Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:54 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Howard Shore inspirerad av Dvorak?
InläggPostat: ons feb 09, 2011 5:23 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Har börjat lyssna mer och mer på klassisk musik på sistone, för ett tag sedan stötte jag på detta härliga stycke av Dvorak.

http://www.youtube.com/watch?v=3LVWDbsLhcE

Tror att det är många med mig som håller med om att detta utdrag från Antonin Dvoraks New World Symphony är väldigt likt en del av filmmusiken. Någon som vet om detta var någonting medvetet av Shore?

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Howard Shore inspirerad av Dvorak?
InläggPostat: ons feb 09, 2011 7:07 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Shore har fått mycket kritik för att kopiera/låta sig inspireras av gamla mästare. Jag har inte sett något uttalande av honom själv, så det är svårt att veta om han medvetet gjort det (och om han isåfall skulle erkänna det). Otvivelaktigt har han vuxit upp med klassisk musik, så att han hört många av de stycken han anses ha fått med i sin filmmusik är nog ofrånkomligt. Han kopierar så vitt jag vet aldrig tillräckligt tydligt för att bli beskylld för plagiat, men han rankas sällan högt som kompositör, och PJ ratade hans musik till King Kong.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Howard Shore inspirerad av Dvorak?
InläggPostat: tor feb 10, 2011 12:08 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Inte omöjligt, men någonstans måste man ju hämta inspirationen ifrån.
Gott val av Shore isf :)

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Howard Shore inspirerad av Dvorak?
InläggPostat: sön sep 02, 2012 11:59 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
(Ursäkta avdamning av gammal tråd)

Personligen är jag inte så förtjust i Howard Shore. Jag tycker hans dramatiska musik är lite för skrällig, som t.ex. när nazgûlerna rider ut i början av FOTR, medans hans sentimentala musik låter ibland låter billigt iriskt-influerat, t.ex. som i The Shire-temat. Det heroisk/episka tema som spelas t.ex. när brödraskapet lämnat Rivendell är väl OK, men det är inte så originellt och anslående som ledmotiven i t.ex. Pirates of The Caribbean eller Jurassic Park (för att ta ett par av mina favoriter). Jag hade föredragit om man anlitat Hans Zimmer eller Klaus Badelt (fast han kanske var för grön då), eller t.o.m. John Williams som ju var smått överutnyttjad på den tiden.

När det gäller Dvorak så är hans nionde en av mina favoriter med honom, men precis som med Shore tycker jag det finns mer spännande kompositörer. Den som sett Excaliburn lär ju inte ha missat detta tema (spoliervarning) ur Wagners Ragnarök. Häftig sagostämning i det!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Howard Shore inspirerad av Dvorak?
InläggPostat: sön sep 02, 2012 8:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Pellegrino skrev:
...medans hans sentimentala musik låter ibland låter billigt iriskt-influerat, t.ex. som i The Shire-temat.

Personligen tycker jag att det för all del sentimentala rohirriska temat, med hardangerfela eller vad det heter, är den bästa musiken ur filmtrilogin, och alldeles väldigt lyckad. T ex i den här scenen, som i all sin enkelhet också är en av de bästa ur filmerna:
http://www.youtube.com/watch?v=HXvZVdKyj44

Men jag gillar även Fylkestemat och Brödraskapets tema. Och förresten även den där maorikören eller vad det är i Moriatemat. Däremot kan jag hålla med om att Barad-dûrs och nazgûlernas tema är lite "over the top". Och kanske ligger det också något i att det saknas någon riktigt slagkraftig "hit" à la Star Wars eller Jurassic Park.

Men på det stora hela är jag riktigt nöjd med Howard Shore, och jag tror inte det hade blivit speciellt mycket bättre med någon annan. Inte för att jag har någon större koll på filmmusikkompositörer, i och för sig; jag har t ex varken hört talas om Zimmer eller Badelt...

Angående Dvorak så har jag ofta hört och gillar hans Largo ur "Från nya världen", men faktiskt aldrig reflekterat över att den skulle ha likheter med ringmusiken. (Tydligen lyckades jag missa den här tråden i fjol.) Men om Shore nu låtit sig inspireras av den så kan man väl till hans försvar framföra att de klassiska kompositörerna själva i hög grad brukade göra detsamma. Många av de största klassiska styckena är ju baserade på gamla folksånger och liknande.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Howard Shore inspirerad av Dvorak?
InläggPostat: sön sep 02, 2012 9:46 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Det finns bara två sorters kompositörer, de som kopierar och de som kopierar och förnekar det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Howard Shore inspirerad av Dvorak?
InläggPostat: sön sep 02, 2012 10:12 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jo, just Rohan-temat är ett av de mer lyckade på soundtracket, och så spelas det ju också i min favoritmiljö i filmen: Edoras, som i mitt tycke blev väldigt bra gestaltat. Och jag har absolut inget emot sentimental musik så länge den träffar rätt strängar hos mig, vilket inte Fylketemat gör (det är ju förstås en smaksak vad man tycker). Hans Zimmer gjorde för övrigt musiken till bl.a. Gladiator, och Klaus Badelt gjorde det snygga ledmotivet till Pirates of the Caribbean. Det är kul att försöka lära sig känna igen filmmusik-kompositörer.

Citera:
Många av de största klassiska styckena är ju baserade på gamla folksånger och liknande.


Just Dvorak, och kanske ännu mer hans landsman Smetana, är ju bra exempel på just detta! Smetanas mest kända stycke, Die Moldau, var baserat på renässansmelodin La Mantovana som även inspirerade Israels nationalsång och vår egen Ack Värmeland du sköna.

Tenderfoot: Helt riktigt och inget fel i det! Jag tror inte musiken skulle kunna utvecklas om inte musikskaparna lät sig inspireras av varandra.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010