Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 1:14 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Recensioner
InläggPostat: tis dec 04, 2012 1:48 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Jag tycker att vi i väntan på att själva får se filmen, kan ha en samlingstråd med recensioner av filmen för dom som vill läsa.

Spoilers förekommer i dom flesta, så tänk efter noga innan du börjar att läsa.

MrCere från TORN har sett filmen och ger sin syn på det hela i sin recension.

Även Calisuri från TORN har sett filmen och ger sina tankar och funderingar kring filmen och upplevelsen.

Collider.com har en riktigt matig recension.

Andra av intresse är; IGN.com, Hollywoodreporter.com, Variety.com.

Länkar till fler recensioner går att nå via Metacritic.com och Rottentomatoes.com.

Fyll gärna på med andra intressenta recensioner som ni hittar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: ons dec 05, 2012 6:00 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Telegraph har något slags metarecension, där de kommenterar (och länkar till) några andra recensioner. Det allmänna intrycket av dessa verkar vara att filmen får ett i bästa fall ljummet mottagande. "För lång och för seg" är en vanlig uppfattning. Och i princip ingen verkar uppskatta 48 bps-tekniken.
http://www.telegraph.co.uk/culture/film ... ewarm.html

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: tor dec 06, 2012 4:53 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Tydligen så ska de vara trogna till de 6 första kapitlen i originalet ( d.v.s boken ) verkar hoppfullt.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: tor dec 06, 2012 5:46 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Jag håller med om att många verkar negativ inställda till HFR. En del har uppmanat till fullständig bojkott, medan en del andra tycker att man först kan se filmen i vanlig version (2D) och sedan 3D HFR om man är nyfiken.

I övrigt så råder det delade meningar om filmens innehåll. En del höjer den till skyarna som om det inte funnits en morgondag, medan en del tycker att den är bra, men har sina brister. Någon riktig toksågning har jag inte läst än, men det kommer väl.

Det är alltid intressant att läsa vad andra tycker om en film, för jag låter sådant aldrig färga min egen upplevelse. Och för mig är det extra intressant eftersom jag har varit skeptisk till hela det här projektet med tanke på hur det har utvecklats från att man först hörde att det skulle bli av. Jag hoppas att slutresultatet blir bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: sön dec 09, 2012 9:47 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ouch! Hobbiten får sig en riktig nedsabling i Telegraphs recension, som ändå tycks ha skrivits av någon som kan och gillar sin Tolkien. Några utdrag:

Citera:
“Like butter that has been scraped over too much bread” was how JRR Tolkien described the supernatural world-weariness of Bilbo Baggins in the opening chapter of The Lord of the Rings.

This phrase, incomparably Tolkien-esque in its syntactic neatness and semantic beauty, is also a perfect description for the first instalment in Peter Jackson’s three-part adaptation of The Hobbit

Citera:
This film is so stuffed with extraneous faff and flummery that it often barely feels like Tolkien at all – more a dire, fan-written internet tribute. The book begins with the unimprovable ten-word opening sentence: “In a hole in the ground there lived a Hobbit.” Jackson, by contrast, starts with an interminable narrative detour about a mining operation run by a team of dwarfs, involving magic crystals, orc armies and details of dwarf family trees that are of interest, at this early stage in what is supposed to be a family film, to almost nobody.

Citera:
Off the party treks towards the gold hoard at the Lonely Mountain, stopping off at the Elvish city of Rivendell: the Middle Earth equivalent of Heston Services. Here, Gandalf has an interminable conversation with Galadriel (Cate Blanchett), Saruman (Christopher Lee) and Elrond (Hugo Weaving), which gets so boring that Bilbo and the dwarves leave without them.

