Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: tor mar 28, 2024 9:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: ons dec 26, 2012 11:01 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Egalmoth skrev:
Jag kan då inte komma på något, Pellegrino, som kan kopplas till namnet Sebastian. Det hela verkar rätt befängt. Troligen har en av manusförfattarna ett husdjur med det namnet.

Det finns en dålig poäng med att döpa just en igelkott till Sebastian.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: sön dec 30, 2012 9:57 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Det finns en dålig poäng med att döpa just en igelkott till Sebastian.

Kom igen, Ohlmarxisten! Nu har du väl hållit oss på halster länge nog? Vilken är din dåliga poäng?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: sön dec 30, 2012 10:30 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Kom igen, Ohlmarxisten! Nu har du väl hållit oss på halster länge nog? Vilken är din dåliga poäng?

Det är inte min poäng. Det är ganska uppenbart hur de tänkt. Sebastian är ett känt helgon som blev genomstungen av en drös pilar men överlevde. Han liknas vid en igelkott eller piggsvin redan i någon medeltida beskrivning, om jag minns rätt. Nä, Tolkien fattar jag inte heller vad det har att göra med.

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: sön dec 30, 2012 11:12 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ohlmarxisten skrev:
Sebastian är ett känt helgon som blev genomstungen av en drös pilar men överlevde. Han liknas vid en igelkott eller piggsvin redan i någon medeltida beskrivning, om jag minns rätt. Nä, Tolkien fattar jag inte heller vad det har att göra med.

Aha! Nä, det var ju rejält långsökt. "And the archers shot at him till he was as full of arrows as an urchin", står det i Wikipedias beskrivning av det katolska helgonet Sankt Sebastian. (Urchin är ett gammalt engelskt ord, numera bara dialektalt, för igelkott.) Men manusförfattarna kanske tyckte att eftersom Tolkien var katolik, och själv smugit in en del katolska symboler här och var i LotR, så var det rimligt att de gjorde detsamma. Mycket förmätet av dem i så fall, tycker jag.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: mån dec 31, 2012 1:04 am 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Den stegrande kamelen skrev:
Men manusförfattarna kanske tyckte att eftersom Tolkien var katolik, och själv smugit in en del katolska symboler här och var i LotR, så var det rimligt att de gjorde detsamma. Mycket förmätet av dem i så fall, tycker jag.

Eller så har de läst En förlorad värld och kommit fram till att katolska författare gillar sebastianskämt.

Evelyn Waugh skrev:
Anthony Blanche was the first to go. He took formal and complimentary leave of each of us in turn. To Sebastian he said: "My dear, I should like to stick you full of barbed arrows like a p-p-pin-cushion," and to me: "I think it’s perfectly brilliant of Sebastian to have discovered you. Where do you lurk? I shall come down your burrow and ch-chivvy you out like an old st-t-toat."

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: sön jan 06, 2013 2:15 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 04, 2010 4:02 am
Inlägg: 30
Urchins hette Liverpool FCs firma för övrigt, i Merseyside är Urchin fortfarande igelkott.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: sön jan 06, 2013 2:52 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons feb 20, 2008 8:48 pm
Inlägg: 2426
Ni tycks ha glömt att Saruman kallade hoberna för "my urchins" i kapitlet Many Partings.

Citera:
'So you have come to gloat too, have you, my urchins?' he said.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: sön jan 06, 2013 4:25 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 29, 2004 9:40 pm
Inlägg: 3163
Ort: Hobsala
Egalmoth skrev:
Ni tycks ha glömt att Saruman kallade hoberna för "my urchins" i kapitlet Many Partings.

Saruman snackar inte om igelkottar, din rackarunge!

_________________
Be mig inte om råd, för då säger jag både nej och ja.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor jan 10, 2013 4:31 pm 
Offline
The Shipwright of the Teleri
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 22, 2004 4:02 pm
Inlägg: 1874
Ort: Grå Hamnarna
Tre oscarsnomineringar blev det. Production design, Makeup & hairstyling samt visual effects. Finns väl inte mycket mer att säga om det egentligen.

Jag såg om filmen i 3D igår. Tyckte det var väldigt snyggt, över förväntan. Speciellt inledningen som andra också har sagt. Prologen och Säcks ände. Tycker man att det var snyggast för att det var innan ögonen vande sig vid 3D eller var de helt enkelt bäst gjorda?

