Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: mån mar 21, 2011 8:17 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
I dag fick de äntligen tummen ur och började filma Hobbiten! :D
http://www.thehobbitblog.com/

Citera:
Wellington, NZ, March 21, 2011—Production has commenced in Wellington, New Zealand, on “The Hobbit,” filmmaker Peter Jackson’s two film adaptation of J.R.R. Tolkien’s widely read masterpiece.

“The Hobbit” is set in Middle-earth 60 years before Tolkien’s “The Lord of the Rings,” which Jackson and his filmmaking team brought to the big screen in the blockbuster trilogy that culminated with the Oscar-winning “The Lord of the Rings: The Return of the King.”

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: mån mar 21, 2011 9:10 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Trist det där med Persbrandt bara; att han tydligen är beroende av kokain...Men så länge det inte påverkar hans roll som Beorn så gör det väl inget :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: tis mar 22, 2011 3:10 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Bra att det händer grejer,

Vad tycker ni om filmtitlarna? An unexpected journey och There and back again var det väl de skulle heta?

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: ons mar 23, 2011 4:53 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Egalmoth skrev:
Trist det där med Persbrandt bara; att han tydligen är beroende av kokain...Men så länge det inte påverkar hans roll som Beorn så gör det väl inget :P

har du någon källa ?????

Lord of the Grey Havens skrev:
Bra att det händer grejer,

Vad tycker ni om filmtitlarna? An unexpected journey och There and back again var det väl de skulle heta?

rätt förutsägbara men helt okej , vad skulle dom annars heta " Bilbo and the thirteen dwarfs" och " Smaugs revage"

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: ons mar 23, 2011 5:18 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
http://www.expressen.se/nyheter/1.23711 ... lskar-kola

Expressen, inte världens bästa källa kanske :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: sön mar 27, 2011 11:46 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Nå nå, så länge som Beorn inte går med en vit strimma under snoken får det väl gå an, falskt eller ej. En snörvlande Beorn är ju dock ganska passande.... ;) :P

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: tor apr 21, 2011 9:29 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Så himla kul att filmerna verkligen är på g nu! PJ vet hur man ska ta hand om fansen (med bloggen, FB och små teasers) och jag känner den midgårda delen av mitt inre vakna ur sin långa dvala...

Vem ska göra musiken undrar jag? Hade älskat om Howard Shore var ombord även denna gång. Nån som vet?
Och Martin Freeman tror jag blir en bra Bilbo. Men hur har vi det med alver? Undrar hur de kommer att gestaltas denna gång.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: tor apr 21, 2011 2:31 pm 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag hoppas sannerligen att de inte kommer lida av eftermiddagsskugga den här gången... :roll:

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: tor apr 21, 2011 6:06 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Vingilot skrev:
Så himla kul att filmerna verkligen är på g nu! PJ vet hur man ska ta hand om fansen (med bloggen, FB och små teasers) och jag känner den midgårda delen av mitt inre vakna ur sin långa dvala...

Vem ska göra musiken undrar jag? Hade älskat om Howard Shore var ombord även denna gång. Nån som vet?
Och Martin Freeman tror jag blir en bra Bilbo. Men hur har vi det med alver? Undrar hur de kommer att gestaltas denna gång.


Hmm, helt galet men kom nyligen att tänka på att det är 10 år sedan man såg första filmen... o.0

Yes box, Howard Shore återvänder till Midgård ^^

Beror på vad man förväntar sig... vill vi att PJ ska vara korrekt mot boken eller korrekt mot Arda? För det är ju en ganska stor skillnad

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: tor apr 21, 2011 10:13 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 06, 2003 5:56 pm
Inlägg: 924
Ort: Norrköping
Ngugi skrev:
Hmm, helt galet men kom nyligen att tänka på att det är 10 år sedan man såg första filmen... o.0
Ja, hur rubbat är inte det.....?! :shock:

Citera:
Yes box, Howard Shore återvänder till Midgård ^^
Sweet! :D Fast jag inser när jag funderar lite på det att det gärna får vara en lite annorlunda stil på musiken för min del, eftersom bokens stil skiljer sig så från Lotr. Vilket för mig in på nästa fråga:

Citera:
Beror på vad man förväntar sig... vill vi att PJ ska vara korrekt mot boken eller korrekt mot Arda? För det är ju en ganska stor skillnad
Ja, vad vill vi? Jag vet inte. Blir själaglad om vi slipper påhittade karaktärer som den där alvflickan det pratas om, men i övrigt kan jag stå ut med en del ommöblering i storyn. Blir väl helt oundvikligt om nu så mkt av det som händer mellan de två historierna ska tas med i de två filmerna. Men frågan om det ska vara "There and back again-alver" eller den sorten vi lärde känna i Lotr, ja den tål att kluras på.