Och så slutklämmen, som i en enda mening elegant (och med ett mycket tolkienskt semikolon!) sammanfattar precis varför recensenten inte gillar filmen:
Citera:
As a lover of cinema, Jackson’s film bored me rigid; as a lover of Tolkien, it broke my heart.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: mån dec 10, 2012 12:54 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
“Like butter that has been scraped over too much bread”

Det är något som jag har känt under hela produktionen av dessa filmer. Jag tyckte att två filmer lät i mesta laget och när dom sedan utannonserade att det skulle bli tre filmer så blev jag än mer tveksam till det hela. Som jag sagt tidigare så tycker jag att det hade räckt med en film á 3 timmar, samt kanske lite längre om man vill släppa en längre version. Och för mig hade filmen inte ens behövt vara så lång. Nu vet jag att alla filmer inte kommer att kretsa kring The Hobbit, speciellt den sista är ju mer för att göra en brygga över till LotR. Men det känns onekligen på förhand att man tar i för mycket när det trots allt gäller att i första hand filmatisera The Hobbit. Det är bara en av flera saker som oroar mig kring hela det här projektet. Jag hoppas att slutresultatet är bra, men jag har medvetet sänkt mina förväntningar sedan ett bra tag tillbaka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: mån dec 10, 2012 2:33 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Tre svenska recenioner finns att läsa för den intresserade.

Moviezine.se
Aftonbladet.se
Expressen.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: mån dec 10, 2012 2:43 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Och så några fler recensioner från TORN.

Quickbeam
Arwen

Och så följande.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: tis dec 11, 2012 5:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Svenska Dagbladets recension är ganska ljummen (som de flesta andra utom fanmedia, verkar det som). Recensenten verkar framför allt missnöjd över manus, att man som tittare inte lyckas identifiera sig med rollfigurerna (även om han också har en del kritiska synpunkter på de tekniska aspekterna).

SvD skrev:
Men ett bra drama – oavsett om det utspelar sig på Manhattan eller i Mordor – har en mänsklig faktor som får oss att vilja kliva in i dess värld, att för en stund tro på den. Och det drama som fanns kring gänget i ”Sagan om ringen” – med begåvade skådespelare och utrymme för manusförfattaren Fran Walsh att använda sin talang för dialog och samspel – är bortblåst.

SvD skrev:
Att ”Hobbit” är filmad med en ny höghastighetskamera gör heller inte människorna en tjänst. Resultatet är knivskarpt och overkligt: en HD-tv i superformat där närbilderna, i kombination med datoranimationer och förklädnader, gör att skådespelare ser ut att ha plastikopererats för att likna avatarer.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: ons dec 12, 2012 1:26 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Kritiker.se är stället att besöka om ni vill ha en snabb överblick av vad kritiker tycker om filmer, samt länkar till deras recensioner. Man uppdaterar kontinuerligt med nya recensioner.

Östgöta Correspondenten bjuder på en recension.

Sedan så har Tehanu över hos TORN skrivit en recension.

Själv såg jag filmen vid midnatt, men ett omdöme får låta vänta på sig tills jag har hunnit med att ta in alla intryck ordentligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: ons dec 12, 2012 6:10 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:13 am
Inlägg: 447
Ort: Östergötland
Corren hade med en lite längre text också: http://www.corren.se/kultur/tolkiens-na ... tikel.aspx

Själv har jag inga direkta invändningar mot att man plockar in karaktärer som inte är med i boken. Jag hävdar att det hade varit om inte omöjligt så åtminstone galenskap att göra en film utan referenser till LOTR med tanke på att vi har fått både mer kunskap, böcker och filmer sedan The Hobbit skrevs. Sen hur Jackson & Co förvaltar denna kunskap väntar jag med att bedöma tills jag sett filmen...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: fre dec 14, 2012 1:14 pm 
Offline
Hobbit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 22, 2012 4:48 pm
Inlägg: 59
Filmfenix.se har en recension.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: lör dec 15, 2012 3:32 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Det här är inte direkt en filmrecension, utan snarare något slags filosoferande kring boken The Hobbit. Men filmerna nämns i alla fall, och att texten skrivits just nu har säkert ett samband med filmpremiären, så jag lägger väl in den i den här tråden i alla fall. Mycket läsvärd var den i alla fall, tyckte jag!

