Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 4:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Radagast den brune
InläggPostat: fre jul 30, 2010 8:50 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Orophin skrev:
treebeard skrev:
såklart han var vegetarian

Men han var väl även förälskad i växterna? Vad åt han då? Svampar?
Och nötter och frukt, samt drack stora mängder vatten. Han kanske kunde baka lembas också. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radagast den brune
InläggPostat: sön jan 16, 2011 5:55 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Radagast var ANTAGLIGEN med i det Vita rådet men det finns inte antecknat; http://www.glyphweb.com/arda/w/whitecouncil.html


Den brune trollkarlen gick tyvärr och blev skogstokig, bokstavligen ;) :(
"Tolkien wrote that he gave up his mission as one of the Wizards by becoming too obsessed with animals and plants. Tolkien also wrote that he did not believe that Radagast's failure was as great as Saruman's and that he may eventually have been allowed (or chose) to return to the Undying Lands." enligt wikipedia.

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radagast den brune
InläggPostat: tis apr 05, 2011 3:54 pm 
Offline
Dvärg
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 05, 2011 2:54 pm
Inlägg: 86
Ort: Gröndal
Istari sändes ju till Midgård för att verka som motpol till Sauron och för att bekämpa denne. Deras uppdrag var ju, som Gandalf säger, slut efter tredje åldern och då borde ju även Radagast fara tillbaka till Valinor. Nog för att man inte kan argumentera mot Tolkien i detta men i mina ögon svek inte Radagast sin uppgift. Han sändes ju av Yavanna och hade väl i uppgift att värna om Midgårds flora och fauna som också den hotades av Sauron och hans tjänare. Gandalf ägnade sin tid mest till Midgårds olika folk medan Radagast ägnade sin till dess djur och växter, den uppdelningen funkade ju också med facit i hand. ;)

Läste någonstans att Alatar och Pallande (enligt Tolkiens anteckningar) också gjorde mycket nytta i kriget mot Sauron i de östra delarna av Midgård så inte heller de kan ju sägas ha övergett med sitt uppdrag.

Tycker nog att Saruman är den ende Istari som fallit.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radagast den brune
InläggPostat: ons apr 13, 2011 10:20 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Jo vars, men det var väl snarare trots hans sannolika passivitet än tack vare hans små aktiva handlingar (Gandalfs räddning den enda säkra, men så var det också tack vare R. som den grå hamnade hos Saruman). Det egentliga uppdraget var inte att värna Yavannas växter och djur utan att motarbeta Sauron. Att han misslyckades i detta och föll ur nåd är Tolkien på det klara med, att han blev ond har dock inte påståtts. SÅ illa var han aldrig ^^
http://tolkien.slimy.com/tfaq/Istari.html#Radagast

De blå trollkarlarna KAN ha skött sig men å andra sidan, det förslaget kom strax före hans död då Tolkien allmänt tycks blivit dualistisk (kolla in Galadriel...) så vet inte hur övertygande det är i ljuset av hans övriga funderingar. Därtill kan man fundera på om det förringar Gandalf på något vis, eftersom Tolkien tycks vilja sätta denne som ett gott exempel i kontrast till Saruman.
Om istari och de blå kan jag föreslå läsning på http://www.annalsofarda.dk/Annals-of-Ar ... Istari.htm

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radagast den brune
InläggPostat: sön maj 15, 2011 1:51 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Hej [dubbelpost]!


Radagast i the Hobbit?
Har sagts mig att Ja han är med i den på andra forum, dock utan citeringar. Jag kan verkligen inte minnas att han aktivt själv deltar, bara att han omnämns av både Gandalf och Beorn.
På andra forum har man hållit fram örnarna, men jag vill minnas att de agerar helt utan Radagast (i vart fall personliga) närvaro i boken?

Är mitt minne dåligt eller har folk läst in för mycket i boken?

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radagast den brune
InläggPostat: sön maj 15, 2011 2:31 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Ngugi skrev:
Radagast i the Hobbit?
Har sagts mig att Ja han är med i den på andra forum, dock utan citeringar. Jag kan verkligen inte minnas att han aktivt själv deltar, bara att han omnämns av både Gandalf och Beorn.
På andra forum har man hållit fram örnarna, men jag vill minnas att de agerar helt utan Radagast (i vart fall personliga) närvaro i boken?

Är mitt minne dåligt eller har folk läst in för mycket i boken?


Jag har heller inget minne av honom från boken. Han kommer dock att vara med i filmen(filmerna) då han redan är castad. Jag antar att det är därför diskussionen kommit upp. Men att Jackson & co. valt att expandera handlingen utanför boken har ju stått klart sedan länge.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radagast den brune
InläggPostat: sön maj 15, 2011 10:55 pm 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Fler karaktärer är ofrånkomligt riktigt.
Vill hävda att det är nödvändigt för att göra filmen intressant ur ett filmperspektiv, allra minst för dem som inte läst boken vilket garanterat är en större del av kundkretsen än vi som har läst den.
Sedan inte att förglömma att de väl behöver fylla ut 2 filmer, eftersom de nu valt att göra två delar - antagligen enbart för att mjölka så mycket kosing ur det hela som möjligt...

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radagast den brune
InläggPostat: lör maj 26, 2012 7:13 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Ngugi skrev:
Fler karaktärer är ofrånkomligt riktigt.
Vill hävda att det är nödvändigt för att göra filmen intressant ur ett filmperspektiv, allra minst för dem som inte läst boken vilket garanterat är en större del av kundkretsen än vi som har läst den.
Sedan inte att förglömma att de väl behöver fylla ut 2 filmer, eftersom de nu valt att göra två delar - antagligen enbart för att mjölka så mycket kosing ur det hela som möjligt...

Att de vill ha kosing är inte något jag har problem med, iallafall inte så länge som vi får ordentligt med film! :) däremot ändrar dom på historien så att den blir sämre blir jag riktigt besviken, om de lyckas fixa den exakt som boken med några små tillägg skulle jag jubla, blir fortfarande lika besviken varje gång jag ser om filmerna att så mycket är ändrat och borta :(


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010