Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 5:40 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svenssonstories på nätet
InläggPostat: fre dec 11, 2009 9:16 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Mitt nick här på forumet är Lampros. Men egentligen heter jag Svensson. Lennart Svensson.

Jag är rätt ny på detta forum. Men ni som vill kolla in mig och vem jag är, se min blogg:

http://lennart-svensson.blogspot.com/

Men nu tänkte jag tala om något annat. Jag tänkte länka till en fantasyroman jag lagt upp på webben.

"Åhå, en amatörroman" tänker den kritiske läsaren. Well, fullkomlig färsking i dessa sammanhang är jag inte. Jag har gett ut tre böcker i hardcopy: en kokbok, "Eld och rörelse" samt "Antropolis". Och nu gällde det alltså den roman jag lagt upp på nätet: "Agajans tolv stordåd".

Legoknekten Agajan går i tjänst hos kung Bigelon för att utföra tolv stordåd. Det blir skattjakter, fälttåg, möten med sköna damer och resor till parallella världar; läs om Hyder Pao, Ringo Grävling, Farian och Maxen, Eylime och Atyescha, gudinnan Zoes och guden Gosasion - och många fler.

Det är en fantasyroman på cirka 120 sidor, lagom lång för skärmläsning. Och för den krigiskt sinnade finns ett helt fälttåg, tionde uppdraget, där Agajan får i uppgift att slå ner ett uppror på ön Idallion. Här sker fantasterier också, men utöver det är det mycket konkret med fotfolk och rytteri, flankanfall och hornhjälmar, pallascher och spjut och hirschfängare.

Här finner ni underverket, gratis att ladda ner:

http://www.fandom.se/svensson/Agajan.pdf

Upplägget med tolv stordåd har som alla förstår antik förebild. Annars kan det hela påminna lite om Moorcocks fantasyromaner. Men mest av allt är det nog, kan man säga, en Svenssonberättelse...!

Framöver i denna tråd kommer jag att länka till övriga böcker jag har lagt upp nätet. Det finns en del att ta på om man säger. Men för nu räcker det med Agajanromanen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Svenssonstories på nätet
InläggPostat: fre dec 11, 2009 8:18 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
låter väldigt intressant måste jag säga

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenssonstories på nätet
InläggPostat: lör dec 12, 2009 8:07 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
treebeard skrev:
låter väldigt intressant måste jag säga


Javisst är det det. Och GRATIS är det också: bara att klicka på länken, välja "spara som" från arkivmenyn (motsv) och sedan placera filen på valfri plats på hårddisken.

Och sedan kan man ta fram den och läsa i e-boksläsare, på skärm eller printa ut den; detta sista ger jag härmed mitt tillstånd till, generös som jag är. Pappersutskrift för privat bruk tillåtes flott.

För övrigt ger jag mitt carte blance till fildelning av dokumentet, delge den era vänner eller ovänner...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis dec 15, 2009 1:21 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Problemet med att vara sin egen reklamagent är att man inte kan ställa sig upp och säga "läs det här, det här är bra"...

Men ibland måste man göra ett undantag - så nu säger jag "läs det här, det här är BRA!"

Det är en novell det gäller, en medeltidsfantasy av min hand. Den handlar om Graal, Montsalvat, Gud och Djävulen och mycket annat:

http://marmeladkungen.wordpress.com/200 ... och-doden/

Det är novellen "Riddaren, djävulen och döden" som publicerats på "Marmeladkungen", F. G. Granlunds blogg. Jag fick till och med honorar för den.

Storyn kan sägas vara en illustration av Dürers tavla med samma namn; bilden finns med i layouten, en osökt illustration till berättelsen må jag säga.

Novellen har tidigare publicerats i min samling "Eld och rörelse" (2007), men Granlund tyckte den var så bra att fler borde få läsa den. Och nu har ni chansen; klicka på länken ovan.


Senast redigerad av lampros mån jan 11, 2010 12:58 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 12:57 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Denna tråd gäller alltså mina "stories på nätet", mina pdf:er. Och här är en ny, het sak: en faktabok, en smärre essäsamling med artiklar om JAPAN, detta fascinerande land. Ladda ner den gratis här:

http://www.fandom.se/svensson/Japan.pdf

Boken heter "Drakens spegelbild - en bok om Japan" och tar upp allehanda aspekter om landet ifråga. Läs om gammalt och nytt, högt och lågt: om samurajer i alla aspekter (Hagakure, Miyamoto Musashi, "Lone Wolf And Cub") och om buddhism, om gamla och nya tidens historia, om bilindustri och japansk science fiction samt en del om krig, om amiral Togo och hans tid samt om stillahavskriget, fokuserat kring MacArthur, romaner om stillahavskriget och kamikazeflyg.

