Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Vann rätt låt
Omröstningen slutade lör mar 20, 2010 10:52 pm
Ja 43%  43%  [ 3 ]
nej 57%  57%  [ 4 ]
Antal röster : 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vann rätt låt
InläggPostat: lör mar 13, 2010 10:52 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
vann rätt låt eller inte

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2010 1:21 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
I finalen höll jag stenhårt på Timoteij, tätt följd av Salem al Fakir.
Annas låt var helt okej och jag tror (som vi svenskar gör varje år) att den kan gå ganska bra i ESC.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2010 9:58 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 02, 2010 2:59 pm
Inlägg: 103
Orophin skrev:
Annas låt var helt okej och jag tror (som vi svenskar gör varje år) att den kan gå ganska bra i ESC.


Det brukar väll gå ganska dåligt för Sverige i ESC?

Tyckte Salem skulle ha vunnit! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2010 11:14 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Orophin skrev:
I finalen höll jag stenhårt på Timoteij, tätt följd av Salem al Fakir.
Annas låt var helt okej och jag tror (som vi svenskar gör varje år) att den kan gå ganska bra i ESC.

hejade du på Timotej ?
ursäkta men fyra blondiner som låtsas spela på fyra instrument och med en text som skulle få sur mjölk att bli söt igen är väl inte än så bra representant för Sverige

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2010 11:58 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
treebeard skrev:
hejade du på Timotej ?
ursäkta men fyra blondiner som låtsas spela på fyra instrument och med en text som skulle få sur mjölk att bli söt igen är väl inte än så bra representant för Sverige


Jag måste hålla med treebeard. :)

Jag tyckte Anna och hennes låt var väldigt bra och bryr mig egentligen inte alls om hur det går i Eurovision. Jag förstår mig inte alls på den typen av argumentation, som man kan höra och läsa lite varstans: "svenska folket borde ha röstat på den och den, för att ha en chans att vinna finalen". Är inte att man röstar på en låt man tycker är bra, än att man taktikröstar?

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2010 12:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
treebeard skrev:
ursäkta men fyra blondiner som låtsas spela på fyra instrument

Alla låtsas väl spela sina instrument i melodifestivalerna? Det är för övrigt en av de saker som jag tycker gör det så fruktansvärt tråkigt, och inte minst är det otroligt förolämpande mot alla musiker. (Jag menar alltså inte att försvara Timotej nu. :wink:)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2010 5:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Simon skrev:
Orophin skrev:
Annas låt var helt okej och jag tror (som vi svenskar gör varje år) att den kan gå ganska bra i ESC.


Det brukar väll gå ganska dåligt för Sverige i ESC?

Tyckte Salem skulle ha vunnit! :)


Jag menade att vi svenskar tror varje år att det ska gå bra, inte att det brukar gå bra.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2010 6:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
treebeard skrev:
Orophin skrev:
I finalen höll jag stenhårt på Timoteij, tätt följd av Salem al Fakir.
Annas låt var helt okej och jag tror (som vi svenskar gör varje år) att den kan gå ganska bra i ESC.

hejade du på Timotej ?
ursäkta men fyra blondiner som låtsas spela på fyra instrument och med en text som skulle få sur mjölk att bli söt igen är väl inte än så bra representant för Sverige


Jag tyckte att de hade en ganska svängig melodi, och trummspelarna gjorde att numret blev ganska coolt. Och precis som Beldhel säger så låtsasspelar i princip alla. Jag är dock nästan säker på att de faktist kan spela sin instrument (möjligen undantaget hon med gitarren)
Mina egentliga favoriter hade ju redan åkt ut (Kalle Moraeus och NEO)

Mitt betyg på finalisterna: (1-10)

Darin - 5
Pernilla Wahlgren - 6
Andreas Johnsson - 3
Timoteij - 9
Peter Jöback - 6
Ola Svensson - 4
Jessica Andersson - 7
Salem al Fakir - 9
Anna Bergendahl - 8
Erik Saade - 7

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2010 6:06 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 02, 2010 2:59 pm
Inlägg: 103
ok läste lite för snabbt :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2010 6:18 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Beledhel skrev:
treebeard skrev:
ursäkta men fyra blondiner som låtsas spela på fyra instrument

Alla låtsas väl spela sina instrument i melodifestivalerna? Det är för övrigt en av de saker som jag tycker gör det så fruktansvärt tråkigt, och inte minst är det otroligt förolämpande mot alla musiker. (Jag menar alltså inte att försvara Timotej nu. :wink:)


Jo, alla låtsas. Men de låtsas extra mycket, eftersom deras instrument inte ens hörs på inspelningen (vad Gustav Dahlander än må säga :) ). Åtminstone hör jag bara en massa synthar. Till skillnad från i Orsa Spelmäns bidrag där man faktiskt hör fiolerna och flöjten...

Det är för övrigt min egna teori om varför större delen av Pain of Salvation bara satt där utan att röra sina instrument: ett slags tyst revolt mot att man inte får spela live. Men jag kanske läser in för mycket i det... ;)

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2010 8:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Danne skrev:
Men de låtsas extra mycket, eftersom deras instrument inte ens hörs på inspelningen (vad Gustav Dahlander än må säga :) ). Åtminstone hör jag bara en massa synthar.

