Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:45 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jun 10, 2008 1:31 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 19, 2008 5:20 pm
Inlägg: 740
Ort: Kristianstad
Nej det låter inte bra.
Dem stannade väl kvar i riftedal.

_________________
Last to fall was Turgon, Gondolin's Lord,
Who fell in his Tower wielding Glamdring, his sword."

The fall of Gondolin


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2009 10:24 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: sön jul 15, 2007 1:38 pm
Inlägg: 121
Åkte inte celeborn med Galadriel?? jag tycker att glorfindel borde styra över vattnadal han har liksom högre rang än Elronds söner men tja dom är ju tråts allt elronds söner och riken brukar gå i arv men när Celebor åkte över haven vilket jag är helt övertygad över att han gör så borde nog Elronds söner och Glorfindel följa med enligt mig det känns mest rätt så

_________________
MB mannen


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jan 21, 2009 10:44 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: lör feb 17, 2007 8:09 pm
Inlägg: 1045
Ort: Umeå
Celeborn stannade en tid i Lorien efter att Galadriel for. Senare drog han västerut till Riftedal där Elronds söner fortfarande dröjde kvar.
Det är det sista jag vet som nämns om honom. Sannolikt drog han sedan vidare, men det är spekulation.
Vad som hände med Elladan och Elrohir är okänt. Men jag tror att de valde samma öde.
Hur menar du Glorfindel hade högre rang?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 11, 2010 10:41 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Intressant det där med Glorfindels rang. Personligen tycker jag han borde ha ungefär lika hög rang som Elrond, inte minst för att han sett de två trädens ljus till skillnad från honom. Han är ju dessutom släkt med Indis av Vanyar (Fingolfins fru) så han var definitivt högättad.

Till Elronds försvar är 6.25% maia-blod (ättling till Luthien). En nackdel torde vara att Dior Eluchil (Beren och Luthiens barn) gifte sig med Nimloth av Doriath som inte kan ha haft allt för ädelt blod (likaså Beren). Dessutom så minskar ju andelen maia-blod med hälften för varje generation (eftersom inget nytt tillförs) så endast 3.125% maia-blod för Elladan och Elrohir.

Tycker nog att Glorfindel har snäppet högre rang än E & E, och så är han långt äldre och förmodligen visare än de båda.


Senast redigerad av Egalmoth sön apr 11, 2010 10:56 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 11, 2010 10:48 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Egalmoth skrev:
Tycker nog att Glorfindel har snäppet högre rang än E & E, och så är han långt äldre och förmodligen visare än de båda.
Håller med, och skulle vilja tillägga att hans rang borde varit klart över deras av redan nämnda skäl.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 11, 2010 10:53 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
En annan aspekt är ju att E & E ärvde Vattnadal av Elrond så att Glorfindels rang inte har nån betydelse egentligen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån apr 12, 2010 6:05 pm 
Offline
Dvärg

Blev medlem: lör feb 20, 2010 1:07 pm
Inlägg: 79
Ort: fylke.
ja de låter ju troligt. typ som med döttsbo fast ingen hade dött=P

_________________
Gil-galad aran edhellen.
I thelegain linnar asson:
I arn vedui ardh vain a lain
Min eryd ar i aearon.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fria riken?
InläggPostat: tis apr 05, 2011 4:42 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Tror att Glorfindel for till Valinor ganska omgående, det känns rimligt att han som en av de äldsta alverna i Midgård väljer den tidpunkten att återvända till Valinor. Hans uppgift var slutförd.

Elladan och Elrohir däremot stannade säkert kvar i Vattnadal och regerade där i Elronds frånvaro. Sen har jag fått för mig att de gavs samma val som Arwen, dvs. att fara till Valinor och förbli odödliga eller att stanna kvar i Midgård och dela människornas öde.

Hittade det:

I min "The Return of The King", Appendix A, under "The Númenórean Kings" står det: "...to the children of Elrond a choice was also appointed: to pass with him from the circles of the world; or if they remained to become mortal and die in Middle-earth."
Mot bakgrund av Elladan och Elrohirs nära relation med Dunedaín skulle jag hålla det för troligt att de också stannade tillsammans med Arwen, men det finns det väl inget definitivt svar på vad jag vet.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fria riken?
InläggPostat: tor apr 07, 2011 7:03 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 06, 2011 10:11 pm
Inlägg: 38
Borde inte Dunland räknas med också?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fria riken?
InläggPostat: tor apr 07, 2011 7:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
I såna fall bara efter Ringens krig. Det verkar som att de förstod sig på Rohirrim bättre och tolererade deras närvaro på andra sidan Isen i början av fjärde åldern.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fria riken?
InläggPostat: tor apr 07, 2011 7:19 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
För att besvara mitt tidigare inlägg såg jag nu att Celeborn efter en tid lämnar Lorien för att leva i Imladris med Elladan och Elrohir. Detta var efter "det sista skeppet" lämnade Midgård så de följde åtminstone inte med Elrond. Och hade Glorfindel fått överta styret över Vattnadal hade han nämnts istället för tvillingarna.

Däremot står det något lite kryptiskt i berättelsen om Arwen och Aragorn.

På sida 1393 i min "The Return of The King", Appendix A, står det följande. "...it was made even in that day when we met under the white birches in the garden of Elrond where none now walk..."
Detta säger Aragorn till Arwen när han har bestämt sig för att lämna jordelivet, dvs. år 120 i Fjärde Åldern. Betyder detta att Vattnadal nu övergivits och att alverna där lämnat Midgård? Eller betyder det bara att de håller sig undan de vita björkarna i trädgården? ;)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fria riken?
InläggPostat: fre apr 08, 2011 7:57 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
jag tror inte att "det sista skeppet" ska tolkas så bokstavligt, jag menar skulle Celeborn inte följa Galadriel ?
det sista skeppet kanske bara menar det sista skeppet som almänheten vet om , ett faktum som stödjer detta är att det står att Legolas (och Gimli ?) tog ett skepp över västerns hav när Aragon hade dött.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fria riken?
InläggPostat: fre apr 08, 2011 8:05 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ja, klart det inte var sista skeppet det var frågan om. Sam och Círdan for ju i ett skepp också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fria riken?
InläggPostat: fre apr 08, 2011 8:12 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Círdan for väl med ringbärarna ???????

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fria riken?
InläggPostat: fre apr 08, 2011 8:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Nej, bara i Jacksons film.

1482
Death of Mistress Rose, wife of Master Samwise, on Mid-year's Day. On September 22 Master Sam-wise rides out from Bag End. He comes to the Tower Hills, and is last seen by Elanor, to whom he gives the Red Book afterwards kept by the Fairbairns. Among them the tradition is handed down from Elanor that Samwise passed the Towers, and went to the Grey havens and passed over Sea, last of the Ring-bearers.

Círdan åkte med det sista skeppet vilket det här troligen var.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 77 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010