Boken är på 95 sidor. Och för att ge en fingervisning om innehållet så vore det smart, tänker jag, att återge litteraturlistan:

Citera:
Barker, A.J.: Pearl Harbor. 1972
-: Självmordsvapen. 1974
Behr, Edward: Hirohito - Behind the Myth. 1989
Benedict, Ruth: Blomman och svärdet. 1969
Frank, Benis M.: Okinawa - slutsteg mot segern. 1973
Henrikson, Alf och Tsu-Yü, Hwang: Kinesisk historia. 1987
Inoguchi, Rikihei och Nakajima, Tadashi: Kamikaze. 1972
Jung, C. G . (red): Människan och hennes symboler. (1964)
1995
Kinoshita, June och Palevsky, Nicholas: Gateway to Japan. 1990
MacArthur, Douglas: Memoarer. 1965
McCaffrey, Larry (red): Storming the Reality Studio. 1991
Manchester, William: American Caesar. 1979
Miyamoto, Musashi: Fem ringars bok. 1995
Nagatsuka, Ryuji: Jag var en självmordspilot. 1981
Petersen, Kai: När hände vad. 1978
Random, Michel: Japan - Strategy of the Unseen. 1987
Saunders, E. D.: Buddhism in Japan. 1977
Schaller, Michael: Douglas MacArthur, the Far Eastern General. 1985
Stokes, Henry Scott: The Life and Death of Yukio Mishima. 1975
Storry, Richard: Det moderna Japans historia. 1969
-: Det manchuriska intermezzot i Taylor (red): 1900-talet, band 10.
1975
Sundén, Hjalmar: Zen. 1970
Suzuki, D. T.: An Introduction to Zen Buddhism. 1983
-: Zen und die Kultur Japans. 1958
Thiess, Frank: Tsushima. 1937
Turnbull, Stephen R: The Samurai - a Military History. 1977
-: Battles of the Samurai. 1987
Vargö, Lars: Den falska stillheten. 1992
Wahlund, Per Erik: Återspegling.
Williams, Eric: Berömda flygstrider. 1975
Yamamoto, Jocho: Hagakure. 1965
Zjukov, G. K.: Minnen och reflektioner, del 1. 1988


Innehållet är som antytt rätt varierat. Det är både artiklar om religion och litteratur samt inslag om politisk historia och krig; det är gamla tiden och nya, det är samurajer och stillahavskrig, det är Mishima och Togo och MacArthur i en salig blandning.

Och vad gäller mig som skribent, min eventuella proffsighet, så har jag ifall ni undrar publicerat en del artiklar i kommersiell media. Och mina hardcopyböcker har recenserats här och där. Länkar till dessa kan ges om ni så önskar; tills dess önskar jag den som laddar ner Japanboken trevlig läsning.

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 11, 2010 1:49 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Intressant, laddar ned när jag kommer hem.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 28, 2010 11:11 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Vem var den första moderna amazonen?

Var det Calamity Jane? Eller Modesty Blaise? Eller Ursula Andress' rollfigur i första Bondfilmen där hon stiger ur vågorna med kniv i bältet och mord i blick...?

Strunt samma, det där är akademiska frågor nu när vi har riktiga amazoner i form av kvinnliga officerare. Dessa har jag porträtterat i en nyskriven pjäs kallad just "Amazoner". Den handlar om två kvinnliga kadetter som delar logement; den ena är lite naiv och blåögd, hon har blivit officer "för att skydda hjälpsändningar" säger hon, medan den andra är en modern Hervor som tagit värvning för att strida och inget annat. Hon undervisar sin kamrat i hur allt ligger till; ska hon lyckas göra en krigare av den blåögda Annika, ska hon lyckas förmedla sin vision till en som gått på myten om att det aldrig mer blir krig...?

Fler personer uppträder i pjäsen än Annika och Catolyn, som "den krigiska" heter. Hon samtalar vid ett tillfälle med kadettkamraten Rickard och då låter det så här:

Citera:
Catolyn: Vi måste förbereda oss för kriget. Strunt i ÖB:s sagor. Varför är man officer? För att strida, kriga rent ut sagt. Det är vad som kommer att hända, ja jag ber om det varje natt: ett långt och blodigt krig...