_________________
The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he did not exist. And like that... he is gone.


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor jan 10, 2013 10:02 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Den stegrande kamelen skrev:
Totalt får jag nog ge filmen en 8 av 10 i betyg. (Och då har jag ändå rejält höga krav - betyget 10 är nästan omöjligt att få!)

Och ja, jag kommer definitivt att se den igen! (Kanske i 3D nästa gång, om jag vågar. Den här gången blev det 2D.)

Jag funderar på om jag inte vid närmare eftertanke borde sänka mitt betyg ett snäpp, till en 7:a. Anledningen är att jag har sett filmen två gånger nu, och hade planer på att se den en tredje gång, den här gången i 3D - men jag har insett att jag inte har någon större lust. Det känns som om det räcker med två gånger, en gång till så pass nära inpå skulle bli lite långtråkigt. Så kände jag aldrig inför Fellowship. Den såg jag, om jag minns rätt, fem gånger första två månaderna. Det skulle jag inte orka med den här, det känns som om jag gott kan vänta till DVD-släppet med att se den igen. Jag har svårt att riktigt sätta fingret på vad det är som skiljer mot den gången. Kanske är det jag som har förändrat mig, snarare än att filmen är sämre? Men så känner jag hur som helst. (Därmed givetvis inte sagt att jag inte ser fram emot del två!)

Någon annan som känner likadant?

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: fre jan 11, 2013 6:57 pm 
Offline
Noldo
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 20, 2009 4:51 pm
Inlägg: 436
Ort: Stockholm
Ja jag jag känner likadant , även om det också beror på att jag är en riktig girigbuk. Men Jag antar att det mindre suget beror på att man redan från dag ett fick filmer , klipp notiser och olika artiklar om den pågående produktionen , man hinner så att säga blir mätt på bilbo innan den kommer ut , tycker att den är väldigt bra ( fantastisk (?) ) ser den en gång till ( kanske ) men sen så är man helt enkelt mätt på både de detaljer och dialogen. Jag kommer förmodligen köpa alla tre filer när de kommer ut på dvd , men mer som ett samlade av filmer som jag tycker om än som ett genuint intresse att se filmerna om och om igen.

_________________
"The world is changing. I feel it in the water. I feel it in the earth. I smell it in the air.”
Lavskägge


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor jan 31, 2013 9:59 am 
Offline
Sinda
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 16, 2011 5:19 pm
Inlägg: 269
Det var i mina åsikt en kapitalt misslyckad adaption av böckerna och hade det inte varit för Tolkien-kläderna hade filmen varit konsekvent sågad vid fotknölarna i sig självt hehe

_________________
Where there's a wip - there's a way!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tis feb 05, 2013 9:06 pm 
Offline
Maia
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör okt 04, 2003 2:28 am
Inlägg: 3806
Ort: Göteborg
Ngugi skrev:
Det var i mina åsikt en kapitalt misslyckad adaption av böckerna

Seså, lite mer än så måste du väl kunna kläcka ur dig, Ngugi! :) Kan du motivera varför det var så kass? Fanns det inga delar som var bra? Jag skulle t ex ha trott att även en bokdogmatiker kunde uppskatta åtminstone inledningen hemma i Baggershus, som jag tyckte både i känsla och i huvudsaklig intrig (om än inte i detaljerna) var väldigt trogen originalet.

_________________
Min pågående översättning av Tolkiens ringsaga (länk)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: tor feb 14, 2013 4:26 pm 
Offline
Östring
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 04, 2010 4:02 am
Inlägg: 30
Som film är den riktigt bra men som adaption av boken är den ju rent utav kass.

Förstår inte varför man Disneyfierat allt för :S


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hobbit: En oväntad resa - TA:s egna recensioner
InläggPostat: ons apr 10, 2013 6:22 pm 
Offline
Dúnadan

Blev medlem: lör maj 26, 2012 12:58 pm
Inlägg: 114
Till oss alla så får ändå jag intrycket och är ganska väldigt säker på att Hobbiten är mer menad som en barnbok, vilket faktiskt man skulle kunna påstå att filmerna är mer också! Sen tror jag vidare att det kanske har vart något höga förväntningar på filmerna efter LotR. Något svårare lär det ju vara att göra en film av hobbit, även om jag tycker att de hade kunnat göra hela filmen bättre, men man kan inte kräva allt!


Upp
 Profil Skicka e-post  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010