Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: ons jan 12, 2011 12:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Bara att hoppas då att Christopher Lee hinner spela in sina scener i tid... Han blir 89 i maj.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: ons jan 12, 2011 3:12 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Lord of the Grey Havens skrev:
Kanske inte oväntat, men bra att få det bekräftat i alla fall. Kände inte till att Elijah Wood skulle tillbaka också. Undrar vilken roll han kommer att få?

http://www.wenn.com/all-news/mckellen-back-as-gandalf-in-rings-sequels/


Tyvärr tror jag att Frodo kommer att återkomma på något mer eller mindre krystat sätt. Förhoppningsvis bara i en tillbakablick eftersom han inte var född vid tiden för Ereborävemtyret, men jag bävar för vad de kan göra för att fria till den oinsatta publiken som vill se välbekanta ansikten. :?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: fre jan 14, 2011 10:22 pm 
Offline
Uruk

Blev medlem: ons sep 10, 2003 5:55 pm
Inlägg: 24
Eldalie skrev:
Äntligen lite goda nyheter: Christopher Lee återkommer som Saruman http://www.movieweb.com/news/the-hobbit ... as-saruman. Lee, McKellen och Freeman är de enda jag tycker passar för sina roller hittills. Blanchet är ok också och bra för kontinuiteten, bara de låter bli att göra ytterligare en dålig animerad sekvens med henne, som de gjorde i LotR.


I vilken scen är hon animerad?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: fre jan 14, 2011 11:58 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
I scenen där hon motstår frestelsen att ta emot Ringen, och hon beskriver hur fruktansvärd hon skulle bli om hon tog den, har de skapat en riktigt dålig "datorspelssekvens", vilken innehåller animerade bitar ovanpå Kate. Det passar inte alls med tonen i filmen i övrigt (även om flera dåliga animeringssekvenser finns med i alla tre filmerna).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör jan 15, 2011 1:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Nä, där håller jag inte med dig. Jag är mycket förtjust i hela Lothlórien-sekvensen, i synnerhet Galadriels "test". Här framstår Galadriel mer som den mycket speciella, uråldriga och mäktiga alv hon egentligen är, medan jag innan sett henne som en snäll god fe, typ nån av tanterna i Disneys filmer, som kommer med kloka råd och delar ut presenter. PJs Galadriel är skrämmande och svårbedömbar, just så som hon beskrivs i boken av Aragorn. Jag gillar animationen.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör jan 15, 2011 7:48 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Peter Jacksons Galadriel påminner mig om Helen Mirren i Boormans "Excalibur". Mer som en mysko häxa än en vis alvkvinna med tusentals år på nacken. Det är nästan så att jag väntar mig att hon ska börja andas rök och väsa "anaal nathrakh"... :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör jan 15, 2011 8:40 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Och jag säger varken bu eller bä. Många har en stark åsikt om den här sekvensen och gillar den starkt eller tycker att den är kass. Jag tycker att den blev fullt godkänt, men den kunde kanske ha gjorts bättre. Däremot är det väldigt tydligt att Peter Jackson är inspirerad av Ralph Bakshi i den här scenen 8liksom i scenen med de svarta ryttarnas nattliga angrepp mot den Stegrande ponnyn). Slutresultatet blir för mig en scen som kanske inte lyckas frammana en fullödig bild av Galadriel, men som inte gör bort sig på något sätt.

Men visst, Randalin, är det skönt att Galadriel blir lite farlig. Hon är trots allt en av "the rebelling Noldor".


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: lör jan 15, 2011 10:27 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Randalin skrev:
Nä, där håller jag inte med dig. Jag är mycket förtjust i hela Lothlórien-sekvensen, i synnerhet Galadriels "test". Här framstår Galadriel mer som den mycket speciella, uråldriga och mäktiga alv hon egentligen är, medan jag innan sett henne som en snäll god fe, typ nån av tanterna i Disneys filmer, som kommer med kloka råd och delar ut presenter. PJs Galadriel är skrämmande och svårbedömbar, just så som hon beskrivs i boken av Aragorn. Jag gillar gillar animationen.
En smaksak såklart, men rent animeringsmässigt står sig den scenen ganska slätt, och om du från boken fick bilden av Galadriel som en gammal tant är ju frågan vad du tycker om böckerna i övrigt? Tycker du filmerna är bättre än böckerna? Jag tycker både Bakshi och Jackson förminskar Galadriels storhet (för att inte tala om Celeborns). Tolkien beskriver henne inte så värst mycket, men den bild han ger av henne är en person med stor vishet, envishet och inre styrka. Båda filmversionerna missade mycket i sina tolkningar av både galadhrim och deras rike. Men just animeringen är lågvattenmärket helt klart. Riktigt dåligt gjort.

