Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 11:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Valkompass
InläggPostat: sön apr 18, 2010 12:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag tänkte tipsa om denna sida:

http://val2010.menmo.se/pt/valkompass.html

Där kan man testa hur pass mycket era åsikter stämmer ihop med de största partierna.
Berätta gärna hur resultatet stämde överens med vad ni trodde och vad ni brukar rösta på samt hur bra ni tycker denna är. För min del stämde den väldigt bra överens med vad jag trodde och vad jag brukar tycka.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2010 2:44 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Fick Fp 62.1% följt av moderaterna... Ganska väntat, men jag brukar bli moderat oftast i den här sortens tester.

Viktigast är ändå att inte Sahlin o Co vinner valet, det vore inte bra för Sverige.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2010 3:11 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Fick SD först, sen M, sen KD o.s.v. (är väl borgerlig av mig även om jag inte gillar regeringen) men jag är inte invandringsmotståndare. Måste bero på mina värdekonservativa värderingar att jag får SD först. :S

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2010 5:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Gautrek skrev:
Fick SD först, sen M, sen KD o.s.v. (är väl borgerlig av mig även om jag inte gillar regeringen) men jag är inte invandringsmotståndare. Måste bero på mina värdekonservativa värderingar att jag får SD först. :S

ja, många tycks glömma bort att SD bedriver fler frågor än invandringen..

Piratpartiet kan väl knappast få mer än 10 % från någon på detta testet eftersom de knappt driver några frågor, förutom nedladdning och avlyssning?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2010 7:23 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag blev inte heller förvånad. Som medlem i Vänsterpartiet var mina 89 % för dem inte förvånande, sedan följde FI, Mp och S. Efter det blev det ett stort hopp nedåt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2010 7:51 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Topp tre för mig:
FP - 45%
MP - 43.5%
C - 41.4%

Vilket inte är förvånande, eftersom jag är en typisk mittenväljare och ser mig själv som socialliberal. Tyvärr finns i mina ögon inget socialliberalt parti kvar, och man kan inte påstå att blockpolitiken gynnar mitt sätt att tänka. Jag skulle annars kunna tänka mig att rösta på MP. Det här valet kommer att bli det svåraste någonsin...

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2010 8:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Túrin Turambar skrev:
Jag blev inte heller förvånad. Som medlem i Vänsterpartiet var mina 89 % för dem inte förvånande, sedan följde FI, Mp och S. Efter det blev det ett stort hopp nedåt.


89 % :shock:
Om du personligen verkligen har så hög procentssats likvärdiga åsikter, så kan väl inte säga annat än att du hamnat i rätt parti.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2010 8:35 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ja, jag skulle säga att det svenska Vänsterpartiet passar mig väldigt bra. Många andra vänsterpartier i Europa har mycket mer kommunismorienterade partiprogram medan jag tycker att V har en mer modern vänsterprofil.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2010 9:19 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Jag förstår mig inte på miljöpartiet som vill höja bensinskatten med 2 kr/litern... Vad ska det tjäna till? All olja som är värd att utvinnas kommer användas förr eller senare, i Kina eller Svedala. Hur som helst så sjunker konsumtionen marginellt även med en så stor höjning, och det finns inga riktigt bra alternativ än så länge. Om man öronmärkte pengarna så de gick till utveckling av miljöteknik skulle det bli lite mer trovärdigt, men som bekant så är bensinskatten bara en slags kassako för staten.

Friår är inte heller något jag tycker är nåt vidare bra, att bara dra bena efter sig i ett år är inte nyttigt (och det öppnar för fiffel med arbetslöshetsstatistiken). Det kan vara skönt/nyttigt att vara ledig ett par månader om man känner sig sliten, men mer än så är inte bra och ökar säkert risken för depression.

Vänsterpartiet har jag också svårt för; 200 000 extra jobb i offentliga sektorn, helt orealistiskt och skulle ge oss de klart högsta skatterna i världen. Det som behövs i Sverige är snarare sänkta skatter och extrem förenkling av företags pappersarbete.

Att driva företag i Sverige handlar till en alldeles för stor del om att fylla i olika papper och lista ut vilka avdrag man kan få osv. Att räkna på om det är värt att anställa en till p.ga. alla arbetsgivaravgifter det medför. Så bör det inte vara eller hur?! De mest innovativa och skickliga företagarna ska klara sig bäst, inte de som är experter på att söka olika avdrag. Man ska inte glömma bort att företagen utgör själva grunden till vår välfärd. Titta på det (Syd)koreanska undret bara med draglok som Samsung, Hyundai-Kia, LG electronics, världens största skeppsbyggarnation och så jämför man med Nordkorea. Ett efterblivet stackars kommunistland som är som fångat i en förgången tid med en BNP/capita som är ca 1/20 av sin grannes i söder.