_________________
"Go in peace! I will not say: do not weep; for not all tears are an evil."
Gandalf, Grey Havens


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: fre apr 22, 2011 6:02 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
PJ ska vara trogen boken !!!! jag förstår inte varför det ska vara så svårt speciellt eftersom Bilbo inte är så fantastiskt lång som Sagan Om Ringen. för det första så försvinner mycket text bara att man tar och avlägsnar alla miljöbeskrivningar och övriga utvikningar si som tankar och förklaringar om olika karaktärer.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: fre apr 22, 2011 11:48 am 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 06, 2011 10:11 pm
Inlägg: 38
Vilken lång väntan det är!

Kommer filmen bara spegla "The Hobbit" eller ska dem ta med annan Midgårdsk historia? Boken är kanske lite för kort för att den ska täcka två filmer. Hoppas på lite historia från de äldre dagarna! :D


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: fre apr 22, 2011 12:21 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
var inte orolig istället för att fylla de två filmerna med en berättelse trogen historien så kommer de att blanda upp den med en hel del som inte finns någon annanstans än i PJ huvud.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: fre apr 22, 2011 5:22 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Jag har fört den här diskussionen annorstädes och blivit lite av djävulens advokat haha :evil: men det är vettigt av PJ att implementera fler alvkaraktärer, i Mörkmården ivf då slaget mellan de 5 arméerna kommer - med all säkerhet - ta upp en ansenlig del av film nummer 2.
En god filmregssör kan inte förvänta sig att publiken ska sympatisera med alverna av ren slentrian, som bäst blir det en svag emotionell upplevelse i så fall. Och tror inte flmbolag eller filmteam önskar något sådant. Mediet och publiken behöver knyta karaktärer att sympatisera med till sig.
Utöver Thandruil eller alkoliserade fångvaktare, vad har vi att gå på i Bilbo?
Därtill måste vi komma ihåg att många aldrig läst boken och inte kan associera till folken på samma vis som vi kan, de behöver en eller flera inkörsport under filmens gång. Det kommer antagligen bli motsvarande hantering av Dals folk, av samma vettiga orsak.

Vad gällde min fundering om ATT eller INTE ATT vara trogen the Hobbit är att hur alverna porträtteras i the Hobbit mycket olikt hur de är i SoR, Silmarillion eller andra skrifter. Ivf hos Elrond framställs de som ett gäng barnsliga, lallande hippies.
Nu råkar jag gilla hipies och gilla alver men kombinationen är mer anpassad till en barnbok och stämmer inte alls med min generella uppfattning om dem.
Och är PJ helt i linje med boken kommer den publiken som inte är bekanta närmare med vad Bilbo faktiskt är falla av stolarna i ren förvåning och nog orsaka viss irritation rent ut. Vi kan förvänta oss att bilden av Första Alliansens alver, Elrond, Arwen och allra minst Legolas har satt sina spår ;) Filmskapande är trots allt ingen välgörenhet :(

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inspelningen av Hobbiten har börjat
InläggPostat: fre apr 22, 2011 5:44 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
Jag har klart avgränsade förhoppningar. Jackson är en medioker regissör, och Fran/Boyens är inte några bra manusförfattare. Inte enligt min uppfattning i alla fall. Men med tillräckligt stor budget är det svårt att misslyckas helt, så det kommer nog att bli lite kul ändå. Jag ser fram emot häftiga miljöer och spektakulära effekter, kanske en och annan bra scen när teamet varit inspirerat och inte slarvat sig igenom allting som vanligt.

Jag tänker se filmerna med samma inställning som när jag ser en film av Roland Emmerich eller Stephen Sommers. Utan förväntningar på att bli intellektuellt utmanad, men med förhoppningar om en kul berg- och dalbanetur. Det kan vara kul med sådan underhållning också. Fast innerst inne är jag nog lite sorgsen över att Tolkiens mytologi inte fick en värdigare uttolkare i filmvärlden...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010