Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre apr 17, 2026 11:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Den dansande ponnyn?
InläggPostat: fre maj 21, 2010 8:21 pm 
Snaga

Behöver lite hjälp här, av någon med koll!

Håller på med min b-uppsats i översättning och mitt ämne är hur Ohlmarks respektive Andersson har valt att översätta platsnamnen i The Lord of the Rings.

Jag har hört att Ohlmarks ska ha skrivit "Den dansande ponnyn" om Stegrande ponnyn vid något tillfälle i sin översättning. Är detta sant? Jag har läst igenom allting som utspelar sig i Bri tre gånger bara i dag och jag kan inte hitta det! Skriver han det på något annat ställe i boken, eller i någon av de andra två böckerna? Eller är det helt enkelt ett påhitt?

Skulle vara mycket tacksam för hjälp om var jag kan hitta den dansande ponnyhästen. Mitt arbete ska in på onsdag ^_^

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2010 9:25 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det är i prologen, II. Angående piptobak, i Sagan om ringen. Alltså på samma ställe (faktiskt i samma mening till och med) där Ohlmarks döper om Smörblomma till Byttesson. I min upplaga är det på sidan 28.

Din uppsats låter högintressant! Finns det någon chans att vi kan få publicera den här på Tolkiens Arda när du har fått den godkänd? (Vi behöver lösa vissa tekniska problem innan vi kan publicera något alls, men det ordnar sig nog...)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 21, 2010 10:54 pm 
Snaga

Den stegrande kamelen skrev:
Det är i prologen, II. Angående piptobak, i Sagan om ringen. Alltså på samma ställe (faktiskt i samma mening till och med) där Ohlmarks döper om Smörblomma till Byttesson. I min upplaga är det på sidan 28.

Din uppsats låter högintressant! Finns det någon chans att vi kan få publicera den här på Tolkiens Arda när du har fått den godkänd? (Vi behöver lösa vissa tekniska problem innan vi kan publicera något alls, men det ordnar sig nog...)

Aha! Där har vi den ja. Tack så mycket, där hade jag aldrig tänkt på att titta själv!

Ja det är väl möjligt att ni kan få göra. Jag ska bara se till att det blir en uppsats värd att publicera först... men den börjar se rätt skaplig ut nu, om jag får säga det själv :)

Tack igen ^_^

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 22, 2010 7:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Vill man ha verklig koll på Ohlmarks varierande översättningar kan jag rekommendera Ingvar Svenssons Tolkienlexikon från 1977. Han verkar ha gett sig den på att hitta varje inkonsekvens i Ohlmarks namnöversättningar. Jo, det är lite sent att skaffa den nu om din uppsats ska vara inne på onsdag, men har du någon mer fråga av liknande typ så fråga här! Jag lovar att kolla, om nu inte Kamelen hinner före. Och som Kamelen säger så vore det verkligen intressant att få ta del av din uppsats.

Inläggsrubrik: Re: Den dansande ponnyn?
InläggPostat: mån okt 11, 2010 9:30 pm 
Redaktionen

Hur gick det med uppsatsen? Vore som sagt intressant att läsa!

Inläggsrubrik: Re: Den dansande ponnyn?
InläggPostat: tor apr 14, 2011 9:28 am 
Creator of stars
Användarvisningsbild

Puffar lite på en gamaml tråd för även jag är intresserad av att läsa den.

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]