Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: ons apr 18, 2012 9:24 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Jag har precis läst ut FotR (för första gången på engelska faktiskt :) ) och med en sådan extensiv bok som det är finns det flera saker som inte beskrivs och som man funderar extra på. Och för att liva upp forumet lite så försöker jag ta upp det här. Nu vet jag inte om det är värt att skapa en ny tråd för varje sak jag vill fråga om. Så jag tar några stycken här. Om det blir längre diskussion får väl det förflyttas till en egen tråd, men med tanke på forumets aktivitet lär väl det inte hända tyvärr.

Prologen, jag tycker det är trevlig läsning, men den spoilar ju en del. Till exempel nämner de Meriadoc som master of Buckland och i tillägget (i min upplaga) Note on the Shire Records nämns väl Sams barn, Peregrin som Thain och Elessar som kung. Visst det är väl ingen big deal, och de namnen lägger man väl kanske inte på minnet och kopplar till karaktärerna i boken, som man i så fall vet att de överlever. Jag la aldrig märke till det första gången jag läste boken (då undrade jag nog mest varför prologen var där överhuvudtaget), men är det någon av er som kommer ihåg att ni visste att det skulle sluta "lyckligt" eftersom ni kom ihåg namnen från prologen?

Hur ser nazgulerna ut utan deras svarta kläder? Alltså nakna? är de gråklädda som Frodo ser dem när han har ringen på sig, eller osynliga?

Elronds rådslag. Strangers from distant lands, friends of old you have been summoned here to answer the threat of Mordor. Mäktiga ord från Elrond i filmen, men i boken verkar det inte alls vara tal om någon summoning. Där är det väl slumpen som gjort att Galdor från hamnarna är där, Legolas från Mörkmården för att berätta hur de slarvat, Gloin och Gimli, Gandalf, Boromir m.fl. inte sant? Sedan tar det två månader innan man väljer brödraskapet. Då har man haft tid på sig att summon personer, men man väljer ändå att Legolas, Gimli och Boromir ska vara med (fick de vänta i Rivendell i två månader? drygt) att ödet förde dem till rådslaget, därför är det meningen att de ska vara med på färden söderut? Eller var det helt enkelt så att inga andra fick veta någonting om Ringen, så de var tvungna att välja färdkamrater ur rådslagsmedlemmarna.

Man pratar om att Sauron drevs bort från Dol Goldur samma år som Bilbo hittade ringen, men var det före eller efter femhäradslaget som Rådet anföll Dol Goldur?

Varför fortsatte inte Brödraskapet sin ursprungliga säkerhetsåtgärd att resa under natten och vila på dagen efter att de lämnat Lorien?

Orkerna i Moria? Var de utsända av Sauron? Sa inte Haldir att de sett orker färdas till Dimmiga bergen när brödraskapet var därinne? Visste Sauron om att de var på väg, eller var det "vilda" orker som råkade stöta på de nio vandrarna? Eller hade det alltid varit orker i Moria sedan Balin dödades?

Det blev rätt många saker. Får se hur det går med svaren...

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: ons apr 18, 2012 11:18 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
"Varför fortsatte inte Brödraskapet sin ursprungliga säkerhetsåtgärd att resa under natten och vila på dagen efter att de lämnat Lorien?"

Sa inte Aragorn eller om det var Galadriel att mörkret inte längre erbjöd något skydd och de därför skulle färdas på dagen? (Jag citerar fritt från minnet så det kanske bara är mitt svammel men minnet trängde sig på...)

Första gången jag läste boken hade jag fullt upp att hålla reda på alla karaktärer och att de öht nämndes i avslöjande ordalag i prologen var nog inget jag reflekterade över förrän åtminstone en omläsning.

Sen tror jag inte att det var någon "slump" vilka som samlades i Rivendell, även om det aldrig riktigt förklaras (mer än att Boromir sökte svar på sin dröm). (Och jag tar gärna två månaders semester i Rivendell tack!) ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: tor apr 19, 2012 9:19 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Elrond skrev:
What shall we do with the Ring, the least of rings, the trifle that Sauron fancies? That is the doom that we must deem.
'That is the purpose for which you are called hither. Called, I say, though I have not called you to me, strangers from distant lands. You have come and are here met, in this very nick of time, by chance as it may seem. Yet it is not so. Believe rather that it is so ordered that we, who sit here, and none others, must now find counsel for the peril of the world.

Det är alltså varken slumpen eller god planering som gjort att alla råkat hamna i Riftedal vid rätt tidpunkt, utan istället Tolkiens favoritbundsförvant, Försynen.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: tor apr 19, 2012 9:55 am 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
"Hur ser nazgulerna ut utan deras svarta kläder? Alltså nakna? är de gråklädda som Frodo ser dem när han har ringen på sig, eller osynliga?"

De är osynliga.