Túrin Turambar skrev:
Men visst, Randalin, är det skönt att Galadriel blir lite farlig. Hon är trots allt en av "the rebelling Noldor".
Eller snarare en av "the repenting Noldor"! :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: sön jan 16, 2011 1:25 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Túrin Turambar skrev:
Men visst, Randalin, är det skönt att Galadriel blir lite farlig. Hon är trots allt en av "the rebelling Noldor".
Eller snarare en av "the repenting Noldor"! :wink:[/quote]

Nja, hon är ju mer ivrig än sina bröder att dra till Midgård och skapa sig ett eget rike, så för att vara av Finarfins hus är hon ganska rebellisk.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: sön jan 16, 2011 1:33 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 21, 2004 10:43 pm
Inlägg: 1259
Ort: Älvsjö och Västernäs
Eldalie skrev:
...om du från boken fick bilden av Galadriel som en gammal tant är ju frågan vad du tycker om böckerna i övrigt? Tycker du filmerna är bättre än böckerna? Jag tycker både Bakshi och Jackson förminskar Galadriels storhet (för att inte tala om Celeborns). ... Men just animeringen är lågvattenmärket helt klart. Riktigt dåligt gjort.


Det är böckerna jag tycker om, och har gjort så sedan jag började läsa Tolkien i mitten på 70-talet. Vad jag menade var att det folk säger om Galadriel i boken ger en bra bild av hennes storhet och makt, men man hinner knappt märka av den under besöket i Lothlórien, eftersom hon framför allt är vänlig och tillmötesgående mot brödraskapet; hon försvarar Gimli mot Celeborn, hon behandlar inte minst Frodo med en enorm respekt och hon skämtar med Sam om att han gärna vill se lite alvmagi.

Bakshis film är ju så kortfattad och där är det framför allt utssendet på Galadriel som är ruskigt. Däremot tycker jag inte att Celeborn är så förminskad. Han är i det närmaste ingenting mer än artig, men både Jackson och Bakshi hoppar över det som jag alltid har stört mig på i boken, nämligen Celeborns påhopp på Gimli. Upplys mig om jag tänker konstigt, men min enda tolkning av Celeborn i boken är att han är dum i huvudet. Han har levt i hur många tusen år som helst, och kommer med typiskt mänskliga (läs naiva) påhopp på Gimli. Med hans erfarenhet och visdom borde han stå över sånt nonsens som att Gandalf skulle ha fallit från vishet till dårskap när han lät sig luras in i Moria av dvärgen (eller hur han nu uttrycker sig). "Celeborn den vise", va!

Jag tycker att PJs filmer är sådär, dvs 2an och 3an (i synnerhet 3an som jag anser är en riktigt usel tolkning av hela andemeningen och historien från början till slut - jag fick mina onda aningar redan när de klafsade in i Isengård och hafsade bort hela Sarumans stämma. I extended blev det etter värre...)
1an ser jag som en ytterst lyckad filmatisering av Ringens brödraskap. Peter Jackson är mycket skicklig på att krama ur varje episod dess potential till mystik och mörker, och jag håller inte med om att animationen i Lorien är ett lågvattenmärke. Jag upplever det som medvetet, det som (om jag tolkar dig rätt) du säger är animerat "ovanpå Kate". Jag tror inte det är brist på teknik eller konstnärlighet, utan mer som PJ o co anser att så kan man uppleva en Noldoralv som kommer i kontakt med sin andliga styrka och för ett ögonblick framstår i sin fulla härlighet/fasansfullhet.

Jag fick en kick av scenen, och en nära vän till mig var upprörd över att de hade gjort Galadriel mycket hemskare och farligare än i boken. Så kan den också upplevas.

Det som oroar mig inför The Hobbit är just detta att det har blivit allt mindre Tolkien för varje film som gjorts, och mer och mer av egna idéer. PJ sa öppet att han lät sig påverkas av opinionen från första filmen när han klippte samman tvåan och trean, och då var det tydligen vissa röster han lyssnade mest på; de som gillade tönt-Gimlis komik, snygg-Legolas akrobatik och ändlösa strider och våld om så Tolkien bara skrev att en kniv fanns i rummet.
Måtte Bilbo få vara så skönt töntig och småborgerlig, dvärgarna så misstrogna och gnälliga och även Gandalf så stursk och styvnackad som han ibland är i The Hobbit, så det inte blir en samling pajasar blandat med felfria superhjältar. Och måtte historien vara Tolkiens historia, så det inte blir ett krig mot 30 troll nära vadstället, en sammankomst med gamla vänner i Riftedal (Arwen, Elrond, Galadriel, Frodo osv) och en gymnastisk uppvisning av Tranduils son bland alverna i Mörkveden. Snälla snälla PJ.

