Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:19 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fantasyn på återtåg till Sverige?
InläggPostat: fre jun 11, 2010 1:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Jag gick in på en av bokhandlarna (boklådorna säger man väl förresten) i min närhet idag, efter att inte varit inne i någon på några veckor och blev väldigt glatt överaskad. Fantasyhyllorna i affärerna i min närhet har det inte hänt något i på flera år, förutom att de har blivit färre och färre. De enda uppmärksammade böcker som tillkommit de senaste åren är Nick Perumovs. Men idag när jag tittade in så såg jag ett flertal nyöversatta böcker av olika författare.

Bland andra:

-Max Frei (aldrig hört talas om)
-Andrzej Sapkowski (Polack, det enda jag har hört om denna är att han ska skriva någon form av "mörk fantasy" och folk som läst den engelska översättningen har rekomenderat den, är tydligen ganska stor i Europa)
-Eoin Colfer (Denna person har jag läst många ungdomsböcker av och är väldigt rolig. Boken som nu kommit upp på hyllorna är den sjätte delen i "Liftarens guide till galaxen" som han har skrivit efter att han blivit ombedd)

Relativt färska är ju också böckerna av Joe Abercrombie som jag själv läst och starkt rekomenderat här på forumet. Tyvärr verkar ingen ha nappat.

Är fantasyn i Sverige på väg tillbaka efter en svacka på några år?

Andra författare som funnits några år, men som jag inte läst är bla:

-Scott Lynch (bla Locke Lamoras lögner)
-Naomi Novik
-Henrik Larsson
-Jonathan Stroud

Är det någon som läst något av de författare jag nämnt i inlägget? Är fantasyutgivningen/populariteten på väg uppåt i Sverige? Eller är det jag som inbillat mig svackan eller uppgången?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2010 2:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Naomi Novik har jag läst, åtminstone de fyra första delarna. Inget extraordinärt, men trivsamma och läsvärda böcker, byggda på en kul idé. Jag tror att böckerna om "Hans majestäts drake" har diskuterats i en annan tråd.

Eoin Colfer (förnamnet uttalas tydligen som "Owen") har jag hört talas om, men inte läst. Resten av namnen känner jag inte till.

Jag kan inte påstå att jag har märkt något nämnvärt uppsving för fantasylitteratur. Fantasy i film och TV-serier däremot har väl haft ett ganska bra senaste decennium, och det smittar väl av sig lite även på läsandet. Här i Göteborg finns ju en SF-bokhandel, där fantasy alltid har högkonjunktur. Akademibokhandeln i Nordstan (f d Gumperts) brukar också ha ett hyggligt utbud, och sist jag var där var det av ungefär samma omfattning som vanligt. Jag har inte kollat under de senaste veckorna, dock.

Det sämsta med fantasyklimatet i Sverige rent allmänt är nog att det är så lite som blir översatt. Serier som börjat översättas avslutas mitt i för att de inte sålt tillräckligt. Folk läser väl helt enkelt mest på engelska. Och de inhemska svenskspråkiga författarna är med få undantag inte tillräckligt bra (säger jag så där lite svepande, utan att ha läst särskilt många).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2010 4:03 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
Den stegrande kamelen skrev:
Det sämsta med fantasyklimatet i Sverige rent allmänt är nog att det är så lite som blir översatt. Serier som börjat översättas avslutas mitt i för att de inte sålt tillräckligt. Folk läser väl helt enkelt mest på engelska. Och de inhemska svenskspråkiga författarna är med få undantag inte tillräckligt bra (säger jag så där lite svepande, utan att ha läst särskilt många).


Nej, håller med. Folk har väl tröttnat på ofullbordade översättningar och börjat läsa på engelska.
Den enda svenska fantasyförfattare som jag tycker är bra är Niklas Krog, vars trilogi om frihetskrigen är mycket läsvärd.

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jun 11, 2010 9:56 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Jag håller också med ovanstående talare. Synd att så lite blir översatt och Niklas Krogs trilogi var bra.
Jag tror inte att fantasylitteraturen är i något uppsving. Däremot inom film/TV-serier. Vet inte vad som skulle behöva hända för att "mainstreama" fantasy igen? LotR-filmerna och Harry Potter gjorde nog en hel del, Twilight är en annan genre antar jag, så där händer det nog inte så mycket. Däremot tror jag inte att det är någon nedgång heller. Vi fantasyläsare är en ganska isolerad men trogen skara har jag fått för mig, fler än vad bokhandlarna tror. Är det SF-bokhandeln som tar alla fantasykunder?

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 12, 2010 10:26 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Orophin skrev:
Folk har väl tröttnat på ofullbordade översättningar och börjat läsa på engelska.
Eller tvärtom, då bokförlagen har tröttnat på att göra översättningar på böcker som ändå läses på engelska. Enligt en ganska stor undersökning av bokbranchen för ca 5 år sedan, visade det sig att majoriteten av SF- & fantasyläsarna föredrog att läsa på engelska även där böckerna fanns översatta. Därför var det större anledning för handlarna att ha engelska titlar i hyllorna. För yngre åldrar översätts det fortfarande, vilket märks både i nytryckningar av Potterböckerna, Eragon etc, samt i nya verk, som tex Acacienserien (en bok hittills utgiven) och en norsk (norska föredras väl ändå inte av de flesta svenskar) serie (minns inte vad den heter nu, men omslagen till båda dessa serier görs av min kompis). Jag tror uppsvinget för fantasylitteraturen har hållit sig ganska konstant det senaste decenniet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jun 23, 2010 11:18 am 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Hur ser det ut på era lokala bibliotek? Det känns som om fantasyhyllan aldrig har ändrats så länge jag har hängt vid den i alla fall. Man har de "klassiska" bokserierna med Eddings, Kerr, Goodkind, Jordan m.fl. men t.ex. inte de nya Kerr-böckerna. Jag tror inte jag inbillar mig. Är det så att det bara är det gamla som är värt att läsa, eller är översatt? Tror inte det. Alla nya fantasy/sf jag läst på sistone har jag köpt, inte lånat.