"Man pratar om att Sauron drevs bort från Dol Goldur samma år som Bilbo hittade ringen, men var det före eller efter femhäradslaget som Rådet anföll Dol Goldur?"

De driver bort Sauron under tiden Bilbo och dvärgarna befinner sig i de norra delarna av skogen. Gandalf medverkar ju sedan i Femhärarslaget på senhösten samma år (2941 TÅ).

"Orkerna i Moria? Var de utsända av Sauron?"

Det var tre sorter i området: de som bodde i bergen, de som utsänts av Sauron, och de som utsänts av Saruman. Både Sauron och Saruman hade kännedom om brödraskapet och försökte få tag i hobbitarna och ringen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: lör apr 21, 2012 12:19 am 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 831
För att spinna vidare med några intressanta frågor: varför medför somliga ringar osynlighet medan andra inte gör det? Nazgûlerna blir osynliga av sina ringar, liksom hobbitar och människor av den Enda ringen. Men alvernas ringar gör inte sina bärare osynliga. Är det så att de Tre skulle göra människor och hobbitar osynliga, men att alverna har någon egenskap som gör att de inte påverkas av ringarna på det sättet? Och hur är det med dvärgarna, blev de osynliga av sina ringar?

Man kan också fråga sig varför den Enda ringen är en osynlighetsring överhuvudtaget. Vad hade Sauron för nytta av den finessen? Ville han smyga runt osynlig ibland och spionera (verkar inte särskilt troligt), eller var osynligheten en bieffekt som man fick på köpet när man tillverkade maktringar?

Har Tolkien tagit upp detta någon gång?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: lör apr 21, 2012 12:02 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Det här är bara en liten fundering, har inte alls någon aning om det är så här (rätta mig i så fall). Jag tror att anledningen till att hobbitar och människor blir osynliga av den Enda Ringen är på grund av att de är tillräckligt mottagliga för ringens kraft. Dvärgar å andra sidan blir inte osynliga av de sju på grund av att de är tillräckliga immuna mot kraften. Anledningen till att alverna inte blir osynliga är kanske för att det inte var Sauron som smidde dem eller på grund av samma anledning som dvärgarna, att de är tillräckligt immunal. Så jag tror att människor och hobbitar skulle bli osynliga av de tre men inte dvärgar.

Håller med att det är lite konstigt att den Enda ringen ger osynlighet till den som bär den. Sauron kunde ju trots allt inta vilket form han själv ville (innan fallet) och då borde han väl ha kunnat bestämt sig för att vara i ren andeform vilket skulle betyda att han inte behövde "göra" sig själv osynlig...

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: fre apr 27, 2012 7:16 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Elle skrev:
Det här är bara en liten fundering, har inte alls någon aning om det är så här (rätta mig i så fall). Jag tror att anledningen till att hobbitar och människor blir osynliga av den Enda Ringen är på grund av att de är tillräckligt mottagliga för ringens kraft. Dvärgar å andra sidan blir inte osynliga av de sju på grund av att de är tillräckliga immuna mot kraften. Anledningen till att alverna inte blir osynliga är kanske för att det inte var Sauron som smidde dem eller på grund av samma anledning som dvärgarna, att de är tillräckligt immunal. Så jag tror att människor och hobbitar skulle bli osynliga av de tre men inte dvärgar.

Håller med att det är lite konstigt att den Enda ringen ger osynlighet till den som bär den. Sauron kunde ju trots allt inta vilket form han själv ville (innan fallet) och då borde han väl ha kunnat bestämt sig för att vara i ren andeform vilket skulle betyda att han inte behövde "göra" sig själv osynlig...


http://oakroadsystems.com/genl/ringfaq.htm#Q0-InvWhy besvarar dina frågor (en utmärkt FAQ för övrigt).

Angående människorna, hoberna och dvärgarna har du rätt i sak, men vad gäller alvringarna så gjorde de ingen osynlig (Letter #131).

Sauron kunde med största sannolikhet själv bestämma om han ville vara osynlig eller ej. Dvärgarna kunde inte bli osynliga:

Citera:
The only power over them that the Rings wielded was to inflame their hearts with a greed of gold and precious things, so that if they lacked them all other good things seemed profitless, and they were filled with wrath and desire for vengeance on all who deprived them. But they were made from their beginning of a kind to resist most steadfastly any domination. Though they could be slain or broken, they could not be reduced to shadows enslaved to another will; and for the same reason their lives were not affected by any Ring, to live either longer or shorter because of it. All the more did Sauron hate the possessors and desire to dispossess them.
Appendix A- Durin's Folk.

Pellegrino skrev:
Man kan också fråga sig varför den Enda ringen är en osynlighetsring överhuvudtaget. Vad hade Sauron för nytta av den finessen? Ville han smyga runt osynlig ibland och spionera (verkar inte särskilt troligt), eller var osynligheten en bieffekt som man fick på köpet när man tillverkade maktringar?

