Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 25, 2024 7:52 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2225 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: mån aug 15, 2011 11:17 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Lord of the Grey Havens skrev:
Är det någon mer än jag som skriver upp alla böcker de läst, plus en liten recension, som ett minne? Jag har gjort det i några år nu, även om det hade varit intressantare att se vad man läste när man var ännu yngre :)


Jag har skrivit upp alla böcker jag äger, och när jag läst dem tillkommer betyg samt en kort recension. Det är ganska bra att ha nu när antalet börjar bli så stort och man riskerar att köpa böcker man redan har...

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: ons aug 17, 2011 4:40 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Orophin skrev:
Lord of the Grey Havens skrev:
Är det någon mer än jag som skriver upp alla böcker de läst, plus en liten recension, som ett minne? Jag har gjort det i några år nu, även om det hade varit intressantare att se vad man läste när man var ännu yngre :)


jag tycker det är onödigt , om jag ogillar en bok så kommer jag ihåg det ( läser den en gång till för att se om omdömet sitter kvar) , om jag gillar en bok så kommer ja ihåg den ( och läser den för att se om omdömet sitter kvar eller bara för nöjes skull) , dessutom så tycker jag det bara ger ännu mer att läsa om böcker minst en gång helst flera för att verkligen suga musten ur den.

har läst Charls Cravells Shogun en riktig baddare på ettusennio (cirka) sidor men jag önskar att den var dubbelt så lång, det enda som var dåligt med den är att den är svag i början och i mitten och att den slutar väldigt dåligt (inte grammatiskt utan att vissa händelser inte går som jag hade önskat)

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: ons aug 17, 2011 7:40 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3815
Ort: Göteborg
treebeard skrev:
har läst Charls Cravells Shogun en riktig baddare på ettusennio (cirka) sidor men jag önskar att den var dubbelt så lång, det enda som var dåligt med den är att den är svag i början och i mitten och att den slutar väldigt dåligt (inte grammatiskt utan att vissa händelser inte går som jag hade önskat)

Den är svag i början och i mitten, och slutet är dåligt, men annars är den bra? ;) James Clavell heter han, för övrigt. Jag läste Shogun för ohyggligt många år sedan, och minns att jag gillade den betydligt bättre än den i Sverige på 80-talet(?) omåttligt populära TV-serien med den alltid lika träige Richard Chamberlain. De små snuttarna av japanska man fick lära sig i TV-serien fastnade dock av någon anledning i minnet. (Ohayo gozaimasu, Anjin-San!)

Däremot tyckte jag TV-serien Noble House, med bl a Pierce Brosnan, var riktigt bra. Rekommenderas! Boken Tai-Pan är också bra, och behandlar en intressant historisk epok - även om Clavells prosa när jag läste om boken härom året kändes lite simpel och inte riktigt levde upp till mina gamla ungdomsminnen. (Tai-Pan utspelas i Hongkong på 1800-talet, medan Noble House berättar hur det går i "nutid", typ på 80-talet, för ättlingarna till personerna från Tai-Pan.)


Själv har jag äntligen börjat läsa George RR Martin. Jag är snart igenom första boken, som är grymt bra! Men det vet ni ju redan allihop. Hur är det förresten: TV-serien, utgår den bara från första boken? I så fall kan jag ju riskfritt se den när jag har läst färdigt, utan att få bok två förstörd för mig...

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: fre aug 19, 2011 5:45 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Den stegrande kamelen skrev:
Själv har jag äntligen börjat läsa George RR Martin. Jag är snart igenom första boken, som är grymt bra! Men det vet ni ju redan allihop. Hur är det förresten: TV-serien, utgår den bara från första boken? I så fall kan jag ju riskfritt se den när jag har läst färdigt, utan att få bok två förstörd för mig...


Japp, så har jag för mig att det är.
Berätta gärna sedan vad som var bra samt dåligt osv i tråden under Fantasy utanför Midgård!

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: fre aug 26, 2011 5:36 pm 
Offline
Redaktionen

Blev medlem: mån okt 13, 2003 1:16 pm
Inlägg: 2068
Jag håller faktiskt på att läsa Ringens Brödraskap, det var alldeles för länge sen. Parallellt läser jag en bok om konstmusikens historia och lite annat smått och gott...