Rickard: ”Du kommer att bli över hövan bönhörd...” Hmm, var har jag hört det? Men du har nog rätt. Vi kan dra i krig, du och jag.

Catolyn: Rycka fram mot Moskva, se staden i fjärran medan helikoptrar sopar rent i
förstäderna och svampmoln betecknar horisonten. Och sedan attack...

Rickard: Du är otrolig. Så där säger inte ens nån av stridspittarna på mitt logement.

Catolyn: Jag är väl en modern Jeanne d’Arc då, en krigarbrutta som visar var skåpet ska stå.

Rickard: Du kanske är en återfödd Jeanne.

Catolyn: Vet du, det tror jag ibland. Eller en återfödd amazon, samurajhustru eller Calamity Jane.

Rickard: Calamity Jane, Calamity Jeanne – och jag är din drabant, Blåskägg som drog ut vid din sida i slaget om Orléans...

Catolyn: Och såg mig dö, men kysste mig innan blodet pumpat ur kroppen...

Rickard: Kiss me deadly.

Catolyn: Inte idag.

Rickard: Varför inte?

Catolyn: Jag är upptagen... av att hålla krutet torrt.


Det är som sagt en pjäs, ett scendrama, lagom för att läsa på skärm om jag får säga det själv. Med i samma fil är två andra pjäser, varianter på min novell "Riddaren, djävulen och döden". Hela filen med riddare, amazoner och allt, en fil kongenialt kallad "Mellan svärdet och ak 5:an", hittar ni här:

http://www.fandom.se/svensson/Drama.pdf

Slå till och ladda ner den idag, det är gratis.

Just det. Den moderna pjäsen ("Amazoner") är på ca 60 sidor, "Riddar"-pjäsen lite kortare. Men just därigenom att denna fantasypräglade sak är kort så kanske den passar att sätta upp - på någon Tolkienträff - eller liknande. Amatörpjäs, kan spelas parodiskt och så. Detta är ett litet tips jag bjuder på.

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 13, 2010 9:36 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Hej och välkommen till Månadens Bok...

Ja det blir typ en bok i månaden i denna tråd, här där jag lägger upp pdf:er. Nu är det dags för en kokbok.

En gång i tiden gav jag nämligen ut en kokbok på papper. Det var 2007 och den hette "Den musiske matlagaren". Den blev rätt populär och har nu sålt slut. Så därför har jag lagt upp pdf:en på nätet så att vem som helst kan tanka ner den.

Just det: även du, käre forumvän, kan klicka på länken här nedan, klicka på "spara som" från arkivmenyn (motsv), och sedan placera filen på valfritt ställe på din hårddisk. Och sedan kan du läsa den, fördjupa dig i detta med musisk matlagning som handlar om att ha kul när man lagar mat, att inte se så fascistiskt på måttangivelser, att sjunga en sång medan man vispar bearnaisen och så vidare.

Det är en läsbar kokbok det handlar om, en matbok med substans. Det är essäer blandat med hårdfakta; det finns en hel del recept i härligheten, du får lära dig grunderna. Jag är en bra lärare för detta för jag har kockutbildning.

Jag har kockutbildning och jag har bildning, historisk och kulturell cred. Så om ni vill laga mat med dylik kulturell inramning, gå till bords med Talleyrand, Peter den store och Bismarck - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni veta hur det går till på krogen, hur man lagar mat med den där omisskännliga krogkänslan - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni ha litterära matcitat av en viss Tolkien, vill ni laga mat med Alice B. Toklas och Evert Taube - läs "Den musiske matlagaren".

Och vill ni laga Svenssons julbord, äta militärmat och ta del av min matfilosofi - läs "Den musiske matlagaren".

Nu har jag verkligen bankat in titeln, eller hur. Så vad mer har jag att säga? Inget annat än att boken finns att hämta ner här:

http://www.fandom.se/svensson/musiskmat.pdf

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 15, 2010 1:15 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
I inlägget ovan talade jag om en viss kokbok. Och jag antydde att en viss Tolkien förekom på dess sidor.

