Tolkiens Arda – Sveriges stora Tolkienforum

Välkommen till Sveriges stora Tolkienforum! Klicka här för att gå till förstasidan.
Aktuellt datum och tid: sön apr 26, 2026 12:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: The Arkenstone
InläggPostat: tis mar 26, 2013 12:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tenderfoot skrev:
Arken låter bara så bibliskt.

Förvisso. Men låter Arkenstenen mer bibliskt än the Arkenstone, tycker du?

InläggPostat: tis mar 26, 2013 1:13 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Kan man inte hitta på något namn som relaterar mer direkt till "hjärtat av berget" (heart of the mountain)?

InläggPostat: tis mar 26, 2013 2:19 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Den stegrande kamelen skrev:
Tenderfoot skrev:
Arken låter bara så bibliskt.

Förvisso. Men låter Arkenstenen mer bibliskt än the Arkenstone, tycker du?

Konstigt nog gör det det. Men Indiana Jones smyger sig också på. 8)

InläggPostat: tis mar 26, 2013 3:05 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tenderfoot skrev:
Konstigt nog gör det det.

Ja, jag kan hålla med om det, faktiskt. På engelska hjälper det där -en till att ta bort de associationerna, men på svenska förstärker det dem snarare. Jobbigt! Det blir bara svårare och svårare att hitta något namn som går att leva med...

InläggPostat: tis mar 26, 2013 6:22 pm 
Noldo
Användarvisningsbild

Jag tycker du hade ett bra förslag med Järstenen.

InläggPostat: mån apr 01, 2013 10:43 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Tenderfoot skrev:
Konstigt nog gör det det.

Ja, jag kan hålla med om det, faktiskt. På engelska hjälper det där -en till att ta bort de associationerna, men på svenska förstärker det dem snarare. Jobbigt! Det blir bara svårare och svårare att hitta något namn som går att leva med...

Arkestenen, kanske?

InläggPostat: mån apr 01, 2013 11:00 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Ohlmarxisten skrev:
Arkestenen, kanske?

Njä. Jag kan inte på rak arm motivera min skepsis, men jag gillar helt enkelt inte hur det låter. Kanske för att det är för likt Ärke-?

Hade jag haft en revolver mot tinningen och tvingats översätta ordet i detta nu, då hade det nog fått bli Järstenen, faktiskt. Som god(?) tvåa kommer Erkenstenen.

InläggPostat: mån apr 01, 2013 11:16 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Hade jag haft en revolver mot tinningen och tvingats översätta ordet i detta nu, då hade det nog fått bli Järstenen, faktiskt.

Järstenen låter bara så ödesmättat.

InläggPostat: tis apr 09, 2013 8:14 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Det fanns en utomordentlig liten artikel om Ärkenöten i The Ring of Words som jag hade glömt av. Artikeln bekräftar mest vad vi ändå kommit fram till. Men intressant nog argumenterar författaren relativt utförligt för att Tolkien har gjort ett gott hantverk här:

Citera:
The authenticity of Tolkien's modernized form [of eorcnanstan] can be seen by comparing it with a word which actually did survive in uninterrupted use: modern English hearken (or harken: Tolkien preferred this less common spelling, which the OED describes as 'more regular and of earlier standing'). This is derived from Old English heorcnian, in which the last three letters, -ian, are an inflectional ending that regularly disappears before modern times, as the –an of eorcnan would have done. The change of eor- to ar- is also quite regular, and results in the first syllable having both a familiar shape and a hint of power and mystery, reminiscent either of ark as a place where something is kept safe and hidden, or of the Ark in which Noah sailed in a distant mystical age.

Och som bonus bekräftar citatet att även engelsmännen associerar bibliskt. Tilläggas kan att det i artikeln även bekräftas att Erkenbrand sannolikt är besläktad med Ärkenöten.

InläggPostat: tis apr 16, 2013 11:54 am 
Maia
Användarvisningsbild

Från tråden Översättningar/förändringar av dvärgnamn i The Hobbit
NammiKisulora skrev:
Grejen är att jag är fast :( Jag har slagit knut på min hjärna över det här i flera veckor och kommer ändå ingenstans. Funderar just nu på att kalla den för Dyrgripen bara för att jag är sur på den :lol:

Sorry att jag inte har svarat på ett tag.
Nej, "dyrgripen" vore väl synd att kalla den :lol: . Ärkegripen?
Annars kan du ju göra som jag, och kalla den Arkensten.

Britt. G. Hallqvist kallar den Kungadiamanten och Erik Andersson kallar den Arkenstenen.

Jag har genomgående valt obestämd form. Det var en del år sedan, men jag har för mig att mina tankar gick ungefär så, att man som svensk läsare snarast ska uppfatta det som ett namn, istället för att börja fundera på vad en "arkensten - vilken som helst" kan vara för något.

