Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: fre mar 29, 2024 6:08 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Information om biljettsläppet
InläggPostat: fre nov 23, 2012 1:36 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
SF Bio har nu mer information om när biljetterna till Hobbit - En oväntad resa släpps och vad det är som gäller.

Citera:
Äntligen släpps biljetterna till Hobbit - En oväntad resa.

Väntan för de som längtat efter att se det storslagna fantasyäventyret Hobbit - En oväntad resa är snart över då filmen har premiär på samtliga SF Bio-biografer över hela landet den 12 december. Biljetterna till alla föreställningar de nio första dagarna släpps måndagen den 3 december.

Exklusiva nattvisningar.

Dock finns det möjlighet för de mest hängivna att säkra biljetter redan dagen innan, alltså söndagen den 2 december. Då släpps biljetterna till de första, exklusiva, nattvisningarna av filmen som startar 00.01 på natten den 12 december.

Dessa biljetter kan man endast köpa i kassorna på följande SF Bio-biografer: Filmstaden Sergel i Stockholm, Filmstaden Bergakungen i Göteborg, Filmstaden Storgatan i Malmö, Filmstaden i Uppsala samt respektive Filmstaden i övriga SF Bio-städer (se nedan). Söndagen den 2 december öppnar dessa biografer kl. 9:00.

-Vi vill erbjuda de hängivna Hobbit-fansen att köpa de mest eftertraktade biljetterna först, i turordning, och därför släpper vi biljetterna till nattvisningarna i kassorna på våra biografer ett dygn innan de görs tillgängliga på sf.se, säger Thomas Runfors, informationschef på SF Bio.

Om det finns biljetter kvar till nattvisningarna när det officiella biljettsläppet startar måndagen den 3 december kommer dessa att finnas till försäljning i alla SF Bios försäljningskanaler.

Den första filmen av tre.

Hobbit - En oväntad resa är den första filmen i Peter Jacksons trilogi som bygger på boken Hobbit av J.R.R. Tolkien. Den andra filmen, Hobbit - Smaugs ödemark, har biopremiär den 13 december 2013 och den tredje och avslutande delen, Hobbit - Bort och hem igen har biopremiär sommaren 2014. En del karaktärer och skådespelare återkommer, bl a Ian McKellen som Gandalf, Christopher Lee som Saruman, Kate Blanchett som Galadriel och Andy Serkis som Gollum.

En fantastisk bioupplevelse.

Hobbit - En oväntad resa kommer att visas i 3D och 2D i alla städer, men förberedelser pågår för att även kunna erbjuda filmen i High Frame Rate i utvalda salonger. Dock väntar vi fortfarande på leverans och installation av de nödvändiga komponenterna, vilket beräknas bli klart inom kort.

Biljetter till nattvisningarna säljs på följande biografer.

Gävle, Filmstaden
Göteborg, Filmstaden Bergakungen
Helsingborg, Filmstaden
Jönköping, Filmstaden
Karlstad, Filmstaden
Linköping, Filmstaden
Luleå, Filmstaden
Lund, Filmstaden
Malmö, Filmstaden Storgatan
Norrköping, Filmstaden
Stockholm, Filmstaden Sergel
Sundsvall, Filmstaden
Umeå, Filmstaden
Uppsala, Filmstaden
Västerås, Filmstaden
Växjö, Filmstaden
Örebro, Filmstaden


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: fre nov 23, 2012 1:50 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Undrar om man måste tälta för att få tag på biljetterna till premiärnatten eller om det räcker att komma dit väääldigt tidigt på morgonen...

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: fre nov 23, 2012 1:54 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Bra fråga. Minns hur det var till LotR-filmerna. Då var det kö som gällde, allt från kvällen innan biljettsläpp till flera dagar innan (beroende på vilken film det rörde sig om). Tyckte det var riktigt kul då, men vet inte hur jag ställer mig till det hela nu när jag blivit äldre. Optimalt vore att kunna ta sig dit tidigt samma dag som biljetterna släpps, men frågan är hur många andra som tänker exakt samma sak.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: fre nov 23, 2012 2:19 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Jag tror att jag tänker komma samma morgon, runt fem. I Uppsala är det i alla fall flera biosalonger som ska visa filmen på premiärnatten och jag tror inte direkt tusen pers tältar. Så jag satsar iallafall på att komma tidigt ;)

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: fre nov 23, 2012 3:48 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Bara av nyfikenhet, vad tycker ni är det stora värdet med att se filmen just på premiären? Är det att ni är så otåliga att få se den? Eller handlar det mer om grejen i sig, att det blir något av en fest kring biljettkön? Eller är det kanske att kunna säga efteråt att man var där? Eller kanske allt detta på en gång? :P