Det är närmare bestämt i kapitlet "Litterär mat". Jämte författare som Maria Gripe, Ulf Lundell och Larry Niven och deras matskildringar nämner jag följande:

Citera:
I J. R. R. Tolkiens Ringtrilogi varvas allehanda faror med möten hos fryntliga värdar. Det är till exempel hos en viss Tom Bombadill där äventyrarna bjuds ”gul grädde och gyllene honungskakor, vitt bröd och gott smör, mjölk och ost, grönsaker och mogna bär”. Det är även värdshuset i Bri, där man bjuds ”varm soppa, kallt kött och en stor bit mogen ost, en björnbärspaj, färskt bröd samt tjocka skivor med smör”. Man kan också nämna de så kallade utbygdsjägarna i Ithilien, där sällskapet bjuds på ”blekgyllene vin, kallt och aromatiskt, och till mat smör och bröd, saltat kött, torkad frukt och god röd ost”.

När jag läste trilogin första gången lyste dessa ställen för mig som sannskyldiga backanaler. När jag nu kollar upp ställena märker jag att matskildringarna är högst banala, maten nämns bara en passant och i övrigt ägnas texten åt dialog. Men även Fajakernas gästabud hos Homeros är kortfattat vad gäller maten, det är bara kött och vin och bröd som alltid.

Före besöket hos Ithilienjägarna äter man stuvad kanin i vildmarken. Sam Gamgi tillagar några harar som Gollum bitit ihjäl och vill äta råa. Men Sam hittar lite örter som han låter de rensade djuren koka med, en timme under sakta eld. Helst hade han velat ha lite morötter och potatis också, men det hade man inte i aktuell vildmark.

Ringtrilogin i all ära, själv gillar jag nog föregångaren ”Bilbo” bättre. Här härskar inget pompöst gravallvar, stilen är avspänd och ledig, författaren leker sig fram; Goethe sa ju att om man vill se en mans sanna natur ska man betrakta honom när han leker... I ”Bilbo” finns en kongenial matscen. Det är i början när Bilbo fått besök av några dvärgar, som han under trollkarlen Gandalfs ledning ska slå följe med under ett uppdrag. Under besöket vill de ha mat, och när de fått det säger Gandalf:

"– Nu är vi här allesammans! sade Gandalf och tittade på de tretton luvorna i rad – de finaste löstagbara kalasluvor – och sin egen hatt på krokarna. En riktigt glad skara! Jag hoppas det finns något kvar åt eftersläntarna att äta och dricka. Vad är det där? Te! Nej tack. För min del tror jag jag vill ha lite rödvin.

– Jag också, sade Torin.

– Och hallonsylt och äppelkaka, sade Bifur.

– Och köttpastej och ost, sade Bofur.

– Och fläskpannkaka och sallad, sade Bombur.

– Och mera kakor – och öl – och kaffe, om du inte har något emot det! ropade de andra dvärgarna genom dörren.

– Sätt på några ägg så är du bussig! ropade Gandalf efter hobbiten då han stapplade iväg till skafferiet. Och ta fram den kalla kycklingen och tomaterna med!

– Han tycks känna till mitt skafferi lika bra som jag, tänkte herr Bagger..."

Därefter brister man ut i sång, svängigt så det förslår. Respektlöst på ett sätt som det sällan är i Ringtrilogin. Det är två helt olika böcker, två helt olika tonlägen. Trots att miljön är densamma.


Detta kan vi läsa på sidan 26-27 i min kokbok. Som synes innehåller den översiktligt material som detta, citat ur matskildringar, men den innehåller också hårda fakta såsom recept och instruktioner. Ni får med andra ord det bästa av två världar: lättläst som en essäsamling, faktarik som "Min första kokbok", vilket den på sätt och vis är tänkt att fungera som.

Detta är kokboken jag önskar hade funnits när jag gick i lära som kock på 80-talet. Kokböcker finns i mängder, men de går ju inte att slöläsa. Och essäistiska matböcker finns det ännu fler av men dessa innehåller inte alltid recept; ofta är de skrivna av dästa typer som bara kan äta och skilja på 48 sorters ketchup, men laga en omelett kan de inte.

För att sammanfatta: "Den musiske matlagaren" är en läsbar kokbok, eller en matbok med substans. Länk ovan.

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör feb 27, 2010 10:41 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Denna tråd heter "Svenssonstories" på nätet. Här länkar jag till längre och kortare texter av min hand. Romaner och böcker likaväl som noveller.

Nu är det dags för ännu en novell. Det stora rymdkriget hade pågått i flera år. Nu närmade sig slutstriden. Den luttrade veteranen Yoshi Medon mönstrade sina kämpar inför språnget mot saurierns huvudstad som låg smäktande i soldiset...

http://sajberspejs.blogspot.com/2010/02 ... nsson.html

Novellen heter "Slutstrid" och finns upplagd på sajten Sajberspejs.