Jag minns inte om jag hittade något etymologisk förklaring på det engelska "arken", eller ifall Tolkien någonstans har förklarat var han fick ordet ifrån.
I nuläget gissar jag att det kan ha med "archaic" (arkaisk/ålderdomlig) att göra, och med en sådan betydelse anser jag att ordet bör stå relativt oförändrat, i synnerhet som det enligt mig är ett härligt namn. (Men det är bara en gissning!!! Tolkien har många gånger valt/hittat namn på helt andra vägar än dem man antar från början.)

Jag tycker även att man förhöjer mystiken och betydelsen av ädelstenen genom att benämna den obestämd.
Vid nåt tillfälle utbrister Thorin: "The Arkenstone, the Arkenstone!" (kapitel "Inside information") och jag gillade inte klangen i svenskans: "Arkenstenen, Arkenstenen!" Det lät, enligt mig töntigt. Hellre då: "Arkensten, Arkensten!"

Men allt är förstås en smaksak.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Översättningar/förändringar av dvärgnamn i The Hobbit
InläggPostat: tis apr 16, 2013 12:03 pm 
Maia
Användarvisningsbild

Och var järken har jag lagt min Edda nu då!!!?
Den brukar ju stå där i bokhyllan, till vänster om mig!

Ty nu, efter mitt svar här ovan, har jag ju läst igenom hela tråden och fått svar på min okunskap om "Arken". Inte alls archaic, förstås, utan jarknasteinn från Kvädet om Völund.
Nå, fick slå upp Eddan på gamla hederliga Runeberg.org. Mycket riktigt, kamelen, "ädelstenar". Bååååring!!!

Personligen behåller jag nog min Arkensten.
Men man kan ju leka lite med ordet, om man har lust, och skapa något hemsnickrat, eftersom ordet inte är stadfäst i svenska språket, eller engelska heller för den delen.

Jarkensten(-en), Jarknasten(-en), Järkensten(-en) eller Järknasten(-en).

Kanske till och med Arknasten(-en).

På något sätt tycker jag ändå att man kan frångå härkomsten vad gäller ganska många Tolkienska ord. När han skapade sin värld och sin etymologi, hade han ju ingen Tolkiensk kultur att tillgå själv, så att säga, men med tiden har hans värld, ord och namn börjat leva sitt eget liv.
Jag är måhända inte Eddantrogen om jag kallar den Arkensten, men jag är tvivels utan Tolkientrogen. Och såhär lång tid efter att hans böcker blev allmänt gods och grogrund för en betydligt större kulturyttring och gemenskap än vad Eddan någonsin var (räknat i antal personer) så känns det viktigare att läsare känner igen Tolkiens värld/ord än att de kan härleda dem till diverse förlagor i gamla mytologier.

Bara man inte frångår hans ambition helt, nämligen att fiktivt påstå att han har nedtecknat vad som ligger bakom halvt bortglömda ord och fraser i t ex Eddan. Och det tycker jag inte man gör med "Arkensten".

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: tor apr 18, 2013 8:53 am 
Maia
Användarvisningsbild

Intressant! :D Du har i alla fall tänkt ett extra steg på frågan, till skillnad från Andersson. Personligen tycker jag att Arkensten har samma problem som den bestämda formen, att det helt enkelt inte låter bra på svenska, men det är så klart bara en individuell smakfråga.

Jag tror dock att jag har bestämt mig för att använda Järknastenen när jag väl kommer så långt, eftersom det är alternativet som känns minst fel för mig. Visst är det lite synd att jag verkar vara rätt ensam om att gilla det, men men. Min översättning, mitt val! :mrgreen:

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör

InläggPostat: tor apr 18, 2013 9:25 am 
Noldo
Användarvisningsbild

Jäklastenen :mrgreen:

InläggPostat: tor apr 18, 2013 9:51 am 
Maia
Användarvisningsbild

Tenderfoot skrev:
Jäklastenen :mrgreen:

God tvåa efter Ärkenöten :mrgreen:

Redaktör Snöfrid – redaktör och lektör

InläggPostat: tor apr 18, 2013 10:48 am 
Maia
Användarvisningsbild

Randalin skrev:
Hellre då: "Arkensten, Arkensten!"

Jag får tyvärr starka associationer till Moderaternas förra partisekreterare Sofia Arkelsten av den varianten. Men det är ju inte namnets fel utan mitt. (Och hennes! :wink:)

NammiKisulora skrev:
Jag tror dock att jag har bestämt mig för att använda Järknastenen ... Min översättning, mitt val! :mrgreen:

Ditt val, din förlust! :P
Jag tror faktiskt att om jag var tvungen att välja en av de där varianterna så skulle jag föredra Jarknastenen framför Järknastenen. Men det är naturligtvis fullständigt subjektivt, baserat på hur jag upplever att det låter. Samtliga de alternativ vi diskuterat här går ju att försvara rent språkligt, så det är i ren personlig smak vi landar till slut.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]