Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Dåliga fantasy's
InläggPostat: fre jan 21, 2011 1:26 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Jag är inte heller särkilt förtjust i Goodkind. Han känns lite naiv i sin stil och dessutom känns det som att han proppar in lite udda moment (exempelvis så vitt skilda saker som kommunismkritik och bondage) tämligen slumpmässigt.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dåliga fantasy's
InläggPostat: fre jan 21, 2011 2:26 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Vill lyfte Fred Saberhagen och hans böcker i "Ardneh-sekvensen", för att direktöversätta från engelska. Den sträcker sig från science fiction i de tidigare böckerna (Empire of the East series, 4 böcker 1968-2006) till fantasy i de senare, om jag förstått rätt.

Läste allra först "Gudarnas svärd" (eng. The First Book of Swords, 1983) utan att förstå att den hade kopplingar till andra böcker. Näst Silmarillion är det den bästa fantasy jag läst, trots en litet stereotyp ramberättelse :)
Sedan ramlade jag över/samlade ihop "The Second Book of Swords" som var RENT miserabel och "The Third Book of Swords" som är OK men föga mer.
I följande serie "Books of Lost Swords" (8 böcker, 1986-94) tittade jag bara några sidor in i två böcker.

Saberhagen har kanske en tanke men han tappar efter "Gudarnas svärd" greppet totalt. Det känns som om han sitter med STORA FANTASY-säcken och bara kör ner handen, drar upp alla tänkbara varelser och koncept ur den och rör ner det i sina böcker utan minsta intresse för balansering.
Det skapar känslan av en provocerande osannolik värld och känns producerat av en smålat 15åring...
:wink:

Empire of the East-serien är kanske bra, men dte är å andra sidan sci-fi.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dåliga fantasy's
InläggPostat: fre jan 21, 2011 4:17 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Umm Eddings går knappat att kvantifera som litteratur, men Eddings merit kommer antagligen alltid vara att locka in personer att läsa Fantasy överlag.

Jag hittade den textne jag skrev den dagen jag var riktigt arg på Eddings igen, så här kommer punkterna som med lite perspektiv gör effekt (allt för att inte läsa kurslitteratur, jag läser en deltidskurs i Genus och Litteratur som iofs är intressant i sig).

Eddings säger att hans studier av (engelsk) medeltids litteratur ger honom en naturlig fördel i fantasy fältet (troligne i de Rivan Codex)

“Since what is called 'Epic Fantasy' in the contemporary world descends in an almost direct line from medieval romance, my studies of Chaucer and Malory gave me a running head start in the field.”

Till att börja med är hans defintion av medeltida romans med bara Chaucer och Malory ganska lidande, och språkligt begränsade. Speciellt då frågan är hur mycket det vorre utan sina föregångare på andra sidan kanalen.

Eddings listar också grunderna för hur en ska skriva fantasy...
“ The first decision the aspiring fantasist must make is
theological. King Arthur and Charlemagne were Christians. Siegfried and Sigurd the Volsung were pagans. ”

Med tanke på Eddings konstanta misslyckande att bygga trovärdiga religionsbitar så känns det som att han sågar sig i foten. Religionen har inte riktigt den rollen och har inte haft den direkta roll som Eddings vill att den ska ha. (Eddings är bra mycket mer uppenbart kristen en Tolkien är t.ex)

Eddings citat om “If you don't have a quest, you don't have a story. The quest gives you an excuse to dash around and meet new people. Otherwise, you stay home and grow turnips or something.”

Är ju på ett sätt sant, men samtidigt finns det fantasy som klarar sig helt utan quest uppdrag utan mer handlar om att leva livet. Eller vad säger ni?

Eddings kvinnobilder är desutom extremt stereotypa på många sätt har jag för mig (jag har inte satt mina ögon i hans försök till skrivande på länge), det känns som det finns få typer av kvinnor, förviso låter han en del av de vara hjältinnor, men det ska komma en man och rädda de och göra de till fullständinga. Eddings kvinnor är mycket mer osynliga och gör mycket mindre än Tolkiens, de som kritiserar trillogin ur den aspekten borde verkligen hata Eddings (vilket de antagligen också gör)

Eddings ganska uppenbara kalla krigs världsbilds alternativ är ju också något en kan reagera på (och jag gör) , ondskan i Öster, mörka fiender etc etc.