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons mar 17, 2010 7:07 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Det är dags för mars månads fria pdf, ännu en gratis webbok av Svensson. Det kommer även en i april och till hösten ska det nog komma en och annan också.

Men nu gäller det mars. Och för aktuell fil kan man säga: ska man vara en mångsidig, allroundmässig författare måste man kunna skriva litegrann av varje, och det har jag gjort: faktaböcker, romaner, dramatik, allt det har jag lagt upp som pdf:er, se denna tråd.

Det är bara EN sak som fattas: dikter, poesi. Men nu har jag klarat av den biten också i och med samlingen ”Grönt ljus” som jag lägger upp idag.

Här finns litegrann av varje. Här finns haikudikter som denna, en osökt naturbild i konkretionens tecken:

Citera:
Bergets silhuett
mot sommarnattens himmel –
sjön ligger stilla.


Här finns även de subtila andliga dikterna, som denna:

Citera:
Jag är en uttröttad pilgrim
som kommer till en kyrka,
lägger sig ner vid altaret och sover.

Sömnen varar en evighet
och i slutet av evigheten
vaknar jag
och träder ut i en förändrad värld.


Här finns domedagsdikter, här finns kärleksdikter, här finns poesi om stad och land, om batövningar och bensinstationer, om Bodens fästning och beredskapen. Här finns prosaskisser och vanliga dikter, vardagliga saker och drömska, korta och långa. Kort sagt: Svenssondikter.

Citera:
Detta är ÖGONBLICKET,
Svenssonögonblicket,
Swedenborgstunden, min bästa stund...


[url="http://www.fandom.se/svensson/Ljus.pdf"]http://www.fandom.se/svensson/Ljus.pdf[/url]

Detta är adressen, här finner ni filen. Den innehåller även aforismer samt ett förord där jag förklarar mitt poetiska credo.

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 21, 2010 7:42 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
Som sagt handlar min diktsamling "Grönt ljus" om lite av varje. Den handlar "om batövningar och bensinstationer, om Bodens fästning och beredskapen"...

Vad gäller detta med inspiration från en batövning har vi denna som heter "Nostalghia":

Citera:
Jag längtar till landet bortom Bortom...
denna värld i olivgrönt och horisontblått, trotylsvart och stålgrått,
detta tillstånd, denna nolltillvaro...

Där det står en lukt av brandrök i luften
där svarta silhuetter rör sig mot en flammande himmel
där landskapet kvantiseras och allt är tydligt
där språket är pregnant och omöjligt att misstolka
där ljuden är skarpa och hårda
där järnvägslaster landar framför dig och förvänder alla
begrepp om en hanterbar verklighet...

Där marken kokar och ryker
där träden står som benpipor mot skyn och visar vägen
mot dekonstruktionen, mot förståelsen
där man lägger ut dimridåer att försvinna bakom
där man samverkar med både maskinerna och terrängen...

Där, ibland, stora lysbloss seglar upp mot natthimlen
de exploderar i ett bländvitt sken
det blir ljust som på dagen –
så dalar blosset sakta till marken och det blir åter mörkt...

Där man kan kontrollera materiens krafter, släppa loss
dem men lika lätt binda dem
där röda lyktor skiner sorgset i vinterkvällen,
de visar sig mot granbergets snöpudrade sida,
dem följer vi in i natten...


De där röda lyktorna tillhörde en viss valp som jag följde med min Bv 206 under batövning 2 i Graninge, vintern 1985.

Bodens fästning då som jag också nämnde i reklamen, vad diktar jag om den? Jo detta:

Citera:
Degerberget. Mjösjöberget. Gammelängsberget. Åberget. Rödberget. Paglaberget.

Leåkersberget. Fällberget. Slumpberget.

Forthjässa. Fortkärna. Stormgrav. Gallerier. Glaciser. Eskarperingar. Balkspärrar.

Stridsvagnshinder. Pianolådor.

Under Bodens kanoner. En tändstickstavla av Bodens fästning. Boden, vårt lands största
militära centrum –


Vän av ordning må tycka att detta inte är mycket till poesi, men då bedrar han sig. Det är nämligen konkret poesi, poesi i sak eller språkmaterialism. Det är att finna klangen i orden som sådana, utan utbrodering. Det är som att läsa gamla SoldRMtrl och gotta sig åt ord som "manöverhandtag", "gastryckskanal" och "rekylfjäder", om ni fattar...