**

Jag är ganska berest och har vistats i länder med betydligt lägre skattetryck än Sverige, och för mig står det alltför klart att precis som de länderna har mycket att lära av Sverige så är det också ömsesidigt. I USA t.ex. så är det mycket mer fart och fläkt och det finns mångdubbelt fler restauranger (som ett ex.), om man jämför med en likvärdig svensk stad. Det är tydligt att det är lättare att driva företag där och det känns bra att företag kan sponsra skolor med datautrustning och liknande, vara en accepterad och integrerad del av samhället. Känner mig rätt övertygad om att ifall USA skulle föra över större delen av de pengar som satsas på militären till utbildning och förstatligad sjukvård, skulle det räcka mycket långt. Med en del skattehöjningar skulle det sociala skyddsnätet kunna byggas ut och isf så skulle USA ta igen det de förlorat under Bush, och skulle kunna börja kalla sig världens bästa land igen.

end of rant


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2010 10:20 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Orophin skrev:
Gautrek skrev:
Fick SD först, sen M, sen KD o.s.v. (är väl borgerlig av mig även om jag inte gillar regeringen) men jag är inte invandringsmotståndare. Måste bero på mina värdekonservativa värderingar att jag får SD först. :S

ja, många tycks glömma bort att SD bedriver fler frågor än invandringen..

Piratpartiet kan väl knappast få mer än 10 % från någon på detta testet eftersom de knappt driver några frågor, förutom nedladdning och avlyssning?


Precis, det tänkte jag också på eftersom jag i princip delar de få åsikter PP har (röstade på dem i EU valet) men ändå fick dem så långt ned.

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2010 10:21 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 12, 2009 12:21 am
Inlägg: 138
Ort: Skellefteå
Danne skrev:
Tyvärr finns i mina ögon inget socialliberalt parti kvar


Intressant, själv tycker jag att alla partier är socialliberala numer. ;)

_________________
"We are moving toward a dictatorship of relativism which does not recognize anything as definitive and has as its highest value one's own ego and one's own desires."

- Benedikt XVI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 18, 2010 11:15 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Jag låg närmast Miljöpartiet som är det parti jag brukar rösta på, men det var ingalunda något övertygande resultat med blott 37,8%. Närmast låg KD, FP och V. Det bekräftar dock min egen bild av att jag främst är en mittenväljare, kanske till och med allmänborgerlig och att MP har gått för långt åt vänster. Jag hade gärna sett att MP slagit sig ihop med borgarna istället för S+V. Om SD kommer in i riksdagen som vågmästare kanske det fortfarande finns en chans att MP gör gemensam sak med alliansen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2010 8:53 am 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Gautrek skrev:
Danne skrev:
Tyvärr finns i mina ögon inget socialliberalt parti kvar


Intressant, själv tycker jag att alla partier är socialliberala numer. ;)


Intressant, själv tycker jag att (nästan) alla partier är nyliberala numer. ;)

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2010 9:47 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag håller med dig i frågan om liberalism, Danne. Jag tror att Sverige förlorar mycket på att inte ha ett socialliberalt alternativ. Folkpartiet har ju valt att gå rakt motsatt väg och nästan nischa sig mot en konservativ approach med stränga regler, uppryckning i skolorna och språktest för invandrare. På 70-talet sågs ju Folkpartiet som mittenalternativet och enligt de jag har talat med ansågs Fp ha nästan lika mycket gemensamt med vänsterblocket som med de borgerliga.


Senast redigerad av Túrin Turambar mån apr 19, 2010 11:13 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 19, 2010 10:49 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Túrin Turambar skrev:
Jag håller med dig i frågan om liberalism, Danne. Jag tror att Sverige förlorar mycket på att inte ha ett socialliberalt alternativ. Folkpartiet har ju valt att gå rakt motsatt väg och nästan nischa sig mot en konservativ approach med stränga regler, uppryckning i skolorna och språktest för invandrare. På 70-talet sågs ju Folkpartiet som mittenalternativet och enligt de jag har talat med ansågs Fp ha nästan lika mycket gemensamt med väntserblocket som med de borgerliga.


Det ligger nåt i det eftersom Ohly var folkpartist en gång i tiden.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010