_________________
Håll utkik efter mig, särskilt när du inte väntar mig!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: sön jan 16, 2011 10:02 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Túrin Turambar skrev:
Nja, hon är ju mer ivrig än sina bröder att dra till Midgård och skapa sig ett eget rike, så för att vara av Finarfins hus är hon ganska rebellisk.
Jag upplevde inte hennes deltagande i noldors exil som särskilt rebellisk, snarare som att hon hängde på sina bröder (på samma sätt som Finarfin och Fingolfin hängde på pga Feanors starka vilja), men nu avsåg jag situationen i FotR, där hon motstår Ringens makt och därmed ångrar sig och blir befriad från Mandos dom över noldor.

Randalin skrev:
Bakshis film är ju så kortfattad och där är det framför allt utssendet på Galadriel som är ruskigt. Däremot tycker jag inte att Celeborn är så förminskad. Han är i det närmaste ingenting mer än artig, men både Jackson och Bakshi hoppar över det som jag alltid har stört mig på i boken, nämligen Celeborns påhopp på Gimli. Upplys mig om jag tänker konstigt, men min enda tolkning av Celeborn i boken är att han är dum i huvudet. Han har levt i hur många tusen år som helst, och kommer med typiskt mänskliga (läs naiva) påhopp på Gimli. Med hans erfarenhet och visdom borde han stå över sånt nonsens som att Gandalf skulle ha fallit från vishet till dårskap när han lät sig luras in i Moria av dvärgen (eller hur han nu uttrycker sig). "Celeborn den vise", va!
Jag håller med dig om mycket här. Celeborns roll tror jag dock att man ska härleda till Thingol, och minnet av vad dvärgarna gjorde i Menegroth. Bakshi har ju knappt med Celeborn, men PJ misslyckas kapitalt tycker jag. (Dessutom hör Celeborn till alla de "alver" i PJs filmer, som glömt att raka sig ordentligt inför tagningarna. De och Astin som Sam ser väldigt oalviska/ohobbitska ut.)

Helt klart kan man ha olika uppfattningar om animeringsbiten. Vissa scener har de gjort väldigt bra och vissa betydligt sämre. Jag har flera vänner som jobbar med animeringar och ingen av dem gillar scenen med Galadriel. Den för tankarna till spel, vilket inte passar. Den, liksom hur balrogen är tecknad i den bok som visas upp i filmen, är alldeles för moderna för skildringarna i filmerna i övrigt, samt utifrån bokens beskrivningar av ett, i mångt och mycket, medeltida samhälle. Det hade varit väldigt enkelt att undvika sådana diskrepanser, men som du är inne på, PJ vill fläska på när varje tillfälle ges, och det har filmerna förlorat otroligt mycket på.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: sön jan 16, 2011 11:19 am 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jo, Galadriel har mognat i tredje åldern, men i första åldern uppfattar jag henne som tämligen obändig och impulsiv. I mångt och mycket är det Melian som spelar "Galadrielrollen" i Silmarillion, stundtals i direkt kontrast mot Galadriel.

Från Silmarillion, "Of the Flight of the Noldor" (min kursivering):
"but Galadriel, the only woman of the Noldor to stand that day tall and valiant among the contending princes, was eager to be gone. No oaths she swore, but the words of Fëanor concerning Middle-earth had kindled in her heart, for she yearned to see the wide unguarded lands and to rule there a realm at her own will."

Dett kan sättas i kontrast mot hennes bröder som mycket mer bara hänger på sina vänner: "Finrod was with Turgon his friend" och "with Fingon stood as ever they did Angrod and Aegnor, sons of Finarfin".


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: sön jan 16, 2011 12:13 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Precis, Galadriel får domen emot sig, precis som bröderna, men filmen visar ju just hennes ånger.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: mån jun 20, 2011 11:17 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Dame Edna som Storvätten! Och Evangeline Lilly i en hittepåroll som alv.
http://www.svd.se/kultur/lilly-gor-hobb ... 258236.svd

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skådespelare till filmen Bilbo
InläggPostat: tor jun 23, 2011 9:13 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Kate i Lost påminner lite om en alv. Lite högtravande och dryg, så jag tvivlar inte på att Evangeline Lilly passar bra i rollen. Vad karaktären är för någon kan jag däremot inte bedöma. De har demeterat att det skulle vara en kärlekshistoria mellan henne och Legolas i alla fall, vilket alltid är nåt... Eller hade det varit kul att se förresten? Kanske... Ska man avvika från böckerna kan man lika väl göra det rejält.

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 202 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010