Batövningar, Bodens fästning... då var det bara "bensinstationer" och "beredskapen" kvar då. Det sista först, härmed "Beredskapsdikt":

Citera:
Vi sitter i Sverige
och dricker vårt Ersatz
– har vi det inte härligt, så säg?

Påtår? – Man tackar!
Hur går det med kriget?
– Vi klarar oss nog ändå, som förut!

Men när åter det mörknar
och altaret öppnas,
när yxtid och vargtid har kommit igen,
då klämtar en klocka,
ni frågar ”För vilka?”

– fråga ej, Sverige, den klämtar för dig.


Den lämnar jag utan kommentarer. Sist blir det som antytt en dikt om en bensinstation, en prosaskiss om öde miljöer där man kan släntra runt och yla som en varg mot månen:

Citera:
En nedlagd bensinstation där mackemblemet vittrat till gränsen mellan betydelse och ornament; en kontorslänga med himmelsblå eternitfasad; ett bilvrak med krossat glas på sätena, lukt av galon, bakelit och intorkad olja; en liten verkstad med belamrade arbetsbänkar och högt placerade fönster på vars brädor små rostiga burkar trängs; ett kallfuktigt vindsförråd där det står en syrlig lukt av masonit; ett lastbilsvrak med röda hjulhus och gulmålad hytt, frustande front, dubbla bakdäck, begynnande rost – och Michelingubben på taket, gamle
gräddgubben, som...

... ruvar över mycket,
som världen inte vet,
men den spritsade munnen förtiger
orubblig var hemlighet.


Det var "En nedlagd bensinstation". Hela samlingen i sin 108-sidiga prakt laddar du ner gratis här:

http://www.fandom.se/svensson/Ljus.pdf

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön mar 21, 2010 2:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Allvarligt talat lampros, det börjar räcka nu. Det här är ett Tolkien-forum, inte din privata reklamplats. Du är mer än välkommen att vara med och diskutera Tolkien i synnerhet och fantastik i allmänhet, och om någon länk till din blogg råkar slinka med i de sammanhangen så må det vara hänt, men inlägg vars enda syfte är att puffa för någon annan sida går bort.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 22, 2010 2:56 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
OK, det kanske blev för mycket reklam och "tala i egen sak" här ett tag. Så jag ska sluta posta i denna tråd.

Eventuellt intresserade av mig och min ego-boosting hänvisas till min blogg, adress nedan.

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenssonstories på nätet
InläggPostat: mån feb 14, 2011 2:37 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 13, 2009 8:35 am
Inlägg: 53
Ort: terra incógnita
lampros skrev:
Legoknekten Agajan går i tjänst hos kung Bigelon för att utföra tolv stordåd. Det blir skattjakter, fälttåg, möten med sköna damer och resor till parallella världar. Läs om Hyder Pao, Ringo Grävling, Farian och Maxen, Eylime och Atyescha, gudinnan Zoes och guden Gosasion - och många fler.


Detta skrev jag på forumet i december 2009. Då gällde det PDF:en av min roman "Agajan äventyraren". Nu finns denna roman som e-bok, läsbar på läsplatta, ipad, iphone och liknande. Skillnaden mellan PDF och e-bok är som alla vet att den förra har rigid sidbrytning medan e-bokens rader kan ändras av läsaren, vilket är ett måste för läsning på små skärmar. E-boken laddar du ner gratis här:

http://hirtenfeuer.se/upl/Agajan-LennartSvensson.epub

Den som redan har läsplatta (motsv) torde redan ha ett program för e-boksläning. Den som inte har det kan testa Calibre (http://calibre-ebook.com/) eller Adobe Digital Editions (http://www.adobe.com/products/digitaleditions/).

Jag har själv laddat ner filen och öppnat den med hjälp av Calibre. Och på ett annat forum (Krigsspel.se) där jag informerade om det hela så var det en snubbe som laddade ner filen. Han kommenterade och sa: "Funkar fint på Android... Surfade hit och klickade på länken vilket laddar ner till, i mitt fall, Aldiko.”

Aldiko är ett e-boksläsarapplikation för operativsystemet Android. Eftersom filtypen EPUB är rätt vedertagen så torde det gå även med ipad och Windows som operativsystem.

_________________
http://lennart-svensson.blogspot.com/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010