_________________
"Denna bok tillägnas farbror Kungen som genom sin blotta existens bevisar att vi lever i ett sagoland" -Tage Danielsson, 1964


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tis sep 27, 2011 10:43 am 
Offline
Creator of stars
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 15, 2003 11:52 am
Inlägg: 11222
Ort: Dun Cannobaen
Jag läser Tusen år av fantasy - Resan till Mordor av Bo Eriksson. Jätteintressant! Mysiga infallsvinklar och en hel del referenser från alla möjliga skrifter jag inte kände till eller har glömt. Allt i spåret av Lotr.

_________________
There's a feelin' I get when I look to the west
and my spirit is crying for leaving...

And a new day will dawn for those who stand long
And the forests will echo with laughter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: ons okt 05, 2011 4:37 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Läser Da Vincikoden.. Konstigt att jag inte läst den tidigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: fre okt 07, 2011 6:36 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
den är rätt så bra dock besitter den fler allvarliga brister, nu ska jag inte avslöja för mycket men den enda fakta man kan ta på allvar är miljöbeskrivningarna.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: fre okt 07, 2011 7:23 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
treebeard skrev:
den är rätt så bra dock besitter den fler allvarliga brister, nu ska jag inte avslöja för mycket men den enda fakta man kan ta på allvar är miljöbeskrivningarna.


Jag tycker den var ganska förutsägbar, men hyfsat spännande ändå.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tor okt 13, 2011 6:53 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
treebeard skrev:
[...] den enda fakta man kan ta på allvar är miljöbeskrivningarna.

Nä, det kan man inte.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: tor okt 13, 2011 7:21 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ohlmarxisten skrev:
treebeard skrev:
[...] den enda fakta man kan ta på allvar är miljöbeskrivningarna.

Nä, det kan man inte.


Du har nog rätt för jag tror att Louvren delvis beskrivs med lite väl livlig fantasi på sina ställen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: ons nov 16, 2011 9:13 am 
Offline
Maia

Blev medlem: fre mar 10, 2006 5:49 pm
Inlägg: 1472
Ort: Stockholm
The Archaeology of Medieval Europe: The Eighth to Twelfth Centuries Ad

Har boken som kurslitteratur just nu vilket känns väldigt lyckosamt eftersom att man är så pass medeltidsnörd.
Boken är väldigt djupgående i de olika kapitlen och berättar också under de första kapitlen om folkgrupper som slog sig ner Europa på olika platser och hur deras kultur såg ut innan folket introducerades för kristendomen. Kan absolut rekommenderas för de som är intresserade. Har bara lånat mitt exemplar men ska köpa ett eget ex så fort den är tillbaka lämnad :)


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: sön dec 25, 2011 8:32 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Läser just nu Upptäckten av currywursten av Uwe Timm, en bok som enligt baksidan ska vara "en modern tysk klassiker". Den handlar om vad som sägs i titeln, men skildrar samtidigt Hamburg under andra världskrigets slutskede, med alla umbäranden det innebar. Väldigt enkel och lättläst samt hyfsat bra.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: lör feb 11, 2012 10:02 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
så bra att du kan rekomendera den för en person som vanligtvis inte läser sådan literatur ? själv har jag börjat läsa två böcker simultat , först ( och den som jag lägge ner mest tid på) är det The Weal of Time, som jag tycker är bra men lite för komplex och lite för opoetiskt språk för att riktigt nå upp till Tolkiens standard ( men bra nästan). dessutom läser jag Caravaggio a life Secred and Profane av min favorit konsthistoriker Andrew Graham Dixon ( som förövrigt har gjort fyra av de bästa dokumentär serierna om konst som jag har sett)

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Läser för tillfället.
InläggPostat: lör feb 11, 2012 6:40 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
AlexTook skrev:
The Archaeology of Medieval Europe: The Eighth to Twelfth Centuries Ad
Instämmer, och vill då passa på att flagga för The Viking World av Stefan Brink och Neil Price (mfl). Mycket bra, och inte helt olik AoME i upplägget. Har du gott om pengar (eller ett lånekort) kan även The Cambridge History of Scandinavia - Prehistory to 1520 av Knut Helle (mfl) rekommenderas.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2225 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010