Man får väl tipsa dem om böcker de kan köpa in...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasyn på återtåg till Sverige?
InläggPostat: fre jan 21, 2011 8:24 pm 
Offline
Varit med förr....
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 30, 2003 8:59 pm
Inlägg: 680
Ort: Urshult
Problemet är väl att läsandet generellt går tillbaka, gällande alla genrer. Och för den fantasyintresserade finns det numera en uppsjö av mer eller mindre bra filmer i stället.

Själv föredrar jag att läsa översättningar om det finns, och om de är bra. Det är inget fel på min engelska, jag behärskar amerikansk, brittisk och hiberno engelska bättre än svenska, rent språkligt. Men när det görs paralleller till kultur och historia, är min förståelse inte lika bra som en infödd (utom när det gäller Irland, men irländska fantasyförfattare är inte så där jättevanliga) och då gillar jag att det går genom filtret hos en bra översättare.

_________________
Johan Sandberg
Administratör

Lider av afasi, vilket gör att det jag skriver inte riktigt alltid överensstämmer med det jag menade. Därför ber jag redan nu om ursäkt....


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasyn på återtåg till Sverige?
InläggPostat: sön jan 30, 2011 10:49 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör sep 02, 2006 4:19 pm
Inlägg: 1705
Ort: Örebro
En sak som jag lagt märke till är dock att det i boklådorna på senare tid har kommit in massvis av östeuropeiska fantasyförfattare. Någon som läst något av dessa förutom Perumov?

_________________
“Sagor är mer än sanna: inte för att de lär oss att drakar finns, utan för att de lär oss att drakar kan besegras.” - G. K. Chesterton
Sägnen om Amornia - Stenbrons hemlighet http://www.amornia.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasyn på återtåg till Sverige?
InläggPostat: tis feb 14, 2012 2:59 pm 
Offline
Hobbit

Blev medlem: mån okt 20, 2003 3:19 pm
Inlägg: 65
Ort: Uppsala
Massvis och massvis. Några, skulle jag säga. Jag har läst Perumov och Lukjanenko. Uppskattade inte någon av dem, tyvärr.

_________________
Vetsaga


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: sön sep 29, 2013 7:30 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 23, 2013 4:45 pm
Inlägg: 39
Ort: Dimmiga Bergen
Eldalie skrev:
Orophin skrev:
Folk har väl tröttnat på ofullbordade översättningar och börjat läsa på engelska.
Eller tvärtom, då bokförlagen har tröttnat på att göra översättningar på böcker som ändå läses på engelska. Enligt en ganska stor undersökning av bokbranchen för ca 5 år sedan, visade det sig att majoriteten av SF- & fantasyläsarna föredrog att läsa på engelska även där böckerna fanns översatta. Därför var det större anledning för handlarna att ha engelska titlar i hyllorna. För yngre åldrar översätts det fortfarande, vilket märks både i nytryckningar av Potterböckerna, Eragon etc, samt i nya verk, som tex Acacienserien (en bok hittills utgiven) och en norsk (norska föredras väl ändå inte av de flesta svenskar) serie (minns inte vad den heter nu, men omslagen till båda dessa serier görs av min kompis). Jag tror uppsvinget för fantasylitteraturen har hållit sig ganska konstant det senaste decenniet.



Tråkigt om bokförlagen ser det på det sättet eftersom alla inte behärskar det engelska språket , och det lär inte locka dessa läsare heller om inte fantasy översätts , vilket gör att fantasyn går miste om svenska läsare ,eller tror dom att alla är suverän på engelska eller ska lära sig engelska för att kunna läsa böcker som släpps i Sverige.

_________________
En ring att sämja dem,
en ring att främja dem,
en ring att djupt i mörkrets
vida riken tämja dem.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Re:
InläggPostat: sön sep 29, 2013 8:45 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
Smeagol skrev:
Tråkigt om bokförlagen ser det på det sättet eftersom alla inte behärskar det engelska språket , och det lär inte locka dessa läsare heller om inte fantasy översätts , vilket gör att fantasyn går miste om svenska läsare ,eller tror dom att alla är suverän på engelska eller ska lära sig engelska för att kunna läsa böcker som släpps i Sverige.
Håller med dig, men det handlar nog mindre om lusten att sälja svenskt, än om olusten över en svikande försäljning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fantasyn på återtåg till Sverige?
InläggPostat: mån sep 30, 2013 9:58 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Det samma gäller för övrigt även science fiction. När jag var liten översattes det massor av sf till svenska, det fanns bl.a. ett förlag som hette Delta Science Fiction som bara sysslade med detta. Idag finns knappt någon ny sf att tillgå på svenska öht. Men dagens unga och min egen generation är generellt duktiga på engelska så det är knappast en förvånande utveckling. Sverige är en liten marknad för vanliga böcker så då kan man tänka sig hur svårt det är att tillgodose olika särintressen. Dagens snabba kommunikationer har även gjort att få är beredda att vänta, det är likadant med film och tv-serier där alla vill ha allt samtidigt och helst redan igår.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010