Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor apr 18, 2024 6:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "Hen"
InläggPostat: fre okt 19, 2012 12:37 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Denna tråd avknoppades från tråden "Ohlmarks Orkiska Översättning". /Kamelen

Den stegrande kamelen skrev:
vederbörande (ett ord som med fördel kan användas istället för "hen"!)


Ja, fast hen är ju mycket kortare och enklare än vederbörande. Det används som ett substitut för hon/han vilket är ganska krångligt när man t.ex ska skriva en artikel med en anonym person. Vederbörande är långt och krångligt, tycker att hen är en grymt bra idé (även om många verkar ha missförstått dess användingsområden, pratar inte om dig kamelen :) ).


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Hen"
InläggPostat: fre okt 19, 2012 1:28 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3814
Ort: Göteborg
Jag är inte överdrivet förtjust i nyordet "hen", men har egentligen inga riktiga argument för min motvilja. Jag förstår ju att ett sånt ord kan vara praktiskt att ha (bevisligen, för annars hade det inte uppfunnits till att börja med), men det stryker mig ändå mothårs på något sätt. Kanske är det inte så mycket ordet i sig som att det känns framtaget av fel anledning. Det verkar mer vara ett utslag av överdrivet ängslig korrekthet, en rädsla att förolämpa folk genom att fastslå deras kön, än som en praktisk språklig innovation. Folk vill undvika att behöva skriva saker som t ex:

"En genomsnittlig sjuksköterska har en ingångslön på 20 000, och det kan hon inte leva på."
eller
"Det kommer att utses en ny VD för Volvo, och vem det än blir så måste han ha erfarenhet från fordonsmarknaden."

Eftersom jag tycker att sådan ängslighet är tramsig, och den som blir (eller låtsas bli) irriterad av sådana "könsstereotyper" är fånig, så har jag nog överfört min antipati på detta inbillade problems påtänkta lösning, ordet "hen".

Fast ett mer konkret argument mot ordet kan man möjligen framföra: Det finns redan ett snarlikt sådant ord man skulle kunna använda, med flera sekler på nacken! Det ordet är "hin". (Se t ex vad SAOB skriver.) Fast man skulle kanske kunna hävda att det ordet har lite negativa konnotationer numera, då det nästan bara används i uttrycket "hin håle"... :P

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ohlmarks Orkiska Översättning
InläggPostat: fre okt 19, 2012 1:31 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Eldalie skrev:
För övrigt håller jag helt med dig vad gäller valet av "vederbörande" istf "hen". :)

Fast hen är ju mycket enklare och kortare. Vederbörande kanske lämpar sig mer i formella sammanhang men annars är hen ett kanonbra ord i vardagen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Hen"
InläggPostat: fre okt 19, 2012 4:09 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Oj, såg inte att du hade gjort en ny tråd och flyttat inläggen. Det var därför jag skrev två stycken inlägg med ungefär samma innehåll, trodde att jag hade glömt trycka på "skicka" eller något liknande.. :)

Den stegrande kamelen skrev:
Det verkar mer vara ett utslag av överdrivet ängslig korrekthet, en rädsla att förolämpa folk genom att fastslå deras kön, än som en praktisk språklig innovation. Folk vill undvika att behöva skriva saker som t ex:

"En genomsnittlig sjuksköterska har en ingångslön på 20 000, och det kan hon inte leva på."
eller
"Det kommer att utses en ny VD för Volvo, och vem det än blir så måste han ha erfarenhet från fordonsmarknaden."

Eftersom jag tycker att sådan ängslighet är tramsig, och den som blir (eller låtsas bli) irriterad av sådana "könsstereotyper" är fånig


