Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 12:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Krymper Arda?
InläggPostat: lör jul 17, 2010 6:45 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 10:03 pm
Inlägg: 21
Ort: Jönköping
Åhnej!

Jag tittar tillbaka hit efter några år, och märker att det inte verkar så aktivt som innan. Som om lite av stämningen har försvunnit?

Hrm, det kanske bara är jag som inbillar mig :(

Vad säger ni som varit med lite längre?

Nåväl, kul att vara tillbaka iallafall.

_________________
Det här är min signatur!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Krymper Arda?
InläggPostat: lör jul 17, 2010 7:31 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
jag kan väl inte säga att jag har varit här länge men jag har en teori efter ett tag när alla ämnen är sönder diskuterade mindre och mindre intresserande dessutom tror jag att mindre läser tolkien , jag har stött på många som inte äns vet vem tolkien är så det är kanske inte så konstigt att mindre skriver på ett liten obskyr forum.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jul 17, 2010 8:16 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag har varit på det här forumet i 6,5 år och visst är det så att det har blivit betydligt mindre aktivt och att många av dem som bidrog till de roliga diskussionerna har försvunnit. Dessutom har medelåldern på forumet sjunkit markant.

Troligen beror många av dessa utvecklingar på att översättningen och filmerna är överspelade samt att uppdateringarna på huvudsidan www.tolkiensarda.se nästan har upphört. Det sista beror på att grundaren Gustav Dahlander har blivit inaktiv. Dessutom har väl en hel del ämnen diskuterats igenom ett flertal gånger.

Dock borde ett återupptagande av aktiviteten på huvudsidan och att Bilbofilmatiseringarna faktiskt kommer igång kunna leda till lite förnyad aktivitet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Krymper Arda?
InläggPostat: sön jul 18, 2010 11:26 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 10:03 pm
Inlägg: 21
Ort: Jönköping
treebeard skrev:
... jag har stött på många som inte äns vet vem tolkien är...


Herregud! :shock:

_________________
Det här är min signatur!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 18, 2010 11:37 pm 
Offline
Uruk
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 06, 2009 10:03 pm
Inlägg: 21
Ort: Jönköping
Túrin Turambar skrev:
Jag har varit på det här forumet i 6,5 år och visst är det så att det har blivit betydligt mindre aktivt och att många av dem som bidrog till de roliga diskussionerna har försvunnit. Dessutom har medelåldern på forumet sjunkit markant.

Troligen beror många av dessa utvecklingar på att översättningen och filmerna är överspelade samt att uppdateringarna på huvudsidan www.tolkiensarda.se nästan har upphört. Det sista beror på att grundaren Gustav Dahlander har blivit inaktiv. Dessutom har väl en hel del ämnen diskuterats igenom ett flertal gånger.

Dock borde ett återupptagande av aktiviteten på huvudsidan och att Bilbofilmatiseringarna faktiskt kommer igång kunna leda till lite förnyad aktivitet.


Tja, jag får helt enkelt bli en person som bidrar till rolia diskussioner. Jag ska bara... bli rolig först.

Jag förstår att medelåldern har sjunkit och att den började sjunka ungefär då jag började hänga här för första gången. Men då kända jag fortfarande ganska ung, som trettonårig tjej bland alla medelålders män med bockskägg och hästsvans (Förlåt! Jag ska inte vara så fördomsfull... men efter ett och ett annat år i umgänge med rollspelsentusiaster och andra slags nördar så...)

Hrm... tja, det är ju förstås ett problem att "Tolkienhändelserna" börjar ta slut, både i Sverige och i resten av världen. Filmerna är färdiga, böckerna är nyöversatta... vi får helt enkelt gå ut och göra något uppseendeväckande och Tolkienistiskt i media. Men inte än, för som du säger så bidrar nog filmatiseringen av Bilbo till lite ökad aktivitet kanske.

Tack för ditt svar.

_________________
Det här är min signatur!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 18, 2010 11:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Túrin Turambar skrev:
Jag har varit på det här forumet i 6,5 år och visst är det så att det har blivit betydligt mindre aktivt och att många av dem som bidrog till de roliga diskussionerna har försvunnit. Dessutom har medelåldern på forumet sjunkit markant.

Troligen beror många av dessa utvecklingar på att översättningen och filmerna är överspelade samt att uppdateringarna på huvudsidan www.tolkiensarda.se nästan har upphört. Det sista beror på att grundaren Gustav Dahlander har blivit inaktiv. Dessutom har väl en hel del ämnen diskuterats igenom ett flertal gånger.

Dock borde ett återupptagande av aktiviteten på huvudsidan och att Bilbofilmatiseringarna faktiskt kommer igång kunna leda till lite förnyad aktivitet.


Är Gustav förlorad för all framtid eller är det bara så att han har tagit "en paus" på grund av tidsbrist eller någon annan anledning. Eller har intresset för Tolkien helt enkelt falnat för honom?
Och om han har försvunnit för gott, finns det någon som är villig att ta över uppdateringarna på huvudsidan?

Hur som helst får vi väl hoppas på en invasion av diskussionssugna forummedlemmar (inte av spammare som det är just nu) när filmen börjar nalkas ännu mer, och kanske några gamla halvt bortglömda medlemmar behagar sig att kika förbi :)

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 21, 2010 1:20 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det är svårt att säga med Gustav. Jag tror nog att intresset finns kvar, åtminstone till stora delar, men han har väldigt mycket jobb, både som översättare och som musikreporter. Han är inte heller den typen som tar sig mycket fritid när han är sysselsatt. Det var länge sedan jag träffade honom senast.

I vintras, i anslutning till årsmötet, pratade vi om att jag skulle ta över huvudansvaret för huvudsidan, men Gustav har väl glömt/inte hunnit lassa över det på mig än, då han har skött mycket av det själv förut.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010