Desutom är det uppenbart att Eddings egentligen hatar Fantasy som två citat påpekar, för det första det han har sagt om folks texter i området:
”Don't send it to me. I don't have a printing press, and I do not read in the field. It'sa way to
avoid contamination.”
Jag kan förviso förstå ideén om att inte vilja få sitt skrivande påverkat, samtidigt är Eddings vilket han också skriver, bara en stor plagitör av Medeltids romanser och liknande texter. Om vi sätter ihop mytologier så kommer vi finna så klara spår av Eddings att vi inte kan hitta texten.

Han har också sagt:
”Some years later I was in a bookstore going in the general direction of the 'serious fiction'. I passed the science-fiction rack and spotted one of the volumes of The Lord of the Rings. I muttered, 'Is this old turkey still floating around?' Then I picked it up and noticed that it was in its seventy-eighth printing!!!”

Att så distansiera sig och förolämpa en av de viktigaste ursprunget till litteratur formen en publiceras om är ganska hårt, att hänföra till Fantasy / Sci-Fi som inte 'riktig litteratur' om än en vanlig sak hos de som skriver andra typer är ilasmakande. De klargör också att Eddings endast skriver för den ekonomiska vinningen och sånt.

Ungefär så där.

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dåliga fantasy's
InläggPostat: fre jan 21, 2011 7:22 pm 
Offline
Master of Doom

Blev medlem: tor dec 11, 2003 4:03 pm
Inlägg: 5431
Ort: Stockholm
Ja, allt detta kommer från "The Rivan Codex".

På flera punkter håller jag med dig. Eddings tyckte nog inte särskilt mycket om fantasy, man jag tror ändå att han hade en annan relation till sitt eget skrivande. Mycket av hans texter i "The Rivan Codex" om inspirationskällor och hur man skriver en fantasybok är ganska självgott och naivt.

Dock tycker jag att han, som du skriver, är en ganska bra ingång i fantasygenren. Hans böcker är pang-på-rödbetan och har en ganska rolig dialog. Sedan kan jag hålla med dig både om bristen på originalitet och stereotyper, men han får förstagångsläsaren entusiasmerad.

Dock är jag inte säker på att jag håller med dig om kvinnosynen. Polgara tycker jag till exempel är bra mycket mer aktiv och får ta plats i historierna än Tolkiens kvinnor. Hon blir, vad jag vet, inte heller räddad av en man en enda gång i de 12 böcker hon är med. Vidare får drottningarna över de olika rikena nästan lika stor plats som kungarna i berättelserna, vilket absolut inte gäller för Tolkien. Eddings skrev ju dessutom böckerna tillsammans med sin fru, så det har åtminstone funnits ett kvinnligt perspektiv med hela tiden.

I LotR finns det väl ungefär tre kvinnliga karaktärer som har repliker: Éowyn, Galadriel och Ioreth. (Arwen har iofs en mening i RotK). I Belgarionsviten kan jag på rak arm räkna upp ett tjugotal.

Men nu slipper ju alla Eddings belackare fler böcker från hans sida. Han dog ju häromåret.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dåliga fantasy's
InläggPostat: tis jan 25, 2011 1:31 pm 
Offline
problemlösare (perl -pe 's/nana/japh/' nana.txt )

Blev medlem: ons nov 19, 2003 11:46 am
Inlägg: 2974
Ort: inte helt laglydigt i Solna
Túrin Turambar skrev:
Dock är jag inte säker på att jag håller med dig om kvinnosynen. Polgara tycker jag till exempel är bra mycket mer aktiv och får ta plats i historierna än Tolkiens kvinnor. Hon blir, vad jag vet, inte heller räddad av en man en enda gång i de 12 böcker hon är med. Vidare får drottningarna över de olika rikena nästan lika stor plats som kungarna i berättelserna, vilket absolut inte gäller för Tolkien. Eddings skrev ju dessutom böckerna tillsammans med sin fru, så det har åtminstone funnits ett kvinnligt perspektiv med hela tiden.

Jo det är problematiskt att jämföra med Tolkiens kvinnor, jag citerar ju en text jag skrev för sjukt länge sen (strax efter RotK gick upp på bio, jag har kraschat två förhållanden sen dess och flyttat tre gånger). Men som jag minns det finns det ändå problem i vad kvinnor gör i serien osv, har för mig att de ofta hänvisas till typiskt kvinnliga roller men jag minns som sagt inte bra nog.

Túrin Turambar skrev:
Men nu slipper ju alla Eddings belackare fler böcker från hans sida. Han dog ju häromåret.


Det viste jag inte... det är lite talande om var jag befunnit mig de senaste åren.
(Instängd på ett kontor, avbrutet med lite brädspel ibland)

_________________
"seen so many come and go / but my heart never beats slow / respect is payed where respect is due / rather die than live like you " - Forever Young - The Guarantee


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010