Jag förstår vad du menar men tycker verkligen inte att det är fånigt att någon skulle bli irriterad över sådant. Att VDar oftast är män och sjuksköterskor oftast är kvinnor är visserligen sant, men man behöver inte underblåsa konservativa och föråldrade värderingar genom att anta redan från början att hen( ;) ) är av ett visst kön. I så fall är det bättre att använda sig av ett könsneutralt ord för att visa att det faktiskt kvittar vilket kön den omtalade personen är av.
Dessutom tror jag att hen kan användas på andra sätt för att minska klyftorna mellan män och kvinnor i Sverige. T.ex. är det fastställt att manliga arbetsgivare ofta främjar män och anställer dem i så stor utsträckning det är möjligt (även om en kvinna med högre utbildning än mannen också söker jobbet). Ofta blir kvinnor inte ens kallade till anställningsintervjuer. Tänk då vad praktiskt det skulle vara om arbetsgivaren inte visste vilket kön de sökande var av. Ofta döms folk innan de ens får en chans att berätta om sig själva i en intervju, detta kan gälla både personer med namn som klingar utlänskt och kvinnor. Om namnet inte gick att se och könet sa "hen" i CV, tror du inte att de på lång sikt skulle kunna motverka diskriminering och segeration i arbetslivet?
Om jag får lufta ett tredje(och sista, jag lovar ;) ) argument om varför Hen är ett grymt bra ord. - Min mamma arbetar som journalist och ofta skriver hon om brottsoffer, kriminella och andra som av någon anledning behövs hållas anonyma. Då är det extremt onödigt att behöva skriva hon/han, henne/honom osv. I sådana lägen kan hen användas efektivt utan att det behöver ligga någon feministisk plan bakom.

Den stegrande kamelen skrev:
Det finns redan ett snarlikt sådant ord man skulle kunna använda, med flera sekler på nacken! Det ordet är "hin". (Se t ex vad SAOB skriver.) Fast man skulle kanske kunna hävda att det ordet har lite negativa konnotationer numera, då det nästan bara används i uttrycket "hin håle"... :P


Hin har jag inte hört talas om, men för mig kvittar det exakt vad det är för ord. Hen eller hin, spelar ingen roll för mig..


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Hen"
InläggPostat: fre okt 19, 2012 4:34 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
EredGorgoroth skrev:
Min mamma arbetar som journalist och ofta skriver hon om brottsoffer, kriminella och andra som av någon anledning behövs hållas anonyma. Då är det extremt onödigt att behöva skriva hon/han, henne/honom osv. I sådana lägen kan hen användas efektivt utan att det behöver ligga någon feministisk plan bakom.
Vad skriver hon istället för "honom/henne" då?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Hen"
InläggPostat: fre okt 19, 2012 4:41 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Eldalie skrev:
EredGorgoroth skrev:
Min mamma arbetar som journalist och ofta skriver hon om brottsoffer, kriminella och andra som av någon anledning behövs hållas anonyma. Då är det extremt onödigt att behöva skriva hon/han, henne/honom osv. I sådana lägen kan hen användas efektivt utan att det behöver ligga någon feministisk plan bakom.
Vad skriver hon istället för "honom/henne" då?


Hen.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Hen"
InläggPostat: fre okt 19, 2012 4:42 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Oj vänta, missförstod frågan. men om vi pratar om ägandeform alltså hans, hennes så skriver man väl "hens" antar jag.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Hen"
InläggPostat: fre okt 19, 2012 5:55 pm 
Offline
Maia

Blev medlem: ons okt 13, 2010 7:41 pm
Inlägg: 833
Den som tror att könsneutrala pronomen gynnar jämställdheten rekommenderas studiebesök i Iran och Afghanistan, ett par av de länder där man använder könsneutralt pronomen. Av rent praktiska skäl kan jag ändå tänka mig ett könsneutralt pronomen, men då hellre det gamla "hin", som Kamelen för fram. Jag har redan sett en och annan bloggare som använder sig av det, kanske mest för att retas i och för sig...


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Hen"
InläggPostat: fre okt 19, 2012 8:35 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
EredGorgoroth skrev:
Oj vänta, missförstod frågan. men om vi pratar om ägandeform alltså hans, hennes så skriver man väl "hens" antar jag.

Nej, objektform. Språkrådet rekommenderar "hen" även här (eller åtminstone gjorde de det förut), men jag tycker nog "henom" är bättre.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Hen"
InläggPostat: fre okt 19, 2012 10:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3814
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
men jag tycker nog "henom" är bättre.