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: fre nov 23, 2012 6:05 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Alltihop! Jag var inte så gammal när Sagan om Ringen släpptes så jag känner lite att jag gick miste om någonting där, så jag försöker typ ta igen allting nu ;)

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: mån nov 26, 2012 1:45 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Jag gillar företeelsen nattbio, något som var betydligt vanligare förr än nu. Jag gillar dessutom att köa för biljetter. Både till film som annat. I det här fallet spelar det dessutom roll att jag ska se filmen tillsammans med vänner och därmed får vi alla anpassa oss efter vad majoriteten vill. Och vi var alla enade om att försöka få tag på biljetter till första tänkbara föreställning. Med det sagt så är det för egen del, inte nödvändigt att se filmer så snabbt som nu. Det är bara något som man gör ibland för att man tycker att det är trevligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: mån nov 26, 2012 9:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det finns i alla fall en stor poäng med att se filmen första veckan: sedan kanske det är för sent, om världen verkligen går under den 21:a... ;)

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: tis nov 27, 2012 2:54 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Lite mer info från SF.

Citera:
Biljettpriser: 130:- för vanlig version av filmen och 155:- för att se filmen i 3D.

Samtidigt har det aviserats att filmen också kommer med 3D-kopior med s k High Frame Rate vilket innebär dubbelt så många bildrutor per sekund vilket gör bilden ännu skarpare och ger bättre effekt vid t ex panoreringar. Dock har ännu ingen filmkopia i detta format hunnit levereras och följaktligen har vi ännu ej kunnat testa och fått tekniken godkänd för visning. Vi räknar dock med att få detta nya format på plats relativt snart även om vi i dagsläget inte kan ge besked om exakt datum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: tis nov 27, 2012 3:45 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Jag kan inte förstå hur SF lyckas med att vara så sega med att få tekniken för HFR. Hela hösten har de sagt att "ja men visst, vi kommer att ha all teknik som behövs för att visa HFR till premiären av The Hobbit" och nu när det börjar dra ihop sig så är det plötsligt "hoppsan... vi vet inte när vi kan visa HFR...". Jag hade sett fram emot att se filmen i HFR på premiären men det får väl kanske bli senare...

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: fre nov 30, 2012 2:40 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
HFR tekniken har testats och godkänts!

Citera:
SF Bio visar Hobbit: En oväntad resa i High Frame Rate redan från premiären.

Den emotsedda filmen om hobbiten Bilbo Bagger och hans fantastiska resa har premiär den 12 december och det har länge varit känt att regissören Peter Jackson också velat visa filmen i s.k. High Frame Rate.

Detta innebär att filmen visas med 48 bilder per sekund istället för med 24 bilder per sekund vilket är det normala vid biografvisningar. Biobesökaren upplever bilden ännu tydligare med bättre och mjukare effekt vid t ex panoreringar.

Tekniken har fram tills nu varit oprövad på de svenska biograferna och det har varit en kamp mot klockan för att få tekniken installerad och godkänd fram till dess att biljetterna släpps den 3 december (2 december till nattvisningarna).

- Även om det traditionella sättet med 24 bilder per sekund är utomordentligt bra med den nya digitala tekniken, så har det hela tiden varit vår ambition att visa filmen även i High Frame Rate, säger Thomas Runfors, informationschef på SF Bio. Nu är alla våra biografsalonger digitaliserade och vi vill naturligtvis fortsatt ligga i framkant när det gäller ny teknik, och samtidigt måste vi förvissa oss om det fungerar. Men nu har det löst sig och det är vi glada för.

Från och med de första visningarna den 12 december kan alltså Hobbit: En oväntad resa ses antingen i traditionell 2D eller så kan man välja att se den i 3D, och med High Frame Rate i utvalda salonger, i samtliga SF Bios städer.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: sön dec 02, 2012 10:58 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det här med 48 bps, gäller det bara 3D-versionen av filmen? Är det någon som har fått det klart för sig?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: mån dec 03, 2012 7:47 am 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: tor mar 01, 2012 12:25 pm
Inlägg: 125
Ort: Uppsala
Yes, 48 fps går bara att se i 3D.

_________________
The Queen of Middle-earth


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: mån dec 03, 2012 12:39 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det ante mig. Tack för svaret!

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Information om biljettsläppet
InläggPostat: mån dec 03, 2012 12:58 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Fick du tag i biljetter sedan, Elle? :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010