Ojdå, om det är sant som du säger hoppas jag verkligen att alla inblandade skäms rejält. :shock: Själv har jag faktiskt inte hört låten, då jag saknar tv och inte är tillräckligt intresserad för att titta via datorn.

För att spinna vidare på ämnet tycker jag att hela idén att ha med "band" i Melodifestivalen i huvudsak är hyckleri. Det vanligaste upplägget verkar ju vara att någon utomstående skriver låten, några snubbar spelar in den tillsammans med vokalisten, och samma snubbar eller några andra snubbar står sedan och låtsasspelar låten live medan vokalisten sjunger. Om snubbarna ifråga råkar spela ihop med vokalisten även utanför Melodifestivalen ska det uppenbarligen ses som att det är ett band som ställer upp med numret. I annat fall är det en soloartist som står för det. :? Jag kan omöjligt ta Melodifestivalen på allvar förrän den antingen börjar tillåta liveinstrument eller också utesluter allt fokus på instrumentalmusik (dvs utesluter alla band). Just nu känns det dock mer som att nästa steg är att låta vokalisterna mima ...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 14, 2010 10:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Beledhel skrev:
Danne skrev:
Men de låtsas extra mycket, eftersom deras instrument inte ens hörs på inspelningen (vad Gustav Dahlander än må säga :) ). Åtminstone hör jag bara en massa synthar.

Ojdå, om det är sant som du säger hoppas jag verkligen att alla inblandade skäms rejält. :shock: Själv har jag faktiskt inte hört låten, då jag saknar tv och inte är tillräckligt intresserad för att titta via datorn.

För att spinna vidare på ämnet tycker jag att hela idén att ha med "band" i Melodifestivalen i huvudsak är hyckleri. Det vanligaste upplägget verkar ju vara att någon utomstående skriver låten, några snubbar spelar in den tillsammans med vokalisten, och samma snubbar eller några andra snubbar står sedan och låtsasspelar låten live medan vokalisten sjunger. Om snubbarna ifråga råkar spela ihop med vokalisten även utanför Melodifestivalen ska det uppenbarligen ses som att det är ett band som ställer upp med numret. I annat fall är det en soloartist som står för det. :? Jag kan omöjligt ta Melodifestivalen på allvar förrän den antingen börjar tillåta liveinstrument eller också utesluter allt fokus på instrumentalmusik (dvs utesluter alla band). Just nu känns det dock mer som att nästa steg är att låta vokalisterna mima ...


Jag trodde att det i de flesta fall var banden själva som spelade in instrumentlätena innan och sedan låtsades spela. Om de inte är de själva som spelar så tycker jag också att det är hyckleri.
För en 20-30 år sedan (ingen aning om hur det är nu) så var det väl väldigt vanligt att när band skulle spela in skivor så var det enbart sångaren som gjorde något, resten sköttes av professionella studiomusiker. Om jag var musiker skulle jag inte ha gillat det i alla fall.

I årets melodifestival så spelade ju som sagt ingen artist "live". Det finns dock ett undantag: Py Bäckman som spelade munspel.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 15, 2010 1:23 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Salem Al Fakir skulle ju självklart ha vunnit. Hade blivit det bästa svenska bidraget sen typ.. Abba

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 15, 2010 12:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 18, 2004 4:46 pm
Inlägg: 2474
Ort: Upplands Väsby
Orophin skrev:
Jag trodde att det i de flesta fall var banden själva som spelade in instrumentlätena innan och sedan låtsades spela. Om de inte är de själva som spelar så tycker jag också att det är hyckleri.

Även om det är de själva som spelar, så tycker jag att det finns ett problem i att deras roll oftast verkar vara exakt densamma som den roll som soloartisternas inhyrda musiker har. I mina ögon blir det helt ologiskt. Och visst, jag kanske överreagerar lite, men jag har svårt att inte sätta mig in i de där stackars musikernas perspektiv ... :roll:


Danne skrev:
Jo, alla låtsas. Men de låtsas extra mycket, eftersom deras instrument inte ens hörs på inspelningen (vad Gustav Dahlander än må säga :) ). Åtminstone hör jag bara en massa synthar. Till skillnad från i Orsa Spelmäns bidrag där man faktiskt hör fiolerna och flöjten...

Det är för övrigt min egna teori om varför större delen av Pain of Salvation bara satt där utan att röra sina instrument: ett slags tyst revolt mot att man inte får spela live. Men jag kanske läser in för mycket i det... ;)

Nu har jag för övrigt tittat på både Timotejs och Pain of Salvations bidrag. Är böjd att hålla med dig angående båda ...

Det är ju pinsamt att inte fler verkar ha reagerat på Timotejs bidrag, men i Melodifestivalens värld är det visst helt normalt att syn- och hörselintryck hänger ihop med varandra ungefär lika bra som argumenten i ett nationaldemokratiskt flygblad. :roll:


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 15, 2010 3:30 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jan 23, 2006 5:57 pm
Inlägg: 256
Ort: Karlstad
I Pain of Salvations fall handlar det nog mer om att låten faktiskt inte innehåller de vanliga instrumenten. De skickade in tre låtar och SVT valde en, den som bandet minst väntade sig skulle bli vald.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010