Men då kommer någon snart att säga: "Men vänta nu, 'henom' är ju en maskulinform. Så kan vi inte ha det! 'Hene' borde det heta." Och snart därefter säger någon annan: "Men 'hene' är ju feminint! Skulle det inte vara neutralt?" Och så landar det till slut i "henem" eller någon liknande monstrositet.

Om jag nu alls måste dras med det här ordet så föredrar jag nog ändå "hen" även i objektform. Visst, man får obehagliga vibbar, flashbacks till språkligt utmanade "slå han på käften"-yttringar på skolgården och liknande, men det får gå.

Om det här ordet skulle slå igenom på allvar så undrar jag förresten hur länge det dröjer innan den kategori människor som tycker sånt här är viktigt också börjar kräva att kyrkan använder det och Bibeln nyöversätts, för att få bort det patriarkala förtryck det innebär att antyda att Gud skulle vara en man. "Hens vägar äro outgrundliga."

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Hen"
InläggPostat: fre okt 19, 2012 10:22 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Det är en ren jämlikhetsfråga. Böjs han och hon, bör även hen göras det!

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Hen"
InläggPostat: fre okt 19, 2012 10:27 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3814
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Det är en ren jämlikhetsfråga. Böjs han och hon, bör även hen göras det!

:lol:

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Hen"
InläggPostat: lör okt 20, 2012 11:27 am 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 03, 2011 11:23 am
Inlägg: 52
Ort: Annúminas
Pellegrino skrev:
Den som tror att könsneutrala pronomen gynnar jämställdheten rekommenderas studiebesök i Iran och Afghanistan, ett par av de länder där man använder könsneutralt pronomen. Av rent praktiska skäl kan jag ändå tänka mig ett könsneutralt pronomen, men då hellre det gamla "hin", som Kamelen för fram. Jag har redan sett en och annan bloggare som använder sig av det, kanske mest för att retas i och för sig...


Sådär kan man väl inte tänka. Länder som Iran och Afghanistan ligger ju så långt efter i den teknologiska, demokratiska och kulturella utvecklingen på grund av de rådande, närmast medeltida, värderingarna och de starka, islamistist-fundamentalistiska ledarna som styr där. Jag tror inte att om man inför hen officiellt så - vips har vi ett fullständigt jämställt samhälle, men det är ändå onekligen ett gott steg på vägen mot det! Och sen ser jag verkligen ingen anledning till varför vi inte skulle ha ett könsneutralt pronomen även i vardagssvenskan (alltså då inte "hin", som kamelen pratade om) , det är ju faktiskt väldigt praktiskt och ofta finns verkligen inte någon som helst anledning att ange kön.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Hen"
InläggPostat: lör okt 20, 2012 5:35 pm 
Offline
Noldoli
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 10, 2008 3:25 pm
Inlägg: 2568
Ort: Andúnie
EredGorgoroth skrev:
Sådär kan man väl inte tänka. Länder som Iran och Afghanistan ligger ju så långt efter i den teknologiska, demokratiska och kulturella utvecklingen..."
På vilket sätt ligger Iran efter Sverige kulturellt? Samma teknologi finns där som här, om än inte samma köpkraft, men det är inte samma sak. Det sortens uttalanden blir lätt både fördomsfulla och felaktiga, så bättre att låta bli dem tror jag.

"Hen" löser förmodligen inga jämställdhetsproblem, även om tanken är god. Men vad gäller begrepp ska ju i så fall även yrkestitlar ändras, men jag tror få känner sig bekväma med "läkarinnan" eller "aktrisan". Grundproblemet ligger inte i vilka ord vi använder, utan i vilka värderingar vi lägger i de ord som redan är väl etablerade. Därmed inte sagt att språket inte bör förnyas, vilket ständigt sker, men vissa nyord är så konstlat framtagna att det krävs mycket för att få dem etablerade.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Hen"
InläggPostat: lör okt 20, 2012 6:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Pellegrino skrev:
Den som tror att könsneutrala pronomen gynnar jämställdheten rekommenderas studiebesök i Iran och Afghanistan, ett par av de länder där man använder könsneutralt pronomen.

Bruket av könsneutrala pronomen borde omedelbart förbjudas i dessa länder.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010