Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 11:37 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: alvklingan
InläggPostat: tor jun 17, 2010 3:36 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
såg att det skulle komma en bok om fjärde åldern utav Nick Peromanov
så här lyder resenationen utav boken:

Citera:
Tre århundraden har passerat sedan Ringkriget. Mörkrets herres fästning ligger i ruiner, Midgårds fria länder lever i fred och välstånd, men de sista trollkarlarna och mäktiga kungarna har försvagats av allt överflöd och blivit döva för de järtecken som förutspår onda olyckor. Misstänkta vandrare har iakttagits på värdshusen i Fylke, och i hobbiten Falkes händer har Alvklingan börjat avge ett illavarslande blått sken.



själv så tycker jag att det låter minst sagt krystat. varför spinna vidare på en bok som redan är väldigt bra och förvandla den till en vanlig mainstream fantasy :cry:[/quote]

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 15, 2010 12:30 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån apr 10, 2006 6:21 pm
Inlägg: 630
Ort: Östersund (Republiken Jämtland)
Va, är detta sant :O
Fantiserade alltid när jag var mindre om att det någon gång skulle komma en fortsättning på sagorna om Tolkiens värld, typ att de skulle hitta bortglömda anteckningar i Tolkiens gamla byrålåda, eller att någon insatt person skulle fortsätta med sagorna. Numera är jag väl lite mer avigt inställd till det senare alternativet, men kul att någon skriver något iallfall!

Vars hittade du informationen, vars kan man läsa mer? :)

_________________
Eä, världen som är.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 15, 2010 12:53 pm 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 02, 2010 2:59 pm
Inlägg: 103
Madde av Fylke skrev om den här boken här: http://tolkiensarda.se/forum/viewtopic.php?t=6227

Man kan läsa första kapitlet där också


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: alvklingan
InläggPostat: fre jul 16, 2010 8:40 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
jaha det var den boken det haae jag ingen aning om jag läste inte den tråden speciellt noga

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: alvklingan
InläggPostat: ons dec 29, 2010 10:22 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 13, 2007 2:17 pm
Inlägg: 427
tja jag har just läst den, ni får säga vad ni vill men jag fann den intressant och nästan värdig tolkien själv...

_________________
Where once was light Now darkness falls
Where onec was love Love is no more
Don't say goodbye
Dont say I didn't trye


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: alvklingan
InläggPostat: ons dec 29, 2010 2:04 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Någon gång i framtiden får man väl läsa boken. Den verkar ha fått bra kritik, rekommenderades i SVT:s Morgonsoffa och på SF-bokhandeln. Man ska nog inte undvika den av ren princip för att någon är och pillar på Midgård. Är det en del i en serie, eller är detta den enda?

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: alvklingan
InläggPostat: lör jan 01, 2011 4:24 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Det är den första boken i en serie om tre. Först var det visst två böcker, men det utökades med en tredje.

Mitt hopp är inte så stort, trots de goda recensionerna, men jag ska inte döma ut den i förväg. Jag betvivlar dock att Perumov lyckas bevara Tolkiens språk och värld.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: alvklingan
InläggPostat: sön jan 09, 2011 9:57 am 
Offline
Dúnadan
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor feb 10, 2005 6:20 pm
Inlägg: 105
Har börjat läsa denna och det verkar rätt lovande. Fast jag har inga illusioner om att det ska vara lika bra som Härskarringen men det kan nog vara en helt okej bok som utspelar sig i vår favorit värld Midgård ;-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: alvklingan
InläggPostat: ons apr 04, 2012 6:52 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Jag har precis läst klart boken och jag måste säga att den var verkligen bra. Visserligen så har han inte samma språk som Tolkien och inte riktigt samma känsla men fortfarande så är den riktigt bra för mysläsning. Jag ska faktiskt gå och köpa tvåan och trean (när den kommer ut), för det är ju alltid trevligt att läsa mer om Middle-Earth ;)

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: alvklingan
InläggPostat: tis aug 21, 2012 7:14 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jag är mitt uppe i den nu och så här långt är jag inte imponerad. Jag tycker Perumov lyckas bra med miljöbeskrivningar och liknande, men personerna är ointressanta och dialogen "krystat vardaglig" på något sätt. Dessutom har han introducerat gnomer i Midgård och de känns verkligen helt malplacerade. Visst är det kul att någon spinner vidare på Tolkiens värld, men den gode Perumov lyckas inte nå längre upp än till ankelknölarna på vår favoritprofessor.

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: alvklingan
InläggPostat: lör sep 20, 2014 2:18 pm 
Offline
Noldo

Blev medlem: lör dec 28, 2013 9:42 pm
Inlägg: 575
Ort: Khazad dum
Jag väntar på att del 3 ska komma. Har läst båda två som kommit ut, och även om det inte är lika bra som Tolkien själv så är det bättre än mycket annat och värt att läsa bara p.g.a att det är mer om Midgård. Dock, av en konstig anledning verkar han gilla samma folkslag som jag. Så själva historien har jag inga problem med.

_________________
" Baruk khazad! Khazad ai-menu! "


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: alvklingan
InläggPostat: tis mar 31, 2015 6:11 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: ons nov 19, 2003 7:09 pm
Inlägg: 1139
Ort: Göteborg
Alvklingan var hemsk. Perumov har en otroligt träig stil, hans dialog for Terry Brooks att framstå som ett geni, och han är övertydlig. Ovanpå det är det inte en trovärdig utveckling av Midgård. Perumov är snäppet bättre när han skriver om sin egen värld, men skriver inte njutbar prosa då heller.

_________________
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: alvklingan
InläggPostat: tis mar 31, 2015 7:22 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Martinus skrev:
Alvklingan var hemsk. Perumov har en otroligt träig stil, hans dialog for Terry Brooks att framstå som ett geni, och han är övertydlig. Ovanpå det är det inte en trovärdig utveckling av Midgård. Perumov är snäppet bättre när han skriver om sin egen värld, men skriver inte njutbar prosa då heller.
Är det i original eller i översättning han är så träig? (Eller kanske båda? :) )

Kul att du är tillbaka, Martinus! :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: alvklingan
InläggPostat: tor apr 02, 2015 12:23 am 
Offline
Sinda

Blev medlem: tis sep 09, 2014 12:10 am
Inlägg: 209
Ort: Glamduin, Dorthonion
Jag läste den för några år sedan och tyckte om den, med undantag för gnomerna, men när jag började läsa om den för något år sedan, med syftet att sedan köpa och läsa bok två, som då kommit ut, tyckte jag inte alls om den. Jag håller helt med Danne ovan, miljöbeskrivningarna är trevliga, men personerna är inte lika intressanta. Framför allt är det dock sagan i stort som inte håller måttet. Jag är inte alls emot idén att använda en redan etablerad värld, men då måste ens saga passa in där, utan att vara för mycket av en upprepning.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: alvklingan
InläggPostat: mån sep 25, 2023 6:47 am 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 21, 2016 8:06 am
Inlägg: 38
Vilka av Preumovs böcker utspelar sig i Midgård? Hittar inget svar och orkar inte googla mer. Har uppfattat det som att det ialf är alvklingan, lansen och adamanten, eller?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010