderade faktiskt beskrivningen av Gollum så att sådana här misstag inte skulle kunna ske. Men Tove var både en bättre författare och bättre konstnär än Tolkien! Han kanske skulle ha följt hennes "tips" istället och gjort Gollum lite större. :P

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1001 böcker du måste läsa innan du dör
InläggPostat: sön feb 28, 2010 1:09 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Ohlmarxisten skrev:
Jag gillar de där bilderna också. :D Tolkien reviderade faktiskt beskrivningen av Gollum så att sådana här misstag inte skulle kunna ske. Men Tove var både en bättre författare och bättre konstnär än Tolkien! Han kanske skulle ha följt hennes "tips" istället och gjort Gollum lite större. :P
Det hade jag egentligen föredragit också (även om Smeagol som hobbit då hade blivit svårt att lösa), då jag som liten fick den versionen läst för mig, och tyckte Gollum var mycket otäck. Jag blev sedan besviken när jag läste andra versioner där han inte var lika stor och skrämmande.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010