Orophin skrev:
Jag kan hålla med er båda. Det är onödigt att folk ska läsa kurser som de aldrig kommer ha nytta av och inte har något intresse av, men fram till relativt hög ålder bör man nog ändå läsa lite av varje då man kanske inte är mogen för att välja själv (alltså väljer ämnen efter vad som är roligast, lättast och vad kompisar väljer). Dessutom kan man ju ha noll intresse för ex kemi när man är 12 och sedan väldigt intresserad av det när man är 16. Då är det ju synd om man inte kan läsa det pga av att man valt bort detta vid 12 års ålder.
Det system som Egalmoth nämnde förut med att man intensivläser ett fåtal kurser under en termin och sedan är färdiga med dem praktiseras redan i Sverige på vissa ställen. Exempelvis på alla Jensen Gymnasier (jag går på en av dessa). Detta tycker jag är bra då man inte behöver fokusera på så många i taget.
Då delar vi syn på saken. Jag ser klara fördelar med intensivläsning. Jag är även positiv till individuell läroplan och individuella fördjupningar, men detta är mycket svårt att genomföra praktiskt om vi inte utökar lärarkåren ruskigt mycket.
Jag är å andra sidan mycket skeptisk till vinstdrivande skolor, där resultaten blir viktigare än de faktiska kunskaperna. Skola, vård, omsorg, poliskår, brandkår, militär etc, bör absolut hållas utanför vinstintressen anser jag, då kvaliteten för samtliga medlemmar i samhället komprometeras annars.