I och med att bärarna av de nio ringarna gick in i den "spirituella världen" (andra sidan) så blev de synbara för Sauron, även på stora avstånd, och mer öppna för hans befallningar. Sen så är det lite av en bieffekt att de nio blev osynliga i och med att de fick odödlighet "på köpet".


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: lör maj 26, 2012 9:19 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
vill bara påpeka att Sauron t.ex. inte var osynlig när Isildur högg av honom fingrarna, jag har fått känslan av att den enda ringen ger osynlighet till de som inte är tillräckligt mäktiga för att "kunna styra den" alltså kunna använda den för att stärka sin makt ordentligt. Om ni tänker på Tom Bombadil blev inte han osynlig tror det är samma fenomen med Sauron!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: sön maj 27, 2012 3:21 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
nolofinwe skrev:
vill bara påpeka att Sauron t.ex. inte var osynlig när Isildur högg av honom fingrarna, jag har fått känslan av att den enda ringen ger osynlighet till de som inte är tillräckligt mäktiga för att "kunna styra den" alltså kunna använda den för att stärka sin makt ordentligt. Om ni tänker på Tom Bombadil blev inte han osynlig tror det är samma fenomen med Sauron!


Välkommen till forumet!

Nja, riktigt så är det inte. Om du läser länken ovan så inser du att alverna och dvärgarna inte blir osynliga av maktens ringar, men de var inte mäktiga nog att tämja härskarringen. Tom Bombadill saknade makt över ringen, men ringen hade ingen makt över honom heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: sön maj 27, 2012 8:07 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Egalmoth skrev:
nolofinwe skrev:
vill bara påpeka att Sauron t.ex. inte var osynlig när Isildur högg av honom fingrarna, jag har fått känslan av att den enda ringen ger osynlighet till de som inte är tillräckligt mäktiga för att "kunna styra den" alltså kunna använda den för att stärka sin makt ordentligt. Om ni tänker på Tom Bombadil blev inte han osynlig tror det är samma fenomen med Sauron!


Välkommen till forumet!

Nja, riktigt så är det inte. Om du läser länken ovan så inser du att alverna och dvärgarna inte blir osynliga av maktens ringar, men de var inte mäktiga nog att tämja härskarringen. Tom Bombadill saknade makt över ringen, men ringen hade ingen makt över honom heller.


Tackar!

Nej det har jag också förstått ;) annars skulle det blivit lite svårt för Elrond och Tharin att förklara sig ibland! Hmm saknade han verkligen helt makt över ringen? Var ett tag sen jag läste första boken men vill minnas att han inte säger ditt eller datt om hur hans makt kan utövas på ringen?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: mån maj 28, 2012 12:47 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
nolofinwe skrev:
Nej det har jag också förstått ;) annars skulle det blivit lite svårt för Elrond och Tharin att förklara sig ibland! Hmm saknade han verkligen helt makt över ringen? Var ett tag sen jag läste första boken men vill minnas att han inte säger ditt eller datt om hur hans makt kan utövas på ringen?


Enligt Gandalf (Elronds Råd) så har Ringen ingen makt över honom, men Tom Bombadill kan i sin tur inte påverka Ringen eller bryta dess makt över andra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: mån maj 28, 2012 2:27 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Egalmoth skrev:
Enligt Gandalf (Elronds Råd) så har Ringen ingen makt över honom, men Tom Bombadill kan i sin tur inte påverka Ringen eller bryta dess makt över andra.


Okej tackar, måste glömt den biten!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: lör apr 18, 2015 2:27 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
(Jag kidnappar den här gamla tråden, då den känns lämplig för den här typen av småfunderingar som knappast förtjänar en egen tråd. :))

Tolkien skrev:
Elrond is far away, and darkness gathers between us, and all this year the shadows have grown longer.

Den som talar är Celeborn, när han och frugan först välkomnar ringsällskapet till Caras Galadhon. Men när han säger detta är det (enligt The Tale of Years) den 17 januari! Och med det i åtanke låter ju all this year inte så imponerande längre. :P Men han kanske syftar på någon alvisk tideräkning, där det innevarande året är betydligt mer än bara drygt två veckor gammalt?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: lör apr 18, 2015 7:31 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Men han kanske syftar på någon alvisk tideräkning, där det innevarande året är betydligt mer än bara drygt två veckor gammalt?

Mycket möjligt. Den där alvgubben är ju inte så bra på väströna.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Några tankar och frågor efter en omläsning
InläggPostat: lör apr 18, 2015 9:55 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Den där alvgubben är ju inte så bra på väströna.

Jag gillar att tänka mig att det har gått ett par tusen år sedan han lärde sig människornas språk, och han har varit högst sporadisk med att uppdatera sina kunskaper under tiden. :P

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 106 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010