Det är en essä i tidningen Kulturen om hur hemmet - hemtrevnad, hemlängtan osv - är ett bärande tema i Tolkiens böcker, och kanske i synnerhet i Hobbiten. Rekommenderas!

Några små utdrag:

Citera:
I J.R.R. Tolkiens ”Hobbiten” är det viktigaste för huvudpersonen – en engelsk hobbit vid namn Bilbo – inte att ha ett äventyr och komma bort, utan att komma hem igen. Inte för att vinna ett vad, utan för att hemmet är det viktigaste: hemmet är platsen där han trivs bäst, hemmet är den plats där tekitteln sjunger som hemtrevligast. Boken ”Hobbiten” har också den träffande underrubriken ”Bort och hem igen”. Kan det sägas tydligare? Det viktigaste är inte att komma bort. Det viktigaste är att komma hem.


Citera:
Bilbo tillbringar en stor del av handlingen i äventyret i ”Hobbiten” med att ha hemlängtan. Och hemmet symboliseras mycket träffande av den sjungande tekitteln. Alla och envar vet ju att alla kriser och katastrofer krymper när de konfronteras med ”a nice cup of tea”. Det mesta kan besvärjas med den gamla fina trollformeln ”Let’s put the kettle on!”. Inget är så mörkt och hopplöst att det inte ser ljusare och mindre hopplöst ut på full mage. Hobbitens livsfilosofi är essensen av allt engelskt.


Citera:
Att hobbitar är goda varelser förstår vi snart av att de tar hand om sina hem och sin hemtrakt. Hobbitar vårdar ömt sitt Fylke och har respekt för naturen. Alla goda varelser i Tolkiens böcker tar väl hand om sina hem, sitt land och naturen – från krigaren Beorn i ”Hobbiten” till drottningen Galadriel i ”Sagan om Ringen”. Ett tecken på att det är något allvarligt fel på Saruman – bortsett att han är en ondskefull, maktgalen trollkarl – är att han förstör sitt hem och den miljö som han borde vårda. Draken Smaug ödelägger dvärgarnas hem. Onda varelser har inte respekt vare sig för andras eller sina egna hem.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: fre feb 01, 2013 3:15 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Den recension som verkligen betyder något är ju i slutändan vad allmänheten tycker, vilket mäts i biljettkassorna. (Notera hur elegant jag vred till det där, för att kunna posta i den här tråden istället för att behöva starta en ny. :P) Och med det måttet har den här filmen tydligen fått riktigt högt betyg av den svenska publiken, då den nu har spelat in mer än Sagan om ringen och Sagan om de två tornen tillsammans!
http://www.di.se/artiklar/2013/1/30/hob ... om-ringen/

Fast jag vet inte om jämförelsen är riktigt rättvis, då de att döma av den lilla notisen i DI (jag ids inte gräva rätt på ursprungsartikeln i Aftonbladet) bara tycks ha jämfört antal kronor rakt av. Mer relevanta jämförelser hade väl varit antingen antal biljetter eller också intäkter justerade för inflation. Om jag minns rätt kostade biljetterna till Sagan om ringen strax under hundralappen, medan Hobbiten ju går på 130:- (åtminstone där jag sett den).

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recensioner
InläggPostat: lör feb 02, 2013 12:48 am 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 05, 2009 11:18 am
Inlägg: 521
Ort: Göteborg
Tyvärr är det ännu värre, tack vare 3D har biograferna kunnat höja upp priset något rejält. Men ändå, mer än båda tillsammans... det är ju trots allt lovande siffror, och alla har ju inte sett i 3D.

_________________
Ja, jag är konstig, men det är väl inget konstigt med det?


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010